Coming out day 2022

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:28

Antwoord is inmiddels meermaals gegeven hier, heb ik weinig aan toe te voegen.

TS, dank voor het openen van dit topic :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:43

BeFunny schreef:
Wees jezelf dat is het belangrijkste ;)

Mooi gezegd! Nog beter: de spijker op z'n kop wat mij betreft.

Maar daar gaat dit initiatief nu juist over :) Op deze dag wordt stilgestaan bij de positie van lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders (LHBT’s). Omdat jezelf kunnen zijn in onze maatschappij nog steeds geen vanzelfsprekendheid is. Het is soms gewoon ronduit onmogelijk of gevaarlijk.

Wat kun je erop tegenhebben (wanneer je niet principieel moeite hebt met de doelgroepen) dat er aandacht voor wordt gevraagd, zodat er meer bewustwording komt en de verandering dat iedereen zonder nadelige gevolgen zichzelf mag en kan zijn?

Ik kijk op van het negatieve kantje dat sommige mensen hierin vinden.

Ik zag overigens tijdens mijn wandeling vanochtend een regenboogvlag hangen aan de gevel van een huis in een klein dorpje. Ik had geen idee waarom die daar hing, maar het maakte mij wel blij. Blij met de progressie die ervan uit ging.
Laatst bijgewerkt door Boras op 11-10-22 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 17:43

Mars schreef:
Transmensen wilden toch sws niet in die lgbhi etc groep? Omdat trans zjjn niet onder geaardheid valt?

De T in lhbti+ staat voor transgender :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:46

Eleeke schreef:
Het klopt niet want :
Transmensen willen niet als hun worden aangesproken.

Non-binair en trans is niet hetzelfde. Maar iemand die non-binair is kan wel trans zijn.

Happy coming out day!

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 17:51

Urbanus schreef:
Eleeke schreef:
Het klopt niet want :

Non-binair en trans is niet hetzelfde. Maar iemand die non-binair is kan wel trans zijn.

Happy coming out day!

Ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe het zit maar ik zou zelf zeggen dat iemand die non-binair is altijd transgender is. Die persoon heeft immers een andere genderidentiteit dan bij de geboorte werd toegewezen (want we registreren baby's als jongetje of meisje), dus is niet cisgender. Maar als er non-binaire personen zijn die willen uitleggen hoe zij dat beleven hoor ik het graag!

edit: andersom is uiteraard wel waar, niet elke transgender is non-binair, je hebt ook transmannen en transvrouwen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 18:01

Ik weet niet of zo'n speciale dag nu helpt hoor. Ik merk dat pride juist soms weerstand oproept.
Maar goed, droevig dat iemands seksuele voorkeur überhaupt een issue is. Snap ik niks van.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 18:05

Ik denk dat pride juist blootlegt dat er nog veel mensen zijn die helemaal niet zo tolerant zijn als ze zelf vinden. :o

mysa
correspondent/vertaler

Re: Coming out day 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 18:12

Nee, zijn geen mensen die heel tolerant zeggen te zijn. Ook niet per se intolerant.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 18:28

Boras schreef:
BeFunny schreef:
Wees jezelf dat is het belangrijkste ;)

Mooi gezegd! Nog beter: de spijker op z'n kop wat mij betreft.

Maar daar gaat dit initiatief nu juist over :) Op deze dag wordt stilgestaan bij de positie van lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders (LHBT’s). Omdat jezelf kunnen zijn in onze maatschappij nog steeds geen vanzelfsprekendheid is. Het is soms gewoon ronduit onmogelijk of gevaarlijk.

Wat kun je erop tegenhebben (wanneer je niet principieel moeite hebt met de doelgroepen) dat er aandacht voor wordt gevraagd, zodat er meer bewustwording komt en de verandering dat iedereen zonder nadelige gevolgen zichzelf mag en kan zijn?

Ik kijk op van het negatieve kantje dat sommige mensen hierin vinden.

Ik zag overigens tijdens mijn wandeling vanochtend een regenboogvlag hangen aan de gevel van een huis in een klein dorpje. Ik had geen idee waarom die daar hing, maar het maakte mij wel blij. Blij met de progressie die ervan uit ging.

Ik heb persoonlijk niks tegen zo'n dag. Ik begrijp alleen niet waarom die nodig is.

Ik snap wel dat er vanuit de doelgroep wensen zijn. Zeker gezien het feit dat echt nog niet overal alles geaccepteerd is. Dat is erg jammer. Dat geld niet enkel voor deze bewuste doelgroepen.

Het punt wat ik probeer te maken is.

Zo lang er speciale dagen, benamingen, groepen en noem maar op voor moeten komen wordt het nooit "normaal"

Ik zou graag zien dat we daarnaartoe gaan. Dat dit niet meer als "apart" gezien wordt. En dat er geen "uit de kast" meer bestaat. Want dat is idd een beetje raar. Waarom zou je uit de kast moeten komen? Je valt op wie je valt. En zo ben je en zo heeft de samenleving het maar te nemen. Maar daarvoor zul je het zelf moeten accepteren en ook dat het niet "anders" is.

Dat het fijn is om met mensen te praten die het zelfde hebben mee gemaakt of het zelfde denken dat is zo en daar moet ook probleemloos ruimte voor zijn.

Ik vind dat dit alles ook geld voor mensen die getint zijn. Of mensen die op andere manieren "anders" zijn.

Dat hele anders. Dat moet anno 2022 geen issheu meer zijn. Daar zouden we het niet eens meer over moeten hebben. We zijn allemaal mensen. En feitelijk allemaal verschillend gelukkig. En ieder is uniek. En dat maakt iedereen gelijk.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 18:37

Lijsken schreef:
Mars schreef:
Transmensen wilden toch sws niet in die lgbhi etc groep? Omdat trans zjjn niet onder geaardheid valt?

Dat weet ik en was mijn punt niet.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 18:45

Mars schreef:

Er is een bepaalde groepering waarvan hun hele standpunt is om de T uit de LHBT te halen, transgender personen zijn daar niet blij mee. Dus nee, over het algemeen niet willen we er niet uit. Al is ee altijd wel iemand, maar die zijn zwàar in de minderheid

Edit:
Hiraeth legt het wat beter uit + geeft achtergrond informatie
Laatst bijgewerkt door vikawiek op 11-10-22 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 18:46

Mars schreef:
Lijsken schreef:

Dat weet ik en was mijn punt niet.

Vanaf het begin af aan zijn transgender mensen al onderdeel van het nastreven naar meer gelijkheid en vrijheid. Marsha P. Johnson was bijvoorbeeld een transgender activist die bekend staat als 'de eerste die een steen gooide bij Stonewall'. Wat dat betreft zijn transgender mensen samengesmolten onder de paraplu van LHBT+ voordat de gemeenschap überhaupt echt gevormd werd.

"As the queer rights movement was forming, LGBT identity and activist groups found each other with similar ideas of critiquing binaries of gender, attraction, identity, presentation, and wider norms, despite their different genders and sexualities. These groups understood the power for change that comes from working together, they had more experiences in common than they did of difference.

Historically, trans people and sexuality diverse people have faced similar challenges and discrimination, and an inclusive human rights movement emerged because our communities, who so often gathered together, began to realise that they were being treated in similar ways just because of who they were, and were seeking similar rights of autonomy, agency and self-determination.

We live in a world today where some of these rights have been granted to some groups, so it can sometimes make it difficult to remember that our struggles were once far more similar."
via https://www.transhub.org.au/101/trans-lgbt

Het willen verwijderen van de 'T' in LHBT of LGBT is juist een beweging die recenter ontwikkeld en juist vaak vanuit cis (= niet transgender) personen komt, zowel binnen als buiten de LHBT gemeenschap. Toch gaat een overduidelijke meerderheid er vanuit dat de T er gewoon bij hoort en dat zie je ook terug op evenementen op meerdere Pride events en in het algemeen. Op Copenhagen Pride ben ik nog naar een hele interessante lezing geweest over transgender rechten in Denemarken, om zo wat op te noemen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:15

Eleeke schreef:
Het klopt niet want :

dank voor je uitleg! Wist ik ook niet (ik had tijdje yerug wel een artikel gelezen waar het op verzoek vd betreffende persoon wel gebeurde, maar zal ieys persoonlijks zijn)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:36

BeFunny schreef:
Ik heb persoonlijk niks tegen zo'n dag. Ik begrijp alleen niet waarom die nodig is.
Ik snap jouw gedachtengang, op NOS stond er een mooie quote die hierop aansluit:

Citaat:
"Het zou natuurlijk niet nodig moeten zijn, maar zolang deze thema's niet vanzelfsprekend zijn, is het goed dat we erbij stilstaan"

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:46

Lijsken, non-binair zijn is iets anders dan transgender zijn.

Transgender is dat het geslacht in je hoofd (man-vrouw) niet klopt met het geslacht in je lijf/onderbroek. ;)

Non-binair houdt eigenlijk in dat je je in beide hokjes niet volledig vindt passen. Je valt er dus tussenin.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:49

En ik ben blij met dit soort dagen.

Zolang mijn vrouw en ik nog worden nageroepen, uitgescholden en door volslagen vreemden gevraagd worden naar hoe we seks hebben is er nog een hoop te winnen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:54

Maar denk je echt dat het gaat helpen? Ik geloof het helemaal niet.
Wie zo kortzichtig is om een oordeel te hebben over andermans seksualiteit of identiteit, gaat hierdoor echt niet veranderen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:57

Ja. :)

Tegenstanders blijven toch tegen.

Wat het verschil maakt is dat je als LHBTI'er ziet dat de wereld niet bestaat uit tegenstanders maar ook uit mensen die je wel accepteren in alles wat jou jou maakt.

Ik kreeg een glimlach op mijn gezicht van dit topic in ieder geval. Klein stukje hersteld vertrouwen in de mensheid ondanks alle berichten over in elkaar gemept worden, al dan niet met een betonschaar, omdat je hand in hand loopt met je partner.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 22:08

Ik denk persoonlijk dat een veel groter verschil maakt dat ze nu op scholen ook aandacht besteden aan seksuele voorlichting op dat gebied. Ook aan twee moeders of twee vaders.

Er is altijd vast blijven houden aan man en vrouw. Dus dat werd er met de paplepel ingegoten.

Zo'n dag "Comming out day) veranderd niks. Of juist in negatieve zin .

Is het nodig om een andere weg in te slaan? Jazeker maar ik denk dat dat niet zit in nog meer onder de aandacht brengen dat men blij is om uit de kast te komen
Maar juist door uit te stralen dat je bent wie je bent en dat je gelijk bent aan ieder ander ongeacht je geaardheid, geslacht, geloof, afkomst, stoornis, haarkleur etc etc.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 22:09

Ik denk niet dat zo´n dag de ´oude´ generatie zal veranderen. Maar het zorgt wel voor meer openheid en gesprek en hopelijk acceptatie bij de ´nieuwe´ generatie

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 22:55

upendo schreef:
Lijsken, non-binair zijn is iets anders dan transgender zijn.

Transgender is dat het geslacht in je hoofd (man-vrouw) niet klopt met het geslacht in je lijf/onderbroek. ;)

Non-binair houdt eigenlijk in dat je je in beide hokjes niet volledig vindt passen. Je valt er dus tussenin.

Ik weet dat het verschillend is en wat het verschil is :j

Maar als je non-binair bent dan klopt in mijn ogen het geslacht in je onderbroek (soms? Vaak?) toch ook niet met het geslacht in je hoofd? Je bent je hele leven aangesproken/gezien als man/vrouw op basis van wat er in je onderbroek zit, maar dat klopt niet met wat er in je hoofd zit. Want je bent geen man/vrouw.

Er is weliswaar geen (of niet altijd) een medische transitie naar wel een sociale transitie (aanspreekvorm, naam bijvoorbeeld). Dus dan zou je als non-binair persoon ook transgender zijn. Maar als transgender uiteraard níet altijd non-binair. Of denk ik dan te ver door? }:0

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 00:11

Ayasha schreef:
Brittneyx schreef:
Voor mij geeft het ´hokje´ wel houvast, duidelijkheid. Ik weet wat ik ben en wat niet

Maar plaats je daardoor niet onbewust ook afstand tussen jou en de rest van de maatschappij?

Nee, dat denk ik niet. Die afstand is er al, dat zit in hoe de maatschappij momenteel werkt. Die hokjes maken die al bestaande afstand zichtbaar. Daardoor lijkt het misschien alsof de hokjes afstand veroorzaken, maar ze zijn niet de oorzaak maar de uiting/het zichtbare gevolg van de bestaande afstand. En die zichtbaarheid is ook wat nodig is om er wat aan te kunnen doen: je moet een probleem eerst kunnen zien voordat je het op kan lossen.

Het afschaffen van hokjes omdat je vind dat iedereen gelijk moet zijn is dan dus ook verkeerdom redeneren. In plaats van dat je het probleem aanpakt maak je het weer onzichtbaar, en dan lijkt het (als je er niet persoonlijk mee te maken hebt) misschien opgelost maar dat is dan niet zo. Als mensen werkelijk niet meer gediscrimineerd worden worden die hokjes vanzelf onnodig en kunnen ze dus verdwijnen, maar daar kom je dus niet door de hokjes af te schaffen.

Lijsken schreef:
*knip*

Er is weliswaar geen (of niet altijd) een medische transitie naar wel een sociale transitie (aanspreekvorm, naam bijvoorbeeld). Dus dan zou je als non-binair persoon ook transgender zijn. Maar als transgender uiteraard níet altijd non-binair. Of denk ik dan te ver door? }:0

Ik denk dat identiteit een dusdanig persoonlijk iets is dat er moeilijk op die manier ‘regels’ op te plakken zijn, in de zin van dat je ook transgender ‘moet’ zijn als je non-binair bent. Je kan transgender zijn zonder in (medische of sociale) transitie te gaan, je kan non-binair zijn zonder dat je een discrepantie voelt tussen je geest en je lichaam (genderdysforie dus). Het is aan mensen zelf of ze zich naast non-binair ook als transgender identificeren of niet, dat hoeft niet altijd verplicht samen te gaan.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 06:53

Dank Roodvos, daar zit wat in :j

Mijn hoofd werkt met regels en vastigheid, maar ik sta er sterk voor dat iedereen voor zich vooral identificeert zoals bij diegene past. Dat botste hier even en heb je goed voor me verwoord/ontward.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 07:59

Lijsken schreef:
Ik weet dat het verschillend is en wat het verschil is :j

Maar als je non-binair bent dan klopt in mijn ogen het geslacht in je onderbroek (soms? Vaak?) toch ook niet met het geslacht in je hoofd? Je bent je hele leven aangesproken/gezien als man/vrouw op basis van wat er in je onderbroek zit, maar dat klopt niet met wat er in je hoofd zit. Want je bent geen man/vrouw.

Er is een verschil tussen gender en geslacht.

Dus ja het kan zijn dat je zowel het verkeerde geslacht hebt als dat je bijvoorbeeld gender fluide bent

Maar vaak ben je als je gender fluide bent niet perse ongelukkig met je geslacht

Mijn persoonlijke mening, of eigenlijk meer hoop is dat als we in de wereld niet zoveel waarde zouden hechten aan gender, de gender hokjes minder nodig zouden zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 08:21

Brittneyx schreef:
Ik denk niet dat zo´n dag de ´oude´ generatie zal veranderen. Maar het zorgt wel voor meer openheid en gesprek en hopelijk acceptatie bij de ´nieuwe´ generatie

Heeft het echt met generatie te maken? Ik geloof dat niet zo. Ik ben zelf de 'oude generatie' en in mijn vrienden en kennissenkring is er voor zover ik weet niemand die er iets mee heeft/tegen heeft. Ik denk dat het eerder te maken heeft met je omgeving.