Bijzondere prijsstijgingsargument, gekocht voor lagere prijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bijzondere prijsstijgingsargument, gekocht voor lagere prijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 19:33

Dit soort topics zijn de reden dat ik nog op bokt zit ;-)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 19:52

Ach, ik ben naar een symposium over e-health geweest, met meerdere sprekers, mogelijkheden om alle e-health artikelen zelf te proberen, eten en drinken en in het Gelredome. Voor gratis :+ Dus dat de prijs logischerwijs niet kan kloppen ben ik het niet mee eens.

Daarentegen denk ik niet dat jij je gelijk gaat kunnen krijgen germie. Het is voor een dusdanig bedrag dat verdere stappen zetten niet echt heel veel uithaalt. Jammer, maar helaas.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 20:06

Precies goldenarrow! Zoals ik hierboven ook al uitleg zijn symposia soms gesponsord of gunstig geprijsd omdat de organisatie er een ander belang bij heeft. Dus ik zou ook niet direct denken dat het niet kan kloppen. Maar in dit geval ga je ook je gelijk niet krijgen en is het buigen of barsten...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 20:23

ivy_power89 schreef:
germie schreef:
Ik heb al een 1* review op google gegeven aan dit bedrijf. Dat doe ik niet zo snel, maar ze willen niet leveren voor 15 euro. Ik heb meer 4 en 5* reviews geschreven. Als iets goed is vermeld ik het ook.
Ze zijn feitelijk verplicht te leveren, maar willen het niet.

Echt, meteen smijten met slechte recensies. Ik snap dit niet hoor.

Een bedrijf heeft een leveringsplicht als er daadwerkelijk een order geaccepteerd is. Dit is zelfde geweest met dat gedoe over die stapelbedden voor een prikkie, fout op de website, kan een keer gebeuren.

Dit zelfde euvel heb ik zelf vorige week meegemaakt met mijn eigen webshop. De avond ervoor (zondag avond) met mijn man gesproken over de prijs van een merk kattenbakvulling. Gezien de vele vele prijsstijgingen overal wilde ik dit de volgende dag meteen nakijken want ik had al een onderbuik gevoel.

En idd, we verkochten de zakken met flink verlies. Er waren die ochtend 2 orders binnen gekomen van betreffende kattenbakvulling, die hebben we geannuleerd met de betreffende reden erbij. Prijzen direct aangepast. De ene klant vond geen probleem en bestelde opnieuw met nieuwe prijs, de andere klant smeet meteen met juridische rechten etc. Daar zijn we de hele dag mee bezig geweest en kregen ook een 1 ster review. Gelukkig is 98% van de review een 5 sterren dus hoop dat toekomstige klanten verder kunnen kijken ;)

Als klant zo ik hier ook niet mee akkoord gaan hoor. Jij bied iets aan voor een prijs die niet idioot vreemd is dat het te mooi is om waar te zijn en je gaat dan (maar twee) orders cancelen?
Had op zijn minst met iets van een tegemoetkoming gekomen.

Ondernemen is ook risico lopen en jij schuift dat risico zo af op jouw klanten en vind het nog normaal ook. Je gaat mij niet vertellen dat die prijzen van de ene op de andere dag zo gestegen zijn.

In feite was er reeds een koop gesloten, jij doet een aanbod op jouw site, de klant aanvaart het aanbod en voilà de koop is juridisch rond.
Ik snap dan ook niet dat men met kennelijk heel normaal vind dat de verkoper achteraf de prijs mag wijzigen. Als je een bank koopt en als deze na 3 maanden geleverd wordt is het toch ook niet normaal dat die bank in ene €300 meer kost omdat de prijzen intussen gestegen zijn omdat iedereen die bank wilde hebben?

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 20:37

@ivy_power89 maar dat vind ik dan weer niet kunnen. Hier is geen sprake van een simpele fout, en is de prijs alleen aangepast omdat jij achteraf bent gaan rondneuzen en erachter kwam dat de zakken op andere plekken voor meer geld worden verkocht. Aangezien het dan om 2 bestellingen gaat, zou ik dán al helemaal zeggen "ach, dan passen we het aan voor in de toekomst en deze 2 zakken gaan voor de aangegeven prijs weg."

Maar dít is wel echt een tikkeltje l*llig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 21:17

ingvdh schreef:
ivy_power89 schreef:
Echt, meteen smijten met slechte recensies. Ik snap dit niet hoor.

Een bedrijf heeft een leveringsplicht als er daadwerkelijk een order geaccepteerd is. Dit is zelfde geweest met dat gedoe over die stapelbedden voor een prikkie, fout op de website, kan een keer gebeuren.

Dit zelfde euvel heb ik zelf vorige week meegemaakt met mijn eigen webshop. De avond ervoor (zondag avond) met mijn man gesproken over de prijs van een merk kattenbakvulling. Gezien de vele vele prijsstijgingen overal wilde ik dit de volgende dag meteen nakijken want ik had al een onderbuik gevoel.

En idd, we verkochten de zakken met flink verlies. Er waren die ochtend 2 orders binnen gekomen van betreffende kattenbakvulling, die hebben we geannuleerd met de betreffende reden erbij. Prijzen direct aangepast. De ene klant vond geen probleem en bestelde opnieuw met nieuwe prijs, de andere klant smeet meteen met juridische rechten etc. Daar zijn we de hele dag mee bezig geweest en kregen ook een 1 ster review. Gelukkig is 98% van de review een 5 sterren dus hoop dat toekomstige klanten verder kunnen kijken ;)

Als klant zo ik hier ook niet mee akkoord gaan hoor. Jij bied iets aan voor een prijs die niet idioot vreemd is dat het te mooi is om waar te zijn en je gaat dan (maar twee) orders cancelen?
Had op zijn minst met iets van een tegemoetkoming gekomen.

Ondernemen is ook risico lopen en jij schuift dat risico zo af op jouw klanten en vind het nog normaal ook. Je gaat mij niet vertellen dat die prijzen van de ene op de andere dag zo gestegen zijn.

In feite was er reeds een koop gesloten, jij doet een aanbod op jouw site, de klant aanvaart het aanbod en voilà de koop is juridisch rond.
Ik snap dan ook niet dat men met kennelijk heel normaal vind dat de verkoper achteraf de prijs mag wijzigen. Als je een bank koopt en als deze na 3 maanden geleverd wordt is het toch ook niet normaal dat die bank in ene €300 meer kost omdat de prijzen intussen gestegen zijn omdat iedereen die bank wilde hebben?

Sterker nog, het mag niet eens op deze manier opgelost worden in dit geval. De reden dat de stapelbedden niet geleverd hoefden te worden was omdat er een extreem lage prijs stond. Iedereen had kunnen bedenken dat die niet klopte.
Als het gaat om een prijsverhoging door alle prijsstijgingen dan zal het verschil misschien relatief groot zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat het overduidelijk was. Je hebt in dit geval gewoon zelf zitten te slapen :(

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:30

De prijs die wij aanboden was ook extreem laag
Zoek het zelfde artikel op en het scheelde bij de grote stunters nog meerdere euro's per zak.
Het gaat hier om orders van 10 zakken. Men betaald 1x verzendkosten a 11.95 vanwege het gewicht (30kg per doos), en ik heb 5 dozen te verzenden.

Het voorbeeld van die stapelbedden, een bedrijf hoeft inderdaad niet te verzenden indien de prijs niet juist is. Gelukkig hebben bedrijven ook nog rechten. (En begripvolle klanten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:41

ivy_power89 schreef:
Zoek het zelfde artikel op en het scheelde bij de grote stunters nog meerdere euro's per zak.
Het gaat hier om orders van 10 zakken. Men betaald 1x verzendkosten a 11.95 vanwege het gewicht (30kg per doos), en ik heb 5 dozen te verzenden.

Het voorbeeld van die stapelbedden, een bedrijf hoeft inderdaad niet te verzenden indien de prijs niet juist is. Gelukkig hebben bedrijven ook nog rechten. (En begripvolle klanten)

Ik heb het nagevraagd aan een bevriende jurist en zelf nog wat dingen opgezocht.

Citaat:
Prijsverhoging na aankoop
Maar wat als de winkelier besluit om de prijs van een product te verhogen nádat je een product definitief hebt besteld?

In dat geval is er wel sprake van een bindende overeenkomst en dus een prijsafspraak. Alleen als dat in de algemene voorwaarden staat, mag de verkoper de prijs alsnog verhogen.

Daarvoor geldt bovendien dat dat maximaal drie maanden na de totstandkoming van de overeenkomst mag gebeuren. Kopers krijgen dan echter wel het recht om de overeenkomst kosteloos te ontbinden.

Een uitzondering vormen wettelijke prijsverhogingen. Als de overheid zou besluiten om het hoge btw-tarief per direct te verhogen van 21% naar 25%, dan mag de ondernemer deze btw-verhoging alsnog doorberekenen, ook nadat de definitieve koopovereenkomst tot stand is gekomen.

Vergissing van de webshop?
Het kan natuurlijk gebeuren dat een webwinkel zich vergist. De webwinkel is in principe verplicht om een artikel te leveren tegen de afgesproken prijs, oftewel het bedrag waarvoor het product op de website werd aangeboden op het moment dat jij het artikel bestelt.

In het geval van een vergissing pakt dat vaak uit in het voordeel van de klant. Stel, een laptop waarvan het de bedoeling is dat deze voor 500 euro te koop wordt aangeboden, belandt per abuis in de webshop met een prijskaartje van 450 euro.

Het verschil tussen de gewenste prijs en de werkelijke prijs is in dat geval zo gering dat je er in alle redelijkheid best op kunt vertrouwen dat het bedrag van 450 euro klopt. Koop je deze laptop voor het bedrag van 450 euro en constateert de webshop pas daarna dat de prijs eigenlijk 500 euro had moeten zijn? Dan is de webshop alsnog verplicht om jou de laptop voor 450 euro te leveren. Uiteraard geldt óók in deze situatie dat je de bestelling daadwerkelijk moet plaatsen om 'm definitief te bevestigen: simpelweg in je winkelwagen plaatsen is niet genoeg.

Verschijnt dezelfde laptop echter voor een bedrag van 10 euro in de webshop? Dan spreekt men van een 'kennelijke vergissing', aldus het Juridisch Loket. In deze situatie is het voor iedereen direct duidelijk dat de genoemde prijs simpelweg niet kan kloppen, want daarvoor is het prijsverschil gewoon te groot.

In de meeste gevallen hoeft een webshop deze bestellingen dan ook niet te honoreren.

Bron: Consumentenbond, Juridisch Loket

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... uw-rechten

Je staat echt niet in je recht. Als je enkele euro's onder de prijsstunters zit zit de prijs nog steeds in de buurt van de echte prijs. Als het bijvoorbeeld 10% van de echte prijs is dan is het overduidelijk dat het niet klopt en dan hoef je niet te leveren.
Ik hoop voor jou dat die klant geen stappen onderneemt, doet diegene dat wel dan kun je verwachten dat je alsnog moet leveren voor de oude prijs.
Dat heeft niks te maken met begripvolle klanten, dat heeft te maken met wetgeving.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:52

We hebben het over kattenbakvulling he, niet over een TV
En ja, we zaten 22% onder de prijs van de andere aanbieders.

Juridische stappen ondernemen voor zulke bedragen is prima hoor.
In deze gekke tijden met allerlei verhogingen, is het gewoon niet gek. En overigens de eerste keer dat dit voorkomt. Tis nou niet dat ik het super leuk vind om klanten te benadelen. De klant die opnieuw besteld heeft, heeft ook netjes een kortingsbon gekregen voor de volgende aankoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:55

ivy_power89 schreef:
We hebben het over kattenbakvulling he, niet over een TV
En ja, we zaten 22% onder de prijs van de andere aanbieders.

Juridische stappen ondernemen voor zulke bedragen is prima hoor.
In deze gekke tijden met allerlei verhogingen, is het gewoon niet gek. En overigens de eerste keer dat dit voorkomt. Tis nou niet dat ik het super leuk vind om klanten te benadelen. De klant die opnieuw besteld heeft, heeft ook netjes een kortingsbon gekregen voor de volgende aankoop.

Ik begrijp dat je prijsstijgingen niet kunt voorkomen, maar daarvoor mag je gewoon geen order annuleren. 22% zal zeer waarschijnlijk niet als een te groot prijsverschil gezien worden.
Je staat alleen niet in je recht als je een order annuleert. Hoe je het ook wendt of keert, volgens het consumentenrecht mag dit niet met deze reden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:58

germie schreef:
Wat jij nu zegt Brainless betekent weer dat de consument dus aan het kortste eind trekt. Dat is wel gemakkelijk als bedrijf.

In principe niet. Het is mogelijk dat je je gelijk krijgt als je kan aantonen dat deze prijs realistisch was. Dan kun je een rechtzaak aanspannen en je gelijk krijgen en zullen ze zich daar aan moeten houden.
Ik zou wel tempo maken overigens, aangezien je een maand de tijd hebt. Maarhey, dan heb je wel 30e aan een ticket uitgespaard.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:58

ivy_power89 schreef:

Je bied het zelf aan op deze manier.

Ik vind het ook absoluut niet kunnen dat je de orders gewoon canceled!

Zou een mooie boel worden als iedere webshop dat gaat doen.

Als je mij als klant had gehad, dan had ik er zeker achteraan gegaan.

Jouw fout dat je de prijzen niet op orde hebt....

Ik zit tegenwoordig behoorlijk goed te Googlelen als ik wat wil bestellen. Als ik dan een webshop tegen kom die nèt een paar € goedkoper is dan de grote jongens, dan bestel ik daar. En als de "aanbieding" / de prijs erg goed is, is het logisch dat je dan meerdere items besteld.

Je bent gewoon verplicht te leveren zodra er betaald is en de koopovereenkomst dus gesloten.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:59

secricible schreef:
In principe niet. Het is mogelijk dat je je gelijk krijgt als je kan aantonen dat deze prijs realistisch was. Dan kun je een rechtzaak aanspannen en je gelijk krijgen en zullen ze zich daar aan moeten houden.
Ik zou wel tempo maken overigens, aangezien je een maand de tijd hebt. Maarhey, dan heb je wel 30e aan een ticket uitgespaard.

En vergeet niet....

Je naam zullen ze nooit meer vergeten :Y)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 23:02

iirrssjjee schreef:
Leen Bakker heeft ook ooit eens zoiets gehad toch? Met een bed/hoogslaper die per ongeluk voor €10,- ofzo te koop stond online. Die prijs is te mooi om waar te zijn, kun je als consument ook weten en dus stond de Leen Bakker heel sterk!

Als je nog heel ver terug zoekt is er ook een keer een tuinhuisje (voor kinderen) geweest wat verkeerd geprijsd op Bol.com stond. Tig Bokkers die toen een poging gedaan hebben om er 1 te bestellen. (waaronder ik :o ). Kregen een cadeaubon van 5 euro voor het ongemak. Voelde me zo schuldig over het hele gebeuren dat ik m nooit gebruikt heb. :+

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 23:05

Maar TS staat hier gewoon in haar recht. Die prijsstijging is onterecht. Volgens mij is TS nergens van plan daadwerkelijk een rechtzaak te beginnen en neemt ze haar verlies, maar baalt er wel van en wil dit delen.

Ik vind het dan wat raar dat TS wordt weggezet als iemand die per se 30 Euro wil besparen. Zij heeft de fout niet gemaakt, dat heeft het bedrijf gedaan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 00:05

mvdende schreef:
ivy_power89 schreef:

Je bied het zelf aan op deze manier.

Ik vind het ook absoluut niet kunnen dat je de orders gewoon canceled!

Zou een mooie boel worden als iedere webshop dat gaat doen.

Als je mij als klant had gehad, dan had ik er zeker achteraan gegaan.

Jouw fout dat je de prijzen niet op orde hebt....

Ik zit tegenwoordig behoorlijk goed te Googlelen als ik wat wil bestellen. Als ik dan een webshop tegen kom die nèt een paar € goedkoper is dan de grote jongens, dan bestel ik daar. En als de "aanbieding" / de prijs erg goed is, is het logisch dat je dan meerdere items besteld.

Je bent gewoon verplicht te leveren zodra er betaald is en de koopovereenkomst dus gesloten.

Maar ts had nog niet betaald

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 00:46

Jeetje wat een boel gedoe weer...

Ik snap dat het balen is :(:)
Je denkt hee dat klinkt als een leuk uitje voor een heel leuk prijsje, geeft aan het te willen "kopen" en dan krijg je als reactie terug dat de vermelde prijs een foutje was en er teveel mensen op af gekomen zijn om iedereen die veel te lage prijs te kunnen gunnen.

Want zo lees ik hem ook :j
Dat als het nou maar een paar mensen waren dat ze dan wel hun verlies hadden kunnen nemen daarvoor, maar niet met zo'n groot aantal belangstellenden omdat het dan te gek wordt.

Dan kan je natuurlijk balen, maar het siert mensen wel als ze er gewoon begrip voor hebben dat iedereen een foutje kan maken. En dan niet als een stel aasgieren / lijkenpikkers proberen daar een slaatje uit te slaan -O-

Niemand dwingt je om meer te betalen: je kan gewoon er voor kiezen om niet te gaan.
Het is nou niet zo dat je je al weken er op zat te verheugen en allerlei andere mogelijkheden je neus voorbij gegaan zijn... Ze hadden het wel wat sympathieker kunnen brengen natuurlijk.

Gelukkig zijn er ook nog lieve klanten die begrip op kunnen brengen voor dergelijke dingen.
Ik had pas zelfs iemand die al een eeuwigheid aan het wachten was op een niet leverbaar artikel (heel bosje klanten zat in hetzelfde schuitje) en inmiddels was er ook een prijsstijging geweest.

Toen ik iedereen een berichtje stuurde dat het artikel bijna geleverd kon worden (en ze dus hun betaling ervan over konden maken om zo snel mogelijk hun bestelling te ontvangen) was er zelfs iemand die had gezien dat het artikel inmiddels duurder was geworden en de nieuwe prijs wilde betalen. (hoefde uiteraard niet want was nog voor de oude prijs besteld)

Ik vind dat wel ontzettend lief hoor :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 07:44

Nou, waar social media wel niet goed voor is. Het is dus GEEN fout, maar de lezing/symposium was opgezet voor een aantal duikclubs in de omgeving en die mogen dus voor 15 euro naar binnen. Maar omdat er zo veel belangstelling voor is dachten ze dan kan het ook met meer mensen en dan moet de prijs opeens om hoog gaan.
Dus er wordt WEL DEGELIJK met 2 maten gemeten.
Er is dus zeker GEEN sprake van een fout, maar van meer belangstelling, dus gooien we de prijs omhoog. Ik heb van mensen in een privebericht de mail gehad dat het 15 euro kost voor hen.

Ik ga weer eens mailen. Zal wel niet helpen, maar toch ga ik mailen. En desnoods vanaf meerdere mailadressen. En ook anderen gaan dat weer doen.
Er is dus hier zeker geen sprake van een foutje.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 07:48

wat FIJN dat je daar tijd voor hebt. Het zou het mij de energie allemaal niet waard zijn.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 07:51

prompter schreef:
wat FIJN dat je daar tijd voor hebt. Het zou het mij de energie allemaal niet waard zijn.

NOU HE!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 07:51

prompter schreef:

Kost niet veel tijd of energie hoor. Maar als mensen zoiets niet doen, dan gaan bedrijven door. Dus het is zeker belangrijk dat mensen ook negatieve ervaringen melden en waar ze gelijk hebben ook hun gelijk gaan halen. Ik kan binnen 1 minuut 10 mailtjes verstuurd hebben hoor.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 08:03

Meteen met meerdere emailadressen mailen ook, wauw. 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 08:03

Waar lees je dat? :?

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 08:07

Hier staat dat.

germie schreef:
maar toch ga ik mailen. En desnoods vanaf meerdere mailadressen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 08:09

Het wordt steeds triester en kinderachtiger.
Laatst bijgewerkt door purny op 17-08-22 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt