Eigen familie liever niet op bruiloft

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 19:09

Doe lekker je eigen ding. Het is jullie dag en jullie betalen er überhaupt ook voor. Dus waarom zou je mensen uitnodigen die je niet fijn laat voelen.

Het is heel makkelijk oordelen voor mensen die niet zulke problemen hebben in hun families. Om te zeggen dat “ik het zou uitpraten of toch wel uitnodigen”, vindt ik heel fout als je de situatie niet kent. Niet iedereen verdiend dat jij het probeert uit te praten.

Wij praten ook over een feest. Met alcohol in het beeld kan het zo fout gaan.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 19:11

Kieffertje schreef:
Verschillende mensen zeggen dat het jouw dag is en je dus aan niemand verantwoording hoeft af te leggen. Dat is op zich ook zo, in de zin dat je over je eigen keuzes gaat. Maar anderen gaan ook over hun keuzes. Je ouders kunnen (en mogen) gekwetst zijn en daar consequenties aan verbinden. Bijvoorbeeld door ook (veel) minder contact te willen.

Ik zit dus meer in het kamp 'bedenk goed hoeveel het je waard is'.

Wat een onzin. Dus haar familie mag haar hele jeugd verpesten en mag ook huilen als ze niet uitnodigt wordt voor de trouwerij? Misschien even in de spiegel kijken en zich afvragen waarom zij het zo heeft gekozen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 19:32

Phonix schreef:
Kieffertje schreef:
Verschillende mensen zeggen dat het jouw dag is en je dus aan niemand verantwoording hoeft af te leggen. Dat is op zich ook zo, in de zin dat je over je eigen keuzes gaat. Maar anderen gaan ook over hun keuzes. Je ouders kunnen (en mogen) gekwetst zijn en daar consequenties aan verbinden. Bijvoorbeeld door ook (veel) minder contact te willen.

Ik zit dus meer in het kamp 'bedenk goed hoeveel het je waard is'.

Wat een onzin. Dus haar familie mag haar hele jeugd verpesten en mag ook huilen als ze niet uitnodigt wordt voor de trouwerij? Misschien even in de spiegel kijken en zich afvragen waarom zij het zo heeft gekozen.

Ja, ze mogen huilen. Je kunt dat niet terecht vinden, dat is ook prima. Je kunt echter niet verwachten dat een beslissing geen consequenties heeft, welke beslissing ts ook neemt.

Cholwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 19:33

Wirobelgje schreef:
Lieve TS, je hebt aan niemand verantwoording af te leggen over wie je al dan niet uitnodigt op JOUW trouwdag.

Helemaal eens. Jullie trouwdag is een dag waar iedereen rekening mag houden met jullie en jullie even met niemand. Als de liefde voor jou/jullie zelfs op je trouwdag niet onvoorwaardelijk is, hoe is dat dan op andere dagen. Mss een pijnlijke reality check maar ook een moment om te zien welke personen echt belangrijk voor je zijn.

Ik wens jullie een fantastische dag!

Cholwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 19:47

Overigens is een/de trouwdag niet de enige dag waarop zaken naar boven komen of opgelost moeten worden. Wat jij deelt is natuurlijk veel te groot om op één moment te concentreren. Je zou kunnen overwegen om met dit dilemma als aanleiding gesprekken te voeren met een coach / therapeut / psycholoog / etc. Als je eerst, of in ieder geval los van je trouwdag, 'ruimte maakt' zal de invulling van die dag veel makkelijker zijn. Je hebt dan je keuzen wrs. al gemaakt namelijk.
Succes meid! +:)+

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 19:55

hmm, moeilijke keus ts,

Ik zou ook zeggen (indien de situatie daar natuurlijk naar is) ga met je ouders in overleg om hen niet te kwetsen. Daarnaast is het jullie trouwdag, trouw je als het goed is maar 1x, en moet het dus een dag worden waar je zelf helemaal achter staat. Maar ik heb toch ook een andere kant meegemaakt.

Wij zijn zelf een kleine familie. (Ik ben de jongste van de familie dus geen kleine kids ofzo) Wij zijn opzich niet close in de vorm van dat we tig keer per jaar op de koffie gaan. Maar wel altijd alle verjaardagen en er is geen onderling mot of gedoe. Nicht 1 ging trouwen en we waren uitgenodigd voor de hele dag. Zowel smorgens/smiddags tijdens de ceremonie, als savonds op het feest. Alles was op dezelfde locatie. Alles was gezellig en leuk totdat het etenstijd was. Bleek dus alleen zijn (hele)familie uitgenodigd voor het eten en haar ouders+zusje. Zelfs oma van onze kant niet. Dat bleek een vergissing dus die werd toch nog bijgevoegd. Dus bruidspaar en zijn familie verlieten de zaal om lekker te eten en wij stonden in de zaal elkaar aan te kijken. Wij zijn uiteindelijk maar zelf ergens gaan eten om vervolgens weer naar de locatie terug te gaan voor het feest. Hun keus prima, maar was prettig geweest als we dat van te voren wisten zodat we zelf iets konden regelen en niet zo akward achter bleven.

Paar jaar later ging een andere nicht trouwen waar ik eigenlijk heel close mee ben. Deze heeft de bruiloft stil gehouden en alleen gezin uitgenodigd. Dit was ivm prive redenen en gezondheidsredenen voor het bruidspaar. Ik hoorde het achteraf (las het eigenlijk op fb) en was daar best wel van aangedaan. Er is later over gesproken en ik snap hun keus volledig. Het is natuurlijk ook totaal niet aan mij om er wat van of over te vinden, maar had het zo fijn gevonden als ik vooraf wist dat ze zouden gaan trouwen al was het maar om ze veel plezier te wensen. Nu voelde ik me best wel buitengesloten en onbelangrijk terwijl dat helemaal niet aan de orde was. De communicatie hierin vind ik echt wel belangrijk. Ook voor familie is het een belangrijk onderdeel van het leven en ik als "kleine" nichtje heb daar toch altijd een beetje naartoe geleefd. Ik ga (als het goed is, haha) nooit meer een bruiloft meemaken van familie omdat er geen kandidaten meer zijn die kunnen gaan trouwen.

Ik zou dus zeggen communiceer er wel over met jouw familie. Of dat nou is dat je ze verteld we gaan het zo en zo doen, of dat het nou is dat je ze een keus geeft moet je natuurlijk samen met je partner beslissen.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 20:00

Cholwell schreef:
Overigens is een/de trouwdag niet de enige dag waarop zaken naar boven komen of opgelost moeten worden. Wat jij deelt is natuurlijk veel te groot om op één moment te concentreren. Je zou kunnen overwegen om met dit dilemma als aanleiding gesprekken te voeren met een coach / therapeut / psycholoog / etc. Als je eerst, of in ieder geval los van je trouwdag, 'ruimte maakt' zal de invulling van die dag veel makkelijker zijn. Je hebt dan je keuzen wrs. al gemaakt namelijk.
Succes meid! +:)+

Klopt hoor, ik heb zelf gelukkig al veel hulp gehad en ben tevreden met waar ik nu sta. Zo ook mijn broer. Echter staan mijn ouders niet open voor hulp/mediation etc. Zij doen net of er niets gebeurd is en vinden het prima dat bijv. Mijn broer het contact met mijn vader verbroken heeft. Daar zit vooral het pijn punt voormij.
Het heeft vooral met loyaliteit te maken vanuit mijn kant. Want ik zou het niet eens zo erg vinden als het contact daarna verslechterd of verbroken zou worden. Maar toch heb ik ergens een stemmetje die mij een schuldgevoel aanpraat. Ik zal hier de komende jaren nog mee aan de slag gaan.

Sowieso zou ik het niet stiekem doen, maar wil ik wel van te voren mijn ouders in gaan lichten over wat het plan word. En hen eventueel tegemoed komen met een apart etentje achteraf mocht ik ze toch niet uitnodigen.

superpony

Re: Eigen familie liever niet op bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 01:10

TS, het gaat er imo ook niet om dat je ouders veranderen, maar dat jij nog wel zal veranderen, ouder wordt, in een andere levensfase komt en tegen die tijd misschien (!) er weer anders tegenaan kijkt.

Dat je dingen hebt meegemaakt snappen mensen echt wel en ik snap zelfs het standpunt van je ouders dat zij niet toegeven of eraan willen werken. Vaak is dat ook veel schaamte. En ik denk eerlijk niet dat ouders er niet mee zitten als ze hun kinderen niet meer zien. Het zal voorkomen en vaak ook zo overkomen, maar je kan niet bij mensen naar binnen kijken.

Als jij het contact goed vindt zoals het is, is dat prima, maar je kiest dus wel voor enig contact. De schaamte en dat ze anders zijn dan je schoonfamilie is wel een reden waar ik wat langer over na zou denken. Dat staat zoals je zei redelijk los van het verleden en je moet wel zeker weten dat je ze daarom er niet bij wilt hebben.
Als je daarmee zelf je feest voor jezelf verknald, kan je niet meer terug. Nu twijfel je nog, anders zou je dit topic niet openen. En je hebt nog tijd. Maar welke keus je ook maakt tegen die tijd, moet je het wel echt zeker weten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 07:32

Ik denk dat je perfecte dag, ook inhoudt dat je niet met buikpijn denkt aan de gevolgen ervan :(:)
Dus dat je dan wellicht toch het beste een combinatie kan vinden van "wat wil ik voor mezelf op die dag" en "wat wil ik zodat ik niet teveel gezeik achteraf krijg".

Denk je dat het voor je eigen pais en vree belangrijk is om jouw familie uit te nodigen, dan denk ik dat dat het toch waard is?

Dan doe je gewoon jouw familie er bij uitnodigen voor de plechtigheid en iets high-tea-achtigs en daarna voor "de inner circle" 's avonds het feest, waarvan je gewoon bij je ouders en familie aangeeft dat dat in de stijl van zijn familie is. Of een locatie van zijn familie (zoals die tuin) waar beperkt bezoek past en het dus logisch is dat dat meer voor zijn familie is O:) Dan gooi je het op een soort door die kant van de familie gegeven familiefeest achteraf, waar zij toch geen zin in hebben.

Zo van: voor mijn familie een high-tea of zoiets waar zij meer plezier in hebben, en voor zijn familie dat losse avondfeest waar zij meer plezier in hebben en wat bij hun thuis is met hun familie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 07:48

KimD schreef:
Wij zijn inmiddels al zes jaar verloofd en als we trouwen, trouwen we alcoholvrij. Ik vind het verschrikkelijk hoe achterlijk mensen zich gaan gedragen door alcohol en maar blijven hijsen zonder rem, dat wil ik niet meemaken omdat ik me daaraan stoor. Dus trouwen wij alcoholvrij, hebben gasten daar een probleem mee? Blijven ze maar thuis!

Dit wilden wij ook, maar we kregen zoveel commentaar en weerstand uit de omgeving, dat we toch alcohol hebben laten schenken op onze bruiloft.
Achteraf ging het eigenlijk prima en hadden we geen gekke situaties (sowieso hebben we dat soort figuren gelukkig niet in de familie) maar het was natuurlijk stom dat we niet bij ons standpunt zijn gebleven. Manlief had geen zin in het gezeur en de discussies en dat snapte ik ook wel weer.
Maar van mij had alcohol echt niet gehoeven. Ik drink sowieso niet en manlief ook bijna nooit.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:02

ruitje schreef:
Mavelle schreef:
Je geeft aan dat ze jou niet accepteren, maar eigenlijk accepteer je hen ook niet zoals ze zijn. Ik zou er voor de bruiloft op focussen dat je zelf wat sterker in je schoenen staat en wel jezelf durft te zijn bij je ouders en dan zou ik ze wel uitnodigen. Misschien ben je er nu nog “niet klaar voor” om echt jezelf te zijn bij je ouders maar ooit komt die dag wel en dan denk ik dat je het best jammer zult vinden dat je ze niet hebt uitgenodigd.

Of je kijkt de rest van je leven naar je trouwfoto's en denkt: was ik toen maar sterk genoeg geweest om voor mezelf te kiezen... Who knows :)

Dit echt hoor. Het kan ook zo vreselijk tegenvallen.

Zelf hebben we met beide ouders een goede relatie, maar toch zijn we ver weg zonder ze getrouwd. Ik ben blij dat ik naar mijn eigen gevoel heb geluisterd. Je moet je eigen weg volgen, wat bij jezelf past en waar jullie samen gelukkig van worden. De één wordt dat met een heel weekend vieren in Zuid Frankrijk (waar ik weer moeite mee heb, je verplicht iedereen van vr-zo te komen), de ander doet alcoholvrij, wellicht een ander weer vegetarisch.

Blijf vooral dichtbij jezelf.

En mocht je toch ooit spijt krijgen is dat een mooie reden om je trouwgeloftes weer te hernieuwen en een feest te geven!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:06

Lastige situatie TS. Het is jullie dag en jullie mogen bepalen wie erbij aanwezig zijn. Ik heb op mijn bruiloft ook alleen de mensen uitgenodigd die ik erbij wilde hebben. Dus geen mensen die ik af en toe maar zag incl familieleden.

Je geeft aan de je ouders en je schoonouders elkaar nog nooit hebben ontmoet. Misschien hebben je leuke schoonouders wel een hele goede invloed op jouw ouders. Is het een idee om bijvoorbeeld een keer een BBQ in de tuin van je schoonouders te organiseren en je ouders ook uit te nodigen. Kun je kijken hoe dat gaat en als dat niet goed voelt dan ook niet uitnodigen voor de bruiloft.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:13

Cayenne schreef:
KimD schreef:
Wij zijn inmiddels al zes jaar verloofd en als we trouwen, trouwen we alcoholvrij. Ik vind het verschrikkelijk hoe achterlijk mensen zich gaan gedragen door alcohol en maar blijven hijsen zonder rem, dat wil ik niet meemaken omdat ik me daaraan stoor. Dus trouwen wij alcoholvrij, hebben gasten daar een probleem mee? Blijven ze maar thuis!

Dit wilden wij ook, maar we kregen zoveel commentaar en weerstand uit de omgeving, dat we toch alcohol hebben laten schenken op onze bruiloft.
Achteraf ging het eigenlijk prima en hadden we geen gekke situaties (sowieso hebben we dat soort figuren gelukkig niet in de familie) maar het was natuurlijk stom dat we niet bij ons standpunt zijn gebleven. Manlief had geen zin in het gezeur en de discussies en dat snapte ik ook wel weer.
Maar van mij had alcohol echt niet gehoeven. Ik drink sowieso niet en manlief ook bijna nooit.

Nou daar had ik snel klaar mee geweest.

Iedereen laten weten dat het feest niet door ging en in het geheim trouwen.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 08:53

Sure_lee schreef:
Lastige situatie TS. Het is jullie dag en jullie mogen bepalen wie erbij aanwezig zijn. Ik heb op mijn bruiloft ook alleen de mensen uitgenodigd die ik erbij wilde hebben. Dus geen mensen die ik af en toe maar zag incl familieleden.

Je geeft aan de je ouders en je schoonouders elkaar nog nooit hebben ontmoet. Misschien hebben je leuke schoonouders wel een hele goede invloed op jouw ouders. Is het een idee om bijvoorbeeld een keer een BBQ in de tuin van je schoonouders te organiseren en je ouders ook uit te nodigen. Kun je kijken hoe dat gaat en als dat niet goed voelt dan ook niet uitnodigen voor de bruiloft.

Misschien is dit wel een optie om eerst een keer te proberen. Mijn schoonouders zouden dat wel oke vinden. Maar ik heb laatst ook nog aangegeven dat ik die werelden liever gescheiden hou, maar misschien wel een mooie test tegen die tijd voordat we de beslissing maken om te trouwen en wie we dan willen uitnodigen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:09

Urbanus schreef:
[ Je kunt echter niet verwachten dat een beslissing geen consequenties heeft, welke beslissing ts ook neemt.

Dus maak je een ´wat als´ en kiest de minst slechte.

Mijn lief wilde niet álle zussen uitnodigen maar een paar uitsluiten zou een krisis veroorzaakt hebben. Dus geen van hen. Kon ik dat dus beter ook niet.
Alleen ouders als getuigen, gezamelijk eten en een feestje met vrienden.
Helaas... Vindt mijn moeder dat mijn zus er recht op heeft.
Paar jaar later huwt mijn zus weer een keer en word ik niet uitgenodigd.

Ook als je de ogenschijnlijk beste keuze maakt kan het nóg fout gaan doch dan heb je het zelf wel correct gedaan.

Als je ECHT geen geneuzel wil, ga dan voor het idee van Sizzle. Vertel het dan geen van de familie.
Je kan makkelijker verantwoorden dat jullie geen scheve gezichten wilde dan scheve gezichten recht breien.

Sterkte en veel *\o/*

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:15

SnuitjeLove schreef:
Sure_lee schreef:

Misschien is dit wel een optie om eerst een keer te proberen. Mijn schoonouders zouden dat wel oke vinden. Maar ik heb laatst ook nog aangegeven dat ik die werelden liever gescheiden hou, maar misschien wel een mooie test tegen die tijd voordat we de beslissing maken om te trouwen en wie we dan willen uitnodigen.

Als je schoonouders echt van die leuke, makkelijke en flexibele mensen zijn, laten ze je ouders echt wel in hun waarde. Ze weten dan vooraf hoe jij erin staat en hebben dat echt wel in hun achterhoofd.

Als je zoiets organiseert moet je het gewoon loslaten. Je kan niet voor je ouders en schoonouders alles regelen en moet het dan gewoon laten gaan. Kan je achteraf nog altijd eens rustig met je ouders gaan zitten wat er wel of niet goed ging, idem met je schoonouders.

En soms gaat het niet en redden mensen zich op bijv een feest ook prima zonder elkaar. Ik heb geen contact met mn schoonmoeder en alleen op onze bruiloft ooit nog gezien, maar behalve felicitatie en doei niet gesproken. Mijn moeder heeft ook alleen een felicitatie uitgesproken uit fatsoen en that's it. Ik heb er ook geen last van gehad dat ze er was verder.

Onze zoon is van jouw leeftijd en die heeft een paar keer een vriendin gehad met hele andere ouders en dat ging zo oppervlakkig prima. En de moeder en ik die het meest van elkaar afwijken, lagen elkaar juist heel goed en hebben nog wat fb contact soms.

En ik weet niet hoe goed je je schoonfamilie echt kent? Maar weet genoeg mensen die voor de buitenwereld heel leuk, lief en aardig lijken, maar ook echt hun andere kant hebben. Niet alles is altijd beter of mooier, ook al lijkt dat zo.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:50

Ik zie eigenlijk twee kanten aan dit verhaal.
Aan de ene kant vind ik het heel goed dat je hier al over nadenkt. Zo kan je een afgewogen beslissing nemen en bijvoorbeeld het voorbeeld volgen van eerder hier op de pagina (een bbq of iets anders gezelligs organiseren om de families te laten kennismaken, ipv pas op de bruiloft)
Aan de andere kant; jullie fantaseren over een bruiloft maar zijn nog niet zo ver. Het klinkt alsof jullie bruiloft ook best pas over 2 jaar of langer zou kunnen zijn. In die tijd kan er zoveel gebeuren, in positieve én negatieve zin, dat wat je nu bedenkt waarschijnlijk niet meer van toepassing is.

Ik zou me dus vooral richten op het nu. Wil je de werelden gescheiden houden, prima. Wil je ze rustig introduceren/mixen, ook prima.

anjali

Re: Eigen familie liever niet op bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 18:21

Mijn nichtje is getrouwd zonder ook maar iets mede te delen aan onze kant van de familie. Mij kon het niets schelen,maar mijn moeder vond het wel heel erg aangezien dit haar enige kleindochter was.Uiteraard kwam ze er later achter.Die familierelatie is nooit meer goed geworden.Nichtje beweerde dat ze het wel op Facebook had gezet...Wat mijn bejaarde moeder niet had uiteraard.