Erfenis regelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 18:15

Citaat:
Ik snap helemaal dat de erfenis naar ALLEEN je kind gaat en niet naar diens partner.
Ik snap echter niet precies hoe je kunt uitsluiten dat dit geld nooit met een (nog niet bestaande) toekomstige partner gedeeld gaat worden. Ergens maakt dat bij mij kortsluiting uit gebrek aan kennis.
Ik vind het zo‘n apart idee dat je kunt vast leggen dat je kind 10 jaar na je dood het vermogen niet (deels) kan delen met een levenspartner.

... afdeling nare verhalen in de familie.
Ik heb een nichtje (aan de rijke kant van de familie) dat twee keer met 'een verkeerde man' getrouwd was.

Op een verdrietige dag stierf mijn wijze, ongetrouwde tante H.
Al haar neven en nichten kregen wat geld, met de expliciete mededeling dat het geld nooit of te nimmer deel kon uitmaken van de eventuele huwelijkse gemeenschap van goederen.

Klaas en ik hebben er eens om gegrinnikt, maar tante H. heeft nicht M. beschermd.
(Zou ze weer een oplichter treffen die het om het geld te doen was, kon de ellendeling in elk geval niet aan dit beetje geld.)

Het kan dus zinnig zijn.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 19:08

Sizzle schreef:
Ik denk dat er een misverstand is (?)
Ik snap helemaal dat de erfenis naar ALLEEN je kind gaat en niet naar diens partner.
Ik snap echter niet precies hoe je kunt uitsluiten dat dit geld nooit met een (nog niet bestaande) toekomstige partner gedeeld gaat worden. Ergens maakt dat bij mij kortsluiting uit gebrek aan kennis.
Ik vind het zo‘n apart idee dat je kunt vast leggen dat je kind 10 jaar na je dood het vermogen niet (deels) kan delen met een levenspartner.

Dit had mijn moeder gedaan (30 jaar geleden), zij had een tweetrapsteatament op laten maken, ik had toen nog niet eens een vaste partner, wel toen zij overleed, maar als mij iets overkomt, kan mijn echtgenoot niet bij het geld van mijn moeder komen, dat gaat dan naar een nicht van mijn moeder. Is testamentair vastgelegd. De notaris die dat heeft gedaan, is inmiddels zelf ook overleden en de notaris die het testament voorlas, was even verbaasd als ik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 19:13

Morrie schreef:
Sizzle schreef:
Ik denk dat er een misverstand is (?)

Dit had mijn moeder gedaan (30 jaar geleden), zij had een tweetrapsteatament op laten maken, ik had toen nog niet eens een vaste partner, wel toen zij overleed, maar als mij iets overkomt, kan mijn echtgenoot niet bij het geld van mijn moeder komen, dat gaat dan naar een nicht van mijn moeder. Is testamentair vastgelegd. De notaris die dat heeft gedaan, is inmiddels zelf ook overleden en de notaris die het testament voorlas, was even verbaasd als ik.

@Morrie, mag je zelf wel nu ongelimiteerd dat geerfde geld gebruiken voor wat je maar wilt?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Erfenis regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 19:26

Jawel, haar echtgenoot kan alleen dat bedrag van haar moeder niet erven. Maar als dat op is gaat er ook niets naar die nicht.

Mungbean

Re: Erfenis regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 20:13

Kun je het dan theoretisch ook naar naar je gezamelijje rekening sluisen?
En wat als de nicht dood is en je man eigenlijk een dure zorg nodig heeft. Wat een gedoe zeg!
Ik wist dat allemaal niet, dat dit zo gedaan werd.

Terug naar TS maar weer inderdaad :o

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 20:14

Vraag me dan af hoe bepaald wordt of iets ‘op’ is….stel iemand krijgt volgens zo’n testament 10K en die persoon zet het op een spaarrekening, geeft wat uit spaart weer wat en heeft jaren later iig nog 10K op die rekening en komt dan te overlijden…is die oorspronkelijke 10k dan op of niet…

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 20:17

Je zou je erfenis ook aan je zussen zelf kunnen nalaten IPV aan het nichtje.

Liefde is niet te koop, investeren in een kind en hopen dat het ooit terugkomt als ze volwassen zijn is niet heel realistisch als je t mij vraagt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 20:24

Sizzle schreef:
Kun je het dan theoretisch ook naar naar je gezamelijje rekening sluisen?
En wat als de nicht dood is en je man eigenlijk een dure zorg nodig heeft. Wat een gedoe zeg!
Ik wist dat allemaal niet, dat dit zo gedaan werd.

Terug naar TS maar weer inderdaad :o

Praktisch kan het ook. Niemand die je dat verbiedt hoor. Je maakt het een stuk moeilijker dan het eigenlijk is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 20:36

janderegelaa schreef:
Jawel, haar echtgenoot kan alleen dat bedrag van haar moeder niet erven. Maar als dat op is gaat er ook niets naar die nicht.

Nog even off-topic: ik moet officieel ieder jaar aan mijn nicht verantwoording afleggen wat ik met het geld gedaan heb. Maar dat doet niemand volgens de notaris.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 20:51

Morrie schreef:
janderegelaa schreef:

Nog even off-topic: ik moet officieel ieder jaar aan mijn nicht verantwoording afleggen wat ik met het geld gedaan heb. Maar dat doet niemand volgens de notaris.

Bizar…