Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 18:16

Goed bezig...!

+:)+

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 20:43

Dank <|- <|- <|-

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:54

Klinkt wel interessant, ik ga me er eens in verdiepen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 21:55

Klinkt interessant, ik heb me ook ingeschreven!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:30

Ik geef het topic even een schopje :D

Volgende week ga ik wat planten ophalen bij een uitdeeldag van meerbomen.nu. Ik ben heel benieuwd wat ze hebben!
Zijn er al mensen die via zo’n dag wat bomen/struiken hebben geplant? Wat kreeg je zoal mee?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:34

Ik heb pas eindelijk wat kunnen ophalen. Allemaal zandgrond hier helaas maar het moet naar klei dus kreeg ik niks mee van de hub meneer. -O- Ik heb een hele bups zwarte elsjes vers geoogst rondom een poeltje en wat wilgen en hazelaar die nog moeten wortelen de laatste twee. Ik twijfel voor komend weekend nog om op te halen in de buurt. Kastanje en vuilboom en accacia. Maar ik denk dat ik het even hierbij laat wat er nu ligt. Voldoende mini elsjes die samen een leuk mini bosje kunnen gaan vormen. Later voor de stook ook als ze groot zijn :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:41

karuna schreef:
Ik heb pas eindelijk wat kunnen ophalen. Allemaal zandgrond hier helaas maar het moet naar klei dus kreeg ik niks mee van de hub meneer. -O- Ik heb een hele bups zwarte elsjes vers geoogst rondom een poeltje en wat wilgen en hazelaar die nog moeten wortelen de laatste twee. Ik twijfel voor komend weekend nog om op te halen in de buurt. Kastanje en vuilboom en accacia. Maar ik denk dat ik het even hierbij laat wat er nu ligt. Voldoende mini elsjes die samen een leuk mini bosje kunnen gaan vormen. Later voor de stook ook als ze groot zijn :D

Doe jezelf een groot plezier en laat die acacia lekker staan :=

Prachtige bomen als ze groot zijn maar klootz*kken als je ze beschadigd. Enorm wortelopslag en zeer snel groeiend met gigantische (scherpe) doorns. Na 2 jaar krijg je ze al bijna niet meer uit de grond. In ieder geval niet op zandgrond.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:54

Acacia hoef ik ook niet inderdaad, is ook nog eens giftig dacht ik? En esdoorn wil ik ook niet.
Ik hoop wel op een paar hazelaars, lijkt me leuk om eigen hazelnoten te kunnen rapen later :D
Ik wil sowieso naast de stekjes van meerbomen ook een grotere hazelaar kopen.

Zijn er meer bomen die echt geschikt zijn voor in/naast een paardenwei, en ook nog voedsel produceren?
We hebben al een tamme kastanje, walnoot en vlierbes, en vrij veel fruitbomen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:57

Moerbei, linde is wat er zo snel even in me op komt. Daarvan is het blad ook goed voor ze, moerbei heeft hele grote bladeren die je zou kunnen drogen als treehay, samen met andere takken. Eik, berk, wilg, linde en nog een aantal zijn daar geschikt voor. Scheelt ook weer hooi kopen en ze hebben eens wat anders te doen.

Acacia bast, blad en zaadjes is giftig inderdaad. Het binnenste hout niet. Van de bloesem schijn je wel thee te kunnen maken. Nooit gedaan zelf. Het ruikt wel heel lekker, de honing is ook lekker ervan.

Je kunt ook hazelaar cultivars kopen, bijv met grotere noten. De wilde hebben geloof ik nogal eens last van beestjes waardoor er geen noten aan komen (en die zijn vaak ook klein).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:15

Top, bedankt voor de info, daar heb ik wat aan :D
Moerbei gaat dan zeker op het lijstje, linde ook, en wilg en berk staan ook al erop.
Eik hebben we eigenlijk al te veel van, al hadden we afgelopen jaar gelukkig weinig last van de processierups.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:28

Ah acacia klinkt dan als mooi laten staan. Mogelijk dit weekend toch al niet echt tijd om wat op te halen. Eerst wat ik nu heb staan overhuizen 600 km verderop :')

Ik zou wel graag een tip hebben waar ik goede grotere hazelaars vandaan kan halen als eetnoot. Ik heb ze nog niet kunnen vinden -O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:38

Ik heb bij De Zoetewei grote noten hazelaars gekocht, die beginnen nu eindelijk goed te groeien. Zoetewei nummer 12 geloof ik. Vind ze niet goedkoop.

Webbs cob is volgens mij ook wat groter, maar de hazelnoten die je in chocolade vindt is volgens mij van Turkse hazelaars. Moet ik nog eens naar op zoek.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:39

Hier is het ook aankomend weekend in de buurt, maar weet niet of het de moeite is?

Het lijkt dat er veel is, maar wij willen ook niet alles. Geen esdoorn en heb eigenlijk al genoeg wilg. Wordt het goed aangegeven wat wat is? En is er echt een run op, of is er de gehele dag wel aanbod op dit soort dagen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:42

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 14:43

superpony schreef:
Hier is het ook aankomend weekend in de buurt, maar weet niet of het de moeite is?

Het lijkt dat er veel is, maar wij willen ook niet alles. Geen esdoorn en heb eigenlijk al genoeg wilg. Wordt het goed aangegeven wat wat is? En is er echt een run op, of is er de gehele dag wel aanbod op dit soort dagen?

Hier in Hoofddorp zijn de bomen per soort verdeeld en staat er duidelijk bij wat het is. Vrijwilligers helpen je uitzoeken, zodat je het juiste wat je wilt mee neemt. Hier werken ze wel met een tijdslot. Ik weet niet hoe dat bij jullie is. Er is door de vrijwilligers heel hard gewerkt en geoogst: er is veel aanbod, maar dat verschilt per locatie.

Succes: ik vind het al super dat je een aantal bomen gaat plaatsen!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:55

8nnemiek schreef:
Ik had deze pagina al in mijn favorieten gezet: https://www.tenhoven-bomen.nl/corylus-c ... omhazelaar
Maar eerst eens kijken of de boomhandel in onze woonplaats goede aanbiedingen heeft. Inderdaad duur, die grote bomen!

Moet zeggen dat ik die prijs voor die afmetingen nog best ok vind eigenlijk. Ik heb geloof ik 10 euro betaald voor 40-80 en een dun takje. En dat waren geen Turkse hazelaars.

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 16:18

Leuk, een bomen plant topic,
stichting Corazon heeft op dit moment ook leuke bomen voor kleine prijsjes.
Ik heb er een perzik en een abrikoos vandaan (met de klimaatverandering slaan die vast wel aan hoop ik)
Wij hebben 22 bomen geplant afgelopen jaar, veel oude fruitrassen, waaronder krozen, sterappels, kweeperen en een mirabelle.

Wij hebben onze Krulwilgen gesnoeid, dus mocht iemand takken willen : ) het is net onkruid, als je ze in de grond steekt, of eerst even in de sloot leggen, grote kans dat ze aanslaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 16:30

Waar moeten die vandaan komen? Extra wilg is altijd welkom

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 16:54

Leuk topic! Helaas nog geen eigen woning en grond maar huren, maar ik ga zeker volgen en wie weet kan ik nog wel ergens wat kleins neerzetten!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:02

Hey topic nog niet eerder gezien! :wow:
Vanavond de website s bekijken, er kunnen hier nog bomen bij achter onze stallen =:) hebben zelf al walnotenbomen en hazelaars

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:25

Prairy schreef:
karuna schreef:

Doe jezelf een groot plezier en laat die acacia lekker staan :=

Prachtige bomen als ze groot zijn maar klootz*kken als je ze beschadigd. Enorm wortelopslag en zeer snel groeiend met gigantische (scherpe) doorns. Na 2 jaar krijg je ze al bijna niet meer uit de grond. In ieder geval niet op zandgrond.

Klopt acacia is een drama in onze tuin. Goed advies en zeker die boom nooit planten.

Fijn Karuna dat je weer bent opgeknapt!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:37

Goddank sinds gistermiddag meer energie, ik ben er nog niet. Maar een van de redenen dat ik liever laat schieten dit weekend is dat ik niet teveel energie wil verbruiken voor iets niet noodzakelijks voor nu

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 18:19

Het is zeker wel een goede boom hoor, die acacia. Het is ook een stikstofbinder en heeft dus een positief effect op zijn buren. Goede honing boom, knetterhard hout, vergelijkbaar met hardhout maar dan dus Europees. Wij hebben een aantal zaailingen/opslag in het voedselbos laten staan/verplaatst, omdat ze dus goed zijn.

Je moet er alleen geen ruzie mee maken :')

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 18:22

Ik heb afgelopen zaterdag een stuk of 50-60 boompjes gehaald hier in de buurt. Mocht zelf uitkiezen welke en hoeveel en werd nog voor me gebundeld ook.
Meteen geplant zaterdag, we hebben meegenomen: Hazelaar, gele kornoelje, vlier, es, Hazelaar, Populier, Berk, boswilg, Lijsterbes
Komend najaar hoop ik weer wat te kunnen halen! Nu eerst zien wat er aanslaat

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 19:33

Deze staan op de lijst;

OP = OP!!

In deze hub liggen de volgende soorten:
- Europese lariks 400 x
- Zilverspar 400 x
- Haagbeuk 200 x
- berk 1700
- beuk 10