Alweer natuurbrand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:17

Prairy schreef:
Zojuist stinkt het weer naar rook, op alarmering zie ik ook diverse bosbranden en berm branden staan vandaag. Zou bijna denken dat iemand bezig is het aansteken. Of zijn het echt idioten die hun peuk het raam uitschieten :(

Wat vreselijk pff. Hopelijk denken de mensen na en gebeurt het niet moedwillig.
Is er iets bekend over de oorzaak (spontane ontbranding)?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:38

in best is nu ook natuurbrand gaande aan de schietbaanlaan, kant ikea

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:39

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Alweer natuurbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:43

Sukkels

Meer valt er toch niet over te zeggen...

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 09:13

Ze zeggen dat de brand hier aangestoken is

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:22

We kunnen het hier ook goed ruiken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 11:24

Hier ook. Ik werd er vanochtend met barstende koppijn wakker van. En dan te bedenken dat ik echt nog tig kilometer van de brand vandaan zit.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:33

Ik zag net in de krant dat het schijnbaar tot in Roosendaal te ruiken is, maar ik snap eerlijk gezegd niet hoe dat kan zo ver weg. Ik woon tussen jullie en de Peel en ik heb enkel vanochtend heel even wat geroken, maar dat ken ik eerder aan de bosbrand in Best toe dan aan de Peel.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:36

Dit staat op Omroep Brabant hierover:
Citaat:
"Over het algemeen gaat 's nachts de wind liggen. Bij een sterke wind wordt de stank opgelost en is de geur minder intensief, maar de rustige wind zorgt er nu juist voor dat zo'n wolk bij elkaar blijft en goed te ruiken is. Ook verder van de brand vandaan."
Dat je die geur zo ver nog ruikt, is overigens niet 'bijzonder bijzonder', meldt de brandweer. "Als er in Duitsland veel paasvuren worden aangestoken, zijn daar ook in Nederland klachten over bij onze meldkamers. Dat is hoe snel dat gaat: rook kan over hele lange afstanden voortbewegen en tot overlast leiden."

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/414 ... e-dat-komt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:52

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:01

Heb idd gehoord dat het komt doordat iemand een speurtocht uit wilde zetten met waxinelichtjes…
In Heeze en Eindhoven ruik je het vandaag ook flink

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 13:05

Isabel schreef:
Heb idd gehoord dat het komt doordat iemand een speurtocht uit wilde zetten met waxinelichtjes…

Dat was in een ander gebied en niet in de Peel.

Helaas ruik ik het nu ook in het dorp, ga zo de ramen dicht doen

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:17

fjordjes schreef:
Isabel schreef:

Dat was in een ander gebied en niet in de Peel.

Helaas ruik ik het nu ook in het dorp, ga zo de ramen dicht doen

dat was in best, maar na onderzoeken denken ze dat de brand daar niet door de waxinelichtjes ontstaan is, al is dat niet echt handig in een gortdroog bos kaarsjes zetten

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:26

Dorus schreef:
Ik zag net in de krant dat het schijnbaar tot in Roosendaal te ruiken is, maar ik snap eerlijk gezegd niet hoe dat kan zo ver weg. Ik woon tussen jullie en de Peel en ik heb enkel vanochtend heel even wat geroken, maar dat ken ik eerder aan de bosbrand in Best toe dan aan de Peel.

Roosendaler hier, maar het was vanmorgen goed te ruiken hier. Laten we hopen dat het snel klaar is met de branden..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:49

Hier helaas veel ervaring met bosbranden, we hebben er hier meer dan 100 gehad. Toevallig eergisteren weer raak… zelfs na al die jaren schieten we hier nog overeind bij een sirene. Ik heb er toendertijd ook een topic over geopend

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:18

Vreselijk. Ik vind brand echt 1 van de engste dingen.

Maar het verbaasd me helaas ook weer niet. Wij reden veel in het bos op de veluwe en voor ons een gezin wandelend op het ruiterpad. Vader, moeder en 2 kinderen. Vader trapte af en toe een bal weg, dus we hielden wat afstand, maar we kwamen dichterbij en kwam in zijn rookwalm. Voor mn neus schoot hij zijn peuk weg.
Dan denk je echt; je bent vader, dus een voorbeeld. Je schiet een brandende peuk het bos in EN het is afval. Heb even wat "gezegd" op mn allerliefste toon en de peuk uitgetrapt en in mn zak gedaan.

Maar zoals hier bij ons merk ik bijv dat vogels weleens stukjes glas bij zich hebben. Die kom ik af en toe tegen en ruim ik ook gelijk op. Voor het glas, maar ook de zon erop.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:47

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 16:27

Oh ik zie dit topic nu pas.

Ik zit zelf gelukkig in Meijel. Maar mijn broer zit bij de brandweer in Neerkant. Hij heeft 2 jaar terug meegeholpen met de bosbrand in de peel. Hij liet het ons ook al weten. Hij houdt ons ook op de hoogte. Hij hoeft momenteel nog niet te helpen omdat hij een cursus volgt maar staat wel op alert voor als zijn hulp nodig is.

Ik heb nog niey het hele topic gelezen, maar ik hoop dat iedereen veilig blijft

Toevallig bijna 2 weken geleden waren er vrienden van ons die van Canada komen hier in Nederland om met ons vakantie te vieren. De dag dat ze ons naar huis brachten reden we langs de peel rond her stuk waar het 2 jaar geleden was afgebrand. Ik was ze dat toen aan het uitleggen dat er een flinke bosbrand was geweesr daar en dat je dat nog steeds ziet. Zelf wonen ze in een berggebied met veel bos en in de zomsr is het daar super droog en heel warm, dus hun zijn goed bekend met bosbranden. Hun mogen ook niets van vuur etc gebruiken in de zomer daardoor. Wel toevallig want een week later apt mijn broer in onze familie app dat de peel weer in brand staat

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:51

Wij waren vanmiddag onderweg naar onze vakantie bestemming in putten en net voor Ermelo op de snelweg kwamen we ineens in een beginnende berm/bosbrand.
Dikke rook over de snelweg die heel vlug de auto in trok.
Zijn doorgereden vanwege een 1.5 jarige dreumes en 3.5 jarige licht astmatische peuter en wilde wel bellen maar er stond al iemand op de vluchtstrook te bellen.

Het was best indrukwekkend om te zien hoe snel het zich verspreide en hoe woest het vuur was.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:29

Net op de A2 tussen Nieuwegein en Vianen ook een berm brand.. ik denk nog beginnend want er stond alleen een politieauto voor, maar er stond al bijna een kilometer in de fik. Ik gok mensen die hun brandende sigaretten naar buiten gooien.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 00:07

Brand was vanmiddag weer opgelaaid, vandaar dat het zo stonk en veel rook hing in het dorp. Sowieso zijn ze nog tot maandag bezig met nablussen.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 07:54

Bosbrand? In Geldrop volgens alarmeringen. Werd wakker van veel sirenes en brandlucht.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:08

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:40

Ik woon hemelsbreed en kleine 2,5 km van het dutmellapad, maar we hebben vanochtend niks geroken. Wel gisternacht vuurwerk gehoord.. bij de schietbaan laan (best) wonen we ook knap dichtbij trouwens, die brand heb ik wel aardig geroken. Gister avond en vanochtend in Eindhoven wel een flinke brandgeur.
Ben blij dat het volgende week wat gaat regenen, zo verschrikkelijk al die branden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:47

Biebz schreef:
Bosbrand? In Geldrop volgens alarmeringen. Werd wakker van veel sirenes en brandlucht.

Dadelijk eens kijken als ik met de honden uit ga. Is mijn achtertuin, als het echt goed zou branden heb ik wel een groot probleem :x