Onweer!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Onweer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:26

In mijn geboortehuis hadden we ook nog dat de stroom via kabels boven binnen kwam.
Wel al aardlek. En deze ging ook om als de zwaluwen in grote getalen gingen verzamelen op de draad :D
Maar met onweer idd ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:38

Wij halen er normaal niks uit, tenzij het echt heel dichtbij komt. Maar alles lukt sws niet. Wel hebben we hier gelijk alles nieuw laten aanleggen incl aardlek schakelaar.

Ben vannacht wel even de schuur in gelopen om het stroom bij de paarden eruit te trekken. De stallen zijn dicht, maar voldoende schuilstal om te schuilen en imo veiliger dan in een gebouw. Vaak kiezen ze juist voor een open plek en staan dan dicht op elkaar.

We wonen wel direct aan een bosrand met heel veel hele hoge eiken. Dat is echt 6 meter naast ons huis. Maar denk ook meestal; het staat al vele jaren zo, dus zal wel goed gaan.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:19

Tiggs schreef:
Nee, al mijn stopcontacten zijn geaard dus ik denk dat het goed zit en zo niet dan koop ik het wel nieuw.

Dat zegt niet zo veel hoor. Bij ons was ook alles geaard en toch was alles stuk.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 06:27

Wij halen voor vakantie de stekkers er sowieso uit. Maar als we thuis zijn eigenlijk niet.
Ik lees dat t een aantal mensen pas de stekkers eruit haalt als het al heel dichtbij is. Dat zou ik dan weer niet durven. Stel dat t net ergens in slaat als je er wat uit haalt, sta je straks zelf onder stroom...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 13:03

Is dat zo? Je houdt een stekker toch aan het 'kopje' beet als je hem eruit trekt, dat gelijdt toch geen stroom neem ik aan? Ik heb daar nooit bij stil gestaan dat dat gevaarlijk kon zijn

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 13:09

Telpeva schreef:
Is dat zo? Je houdt een stekker toch aan het 'kopje' beet als je hem eruit trekt, dat gelijdt toch geen stroom neem ik aan? Ik heb daar nooit bij stil gestaan dat dat gevaarlijk kon zijn

Van de stekker zelf niet maar door de enorme lading kan er wel een steekvlam uit het stopcontact komen. Daar kun je wel een opdonder van krijgen.

Maar dan moet net die ene seconde dat jij de stekker eruit trekt het ook inslaan.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 13:13

Zolang het onweer niet Heel dichtbij is doen wij dat eigenlijk niet, alles uittrekken - ramen zitten wel altijd gewoon dicht. Meestal kijken we dan ook gewoon nog steeds tv e.d. wanneer het voor bed tijd langs komt, of overdag en mijn man werkt ook gewoon door vanachter z'n laptop, die aan het stopcontact zit, wanneer er overdag onweer over zou komen := De transformator kast van ons huizen blok ligt hier 1 straat verderop en staat lager als de huizen e.d. dus ik acht de kans klein dat die zomaar geraakt wordt in zo'n woonwijk als waar wij zitten - en dan zitten wij ook nog niet op een hoger punt als een groot deel van de wijk wel dus ik verwacht dat het dan eerder op hoger gelegen plekken zal inslaan. Die kast staat bv ook tussen de huizen blokken in 'verstopt' nog. Maar wanneer het onweer wel dichterbij komt, trekken we het meeste wat uitgetrokken kan worden wel uit het stop contact. Maar we zijn ook wel eens niet thuis ofzo en we trekken dan niet standaard alles uit wanneer we thuis weg gaan, dus dan zou het wel pech zijn voor oa de TV, game consoles e.d. mocht het dan gebeuren. Ijskast, diepvries en wasmachine zijn ongeacht wat wel altijd ingestoken. Daar komen we gewoon niet zo 1,2,3 bij om dat even snel te doen elke keer.