Passen jullie je uitgavenpatroon al aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:05

Sakura789 schreef:
Klopt, wij zouden ook hout kunnen stoken, maar doen dat niet vanuit milieu oogpunt. Plus dat ik de lucht in huis ook niet gezond vind als de kachel aan staat. We hebben nu mensen in de buurt die een houtkachel in hun overkapping hebben en elke avond worden we uitgerookt.

Helaas wonen we in een omgeving met veel houtstook. Dus dat zal allemaal wel veel erger gaan worden de komende winter. Ik kijk er in ieder geval niet echt naar uit.

Mijn buren stoken hout en het liefst nog van dat vieze spul. Ik zit gelukkig niet graag buiten maar het zou ook echt niet te doen zijn als ik het al zou willen. Het slaat onwijs op mijn keel en moet hoesten als ik de laatste ronde doe naar de paarden met de hond. Hun dochter komt nu ook daar wonen in een huisje er achter en gaat ook hout stoken. Dus dan kunnen we helemaal ons lol op.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:05

Marije_jiplover schreef:
Wij halen sinds enige tijd onze groente, fruit, zuivel en vlees rechtstreeks bij een producent en niet meer bij de plaatselijke supermarkt of slager.

Kost iets meer moeite, fruitteler zit bv op 11 km fietsen, zuivelboerderij op 5, supermarkt op minder dan 1 km.
Maar had niet verwacht dat dit perse een besparing zou opleveren, was meer in het kader zorgen dat de producent een eerlijke prijs krijgt en wij een verser product.

Maar hou nu regelmatig boodschappengeld over aan het einde van de maand, waar ik voorheen toch wel regelmatig net te kort kwam.

Is dus winwin in dit geval.

Dit dus !
Wij gaan al maanden niet of bijna niet naar een supermarkt.
Ik bestel groente, fruit, conserven, koek en schoonmaakartikelen bij Crisp. Deze is niet perse goedkoop of goedkoper als een supermarkt, maar toch merk ik dat ik minder in de week uitgeef....en veel lekkerder eet.
Wij komen ook rond met €50,00 in de week aan eten.
We zijn met zijn tweeen , maar ik heb regelmatig eters in huis.
Dus we eten zeker met meer personen van dit budget.

Verder kopen we veel minder kleding en ga ik vaker op de fiets ergens heen.

Wij stoken ook op hout.
Als je een goede kachel hebt en droog hout stookt zijn er geen problemen.
Ik ruik het als er hier in de buurt iemand zijn houtkachel net aandoet, maar dat is het dan ook.
Goed stoken is een kunst of vaardigheid.
En de nieuwe kachels verbranden ook hun stookgassen, daar heb je buiten geen last van en als de kachel goed gesloten is binnen ook niet.

Raineri

Re: Passen jullie je uitgavenpatroon al aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:22

Misschien een domme vraag maar hoe weet je welke boer groente verkoopt. Ik zie soms aan de weg wel eens bordjes. Zijn er nog andere manier waardoor je te weten komt welke boer aan consumenten verkoopt?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:24

De app het kraampje, kost je 1.60 maar ook dat is niet veel

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:34

Bordjes langs de weg inderdaad, maar vaak zijn het ook adressen die je op goed geluk een keer tegen komt. Zo is het bij ons de voerhandel die altijd een grote bak voerappels heeft staan waar je zelf kan uitzoeken, en die ook regelmatig rode bieten en uien verkoopt.. en de papierhandelaar verkoopt aardappelen :))

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:46

Wij zijn ook onze uitgaves eens wat meer onder de loep gaan leggen recent en als eerste begonnen met de abonnementen door te spitten. Hier viel voor ons echt veel winst te behalen - van 2 spotify accounts premium naar 1, telefoon abbo van mij opgezegd en overstap naar andere provider later dit jaar wat enorm gaat schelen vanaf december, andere app premium abonnementen ook in gesneden (zoals Fitbit) en dat scheelt bij elkaar allemaal alweer genoeg maandelijks waarmee we bv. een groot deel van de extra boodschappen kosten mee opvangen al.

Energie/gas staat voor ons nog even vast, dus daar hoeven we gelukkig nog even niet aan te denken - al moeten we er wel naar vooruit gaan kijken dat deze kosten omhoog zullen schieten. Sinds vorig jaar zijn we wel al wat minder aan't stoken, of beter gezegd niet, in het najaar. In de winter komen we er niet onderuit want onze kat heeft het anders gewoon echt te koud en ligt te rillen :') Maar we hebben dan bv. wel een groot deel van onze gewone radiatoren uitgedraaid omdat er vloer verwarming ligt onder.

Huis kunnen we ook nog meer verduurzamen in/rondom het huis, dus daar zijn we ook naar aan't kijken, zeker handig voor wanneer onze gas/energie prijzen omhoog gaan tzt.

We sparen koopzegels bij AH. Dit betaal je alsnog grotendeels zelf wel, maar toch is het op deze manier wel een leuk centje extra hebben elke keer en bij de boodschappen erbij telkens merken we het an zich niet omdat het toch al omhoog gaat in kosten :'). Dit geld leggen we dan bij aan onze vakanties of aan aankopen zoals een nieuwe laptop waar ik momenteel voor spaar. Het starten met koopzegels heeft voor ons in ieder geval wel echt meerwaarde.

Met boodschappen kopen wij de meest gebruikte en A-merk producten (sommige dingen kunnen we nog niet laten zoals coca cola zero oa maar dat hoeft met slim inkopen ook gelukkig nog niet zo) zoveel mogelijk in bulk in waardoor we het nog niet hoeven te laten om duurdere producten te schrappen. Maar ik let wel op welke producten ik wel in goedkopere variant kan krijgen en die wissel ik dan om met wat ik eerder kocht - zoals bv basis pasta saus, die koop ik nu bij de LIDL ipv de Bertolli en dat scheelt al bv enorm en we vinden die van de LIDL ook erg lekker. Ik koop groenten en fruit vaker lokaal (ik stop dan regelmatig ergens bij een boerderij die aan de weg verkoopt of een winkel heeft wanneer ik wandel in de omgeving), al is dat niet altijd goedkoper maar ik vind direct van de boer kopen wel fijn :j Ik merk wel weinig verschil tussen minder vlees eten en terug gaan in kosten, want groenten en fruit vind ik vaak toch gewoon erg duur nog - maar dan ben ik ook zo'n prinses die niet alleen maar van seizoens groenten en fruit leeft in elk seizoen zeg maar. Al koop ik dan bv ipv vers sommige groentes sneller bevroren in, dat scheelt vaak enorm weer. Albert Heijn heeft tegenwoordig ook de persoonlijke bonus box elke week en daar kopen we dan ook elke week meerdere items mee in, welke we vast inkopen altijd, waar we dan weer mooie korting op hebben.

We komen prima rond zo, leven ook vrij luxe normaliter maar met veel stijgende kosten moeten wij ook gewoon meer nadenken over aankopen en wanneer we ergens in moeten aanpassen of niet, dus we merken het allemaal ook zeker wel en dan moeten er keuzes gemaakt worden. Bepaalde luxe dingen die ik eerder voor mezelf had, zoals speciale boeken box abonnementen e.d. heb ik opgezegd zodat we weer meer budget hebben voor de 2e auto die erbij is gekomen. Ik kan dan wel nog gewoon zo losse boeken kopen zeg maar dus het is niet alles of niets. Maar met dat soort keuzes hebben we wel nog best wat invloed en blijft goed om naar te kijken welke dingen je dan nog meer kunt aanpassen. De meeste aanpassingen hebben so far nog weinig echte invloed op ons leef gemak, dus dat is wel fijn. Maar ik ga nu minder snel naar de kapper voor een uitgebreide balayage behandeling met alles erop en eraan voor 300+ euro zeg maar.

Met de kosten van hond/kat ben ik wel ook wat gaan aanpassen. De basis niet overigens. Arya's vlees is bv. enorm omhoog gegaan in kosten de laatste paar jaar, en ik bespaar hier dan niet op; ik kijk niet naar de prijzen van de verschillende diersoorten, maar gewoon naar wat ze nodig heeft dus de dure rollen vlees worden ook zonder blikken of blozen besteld. Daar wil en zal ik niet op besparen. Voor de kat hetzelfde overigens. Ze krijgen hierin gewoon wat ik wil en vind dat ze nodig hebben en dat heeft prioriteit. Net als supplementen die erbij komen. Maar ik bespaar wel op telkens nieuwe slow feeders, speeltjes, etc. bij kopen en grotere snacks bestellingen. Met de snacks - gedroogde snacks - koop ik echt alleen nog waarvan ik weet dat ze het altijd eet en de trainers/snoepjes bv ipv dat ik tig dingen erbij bestel wat ik eerder deed. Ook haal ik steeds meer lokaal daardoor, want dat bespaart toch ook zeker weer wat. Jammer dat ik daardoor de kleinere shops online e.d. wel minder kan steunen, wat ik altijd heel graag doe, maar er ging bij ons echt zo belachelijk veel geld uit aan dit soort bestellingen dat we daar wel echt in gesneden hebben. Een bestelling hier en daar was telkens zo geplaatst en de rekeningen liepen op dus hierin ben ik echt veel selectiever geworden nu.

Goede doelen zijn we hier en daar dan wel ook wat op gaan besparen. We doneren qua geld nog steeds imo wel genoeg, maar niet meer zoveel als eerder. Spullen zoals speelgoed e.d. kleren enz worden ook met regelmaat uitgezocht en gedoneerd aan lokale goede doelen.

Verder verkoop ik momenteel actief via vinted en daarmee ook alweer een leuke zakcent verdiend. Ik ben aan't ontspullen en dat loont zich wel :j

Ik ga vanaf komende maand weer starten met werken ook, en dan komt er ook weer een leuk bedrag maandelijks bij waarmee we wat sneller duurdere aankopen tussendoor kunnen doen (zo moet ik nog nieuwe wandel schoenen en ik heb Meindl's op het oog, voor de hond wil ik graag nog wat duurdere aankopen doen die niet perse Nodig zijn, wel graag wil doen maar nu telkens verschoven worden) zonder aan ons gewone - van m'n man - inkomen of spaarrekening te hoeven gaan. Wij leefden de laatste jaren tot nu op het loon van mijn man zonder problemen en dat zouden we in principe ook kunnen blijven doen, maar dan moeten we wel steeds meer keuzes gaan maken tussen wat wel en niet en wanneer zeg maar, al zouden we het nog steeds niet slecht hebben maar toch. Als ik nu weer wat kan gaan bij verdienen, is dat gewoon mooi meegenomen zeg maar :j Ook meer DA kosten gehad als verwacht was, dus dat potje kan dan ook weer wat sneller bijgevuld gaan worden dalijk net als het potje van de nieuwe auto - die hebben we in eigen beheer dus daar moet ook geld voor aan de kant wanneer we naar de garage zouden moeten voor het een of ander. De andere auto is zakelijke lease.

Dus ja, zoals gezegd, we mogen gelukkig niet klagen hoor, maar ik denk dat iedereen in welke inkomsten klasse ze ook zitten, altijd gebaat is om eens te kijken naar de uitgaves :j Alles is dan mooi meegenomen. Wij moeten ook steeds meer keuzes maken en nadenken ondanks dat we wel nog luxe leven. Het uitpluizen van onze uitgaves heeft ons in ieder geval wel al best wat meer besparingen opgebracht dus dat is gewoon fijn :j
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 07-09-22 13:51, in het totaal 3 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:47

Boerderijwinkels hebben vaak wel een bord staan. En je kunt de app Lekkerder downloaden waar veel boerderijen bij aangeloten zijn.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:50

Mooie post cursebreaker.

Helpt een warmtemat niet voor je kat?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:53

Sakura789 schreef:
Mooie post cursebreaker.

Helpt een warmtemat niet voor je kat?

Dankjewel! En ja goed idee van die mat. Die had ik idd al eens ergens op een wishlist gezet, maar ik twijfel telkens omdat het me niks zal verbazen als mevrouw het niet blieft :') Ze heeft wel meestal vaste plekjes, dus daar kan ik het eens gaan neer leggen en kijken wat ze doet ermee. Ik was ook aan't denken om zo'n slaapzak voor honden/katten te proberen misschien.

Nu is het ook niet zo dat we niet kunnen stoken qua kosten, maar als het niet nodig is is het niet nodig natuurlijk dus ik wilde deze winter inderdaad eens gaan kijken hoe en wat.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:59

Hier hetzelfde hoor, ik zit al tijden te denken aan zo'n mat voor mezelf (Stoov). Sinds kort heb ik een bodywarmer met verwarmingselement op mijn rug ivm rugklachten. Deze bevalt zo goed dat ik denk ik met de winter iets van Stoov aan ga schaffen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:01

Wij deden het tot voor kort met eur 50,00 boodschappengeld per week voor 3 personen.

Ik denk dat we nu wel wat meer uitgeven, maar kan het niet zo goed nagaan, want we hebben recent 2x een feestje gegeven en dus meer uitgegeven.

Fruit en eten we deze zomer grotendeels uit eigen tuin. We ruilen ook met de buren. Wij hebben veel peren, zij veel tomaten, walnoten en druiven.

Vlees eten we slechts in kleine porties. Kip kopen we rechtstreeks bij de kipfabriek. Boodschappen deels bij de Aldi, deels bij de outlet Medikamente die Grenze (pasta, saus, kruiden, chips, frisdrank) en we halen ook een deel in Duitsland.

Energiekosten hebben we niet. Onze woning is volledig verduurzaamd.
Paarden staan aan huis. Ik merk echt wel dat hoefsmid, dierenarts en voer duurder geworden is.

Kleding koop ik zelden en dan ook geen merkkleding.
Autorijden doe ik grotendeels elektrisch (auto van de zaak van partner). Ik fiets ook meer. Ik heb mijn eigen auto sinds November en ik heb nu 3x getankt (in Duitsland).

En toch merk ik wel dat het leven duurder geworden is. Verbouwingskosten zijn hoger, we letten beter op in de supermarkt.

We sparen iedere maand een vast bedrag voor de verbouwing. Ik merk wel dat het een steeds grotere uitdaging wordt.

Ik maak me vooral zorgen over de mensen die niet verder kunnen verduurzamen of een groot gezin hebben.

We kunnen alleen nog op abonnementen besparen.
De paarden heb ik ook op bespaard.
Zoek nu zelf partijen hooi ipv de behoorlijk dure fourage handel.
Ben ook over gegaan op een andere muesli en balancer. Ze doen het er prima op.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:19

Wij zijn begin dit jaar begonnen met het verduurzamen van ons huis.
Bj '73.
Beneden een aantal ramen vervangen voor HR++, er moeten er nu nog 4.
De pui gaat er 14 okt uit en er komt een nieuwe in met ook HR++ glas.
Boven alle kozijnen vervangen voor kunststof met HR++.
Vorige week hebben we een hele bus vol isolatie gekocht om de zolder te gaan isoleren.
Spouwmuurisolatie hebben we, dus nu nog even kijken of het zin heeft de kruipruimte nog te isoleren.
Warmtepomp zijn we mee bezig en we hebben sinds mei een inverter hangen.
Hopen dat dit alles de gasrekening flink drukt.

Ook begonnen met korter douchen.
We zijn met z'n 5en, 1 van 10, 2 pubers en 2 volwassene.
We stonden gerust 20 min p.p onder de douche. Dit is nu gereduceerd tot 5 min.

Qua boodschappen let ik niet perse heel erg op aanbiedingen.
Ik lees de krantjes wel door op zaterdag.
Aanbiedingen die lang houdbaar zijn, of zijn in te vriezen, daar koop ik dat wel meteen heel veel van.
Verder hebben wij hier in de buurt de Datumvoordeelshop.
Producten die daar liggen zijn kort aan de datum of net over datum.
Ik rij er gemiddeld 1x per week even heen om te kijken of ze nog interessante dingen hebben.
Zo heb ik afgelopen week een hele doos vol delifrance broodjes gekocht voor 4 euro, die liggen in de vriezer.
3 zakken tortilla chips voor 1 euro, dus 6 zakken meegenomen.
Doos met 60 Wraps voor 1 euro. Die liggen ook in de vriezer.
En zo hebben ze vaak artikelen, 3 voor 1 euro, 4 voor 1 euro...

Kleding koop ik voor mezelf zeer weinig.
Loop 90% van de tijd in werkkleding, welke mijn werkgever besteld, dus dat kost me niks.
Koop ik wel kleding, dan meestal wel kwaliteit en geen Primark oid.
Meestal ga ik naar de kringloop waar vaak nieuwe kleding hangt met de prijskaart er nog aan.
Of op Vinted.
Paar schoenen kan ik vaak wel een jaar mee, en worden ze echt oud, dan draag ik ze vaak nog bij de paarden.

Edit: qua boodschappen kijk ij wel regelmatig op TGTG.
En de 25ct bakken bij de Lidl zijn ook favoriet.
Gisteren 5 pizza's gescoord voor 25 ct per stuk. :D
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 07-09-22 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:22

Als ik jullie posts allemaal lees, durf ik echt niet te zeggen wat ik aan boodschappen uitgeef. En waar halen jullie allemaal de tijd vandaan om langs zoveel verschillende winkels te gaan? Ik koop op zaterdag m'n fruit op de markt, maar dat is meer om haar te steunen, want volgens mij is dat niet veel goedkoper dan in de supermarkt. En verder haal ik alles bij één supermarkt en vlees regelmatig bij de slager.
Ik koop wel al een tijd minder kleding en wat ik koop, is niet meer van de dure merken (Armani enz). Dus daar heb ik al een grote sprong gemaakt.

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:24

Wij zijn nog niet direct bezig met ons uitgave patroon aan te passen.

Wel druk bezig met verbouwen en daarbij het hele huis te verduurzamen. Overal is geïsoleerd, we hebben kunststof kozijnen met HR ++ glas, behalve achter en in de lichtstraat daar zit trippel glas is. Wat nog minder warmte verlies heeft.

We hebben zonnepanelen waarmee we veel terug leveren, en hebben maandag een gesprek gehad voor een aardwarmte pomp. Wat we gaan doen. Dat wordt hem niet voor deze winter, maar hopelijk de volgende wel.

Ik ben hier in de buurt wel aan het zoeken naar boeren die direct producten verkopen. Er bestaat een facebookgroep waar ze mogen adverteren voor de omgeving. Dus wie weet bestaan die elders ook. Daar wil ik wel even gaan uitstippelen wat ik waar zou kunnen halen.

En ik ben aan het nadenken over een wat duurder abonnement. Gelukkig werk ik veel thuis dus geen benzine kosten die dagen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:32

chevax schreef:
Als ik jullie posts allemaal lees, durf ik echt niet te zeggen wat ik aan boodschappen uitgeef. En waar halen jullie allemaal de tijd vandaan om langs zoveel verschillende winkels te gaan? Ik koop op zaterdag m'n fruit op de markt, maar dat is meer om haar te steunen, want volgens mij is dat niet veel goedkoper dan in de supermarkt. En verder haal ik alles bij één supermarkt en vlees regelmatig bij de slager.
Ik koop wel al een tijd minder kleding en wat ik koop, is niet meer van de dure merken (Armani enz). Dus daar heb ik al een grote sprong gemaakt.

Ja. Same. Ik heb perioden gehad dat ik in m'n eentje de 700 euro per maand aantikte, alleen maar voor eten 8)7 dit was wel jaren terug.
Nu zit ik op 300 per maand in m'n eentje en dan doe ik goed m'n best.

Dus ik lees mee voor verdere tips wat betreft boodschappen etc :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:38

Ik/wij zitten tussen de 30/70 euro per week afhankelijk of er voorraad aangevuld moet worden. Echter waspoeder en shampoo en koffie zitten daar niet bij. Deze komen eens per paar maanden er nog extra bij. Dat zit dan meestal rond de 100 euro voor een paar maanden.

Rundvlees komt van een locale koop een koe organisatie. Deel van de groentes en de kip via wederom een lokaal initiatief. En alleen seizoensgroente ook dan. Verder aanbiedingen afstruinen en een voedselallergie hebben scheelt ook wel. Kook alles vers, en neem waar het kan de goedkoopste versie. En grootverpakkingen. Kook voor meerdere keren en de rest gaat in de vriezer. Bijvoorbeeld 200 gram gehakt kan daarom rustig vier keer pasta met groentes opleveren.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:43

Gitana schreef:
chevax schreef:

Ja. Same. Ik heb perioden gehad dat ik in m'n eentje de 700 euro per maand aantikte, alleen maar voor eten 8)7 dit was wel jaren terug.
Nu zit ik op 300 per maand in m'n eentje en dan doe ik goed m'n best.

Dus ik lees mee voor verdere tips wat betreft boodschappen etc :')

De beste tip die ik je kan meegeven is je weekmenu bepalen en 1x in de week je boodschappen halen. Daarmee hou je gewoon veel meer overzicht in wat je aan het uitgeven bent.

Wij hebben vorig jaar rond deze tijd de auto verkocht met het idee dat we gaan upgraden.. Nou, niet dus. Mijn vriend gaat het met OV en ik ga met de fiets naar het werk dus we hebben nu besloten voorlopig geen auto aan te schaffen.
Ook gaan wij vrijwel niet uit eten en als we met vrienden afspreken, doen we dit vooral bij elkaar thuis. Verder hebben we een huur appartement, waarvan een huurbaas uiteraard ook sch*t heeft en de huurprijzen ieder jaar gewoon verhoogt, maar dat terzijde was het handig toen de oude cv kapot ging en hier een nieuwe is komen te hangen. Wij gaan komende winter de verwarming ook lager zetten, maar behalve dat zijn wij geen grootverbruikers.

We zullen er niet minder om eten, maar man man wat een misère voor veel gezinnen en alleenstaanden. Ik zou best een keer kinderen willen, maar wat ben ik bij dat ik daar de komende jaren absoluut niet aan wil gaan beginnen. Je houdt zo geen rode cent meer over.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:54

Alleen de beginpost gelezen.

Heel eerlijk. Nee. Is ook niet nodig. :o

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:56

Probeer altijd al op te letten geen onnodige kosten te maken, maar nu misschien onbewust nog meer.

Ik merk het wel de hoge prijzen, maar nog zonder gevolgen gelukkig. Scheelt wellicht ook dat ik geen paard meer heb.
Laatst bijgewerkt door _Mir op 07-09-22 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:58

CairnTerrier schreef:
Alleen de beginpost gelezen.

Heel eerlijk. Nee. Is ook niet nodig. :o

Maar door alle berichten krijg je bijna het gevoel dat het "moet". Media bericht steeds dat we er zo op achteruit gaan, maar daar merk ik gelukkig vooralsnog ook niks van (klopt fanatiek op hout). Maar dat neemt niet weg dat Oekraine voor veel bedrijven een mooie kapstok is om prijsverhogingen aan op te hangen. En ik hoop in principe niet echt op te letten als ik boodschappen doe, maar als ik nun ruim €2,- betaal voor Bertolli voor op brood terwijl dat een tijdje terug €0,89 was en roomboter boven €3,- is, vind ik dat toch wel fors.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:08

Ik zou 50 euro per week hebben voor alle boodschappen en extra's als er geen extra rekeningen zijn voor medische kosten of iets anders. Helaas is dat elke maand wel zo, dus soms moet ik het doen met 20 euro. Voor eten, drinken, huishoudelijke dingen en verzorging. Inslaan bij aanbiedingen is er ook niet bij dus, want dat gaat weer ten koste van budget voor de rest.

Het is een tijd echt goed gegaan, tijdens corona werd het langzaam al duurder maar laatste maanden gaat het hard. In 3 maanden of korter bij sommige producten prijsstijging van 100% en bij anderen tussen de 50 cent en soms zelfs meer als een euro per stuk. := soms zelfs sneller, koop je de ene week iets voor 70 cent, de week daarna 99 en 2 weken later is het 1,20. En dat is nog 1 van de goedkoopste dingen nu. Ook zat dat ineens boven de 2 of 3 euro is geworden. Klinkt voor veel mensen niet als veel, maar voor groep ook juist wel.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:09

Wij letten zeker op en komen door alle huidige kosten bijna niet meer uit.

Onze energierekening is skie-high, gelukkig kunnen we via onze hypotheek zonnepanelen laten plaatsen en hopen zo ons maandbedrag flink te kunnen verlagen.

Boodschappen let ik echt op wat ik pak, soms enkel het hoognodige. Paard krijgt ook nog haar nodige voer en stalling word netjes betaald maar voorlopig even niet lessen/wedstrijden etc. Voor onze honden geld hetzelfde.

Ik maak mij grote zorgen, als de prijzen blijven stijgen dan komen wij met ons gezin niet meer rond, en vraag ik mij af hoe we het moeten doen.

Ik werk 3 dagen straks, dit ivm ons kleine ventje. Een dag extra werken heeft geen zin omdat we de oppas nu rond kunnen breien met opa/oma en als ik meer zou gaan werken, moet hij naar de kinderopvang. Omdat mijn man weer vrij veel verdient, krijgen wij nauwelijks toeslag.. dus dat heeft geen zin (gaan er dan zelfs op achteruit).

Ik snap er helemaal niks van, mijn man en ik zijn beide geen minima qua salaris en toch redden we het net.. terwijl wij altijd prima rond konden komen en er behoorlijk potje overbleef om leuke dingen van te doen en te sparen.

Nu werken wij om enkel onze vast lasten te kunnen betalen. En dan vind ik dat ik nog niet mag klagen want mijn paard hoeft er nog niet uit maar we houden ook niks meer over. |(

Ik voel ook heel erg mee met mensen die niet meer rond komen en allerlei extreme maatregelen moeten treffen (huis verkopen en terug naar ouders, wonen vanuit hun auto etc etc).

En ik vind het onbegrijpelijk dat de overheid niet ingrijpt.. snap er helemaal niks meer van.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 07-09-22 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:10

ClaudiaHS schreef:
Wij zijn begin dit jaar begonnen met het verduurzamen van ons huis.
Bj '73.
Beneden een aantal ramen vervangen voor HR++, er moeten er nu nog 4.
De pui gaat er 14 okt uit en er komt een nieuwe in met ook HR++ glas.
Boven alle kozijnen vervangen voor kunststof met HR++.
Vorige week hebben we een hele bus vol isolatie gekocht om de zolder te gaan isoleren.
Spouwmuurisolatie hebben we, dus nu nog even kijken of het zin heeft de kruipruimte nog te isoleren.
Warmtepomp zijn we mee bezig en we hebben sinds mei een inverter hangen.
Hopen dat dit alles de gasrekening flink drukt.

Ook begonnen met korter douchen.
We zijn met z'n 5en, 1 van 10, 2 pubers en 2 volwassene.
We stonden gerust 20 min p.p onder de douche. Dit is nu gereduceerd tot 5 min.

Qua boodschappen let ik niet perse heel erg op aanbiedingen.
Ik lees de krantjes wel door op zaterdag.
Aanbiedingen die lang houdbaar zijn, of zijn in te vriezen, daar koop ik dat wel meteen heel veel van.
Verder hebben wij hier in de buurt de Datumvoordeelshop.
Producten die daar liggen zijn kort aan de datum of net over datum.
Ik rij er gemiddeld 1x per week even heen om te kijken of ze nog interessante dingen hebben.
Zo heb ik afgelopen week een hele doos vol delifrance broodjes gekocht voor 4 euro, die liggen in de vriezer.
3 zakken tortilla chips voor 1 euro, dus 6 zakken meegenomen.
Doos met 60 Wraps voor 1 euro. Die liggen ook in de vriezer.
En zo hebben ze vaak artikelen, 3 voor 1 euro, 4 voor 1 euro...

Kleding koop ik voor mezelf zeer weinig.
Loop 90% van de tijd in werkkleding, welke mijn werkgever besteld, dus dat kost me niks.
Koop ik wel kleding, dan meestal wel kwaliteit en geen Primark oid.
Meestal ga ik naar de kringloop waar vaak nieuwe kleding hangt met de prijskaart er nog aan.
Of op Vinted.
Paar schoenen kan ik vaak wel een jaar mee, en worden ze echt oud, dan draag ik ze vaak nog bij de paarden.

Edit: qua boodschappen kijk ij wel regelmatig op TGTG.
En de 25ct bakken bij de Lidl zijn ook favoriet.
Gisteren 5 pizza's gescoord voor 25 ct per stuk. :D

Nog even een aanvulling.
Ik bespaar niet op dingen omdat het moet.
Mijn man en ik hebben een zeer royaal inkomen samen en we hoeven echt niet op de kleintjes te letten.
We hebben 2 auto's, 4 fietsen, een motor, een scooter.
2 paarden, 2 honden en katten.
Energiecontract staat nu nog vast tot januari 2023.
Maar we zijn nu wel bewuster aan het omgaan met geld en energie, voor de hoogte van het energievoorschot die waarschijnlijk komen gaat na januari.

Overigens hebben we ook 24 zonnepanelen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:18

chevax schreef:

Ik heb dat ook hoor, ik geef veel uit aan boodschappen. Maar ik heb me er bij neergelegd; ik werk nou eenmaal vrijwel fulltime dus het 'mag' van mezelf. Ik heb gelukkig de luxe om niet op de prijs van boodschappen te hoeven letten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:19

Waarom zou je dat niet durven/je ervoor schamen? Als het kan, waarom niet? Vooral lekker doen!