TS, dank voor het openen van dit topic

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
BeFunny schreef:Wees jezelf dat is het belangrijkste
Urbanus schreef:Eleeke schreef:Het klopt niet want :
Transmensen willen niet als hun worden aangesproken.
Non-binair en trans is niet hetzelfde. Maar iemand die non-binair is kan wel trans zijn.
Happy coming out day!
Boras schreef:BeFunny schreef:Wees jezelf dat is het belangrijkste
Mooi gezegd! Nog beter: de spijker op z'n kop wat mij betreft.
Maar daar gaat dit initiatief nu juist overOp deze dag wordt stilgestaan bij de positie van lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders (LHBT’s). Omdat jezelf kunnen zijn in onze maatschappij nog steeds geen vanzelfsprekendheid is. Het is soms gewoon ronduit onmogelijk of gevaarlijk.
Wat kun je erop tegenhebben (wanneer je niet principieel moeite hebt met de doelgroepen) dat er aandacht voor wordt gevraagd, zodat er meer bewustwording komt en de verandering dat iedereen zonder nadelige gevolgen zichzelf mag en kan zijn?
Ik kijk op van het negatieve kantje dat sommige mensen hierin vinden.
Ik zag overigens tijdens mijn wandeling vanochtend een regenboogvlag hangen aan de gevel van een huis in een klein dorpje. Ik had geen idee waarom die daar hing, maar het maakte mij wel blij. Blij met de progressie die ervan uit ging.
Mars schreef:Transmensen wilden toch sws niet in die lgbhi etc groep? Omdat trans zjjn niet onder geaardheid valt?
Mars schreef:Lijsken schreef:De T in lhbti+ staat voor transgender
Dat weet ik en was mijn punt niet.
BeFunny schreef:Ik snap jouw gedachtengang, op NOS stond er een mooie quote die hierop aansluit:Ik heb persoonlijk niks tegen zo'n dag. Ik begrijp alleen niet waarom die nodig is.
Citaat:"Het zou natuurlijk niet nodig moeten zijn, maar zolang deze thema's niet vanzelfsprekend zijn, is het goed dat we erbij stilstaan"
upendo schreef:Lijsken, non-binair zijn is iets anders dan transgender zijn.
Transgender is dat het geslacht in je hoofd (man-vrouw) niet klopt met het geslacht in je lijf/onderbroek.
Non-binair houdt eigenlijk in dat je je in beide hokjes niet volledig vindt passen. Je valt er dus tussenin.
Ayasha schreef:Brittneyx schreef:Voor mij geeft het ´hokje´ wel houvast, duidelijkheid. Ik weet wat ik ben en wat niet
Maar plaats je daardoor niet onbewust ook afstand tussen jou en de rest van de maatschappij?
Lijsken schreef:*knip*
Er is weliswaar geen (of niet altijd) een medische transitie naar wel een sociale transitie (aanspreekvorm, naam bijvoorbeeld). Dus dan zou je als non-binair persoon ook transgender zijn. Maar als transgender uiteraard níet altijd non-binair. Of denk ik dan te ver door?
Lijsken schreef:Ik weet dat het verschillend is en wat het verschil is![]()
Maar als je non-binair bent dan klopt in mijn ogen het geslacht in je onderbroek (soms? Vaak?) toch ook niet met het geslacht in je hoofd? Je bent je hele leven aangesproken/gezien als man/vrouw op basis van wat er in je onderbroek zit, maar dat klopt niet met wat er in je hoofd zit. Want je bent geen man/vrouw.
Er is weliswaar geen (of niet altijd) een medische transitie naar wel een sociale transitie (aanspreekvorm, naam bijvoorbeeld). Dus dan zou je als non-binair persoon ook transgender zijn. Maar als transgender uiteraard níet altijd non-binair. Of denk ik dan te ver door?
Brittneyx schreef:Ik denk niet dat zo´n dag de ´oude´ generatie zal veranderen. Maar het zorgt wel voor meer openheid en gesprek en hopelijk acceptatie bij de ´nieuwe´ generatie