Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kieffertje schreef:Verschillende mensen zeggen dat het jouw dag is en je dus aan niemand verantwoording hoeft af te leggen. Dat is op zich ook zo, in de zin dat je over je eigen keuzes gaat. Maar anderen gaan ook over hun keuzes. Je ouders kunnen (en mogen) gekwetst zijn en daar consequenties aan verbinden. Bijvoorbeeld door ook (veel) minder contact te willen.
Ik zit dus meer in het kamp 'bedenk goed hoeveel het je waard is'.
Phonix schreef:Kieffertje schreef:Verschillende mensen zeggen dat het jouw dag is en je dus aan niemand verantwoording hoeft af te leggen. Dat is op zich ook zo, in de zin dat je over je eigen keuzes gaat. Maar anderen gaan ook over hun keuzes. Je ouders kunnen (en mogen) gekwetst zijn en daar consequenties aan verbinden. Bijvoorbeeld door ook (veel) minder contact te willen.
Ik zit dus meer in het kamp 'bedenk goed hoeveel het je waard is'.
Wat een onzin. Dus haar familie mag haar hele jeugd verpesten en mag ook huilen als ze niet uitnodigt wordt voor de trouwerij? Misschien even in de spiegel kijken en zich afvragen waarom zij het zo heeft gekozen.
Wirobelgje schreef:Lieve TS, je hebt aan niemand verantwoording af te leggen over wie je al dan niet uitnodigt op JOUW trouwdag.
Cholwell schreef:Overigens is een/de trouwdag niet de enige dag waarop zaken naar boven komen of opgelost moeten worden. Wat jij deelt is natuurlijk veel te groot om op één moment te concentreren. Je zou kunnen overwegen om met dit dilemma als aanleiding gesprekken te voeren met een coach / therapeut / psycholoog / etc. Als je eerst, of in ieder geval los van je trouwdag, 'ruimte maakt' zal de invulling van die dag veel makkelijker zijn. Je hebt dan je keuzen wrs. al gemaakt namelijk.
Succes meid!
KimD schreef:Wij zijn inmiddels al zes jaar verloofd en als we trouwen, trouwen we alcoholvrij. Ik vind het verschrikkelijk hoe achterlijk mensen zich gaan gedragen door alcohol en maar blijven hijsen zonder rem, dat wil ik niet meemaken omdat ik me daaraan stoor. Dus trouwen wij alcoholvrij, hebben gasten daar een probleem mee? Blijven ze maar thuis!
ruitje schreef:Mavelle schreef:Je geeft aan dat ze jou niet accepteren, maar eigenlijk accepteer je hen ook niet zoals ze zijn. Ik zou er voor de bruiloft op focussen dat je zelf wat sterker in je schoenen staat en wel jezelf durft te zijn bij je ouders en dan zou ik ze wel uitnodigen. Misschien ben je er nu nog “niet klaar voor” om echt jezelf te zijn bij je ouders maar ooit komt die dag wel en dan denk ik dat je het best jammer zult vinden dat je ze niet hebt uitgenodigd.
Of je kijkt de rest van je leven naar je trouwfoto's en denkt: was ik toen maar sterk genoeg geweest om voor mezelf te kiezen... Who knows
Cayenne schreef:KimD schreef:Wij zijn inmiddels al zes jaar verloofd en als we trouwen, trouwen we alcoholvrij. Ik vind het verschrikkelijk hoe achterlijk mensen zich gaan gedragen door alcohol en maar blijven hijsen zonder rem, dat wil ik niet meemaken omdat ik me daaraan stoor. Dus trouwen wij alcoholvrij, hebben gasten daar een probleem mee? Blijven ze maar thuis!
Dit wilden wij ook, maar we kregen zoveel commentaar en weerstand uit de omgeving, dat we toch alcohol hebben laten schenken op onze bruiloft.
Achteraf ging het eigenlijk prima en hadden we geen gekke situaties (sowieso hebben we dat soort figuren gelukkig niet in de familie) maar het was natuurlijk stom dat we niet bij ons standpunt zijn gebleven. Manlief had geen zin in het gezeur en de discussies en dat snapte ik ook wel weer.
Maar van mij had alcohol echt niet gehoeven. Ik drink sowieso niet en manlief ook bijna nooit.
Sure_lee schreef:Lastige situatie TS. Het is jullie dag en jullie mogen bepalen wie erbij aanwezig zijn. Ik heb op mijn bruiloft ook alleen de mensen uitgenodigd die ik erbij wilde hebben. Dus geen mensen die ik af en toe maar zag incl familieleden.
Je geeft aan de je ouders en je schoonouders elkaar nog nooit hebben ontmoet. Misschien hebben je leuke schoonouders wel een hele goede invloed op jouw ouders. Is het een idee om bijvoorbeeld een keer een BBQ in de tuin van je schoonouders te organiseren en je ouders ook uit te nodigen. Kun je kijken hoe dat gaat en als dat niet goed voelt dan ook niet uitnodigen voor de bruiloft.
Urbanus schreef:[ Je kunt echter niet verwachten dat een beslissing geen consequenties heeft, welke beslissing ts ook neemt.
SnuitjeLove schreef:Sure_lee schreef:Lastige situatie TS. Het is jullie dag en jullie mogen bepalen wie erbij aanwezig zijn. Ik heb op mijn bruiloft ook alleen de mensen uitgenodigd die ik erbij wilde hebben. Dus geen mensen die ik af en toe maar zag incl familieleden.
Je geeft aan de je ouders en je schoonouders elkaar nog nooit hebben ontmoet. Misschien hebben je leuke schoonouders wel een hele goede invloed op jouw ouders. Is het een idee om bijvoorbeeld een keer een BBQ in de tuin van je schoonouders te organiseren en je ouders ook uit te nodigen. Kun je kijken hoe dat gaat en als dat niet goed voelt dan ook niet uitnodigen voor de bruiloft.
Misschien is dit wel een optie om eerst een keer te proberen. Mijn schoonouders zouden dat wel oke vinden. Maar ik heb laatst ook nog aangegeven dat ik die werelden liever gescheiden hou, maar misschien wel een mooie test tegen die tijd voordat we de beslissing maken om te trouwen en wie we dan willen uitnodigen.