Hoe is het bij jullie financieel verdeeld?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Hoe is het bij jullie financieel verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 11:51

Maar hebben jullie dan ook een groot verschil in inkomen, of is dat ook ongeveer gelijk?

Bij ons zit er nu wel een extreem verschil, en ik vind ook dat hij er ook meer van mag profiteren aangezien hij zich 10 slagen in de rondte werkt met zijn bedrijven :P
Lastig om uit te leggen wat ik precies bedoel, want het staat nu een beetje gek, maar het zou voor mij persoonlijk gewoon niet geheel fair voelen als hij 10x meer per maand verdient en ik het dan aan spullen voor mijzelf uit zou geven... ondanks dat het wettelijk door in gemeenschap van goederen getrouwd te zijn, het wel voor de helft van mij is :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 12:08

Wat is een groot verschil? Ik verdien wel wat meer ja. Maar dat maakt mij niks uit.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 12:19

Siersma schreef:
Wij hebben alles op een hoop. Hebben een gezamenlijke rekening en een gezamenlijke spaarrekening. Werkt prima voor ons

Wij ook, alles is van ons beide.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 12:22

We hebben gelijk gezeten, maar ook redelijk verschillend. Degene die thuis blijft voor het huishouden/kinderen mag net zoveel uitgeven, want die keuze maak je samen (die geeft nog meer uit, want komt veel vaker bij de winkel ;)

Misschien is het voordeel dat uitgaven goed bespreekbaar zijn. Allebei geen behoefte om een auto / paard / menwagen te kopen zonder overleg, waardoor een gezamenlijke vakantie of verbouwing niet mogelijk zou zijn.

Wij hebben wel samen een koophuis, kinderen en zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Dat is wel een groot verschil met de tijd dat we net samenwoonden, waarbij je nog veel meer 'je eigen' hebt.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 12:45

c_alsemgeest schreef:
Maar hebben jullie dan ook een groot verschil in inkomen, of is dat ook ongeveer gelijk?

Bij ons zit er nu wel een extreem verschil, en ik vind ook dat hij er ook meer van mag profiteren aangezien hij zich 10 slagen in de rondte werkt met zijn bedrijven :P
Lastig om uit te leggen wat ik precies bedoel, want het staat nu een beetje gek, maar het zou voor mij persoonlijk gewoon niet geheel fair voelen als hij 10x meer per maand verdient en ik het dan aan spullen voor mijzelf uit zou geven... ondanks dat het wettelijk door in gemeenschap van goederen getrouwd te zijn, het wel voor de helft van mij is :+

Mijn vriend verdiend beduidend meer .
Maar we werken beide even hard /evenveel uren.
Dat hij boft met meer salaris en ik door omstandigheden met minder maakt voor ons niet uit.
Zijn beide gelijk :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 12:49

Voor hem maakt het inderdaad ook helemaal niet uit. Ik heb er meer zelf een persoonlijk ding mee :')
Puur gevoel.
Ik werk ook fulltime, maar dat is ook niet vergelijkbaar met die uren die hij maakt.

Maartje1990 schreef:
Wat is een groot verschil? Ik verdien wel wat meer ja. Maar dat maakt mij niks uit.

Wat ik letterlijk typ, 10x meer. Dus dat is wel een significant verschil :')
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 16-08-22 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 12:50

Wij zeggen hier als je maar gelukkig bent, hij werkt soms meer uren per week maar pland wat vaker een weekje vrij voor zichzelf, ik werk in loondienst dus kan niet altijd vrij wanneer ik wil dus ik werk de ene week 3 de andere week 4 dagen,als een van ons minder of meer wil dan is het mogelijk. We blijven het zo doen dat we beide overmaken op de gezamenlijke en hetzelfde privé overhouden. Ik legde meer in toen hij een studie volgde, nu legt hij meer in omdat ik een carrièreswitch heb gemaakt

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 12:58

Leuk topic! Ik begin in september met mijn baan, vriend werkt al 2 jaar en is erg goed in wat wij doen (hij doet hetzelfde op een andere plek). Hij verdient dus een stuk meer, alleen maar logisch.

Wij willen een gezamenlijke rekening openen waar we iedere maand de helft van ons salaris op storten. Vanuit daar gaan we dan de huur en boodschappen enzo betalen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:02

Laura82 schreef:
Toen mijn man en ik elkaar leerden kennen verdienden we nagenoeg hetzelfde, inmiddels verdient hij behoorlijk veel meer dan ik. Eigenlijk hebben we alles altijd op een grote hoop gehad sinds we samenwonen, en hebben we ons daar ook nooit druk om gemaakt. De ene keer geeft de een wat meer uit, de andere keer de ander. Grote uitgaven doen we in overleg, maar eigenlijk vooral omdat we dan ook bekijken of de timing handig is etc.

Wij hetzelfde van begin af aan en het gaat nog steeds goed :j

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:15

Het is wel fijn bij ons (ik verdien het meeste) dat ik de duurste hobby heb :P.
En dat ik een kerel heb die ik af en toe echt moet vertellen dat hij nieuwe schoenen of shirts of broeken moet uitzoeken en die niet zelf een onwijze schoenentik heeft (net als ik). En dan nog staat ie met twee mooie vesten in zijn hand en vraagt dan welke zal ik doen? Nou allebei. Dan zie je m kijken met grote ogen.. Weet je hoe duur?! Kan me niet schelen, je moet er netjes bijlopen toch? :) wel fijn om dat gewoon te kunnen doen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:19

c_alsemgeest schreef:
Voor hem maakt het inderdaad ook helemaal niet uit. Ik heb er meer zelf een persoonlijk ding mee :')
Puur gevoel.
Ik werk ook fulltime, maar dat is ook niet vergelijkbaar met die uren die hij maakt.

Maartje1990 schreef:

Wat ik letterlijk typ, 10x meer. Dus dat is wel een significant verschil :')

Als de ene partner veel meer uren werkt komt het huishoudelijke werk vaak op de andere partner neer die daardoor evenveel uren maakt.
Ik weet niet of dit bij jullie ook het geval is, maar wellicht helpt het je om het eea te rechtvaardigen in je hoofd.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:29

c_alsemgeest schreef:

Bij ons zit het verschil erin dat ik een leaseauto nog heb, dat geeft dus minder kosten.

Daarnaast werken we beide 40 uur, alleen ik meestal binnen de 40 uur en hij maakt wel wisselend meer uren ivm overwerk (onbetaald). Qua huishouden is het wel een beetje gelijk, we hebben wel iemand die elke week twee uurtjes komt schoonmaken (keuken, vloeren, badkamer, stofzuigen). Misschien doet hij zelfs wel iets meer, ik kook denk ik 2/3 keer per week, hij minimaal 4 keer (dan ben ik aan het rijden) en dan gaan we soms uit eten of doen het samen.

Hij heeft alleen een flinke bonus gehad vorig jaar ivm goede resultaten vanuit de corona periode. Maar goed, daar rekenen we nooit op. Als het lukt, is het mooi, maar dan een extra potje om wat aan het huis te doen of om een grote uitgave te doen (hij wilde zijn droomfiets kopen, dus dat gedaan). Of hij wil iets in huis wat voor mij niet perse noodzakelijk is, maar ik prima vind (side table, bepaald type tv). Dan struint hij eerst heel internet af om de beste aanbieding ook nog te scoren.

Toen hij nog studeerde en ik werkte, ging alles al op de grote hoop. Dat zijn we blijven doen. We zijn beide niet van de impulsaankomen. We moeten elkaar eerder aanmoedigen om eens wat nieuws te gaan kopen als we het toch wel graag willen hebben of omdat bijvoorbeeld gaten in de spijkerbroek vallen.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:18

Ik 30% mijn man 70%
Ik werk 25 uur in een groenten en fruit winkel en hij fulltime als projectleider bij een schildersbedrijf
Ik betaal de boodschappen en een deel rekeningen, hij de hypotheek en zorgkosten.
Alleen overige dingen gaan ook van zijn salaris
Zijn auto is van de zaak en wordt volledig betaald, mijn lease autootje gaat ook van zijn salaris

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:27

Bij ons is het inkomen ook wel ongelijk verdeeld, ik denk dat partner 4 x zoveel verdient (fulltime bij ik parttime) en netto is het 3 x zoveel denk ik. Maar ik doe weer veel meer met de kinderen en huishouden. Dus ik stoor me er totaal niet aan zijn geld uit te geven, geen enkel probleem mee haha.
Ook toen we nog geen kinderen hadden hadden we wel gezamenlijke spaardoelen en ging het geld ook op een hoop, maakte de gezamenlijke doelen een stuk makkelijker. En ook het verlies wat ik op mijn eigen vorige woning had hebben we op de hoop gegooid. We kozen toch samen voor een gezamenlijke toekomst daarvoor was het nodig dat het huis verkocht werd (in een slechte tijd helaas).

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:36

Bij ons gaat ook alles op 1 hoop. We hebben een gezamenlijke rekening en gezamenlijke spaarrekeningen. Man en ik verdienen ongeveer gelijk, hij iets meer dan ik.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 18:38

Persoonlijk vind ik het lastig te rijmen als iemand zegt 'ja maar mijn partner wil niet voor mijn hobby opdraaien'
Hoezo opdraaien? Laten we als voorbeeld de paardenhobby nemen. Tamelijk duur, dat weet iedereen.
Maar stel er gaat iets mis en je kan je paard niet meer betalen. Maar je partner verdient veel meer en jullie zouden er niet echt op achteruit gaan als je partner iets meer bijdraagt aan je hobby.
Wat dan?
Moet dan je paard weg omdat je partner niet wil bijdragen aan jouw geluk?
Je deelt toch samen je leven? Waarom dan niet samen betalen voor elkaars geluk.
Uiteraard alles in overleg, maar als je samenwoont enzo, dan kan pensionstalling oid toch gewoon onder de vaste lasten komen?

Kan iemand mij hun visie hierop uitleggen?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 19:19

Mijn vriend betaalt nu niet mee aan de paarden omdat dat financieel niet hoeft.
Maar hij zou er absoluut geen moeite mee hebben om het wel te doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 21:51

Ik werk bewust een pak meer dan fulltime omdat ik graag wat luxer leef dan mijn man. Daar hoeft hij niet aan bij te dragen en andersom is dat zuur verdiende geld gewoon van mij om uit te geven. Maar valt er morgen eentje zonder geld, helpen we elkaar wel uit de brand.
Wij zijn heel zelfstandig en dat trekt zich in alles door bij ons :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 08:35

fleurtjeuh schreef:
Persoonlijk vind ik het lastig te rijmen als iemand zegt 'ja maar mijn partner wil niet voor mijn hobby opdraaien'
Hoezo opdraaien? Laten we als voorbeeld de paardenhobby nemen. Tamelijk duur, dat weet iedereen.
Maar stel er gaat iets mis en je kan je paard niet meer betalen. Maar je partner verdient veel meer en jullie zouden er niet echt op achteruit gaan als je partner iets meer bijdraagt aan je hobby.
Wat dan?
Uiteraard alles in overleg, maar als je samenwoont enzo, dan kan pensionstalling oid toch gewoon onder de vaste lasten komen?

Ik had mijn paard al voor mijn partner in beeld kwam en vind het fijn om financieel onafhankelijk te zijn van hem.

Dus de woning en boodschappen ed delen we, de zaken daar buiten niet. Dat is hier altijd prima geweest en daarom niet veranderd. Ik kan het betalen en besteed mijn geld op mijn manier, of ik nu 10 paar schoenen per jaar koop of alles oppot, dat moet ik zelf weten.

Mocht ik het om welke reden dan ook niet meer kunnen betalen, dan zal hij echt bijspringen hoor.

Maar hij betaald dus niets mee aan mijn paard.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 08:58

Hier boeken we ongeveer de helft van ons salaris naar de gezamenlijke rekening, verhouding wat daarop binnenkomt ongeveer 60/40. Ik verdien iets meer, dus maak ook wst meer over. Van de gezamenlijke rekening wordt in principe alles betaald, behalve uitgaven voor vriendlief zijn motor. Restant van ons salaris dat we op eigen rekeningen houden sparen we of geven we naar eigen inzicht uit, en wat op de gezamenlijke rekening overblijft s ook spaargeld. In the end doen we toch alles samen..

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 09:12

fleurtjeuh schreef:
Wat dan?

Ik laat mijn partner niet voor mijn hobby opdraaien zolang dat niet nodig is. Als het wel nodig is, springt hij met alle liefde bij. Dan moet ik wel afschalen naar wat noodzakelijk is voor het welzijn van de paarden. Iets zegt mij dat hij dan niet meer zo'n grijns op zijn gezicht heeft als er voor de zoveelste keer een plat, rechthoekig pakketje wordt bezorgd. :P

Ik heb de paarden aan huis sinds mijn 9e en we hebben sterk wisselende kosten, in tegenstelling tot de vaste, maandelijkse kosten van pensionstalling. Daarnaast ben ik gewend om alles zelf te kunnen bepalen en ik bel zonder enige twijfel de dierenarts om 00.00u, omdat ik met afvoeren zie dat een paard op een ongebruikelijke plek in zijn stal staat. Wil ik iets uitproberen met spullen, supplementen, trainingen, dan hoef ik dat met niemand te overleggen. Die vrijheid vind ik heerlijk. Ik kan me voorstellen dat mijn man wel eens bedenkelijk zou kunnen gaan kijken als ik dat van zijn/ons geld zou doen. Hij is zuinig, ik ben dat totaal niet. En scheve gezichten, opgetrokken wenkbrauwen of andere ergernissen wil ik graag voorkomen. Hij weet waarmee hij is getrouwd. Op onze eerste date ging ik er al snel vandoor, omdat ik een beetje op hete kolen zat met een nieuw trainingspaard thuis. Het eerste wat ik na het opstaan doe, is naar de paarden lopen om ze voeren en buiten te zetten. Ik sluit de dag af met het afvoeren van de paarden. We moeten er altijd rekening mee houden en het is een hobby die mij veel tijd, geld en met name zorgen/emoties kost. Mijn man steunt me, biedt aan om te helpen en grijnst om mijn dekjesverzameling. Dat is me heel veel waard en daarom houd ik de financiële lasten graag bij mijzelf zolang ik die mogelijkheden heb. We verdienen momenteel vrijwel evenveel, dus het is niet zo dat hij meer te besteden heeft.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 09:22

Met mijn ex zetten we beiden een vast bedrag op de rekening waar alle vaste kosten betaald werden.
Het overschot hielden we voor onszelf, daar betaalden we uitjes mee (als het niet meer van de gezamenlijke kon) en alle persoonlijke hobbys (hij had dure auto en bbq hobby's, ik dure paardenhobby).

Met mijn huidige vriend betaal ik alle vaste lasten (want huis op mijn naam) en betaalt hij de boodschappen en uitjes (hij is gewend van iets royaler te leven op dat vlak en ik ben daar nogal vrekkig in. Op die manier hoef ik me geen zorgen te maken over uitgaven op dat vlak en kan hij het zo wild maken als hij zelf wil.)
Als we met tijd samen een huis zouden kopen wordt dat wel herzien, maar voor nu is dit zo wel prima.