Vajramani schreef:Sorry Dees, ik woon in dezelfde hoek als jij, maar er zijn hier omliggende dorpen waar je als buitenstaander met geen mogelijkheid tussen komt, hoe goed je je best ook doet. Eveneens kan ik mij niet vinden wat jij zeg: een man een man, een woord een woord.
Wat ik nog steeds mee maakt en waar Friezen slecht tegen kunnen is dat "Hollanders" zeggen waar het op slaat en recht voor hun raap zijn. Oh wat heb ik dat al vaak gehoord en hoor ik nog steeds. Tja wij
'hollander' winden er geen doekje om.
Ik begrijp uit jouw tekst dat jij "import" bent en moeite hebt (gehad?) om er tussen te komen. Ook beschijft je dat Friese mensen op je gereageerd hebben met "Hollander".
Misschien zou je als nieuwkomer in Friesland juist wel "wat meer doekjes er om heen mogen winden" en wat minder vertellen "waar het op slaat" en wat minder "recht voor de raap zijn".
Niemand zit te wachten op iemand van buitenaf die wel even komt vertellen hoe het moet.
Met dat soort gedrag kom je ook niet weg in andere delen van het land. Of de wereld. De mensen hebben jou niet nodig, jij hebt hen nodig en daar hoort een bescheiden opstelling bij.
Ik ken jou verder niet persoonlijk, dus hoe eea gelopen is, geen idee. Maar dit is wel een aandachtspunt voor anderen die in Friesland willen komen wonen.
Algemeen: of, en zo ja, hoe je integreert in de Friese samenleving heeft echt alles te maken met hoe je je opstelt en hoe je je erbij geeft. Waarbij de ene streek kwa mentaliteit wellicht beter zou passen als de andere streek. Wonen in Friesland kan heel fijn zijn maar is niet voor iedereen een onverdeelde gelukzaligheid.