Staking NS

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 10:49

Kookaburra schreef:
Spenk schreef:
Precies. En dan neem je de auto toch? Met alle personeels perikelen is het in mijn ogen sowieso heel onhandig om compleet afhankelijk van het OV te zijn.

Door examenstress al meermaals gezakt voor mijn rijbewijs. Terwijl ik prima kan autorijden. En ik moet toch echt van locatie A naar B. En om nu dik 6 uur te fietsen op 1 dag... ;) Dus het 'onafhankelijk zijn van het OV' is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend.

Maar dan hoort dit erbij :) , er kunnen altijd stakingen/personeelstekort/slecht weer zijn waardoor de treinen niet rijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:41

kimmie1 schreef:
Kunnen ze beter dagen niet controleren op kaartjes etc, dan lopen ze mis en heb je de reiziger er niet mee.

Die manier van actievoeren is door de rechter verboden. Daarnaast is het ook een staking om te laten zien hoe essentieel de rol van het openbaar vervoer is voor Nederland (nu de trein, maar ook de busstakingen hebben veel impact.)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:25

purny schreef:
Vjestagirl schreef:
Dat was te verwachten. Niet alleen komt ongeveer iedere trein langs of door het stakings gebied, maar ook het regelcentrum wat personeel aanstuurt (waar ik werk), de helpdesk die machinisten bellen voor defecte treinen, het regelcentrum wat businzet en taxi's regelt bij uitgevallen treinen etc: alles zit in Utrecht en mag morgen staken. Aangezien er nu nog niet bekend is wie er precies gaan staken en of de andere collega's bereid te zijn besmet werk te doen, is het niet te voorspellen of er morgen nog gereden kan worden als er ook maar het kleinste dingetje gebeurt. Het risico is gewoon te groot.

Maar als men dus weet dat dit soort situaties kunnen ontstaan wanneer het treinverkeer op een ander moment wordt ontregeld waarom dan pas een halve dag van te voren dit aangeven?
Ik bedoel dit had men zo al zien aankomen.

In Utrecht zit bijna alles qua kantoor van de NS. Ook dus de mensen die het personeel en de dienstregeling monitoren. Als zij staken, rijd NS blind. Dat is dus geen optie, dus geen treinverkeer.

purny

Re: Staking NS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:41

Wat ik er mee wil zeggen is dat de staking al langer bekend was dus hadden ze al eerder kunnen aangeven dat er geen treinverkeer mogelijk is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 15:27

purny schreef:
Wat ik er mee wil zeggen is dat de staking al langer bekend was dus hadden ze al eerder kunnen aangeven dat er geen treinverkeer mogelijk is.

Ze hebben best een poos gemonitord hoe hoog de stakingsbreidheid was onder het achter de schermen personeel.

Voor de beeldvorming: de afgelopen 3 stakingsdag waren hels voor ons. Ik heb zelden zulke zware diensten gehad, je kunt het echt vergelijken met grote stroomstoringen etc. qua intensiteit. Daarmee hebben veel collega's besloten vandaag te staken (terwijl wij over het algemeen niet zo'n stakerig volkje zijn) niet alleen omdat we het eens zijn met het feit dat we graag zo betaald willen worden dat we onze energierekeningen kunnen betalen, maar ook omdat we onszelf de hel van het opstarten van de treindienst willen besparen.

Dus nee, het was niet tijden van te voren bekend hoe dit zou gaan; het heeft heel erg afgehangen van de vorige dagen.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 15:41

Denken jullie dat de staking donderdag nog steeds bezig zal zijn in Noord-Holland? Er is een netwerkbijeenkomst in Zaandam waar ik misschien heen wil maar ik moet/wil dan wel met de trein.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 15:48

E4D schreef:
Denken jullie dat de staking donderdag nog steeds bezig zal zijn in Noord-Holland? Er is een netwerkbijeenkomst in Zaandam waar ik misschien heen wil maar ik moet/wil dan wel met de trein.

Zojuist gelezen dat NS vanaf morgen in principe weer treinen rijdt, met uitzondering van het actiegebied. Het actiegebied is zuid- en oost-Nederland. Dus ik denk dat je donderdag wel safe zit in Noord-Holland!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:14

Donderdag zit je sowieso goed: in principe zijn we na woensdag klaar met staken, hoewel het niet uitgesloten is dat er meer acties komen als de NS nog steeds weigert om te komen met een goed bod.

Overigens moet je er van uit gaan dat er morgen ook veel treinen uit gaan vallen buiten het actie gebied. Dit heeft te maken met het feit dat veel rijdend personeel geen besmet werk doet.

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:21

Morgen 31-8 staakt NS in de volgende gebieden:

Arnhem, Breda, ‘s-Hertogenbosch, Deventer, Ede-Wageningen, Eindhoven, Enschede, Heerlen, Hengelo, Maastricht, Nijmegen, Roosendaal, Sittard, Venlo, Vlissingen, Zutphen en Berkel-Enschot.

Er is besloten geen treinverkeer door deze gebieden heen te sturen. Dus b.v. de Ic van Utrecht-Arnhem-Nijmegen gaat tot Driebergen-Zeist.

Voor Donderdag zijn er geen stakingen aangekondigd, hou dan wel rekening met materieel wat niet op de goede plek staat of onderhoudsbeurt heeft gemist door de stakingen. Hierdoor kan het voorkomen dat er te korte treinen rijden op sommige trajecten helaas.

Het is een groot gebied weer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:35

Houd er ook rekening mee dat al het personeel uit deze gebieden niet werkt, maar dat treinen die gewoonlijk gereden worden door een machinist of conducteur uit dit gebied aangemerkt worden als besmet, en voor 90% zeker ook niet rijden. Dit weten we vaak pas vrij kort van te voren.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:29

Er zijn nieuwe stakingen aangekondigd. Ik baal er flink van.
Wij hadden de vorige ronde een evenement gepland staan. Last minute afgelast omdat veel mensen niet in de gelegenheid waren er te komen omdat de treinen in onze regio platlagen. Met veel pijn en moeite kunnen verzetten naar a.s. vrijdag en nu gaat weeer alles plat in onze omgeving.
Ik gun NS medewerkers echt een betere cao. Maar ben hier wel goed ziek van.

https://nos.nl/l/2443439

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:32

Qerty schreef:
Er zijn nieuwe stakingen aangekondigd. Ik baal er flink van.
Wij hadden de vorige ronde een evenement gepland staan. Last minute afgelast omdat veel mensen niet in de gelegenheid waren er te komen omdat de treinen in onze regio platlagen. Met veel pijn en moeite kunnen verzetten naar a.s. vrijdag en nu gaat weeer alles plat in onze omgeving.
Ik gun NS medewerkers echt een betere cao. Maar ben hier wel goed ziek van.

https://nos.nl/l/2443439

:(:)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:34

Weer op dinsdag in zuid, ik kan echt niet 3 uur enkel gaan reizen naar school met de bus en mijn vriend moet nu met de auto gaan werken -O-

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:41

Ik dacht "goh dat wordt thuiswerken" maar de staking in mijn regio valt precies op een terugkomdag van mijn opleiding -O-

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:42

Ik moet vanuit Deventer met de trein naar Schiphol... Ik hoop dat deze trein wel zover doorrijdt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:55

heidy_wilco schreef:
Ik moet vanuit Deventer met de trein naar Schiphol... Ik hoop dat deze trein wel zover doorrijdt.

Ga er maar niet van uit.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-22 20:25

Hopelijk zijn er nog wat bokkers die willen carpoolen :D

Zou toch een uitkomst zijn.

Ik hoef gelukkig komende tijd niet meer met de trein.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:11

Ik moet zaterdag van Antwerpen naar Dordrecht met de trein, overstap in Breda en allemaal NS. Zou ik last kunnen ondervinden van de acties?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:35

Ik kan niet op mijn vrijwilligerswerk komen waar ik al een half jaar naar uitkijk. Geweldig :(

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:42

poetser schreef:
Ik moet zaterdag van Antwerpen naar Dordrecht met de trein, overstap in Breda en allemaal NS. Zou ik last kunnen ondervinden van de acties?

Nee de acties zijn komende vrijdag en volgende week dinsdag & nog een dag

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:07

Oke, dank je wel voor het snelle antwoord.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 23:10

Enig idee hoe dit zit? hier hebben ze het over andere dagen...

Afbeelding

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 23:15

kimmie1 schreef:

[ [url=m/oyvjjz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit zijn streekvervoerders zoals Arriva en Blauwnet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 23:54

kimmie1 schreef:

[ [url=m/oyvjjz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op deze dagen staakt dus het regionaal vervoer. Dat betekent dat alleen NS rijdt in die regio (tenzij het overlapt, dat weet ik even niet uit mijn hoofd). Geen enkele bus en geen trein van een andere vervoerder dan NS.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 05:23

Hmmm ik heb woensdag een tripje Efteling gepland staan maar moet met t ov. T laatste stuk met arriva. Zoals ik t dan lees kan ik het beter gaan cancellen want als Arriva niet rijdt kom ik er niet. Is een busrit van ong 40 minuten dus ook niet echt bewandelbaar…

Vond t al gek dat ik geen reisplan kon maken maar dat zal hierdoor komen. Maar kon niet echt wat vinden erover.

Tripje Alkmaar-Efteling