In Friesland wonen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 14:25

Mkango schreef:
pillow schreef:
Stad of dorp heeft nu eenmaal niks met het inwoner aantal te maken, al voelt het raar. Sloten met 710 inwoners is een stad. Drachten met 45000 is een dorp. Maar de Friese elf steden een dorp noemen is vloeken in de kerk.
De boodschap is inmiddels wel duidelijk. Is er een puppy overleden? Nee, dan gewoon rustig doorademen. :')

Nou ga je lekker. Voel je je aangevallen ofzo. Ik maak gewoon een algemene opmerking, en daar hoef je mij niet op aan te spreken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 14:43

OleJon schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de regels.

Zo pro-boer als jij bent, ben ik inderdaad niet. Maar anti-boer ben ik ook niet.
Ik denk dat de manier waarop wij tegen boeren aankijken, mede verschilt omdat wij niet uit dezelfde hoek van Frl komen. De hoek waar jij uit komt, denkt nu eenmaal wat zwart/wit. Je bent of voor, of tegen. Maar iets er tussenin is dan moeilijk.
Best tekenend voor de verschillen in Friese streken eigenlijk :D

Je kunt ook genuanceerd over de boerendiscussie denken.

Niet alle Friezen zijn pro-boer. Lang niet zelfs. Ik ken persoonlijk helemaal niemand die varkensboeren steunt. De Friese steun voor boeren betreft vooral de steun aan melkveehouders.
"Pro-boer" zijn is eigenlijk een heel dom standpunt, want dat zou betekenen dat je ALLE facetten van 'boer' zou steunen. Als je even doorvraagt bij mensen die roepen "100% achter de boer te staan", dan staan ze in feite wel achter hun eigen buurman, maar eigenlijk toch ook weer niet achter de donsfabrieken en ook niet achter de vleesschuren terwijl dat ook boeren zijn. Men staat eigenlijk achter het romantische beeld van "koetje in de wei" en ziet het grasfalt voor het gemak even over het hoofd.

Bovendien: je kunt een gezin steunen, maar toch hun bedrijf als boventallig en milieubelastend ervaren.
En als mensen niet pro-boer zijn, betekent dat niet dat ze automatisch niet nuchter zijn.
Stop ermee mensen in een hokje te willen plaatsen.
Laatst bijgewerkt door ynskek op 10-10-22 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote leeggehaald bericht

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 17:24

Hurdegaryp is veel stadser dan Damwoude, dat is absoluut niet te vergelijken, Hurdegaryp is veel import vanuit bv leeuwarden. Woon/woonde in beide. Westereen/Harkema zijn meestal wat sneller gebekt/korter lontje.

Pro of anti boer heeft weinig met woonsfeer te maken. Als je antiboer bent ist alleen wel verstandig niet landelijk te gaan wonen :j

Komt er toch weer op neer hoe je zelf bent, jezelf er voor open stelt.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 19:59

Dees schreef:
Het is maar net wie je zelf bent en waar je voorkeuren liggen.

Ik woon al praktisch mijn hele leven in Friesland en zelfs ik ervaar sommige delen van Friesland als buitengewoon stug en lastig. In bijv Heerenveen kom je er meteen tussen ook al spreek je geen woord Fries. In plaatsen als Damwoude zou ik absoluut niet willen wonen - veel te veel volk met een heel kort lontje. Zitten heus wel normale mensen tussen hoor, maar toch... (ik snap dat inwoners van Hardegarijp hier geen ervaring mee hebben - die zitten veel meer in die Woudpieken mentaliteit)
Net als die kleine dorpen op de klei. Daar wonen hele lieve mensen (en ze maken daar véél minder ruzie) maar oei oei wat kunnen ze soms gesloten zijn. Je moet ze echt even leren kennen voordat je weet wat je aan ze hebt.

Kom je naar Friesland - ga vooral WEL naar de dorpsfeesten en wordt vooral WEL lid van de plaatstelijke sportclub. Ga meedoen, ook als je dat niets lijkt. Mensen moeten je zien en je kunnen leren kennen, anders blijf je altijd 'die import' en zal het contact lastig blijven. Dat laatste geldt meer voor het platteland dan voor de grotere steden. Denk dat dit trouwens in het hele land zo is.

Voor heel Friesland geldt: een man een man, een woord een woord. Je kunt heel ver gaan bij Friezen, maar heb je het eenmaal (per ongeluk of niet) verpest, dan heb je het echt verpest en kom je er bij die Fries niet meer in. Daar moet je wel tegen kunnen. Wees bescheiden en kom je beloften na. Friezen hebben niets met mooie praatjes, je moet je woord gewoon nakomen.

Sorry Dees, ik woon in dezelfde hoek als jij, maar er zijn hier omliggende dorpen waar je als buitenstaander met geen mogelijkheid tussen komt, hoe goed je je best ook doet. Eveneens kan ik mij niet vinden wat jij zeg: een man een man, een woord een woord.
Wat ik nog steeds mee maakt en waar Friezen slecht tegen kunnen is dat "Hollanders" zeggen waar het op slaat en recht voor hun raap zijn. Oh wat heb ik dat al vaak gehoord en hoor ik nog steeds. Tja wij
'hollander' winden er geen doekje om.

Voor TS, denk dat het voor jou wel belangrijk is om na te gaan of je andere dingen ook voor lief neemt buiten rust en ruimte. Zoals vaker al aangegeven wonen buiten de randstad houdt ook in dat je andere dingen erbij krijgt die je niet kan kiezen. En dan benadruk als pro-boer de agrarische sector.

Jildau

Re: In Friesland wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 00:20

Ik ben zelf een Fries maar kan me enorm irriteren aan de kortzichtigheid om me heen. Maar dat had ik toen ik in Groningen (niet stad) woonde net zo goed.

Het bedrijf waar ik voor werk zit in Amsterdam en daar werken mensen uit heel Nederland. Ik merk wel echt dat ik hier veel ruimdenkende mensen tref wat ik bij m’n vorige baan in een Fries dorp totaal niet had. Kon me daar echt irriteren aan dat kortzichtige (en racistische) gedrag.

Prachtige provincie en ik ben er trots op dat ik een fries ben maar bovenstaande is misschien wel goed om te weten als nieuwkomer. In sommige delen van Friesland is de tijd een beetje stil blijven staan. :D

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 05:26

Maar is het echt typisch Fries, de mentaliteit die ik hier lees? Ik ben als peuter met mijn moeder naar mijn stiefvader verhuisd, die in een klein dorpje in de buurt van Bolsward woonde. Ik sprak binnen een paar weken Fries, maar mijn hele jeugd ben ik in dat dorp gepest en buitengesloten. School was afschuwelijk, zelfs de docenten deden doodleuk mee met het gepest. Tsja, mijn ouders waren niet getrouwd, mijn vader was niet mijn vader, we gingen niet naar de kerk én ik heb een niet-Nederlandse biologische vader en dat was blijkbaar genoeg.
Ik ben op mijn 17e in Bolsward gaan wonen en dat was een verademing.

Ik woon inmiddels al meer dan 25 jaar in Drenthe, een aantal jaar geleden zijn we van de stad naar een klein dorpje verhuisd, maar ook hier is het dat je zodra je je kop boven het maaiveld uitsteekt, op welke manier dan ook, dat dat afgestraft wordt. Men heeft het lef niet om je aan te spreken over vermeend “verkeerd” gedrag, maar gaat over tot (het liefst anonieme) pesterijen en ik heb nou niet het idee dat ik in een heel speciaal Drents dorp woon en het in de rest van Drenthe hèèl anders is.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 06:58

Dat herken ik wel hoor, bij ons in het dorp was je een buitenbeentje met alles boven de mavo, ook met pesten aan toe. Waar ik nu woon precies het tegenovergestelde, dat is ook niet zaligmakend.

Vooral de moord op Marianne Vaatstra heeft in een bepaalde regio veel racisme aangewakkerd. Ook veel andere zaken (misbruik, fraudes, handel in zwaar verdovende middelen) werden stelselmatig onder het tapijt geschoven terwijl veel ervan wisten.

Een aantal dorpen zou ik zwaar afraden, maar toch ken ik daar ook buitenstaanders die zich prima redden.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 09:51

Sakura789 schreef:
Dat herken ik wel hoor, bij ons in het dorp was je een buitenbeentje met alles boven de mavo, ook met pesten aan toe. Waar ik nu woon precies het tegenovergestelde, dat is ook niet zaligmakend.

Vooral de moord op Marianne Vaatstra heeft in een bepaalde regio veel racisme aangewakkerd. Ook veel andere zaken (misbruik, fraudes, handel in zwaar verdovende middelen) werden stelselmatig onder het tapijt geschoven terwijl veel ervan wisten.

Een aantal dorpen zou ik zwaar afraden, maar toch ken ik daar ook buitenstaanders die zich prima redden.

Inderdaad, daarom wat ik eerder zei, als je als andere cultuur in deze dorpen wil vestigen. Kom je daar niet gauw tussen.
Maar misbruik en fraude komt mij dan niet bekend voor. En deze dorpen staan ook heel anders in het Corona gebeuren.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 10:16

BaileyMix schreef:
Helemaal in je eentje naar Friesland verhuizen terwijl je daar niks hebt lijkt me nog al ... klote. Aan de andere kant, alle nog betaalbare huizen liggen in Friesland :') Dus dat is een voordeel. Ook wel met een reden natuurlijk, maar als je denkt dat Friesland bij je past deert dat je vast niet.

Dit idd := Ik ben opgegroeid in Leeuwarden maar heb er inmiddels niet meer een grote sociale cirkel. Lijkt me echt niks om terug te gaan in m'n uppie. Maar, TS, dat verschilt per persoon en als jij jezelf goed genoeg kent om te weten dat je makkelijk nieuwe contacten opdoet, dan komt het vast goed! Friesland is super leuk en qua OV over het algemeen goed te doen. Ruimte, rust en leuke, betaalbare huizen heb je er volop.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 10:51

Vajramani schreef:
Sorry Dees, ik woon in dezelfde hoek als jij, maar er zijn hier omliggende dorpen waar je als buitenstaander met geen mogelijkheid tussen komt, hoe goed je je best ook doet. Eveneens kan ik mij niet vinden wat jij zeg: een man een man, een woord een woord.
Wat ik nog steeds mee maakt en waar Friezen slecht tegen kunnen is dat "Hollanders" zeggen waar het op slaat en recht voor hun raap zijn. Oh wat heb ik dat al vaak gehoord en hoor ik nog steeds. Tja wij

Ik begrijp uit jouw tekst dat jij "import" bent en moeite hebt (gehad?) om er tussen te komen. Ook beschijft je dat Friese mensen op je gereageerd hebben met "Hollander".

Misschien zou je als nieuwkomer in Friesland juist wel "wat meer doekjes er om heen mogen winden" en wat minder vertellen "waar het op slaat" en wat minder "recht voor de raap zijn".
Niemand zit te wachten op iemand van buitenaf die wel even komt vertellen hoe het moet.
Met dat soort gedrag kom je ook niet weg in andere delen van het land. Of de wereld. De mensen hebben jou niet nodig, jij hebt hen nodig en daar hoort een bescheiden opstelling bij.
Ik ken jou verder niet persoonlijk, dus hoe eea gelopen is, geen idee. Maar dit is wel een aandachtspunt voor anderen die in Friesland willen komen wonen.

Algemeen: of, en zo ja, hoe je integreert in de Friese samenleving heeft echt alles te maken met hoe je je opstelt en hoe je je erbij geeft. Waarbij de ene streek kwa mentaliteit wellicht beter zou passen als de andere streek. Wonen in Friesland kan heel fijn zijn maar is niet voor iedereen een onverdeelde gelukzaligheid.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 11:16

Ik ben echt zo blij dat ik in Amsterdam woon als ik dit zo lees. :')

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 11:20

Soepblik schreef:

Nouja daar werk ik nu en dat vind ik leuk maar wat ben ik altijd blij als ik ‘s avonds weer thuis ben met uitzicht over de weilanden, egeltjes in onze tuin, stilte en wakker worden door de vogeltjes. Dagje Amsterdam prima maar ik zou er doodongelukkig worden als ik daar moest wonen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 11:29

Wij wonen sinds 2 jaar in Friesland, Bantega, vlakbij Lemmer. Geboren en getogen Amsterdammer ( en daar wil ik dus nooit meer terug ;-) om diverse redenen maar de drukte, luchtvervuiling, etc. zijn daarin belangrijk) en intussen op diverse plekken in Nederland gewoond. Dus wel wat vergelijkingsmateriaal; ik vind het hier dus heerlijk wonen en heb veel contacten met de mensen om ons heen ( deels niet-Friezen) maar ook prima contacten met Friezen.
Wij zitten tegen de grens met N.O. polder, Lemmer is vrij toeristisch en we wonen helemaal vrij ( eind doodlopende weg zonder buren, vlakbij bos). Dat zal ook zeker invloed hebben op ons gevoel van vrijheid en op de mentaliteit hier, vrij veel import.
Overigens zijn de Friezen die ik ken ook redelijk "recht voor zijn raap" ( veel meer dan bijv. in de Achterhoek en Drenthe ( waar we dus ook gewoond hebben) dus het past on hier wel.
En ja, je zal altijd wel min of meer aan moeten passen als je ergens gaat wonen maar dat kan zelfs van buurt tot buurt verschillen. In Amsterdam zijn ook delen waar je nooit tussenkomt...........al blijf ik de Amsterdamse mentaliteit heerlijk vinden :D

Maar de huizen hier zijn er niet goedkoper op geworden als je wil kopen en er staat ook niet zoveel te koop. Toen wij 2,5 jaar geleden ons vorige huis te koop zetten was het hier veel beter betaalbaar en het aanbod was groter; toen ons huis verkocht was en we echt konden gaan zoeken was het aanbod een stuk beperkter en duurder. Gelukkig hebben we onze droomplek gevonden *\o/*
Laatst bijgewerkt door ElCid op 10-10-22 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 11:33

Soepblik schreef:

Ik moet ook echt lachen/huilen om dit topic :') Het is in vier pagina's in ieder geval wel volstrekt helder naar voren gekomen hoe de mentaliteit daar is.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 11:42

BaileyMix schreef:
Soepblik schreef:

Ik moet ook echt lachen/huilen om dit topic :') Het is in vier pagina's in ieder geval wel volstrekt helder naar voren gekomen hoe de mentaliteit daar is.

Ehhh, dit vind ik wel aardig generaliserend hoor := Ook in Friesland vindt je een grote varieteit aan mensen :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 11:46

Dat generaliseren vind je wel veel op dit forum. Eén Fries roept niet-westerlingen hebben het hier niet makkelijk, en ineens zijn "de Friezen" xenofoob. Eén Amsterdammer heeft een grote mond, en ineens zijn alle Amsterdammers botterikken. En één asielzoeker misdraagt zich, en de hele groep wordt er op aangekeken. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Je moet het sowieso treffen met je directe buren denk ik, pas je een beetje aan aan de gebruiken in de omgeving en je vind bijna overal je weg wel.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 11:49

BaileyMix schreef:
Soepblik schreef:

Bijzonder dat je die conclusie kan trekken door een topic op bokt.
Veel is gebaseerd op meningen van diegene die hier schrijven. Plus persoonlijke ervaringen. Maar het grappige daar aan is dan weer dat de 1 het anders ervaart dan de ander.

Ik woon mijn hele leven al in Friesland en door heel Friesland heen gewoond. De ene plek heb ik het meer naar mijn zin gehad dan de ander maar ik denk dat je het zelf moet ervaren wat bij je past.

Ikzelf zou niet bovenin friesland willen wonen of bijvoorbeeld in Leeuwarden. Maar een ander zou het daar fantastisch kunnen vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 11:52

Ik heb voor mijn studie in Leeuwarden gewoond.
Nu telt dat niet echt als Friesland volgens de Friezen, maar veel van mijn vrienden kwamen uit Friesland vandaan. Door omgang met hen kon ik de taal al snel verstaan en dan is de aansluiting niet enorm moeilijk vond ik. Kwa mentaliteit pas ik daar gewoon goed tussen. Zelf voelde ik me daar meteen thuis, in tegenstellling tot de ranstad waar ik opgegroeid bent, dat vond ik vreselijk. In iets als Brabant zou ik ook echt niet goed kunnen aarden.
Als er meer werkgelegenheid was geweest in Friesland destijds was ik er wellicht helemaal niet meer weggegaan, ik had er ook nog lang heimwee naar.
Ik ben uiteindelijk naar Zwitserland geemigreerd en dat vind ik net Friesland :o
Ook hier zijn de mensen een behoorlijk gesloten deur en dat past bij mij. Ook hier geldt dat het met de aansluiting wel goed komt als je het dialect verstaat. Je hoeft het niet te spreken maar niemand hoeft dan speciaal moeite te doen in een sociaal gesprek.

Iedere hoek van NL heeft zo zijn eigenaardigheden (net als in ieder ander land). Om ergens langdurig gelukkig te kunnen zijn moet je er wel op een bepaalde manier bijpassen denk ik. Of in iedergeval niet afgeven op bepaalde gewoontes of er grapjes over maken, want dat zet kwaad bloed. Zonder acceptatie dat dingen misschien anders zijn dan je ze kent, vind je moeilijk je plek.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 12:01

Ik heb mijn hele leven in Drachten en omgeving gewoond. Ik woon nu in Drachten, maar ik zou graag meer richting de omliggende dorpen willen gaan qua woning. Ik ben zelf wel eerst Fries opgevoed. Ik heb tot mijn 5de geen woord Nederlands gesproken, maar in mijn geboortedorp (Ureterp) zijn sommigen nog zo. Ook al is er nu meer een mix ontstaan met verscheidene import. Je blijft mensen houden die stug vasthouden aan de verouderde normen en waarden en mensen die wat losser zijn. Maar ik ben zelf niet gelukkig in Drachten, al zijn alle voorzieningen hier goed (op de trein na). Drachten is voor mij persoonlijk al te groot en massaal. Ik vind het prima om 1 supermarkt te hebben in het dorp en dan de auto te pakken voor de wekelijkse boodschappen. Maar dat is ook wel een beetje opvoeding van mijn kant.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 12:13

Ik woon als import (westerse allochtoon _O- ) al 14 jaar in Siegerswoude, dorpje nabij Bakkeveen. Echt nooit meer terug naar Rotterdam.
Ik kom echt al die vooroordelen niet tegen hoor. Ben geaccepteerd, leef gewoon mijn eigen leven en nee ben niet lid van de plaatselijke verenigingen omdat dat niets voor mij is.

Het voordeel vond ik wel dat ik een paard had (heb) waardoor je dus heel veel contacten opdoe in dat wereldje en daardoor ook je kennissen en vriendinnen krijg.
Ik heb geweldige buren waar ik op terug kan vallen als er iets is en verder vind ik het wel prima.

Ik merk doordat ik op de gens GR/FR/DR woon de mensen daar wel minder stug zijn.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 12:33

Ik kom uit Heerenveen, ben daar geboren uit 2 Friese ouders en woon nu in een zeer klein dorp in zuidwest Friesland. Ik heb zelf nooit actief Fries kunnen spreken, kan het wel verstaan, en ik voel me hier nu zeker goed geaccepteerd. Vroeger was dat wel anders! Wel merk ik soms de verontwaardiging bij mensen (want ik heb ook echt niet eens een Fries accent) maar dat is niet erg.
Noord Friesland zou ik zeker nooit willen wonen. Ik heb in verschillende kustplaatsen in Friesland gewerkt, maar ik vind het racisme daar veel te veel aanwezig, echt niet fijn. Het voelt voor mij als een héél andere cultuur daar in vergelijking met hier.
Anyways, ik vind het hier heerlijk, rustig, geen file's en ik zou hier de komende tijd ook wel willen blijven :)

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:17

Dees schreef:
Vajramani schreef:

Ik begrijp uit jouw tekst dat jij "import" bent en moeite hebt (gehad?) om er tussen te komen. Ook beschijft je dat Friese mensen op je gereageerd hebben met "Hollander".

Misschien zou je als nieuwkomer in Friesland juist wel "wat meer doekjes er om heen mogen winden" en wat minder vertellen "waar het op slaat" en wat minder "recht voor de raap zijn".
Niemand zit te wachten op iemand van buitenaf die wel even komt vertellen hoe het moet.
Met dat soort gedrag kom je ook niet weg in andere delen van het land. Of de wereld. De mensen hebben jou niet nodig, jij hebt hen nodig en daar hoort een bescheiden opstelling bij.
Ik ken jou verder niet persoonlijk, dus hoe eea gelopen is, geen idee. Maar dit is wel een aandachtspunt voor anderen die in Friesland willen komen wonen.

Algemeen: of, en zo ja, hoe je integreert in de Friese samenleving heeft echt alles te maken met hoe je je opstelt en hoe je je erbij geeft. Waarbij de ene streek kwa mentaliteit wellicht beter zou passen als de andere streek. Wonen in Friesland kan heel fijn zijn maar is niet voor iedereen een onverdeelde gelukzaligheid.

Ja ik ben import maar woon nu 30 jaar in Friesland. In ons dorp geen moeite gehad om er tussen te komen. Maar dan woon ik ook in een dorp met veel import.
Wij vertellen niet hoe het wel of niet moet, maar geven wel direct ons mening zonder een verhaal eindeloos lang te maken. Wij hollanders houden graag van direct zijn en met korte lijnen werken.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:34

UMayDream schreef:
Ehhh, dit vind ik wel aardig generaliserend hoor := Ook in Friesland vindt je een grote varieteit aan mensen :D

Ja, net als in dit topic. Ik zeg niet dat er heel duidelijk één mening, standpunt of karakter uit voortkomt. Maar wel een typerende mentaliteit :=

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:37

Mellow schreef:
Bijzonder dat je die conclusie kan trekken door een topic op bokt.
Veel is gebaseerd op meningen van diegene die hier schrijven. Plus persoonlijke ervaringen. Maar het grappige daar aan is dan weer dat de 1 het anders ervaart dan de ander.

Ik woon mijn hele leven al in Friesland en door heel Friesland heen gewoond. De ene plek heb ik het meer naar mijn zin gehad dan de ander maar ik denk dat je het zelf moet ervaren wat bij je past.

Ikzelf zou niet bovenin friesland willen wonen of bijvoorbeeld in Leeuwarden. Maar een ander zou het daar fantastisch kunnen vinden.

Welke conclusie trek ik precies? Ik moet er enkel erg om lachen. Of huilen. Een beetje van allebei. Maar zoals met elke plek, trekt het mensen aan die zich daar thuis voelen en dat is natuurlijk voor iedereen verschillend. Geen oordeel hoor. Mijn hond was ook Fries :+

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:41

Het ging mij om het zinnetje: hoe de mentaliteit daar is ;) .