Wat betekent jouw naam?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vordur

Re: Wat betekent jouw naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:04

Inger : `beeldschone mytische vruchtbaarheid god`.
:=

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:08

Gaby is een Franse naam voor meisjes.
De betekenis is `held van God`

maar kom ook het volgende tegen
Gaby is afgeleid van Gabriël. Gabriël is een Hebreeuwse naam met de betekenis ‘(sterke) man van God’. Het is de naam van een van de aartsengelen; hij kondigde de geboorte van Johannes de Doper en die van Jezus aan.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:15

nienke555 schreef:
Mijn naam (Nienke) schijnt rein, schoon, zuiver te betekenen. Hmmm. Het komt van Catharina.

Hier idem dito :)

Maar wel een heel andere voornaam dan jij.

Ik herken mezelf wel heel erg in de betekenis, met name puur/zuiver.

Voor wat die betekenis waard is.
Laatst bijgewerkt door Boras op 05-09-22 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:20

Mijn naam is ontstaan als vleivorm(aldus Wikipedia) van de naam Natalia wat weer afgeleid is van het Latijnse natalis en naar de geboortedag van Jezus verwijst.

Mijn moeder heeft mijn naam uit het boek Oorlog en Vrede van Lev Tolstoj. En mensen die mij wat langer kennen weten dat ik ooit een paard gefokt heb wat ik Tolstoj genoemd heb.(maar dat heeft weer niks met dit topic te maken)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 23:54

"Jennifer is de Engelse vorm van de meisjesnaam Guinevere, een naam die oorspronkelijk uit het Welsh stamt. De betekenis van deze naam is ongeveer ‘blank en vruchtbaar`.

Nou, dat klopt wel :+ ik was ook bij de eerste x proberen direct zwanger (helaas een miskraam in een vroeg stadium) en toen ik weer was hersteld was ik weer direct na de eerste x zwanger (inmiddels mama van een 12 weken oud meisje).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 00:08

Muronia schreef:
Claudia = de manke, de kreupele. Nou pap en mam, bedankt he _O-
Dat zou 'clauda' zijn, 'Claudia' is wel verwant aan dat woord, maar komt eigenlijk van de naam van een Romeins patriciërsgeslacht, het gens Claudia, dat later ook de eerste paar keizers van het Romeinse Keizerrijk zou leveren. :P (Claudius was de mannelijke vorm; Clodia/us voor de tak van de familie die zich meer plebejer wilde voelen).

Calanddra schreef:
"Jennifer is de Engelse vorm van de meisjesnaam Guinevere, een naam die oorspronkelijk uit het Welsh stamt. De betekenis van deze naam is ongeveer ‘blank en vruchtbaar`.

Nou, dat klopt wel :+ ik was ook bij de eerste x proberen direct zwanger (helaas een miskraam in een vroeg stadium) en toen ik weer was hersteld was ik weer direct na de eerste x zwanger (inmiddels mama van een 12 weken oud meisje).
'Witte geest' betekent het eigenlijk, is de wetenschappelijke consensus.

Mijn naam is een geangliseerd derivaat van de Germaanse naam Adalheidis (nobel + type/soort).

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 07:38

Mellanie is een Griekse naam voor meisjes.
De betekenis is `zwart, donker gekleurd`

Tjha wat moet ik er van zeggen, ik heb donker bruin haar :)

Mijn ouders hebben bewust voor de spelling dubbel LL gekozen zodat er geen meelanie gezegd zou worden. Nu moet ik altijd zeggen "Mellanie met dubbel LL" haha. Maar vind het wel een mooie naam zoals het gespeld wordt.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:34

Daphne is een Nymph uit de griekse oudheid en het betekent Laurier, er is een heel verhaal met Apollo en uiteindelijk is Daphne de reden voor de laurierskransen. Daphne is ook een bloemsoort.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:39

Godsgeschenk. Dorothee is een anagram van Theodoor en verwanten. Vind hem niet leuk maar wel uniek. Ken niemand anders die zo heet, het juist uitspreken is wel een ding -O-

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:53

De betekenis van mijn naam is kennelijk `zilver, wit`
Ik heb een weinig voorkomende naam. Ik loop nu een halve eeuw rond en ben 1x een bijna naamgenoot tegen gekomen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:01

Oakland1990 schreef:
Godsgeschenk. Dorothee is een anagram van Theodoor en verwanten. Vind hem niet leuk maar wel uniek. Ken niemand anders die zo heet, het juist uitspreken is wel een ding -O-

Ik heb een nichtje dat ook zo heet :)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:14

Wendy volgens betekenisnamen.nl: witte, eerlijk, gezegend.
Wel grappig dat mijn achternaam dan 'de Wit' is :)

Mijn ouders zijn mega last minute geswitcht van naam. Ik heb de hele zwangerschap Nicole geheten, tot het laatste moment. Toen vond mijn moeder mij ineens geen Nicole meer maar werd ik een Wendy :')

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:34

Mijn roepnaam betekend reine. Maar mijn off naam betekend heerser van het huis.
En volgens vriendje google zijn de 2 niet aan elkaar verwand, wat ik een beetje raar vind aangezien mijn roepnaam een deel van mijn off. naam is en in de boeken beide wel onder dezelfde naamverwijzing staan. Ik had het ooit, lang lang geleden, al eens opgezocht.