Voorrang invoegen op de snelweg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Geef jij voorrang aan invoegende auto?

Ja
501 (83%)
Nee
97 (16%)

Totaal aantal stemmen: 598


Laura82
Berichten: 7495
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:47

In principe vind ik dat de invoegende automobilist moet anticiperen, maar ik probeer wel mee te denken. Als ik veilig opzij kan (en ja, echt niet iedereen doet dat met slakkengang en zobder te spiegelen) en dat maakt de situatie makkelijker, doe ik dat. Soms rijdt het verkeer op de rechterbaan zo dicht op elkaar dat invoegen sowieso lastig is. In dat geval schuif ik sowieso liever een baan op, 2 vliegen in 1 klap.
Afgelopen 2 dagen in buitenland gereden, zowel in duitsland als zwitserland gaf niemand gas bij invoegen, dat vond ik pas eng! Korte invoegstroken en dan hóp, zo met 60 de snelweg op. In Italie juist andersom, daar knallen ze je op de invoegstrook voorbij (want oh wee als ze achter een aanhanger moeten invoegen) en gooien m ervoor, om direct door te zeilen naar de meest linkerbaan :')

Natasja22
Berichten: 894
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Rijsenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:50

Tijdens rijlessen heb ik geleerd de invoeger de ruimte te geven als het druk op de weg is.
Ik heb de regel 1 voor mij als het nodig is en de rest achter mij (ritsen dus).
Wel zo sociaal en voorkomt ook onnodige ongelukken.

Shadow0

Berichten: 44719
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:51

Ik maak meestal ruimte als het even kan, soms door op te schuiven en anders vaak door mijn snelheid een beetje aan te passen, als je dat op tijd doet hoeft dat ook meestal niet zo groot. Omdat de regels uiteindelijk niet werken: als iedereen zich rigide aan de regels houdt zonder een beetje rekening met elkaar te houden dan komt er soms iemand aan het eind van de oprit te staan en daar kom je nooit meer veilig uit. Terwijl je het vaak met een klein beetje inschatten veel makkelijker kunt maken voor elkaar.

Maar mijn ervaringen zijn hier gelukkig ook wel dat men dat meestal wel doet. Het lijkt niet altijd zo maar eigenlijk is het verkeer hier behoorlijk sociaal over het algemeen - je moet alleen redelijk duidelijk zijn in wat je gaat doen. Maar ik maak vaak ruimte voor anderen, en anderen doen dat ook voor mij.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Berichten: 12759
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:53

Charlottemv schreef:
Als iedereen 2 seconden afstand houd dan is er voor invoegend verkeer meer dan genoeg ruimte. Het probleem is vaak dat mensen te dicht op elkaar rijden!


Zo waar ja, treintje rijden

Nayomie
Berichten: 32854
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:56

Ghostattack schreef:
Nayomie schreef:
Dit heb ik inderdaad wel eens zien gebeuren op een autoweg en schrok wel van het feit (gezien deze autoweg geen opschuifmogelijkheden heeft) dat niemand diegene er tussen liet.
Snelweg mag je gelukkig doorrijden op de vluchtstrook én je mag invoegen met 130 (zolang je daarna je snelheid weer aanpast) op een snelweg. Van 2 partijen anticiperen lijkt me altijd goed, zolang het veilig kan.

Wat LB ook zegt, heb vaak savonds gehad dat mensen met 90 onnodig naar links schuiven terwijl je dan 130 mag.


Dan moet die er wel zijn :D De opritten waar ik hier de snelweg op ga, gaan allemaal direct over in brug/viaduct en dus vangrails in plaats van vluchtstrook.

Overigens ga ik, als het kan, ook naar links voor invoegend verkeer. Ik geef in ieder geval ruimte omdat ik het zelf ook prettig vind als iemand dat voor mij doet. Ik heb 1x een issue gehad met invoegen omdat de tut voor mij op de invoegstrook voor de vrachtwagen wilde invoegen (paste prima), maar toen stress kreeg en vol in de ankers ging om vervolgens opnieuw gas te geven en hem strak voor de vrachtwagen te gooien. Daardoor moest alles en iedereen vol in de ankers, vrachtwagenchauffeur was ook not amused. Bovenstaande gebeurde dus op zo'n invoegstrook die overgaat in vangrail dus het scheelde niet veel of ze had zichzelf tussen vrachtwagen en vangrail geplet :=

Vanzelfsprekend uitzonderingen daargelaten, elke situatie is anders en zeker in het verkeer is het allemaal niet zo zwart-wit. Belangrijkste is dat het allemaal veilig is.

De situatie die je nu schetst vind ik overigens levensgevaarlijk. :oo

wilmatj

Berichten: 2455
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:58

Rex_Rolfo schreef:
Als mensen gewoon fatsoenlijk de loud pedal intrappen is invoegen vaak een stuk makkelijker. Maar ja, dan heb je weer iemand die hooguit half gas geeft en bij 2000 toeren opschakelt, die is bij het einde van de invoegstrook nog niet op snelheid :-(


Dit vond ik ook altijd, tot ik nu een andere auto leen die gewoon niet normaal traag is met optrekken. Sinds nu snap ik dat niet elke auto degelijk kan optrekken :Y)

Maar ik was altijd van mening dat je invoegend verkeer de ruimte moest geven, dus ik geef altijd de ruimte door of gas te geven, of af te remmen of opzij te gaan. Niets vervelender als iemand die stug naast je blijft rijden.. ;( :')

Marije_jiplover

Berichten: 26574
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:03

Met de trailer er achter doe ik het zelden, hooguit voor een vrachtwagen.
Heb daar wel eens te maken met mensen die dus echt niet kijken tot het moment dat ze daadwerkelijk opzij willen. Tja, dan kunnen ze echt de boom in, ik ga met paard achter me niet lopen slingeren omdat jij niet oplet. Ik rijd netjes 90, dus zo'n beetje elke auto moet wel makkelijk sneller kunnen rijden dan ik. En zo niet, dan voegen ze maar achter me in.

Met mijn gewone auto hangt het af van hoeveel ruimte er is. Als t druk is, moet je met al het verkeer anticiperen en dan is het idd kijken of je naar links kunt, of wat gas bij of juist even los, maar dat verwacht ik juist óók van de invoegende auto. Samen kijken en ruimte maken.

Als ik zelf een oprit oprijd, kijk ik al ruim voor de blokmarkering begint, hoe druk het is, hoe hard er gereden wordt en waar er ruimte zou kunnen zijn om er tussen te kunnen.
Met de trailer erachter vraag ik wel eens om ruimte door op tijd alvast mijn knipperlicht aan te zetten en even te kijken of ik dan ook ruimte krijg.

Met mijn gewone auto (elektrisch) is het helemaal easy, dat ding trekt zo snel op dat even snelheid erbij maken om ergens fatsoenlijk zonder hinder tussen te kunnen heel gemakkelijk is.
En anders juist even beetje rustig aan zodatie ergens achter kan.

Utixo

Berichten: 6730
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:03

Wirobelgje schreef:
Het lijkt inderdaad dat de meeste invoegers persé vooraan willen invoegen en lijken te vergeten dat achter aansluiten óók een optie is. Dat is gewoon vreselijk irritant.


Nu ben ik misschien oud, maar ik kan mij nog herinneren dat er een campagne was van rijkswaterstaat waarin er op werdt gehamerd dat je met ritsen zo lang mogelijk door blijft rijden en pas gaat invoegen aan het einde van de strook. Zo is het duidelijk voor de mensen op de rechterbaan waar de auto in gaat voegen en kunnen die mensen daarop anticiperen.

Beetje sociaal zijn. Hoe erg is het daar die auto voor je komt?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Berichten: 12759
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:09

wilmatj schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Als mensen gewoon fatsoenlijk de loud pedal intrappen is invoegen vaak een stuk makkelijker. Maar ja, dan heb je weer iemand die hooguit half gas geeft en bij 2000 toeren opschakelt, die is bij het einde van de invoegstrook nog niet op snelheid :-(


Dit vond ik ook altijd, tot ik nu een andere auto leen die gewoon niet normaal traag is met optrekken. Sinds nu snap ik dat niet elke auto degelijk kan optrekken :Y)

Maar ik was altijd van mening dat je invoegend verkeer de ruimte moest geven, dus ik geef altijd de ruimte door of gas te geven, of af te remmen of opzij te gaan. Niets vervelender als iemand die stug naast je blijft rijden.. ;( :')


Hier ook een auto met zo’n beetje 1 pk. Wil ik nooit meer, al went het wel en hou je er rekening mee. Andere auto is een lekker vlot bakkie, heerlijk

Brainless

Berichten: 30347
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:15

Utixo schreef:
Beetje sociaal zijn. Hoe erg is het daar die auto voor je komt?

Dat is niet erg, maar wel dat degene die stoïcijns doorkachelt naar het einde van de invoegstrook en dan besef.. goh, ik moet nog invoegen, dan pas gaat kijken en dat er daar geen ruimte is terwijl als degene had opgelet hij met meer/minder gas zo kon invoegen.

Ik ga alleen naar links als het drukker is en groter/zwaarder/langzamer voertuig erbij moet/wilt.
Als ik zo goed als alleen op de weg rij en er genoeg ruimte voor en achter mij is ga ik niet meer opzij.
Zoveel mensen die hun knipperlichtje aanzetten en gewoon naar links komen en absoluut niet kijken waar er plek is en verwachten dat jij degene bent die wel oplet en ruimte maakt.

Sannens
Berichten: 1566
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:16

Balenciaga schreef:
Ineke2 schreef:
Tja dan moet jij maar remmen dus, dat heet anticiperen. Als er maar 1 auto op de snelweg rijd zie ik ook de noodzaak niet om naar links te gaan.

Juist met 1 auto op de weg zie ik niet in waarom je niet naar links zou opschuiven. Maakt het voor iedereen makkelijker.


Plus dat het gewoon beter is voor het milieu als je de ander ruimte geeft als dat zonder enig probleem kan. Plus dat de mensen achter mij op de invoegstrook dan ook niet vol in de ankers moeten.

Op de weg rijden doen we met z’n allen en niet alleen de invoegende auto. :)*

Gelukkig kan ik die momenten op 1 hand tellen en heb ik nog weinig van dat soort niet anticiperende mensen getroffen.

atilla

Berichten: 679
Geregistreerd: 06-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:23

Best veel mensen die rechts blijven rijden omdat ze denken dat het om snelheid gaat en haast. Zo zie ik het niet. Je maakt snelheid om in te kunnen voegen zonder ander verkeer te hinderen, en dat vaak op een niet al te lange invoegstrook. Vervolgens kom je soms toevallig naast een andere auto te rijden die even hard rijdt en diegene (19% zo te zien) vindt het dan teveel moeite om even naar links te gaan of eigenlijk enkel omdat ze voorrang hebben. Dat vind ik dan jammer dat werkt een goede doorstroming tegen.
Laatst bijgewerkt door atilla op 06-08-22 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:23

Als er ruimte is wil ik best ruimte maken, zeker voor vrachtwagens en trailercombinaties die zwaar zijn en dus minder snel optrekken.

Mensen die op de rechterbaan rijden en gas los laten om een invoeger voor te laten vind ik echt niet handig. Laat dan de invoeger zelf anticiperen, en dus gas bij geven of loslaten. Ik zie regelmatig bijna ongelukken gebeuren door mensen die de invoeger proberen te helpen en vervolgens alleen maar in de weg rijden daar door.

Ik vind het overigens wel heel fijn als mensen mee denken wanneer ik met groot materiaal rijd. Ik ben buschauffeuse en rijd met 18/21 meter bussen. Ik moet elke dag de A10/A4 op met die bakken en twee banen schuiven. Dan is het fijn als mensen een dot gas bij geven of een baantje opschuiven zodat ik met dat trage spul de juiste richting op kan rijden. Uiteraard kijk ik al vooruit en kan ook ik als invoeger gas loslaten zodat ik een plek vind tussen het snelle spul op de snelweg

Brainless

Berichten: 30347
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:26

atilla schreef:
Vervolgens kom je soms toevallig naast een andere auto te rijden die even hard rijdt en diegene (19% zo te zien) vindt het dan teveel moeite om even naar links te gaan of eigenlijk enkel omdat ze voorrang hebben. Dat vind ik dan jammer dat werkt een goede doorstroming tegen.

Als jij op een bijna lege snelweg toevallig (op de invoegstrook) komt te rijden naast een auto, dan ligt dat echt aan jouw anticipatie.
Als jij eerder had ingevoegd, dan hoeft niemand voor jou aan de kant.

VeraaaaahJarig

Berichten: 2354
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:27

Ik dacht dat het een soort van ‘verplicht’ was om gewoon een baan naar links de gaan en invoegend verkeer zo gemakkelijk de kans te geven om veilig in te voegen. Ik doe dat eigenlijk altijd, behalve als het echt druk is, dan geef ik of gas bij of laat mijn gas los.

Mijn auto trekt ook niet bijster snel op, dus wel zo fijn als mensen op de rechterbaan mij ook de kans geven om in te voegen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 37083
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:30

Mkango schreef:
SusanH schreef:
Ja dat, rechts naast je blijven hangen en kijken. Dan ga ik dus juist niet aan de kant. Je moet niet opzij kijken. Maar ver naar voor, achter en over je linkerschouder. Anders zie je toch niet waar je in kan voegen?
Alleen is het niet op elke invoegstrook mogelijk, zeker als je van onder aan komt rijden en moet invoegen. Dan moet je al flink op snelheid zijn voordat je pas ziet wat de verkeerssituatie is, en 200m is vrij kort om nog je snelheid nog drastisch aan te passen als je zo'n 100 rijdt. Dan is het heel fijn als andere automobilisten ook een beetje anticiperen en ruimte maken waar nodig, helemaal als er ook nog eens veel vrachtverkeer is zoals in de Rijnmond.


Dat soort invoegstroken kom ik weinig tegen, en dat is ook een hele andere situatie. Als er weinig overzicht is dan maak ik ruimte als dat kan.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Berichten: 12759
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:31

Brainless schreef:
atilla schreef:
Vervolgens kom je soms toevallig naast een andere auto te rijden die even hard rijdt en diegene (19% zo te zien) vindt het dan teveel moeite om even naar links te gaan of eigenlijk enkel omdat ze voorrang hebben. Dat vind ik dan jammer dat werkt een goede doorstroming tegen.

Als jij op een bijna lege snelweg toevallig (op de invoegstrook) komt te rijden naast een auto, dan ligt dat echt aan jouw anticipatie.
Als jij eerder had ingevoegd, dan hoeft niemand voor jou aan de kant.


Zeker waar maar inderdaad niet iedereen schat dat even goed in en toch mogen ze auto rijden. Voor mij geen moeite om dan naar links te gaan

En daarbij wie rijdt er werkelijk geheel zonder fouten? Ik denk niemand

atilla

Berichten: 679
Geregistreerd: 06-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:32

Brainless schreef:
atilla schreef:
Vervolgens kom je soms toevallig naast een andere auto te rijden die even hard rijdt en diegene (19% zo te zien) vindt het dan teveel moeite om even naar links te gaan of eigenlijk enkel omdat ze voorrang hebben. Dat vind ik dan jammer dat werkt een goede doorstroming tegen.

Als jij op een bijna lege snelweg toevallig (op de invoegstrook) komt te rijden naast een auto, dan ligt dat echt aan jouw anticipatie.
Als jij eerder had ingevoegd, dan hoeft niemand voor jou aan de kant.


Het maakt mij niet uit aan wie het ligt.

Tieme
Berichten: 5159
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:33

Ja ik schuif op. Ondanks dat ik het niet verplicht ben vind ik het gewoon ronduit asociaal als bestuurders invoegers geen ruimte geven.
Kwestie van voor je uit kijken en even een baan opschuiven. Ook goed voor de doorstroming.

Brainless

Berichten: 30347
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:35

atilla schreef:
Het maakt mij niet uit aan wie het ligt.

Dat snap ik dat jij dat vindt ... maar degene die voorrang moet verlenen is degene die extra moet opletten.
Je bent invoeger geen indringer op de snelweg.
En waarom zou ik dan met mijn combinatie of op de rem moeten of naar links (gedwongen) gaan omdat iemand niet oplet en gewoon enige moeite achter mij had kunnen invoegen?
Ik ga dan naar links (wordt half gedrukt) en degene geeft dan rechts gas om alsnog 100/130 te gaan rijden waarna ik weer naar rechts kan en dan hopen dat er daar niet iemand rijdt die ook rechts aan het inhalen is.

Exitium

Berichten: 8219
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:36

atilla schreef:
Best veel mensen die rechts blijven rijden omdat ze denken dat het om snelheid gaat en haast. Zo zie ik het niet. Je maakt snelheid om in te kunnen voegen zonder ander verkeer te hinderen, en dat vaak op een niet al te lange invoegstrook. Vervolgens kom je soms toevallig naast een andere auto te rijden die even hard rijdt en diegene (19% zo te zien) vindt het dan teveel moeite om even naar links te gaan of eigenlijk enkel omdat ze voorrang hebben. Dat vind ik dan jammer dat werkt een goede doorstroming tegen.

Als je snelheid maakt om in te voegen en daarbij met dezelfde snelheid naast een andere auto komt te rijden, heb je toch echt iets niet zo handig gedaan. Dan was er ofwel al eerder ruimte om (met 80-90 ofzo) in te voegen, of je rijdt harder dan het verkeer op de hoofdrijbaan en dan had je er achter in kunnen voegen.

Brainless

Berichten: 30347
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:37

Tieme schreef:
Ja ik schuif op. Ondanks dat ik het niet verplicht ben vind ik het gewoon ronduit asociaal als bestuurders invoegers geen ruimte geven.
Kwestie van voor je uit kijken en even een baan opschuiven. Ook goed voor de doorstroming.

Het ligt er aan hoe hard je rijdt, als jij links 130 rijdt en ik wijk uit naar links (met 90/100) voor jou, ben jij echt niet blij hoor en dat werkt juist niet voor de doorstroming.

tita

Berichten: 19847
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:38

No, alleen als ik zie dat de invoegstrook te kort is of dat er weinig ruimte is om in te voegen
Maar als ik 102 rijd en die persoon 103 dan trapt hij maar op het gas als er voldoende ruimte is

Je hebt niet automatisch voorrang en de persoon die invoegt moet aan verkeer aanpassen niet andersom

Brainless

Berichten: 30347
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:39

Exitium schreef:
atilla schreef:
Best veel mensen die rechts blijven rijden omdat ze denken dat het om snelheid gaat en haast. Zo zie ik het niet. Je maakt snelheid om in te kunnen voegen zonder ander verkeer te hinderen, en dat vaak op een niet al te lange invoegstrook. Vervolgens kom je soms toevallig naast een andere auto te rijden die even hard rijdt en diegene (19% zo te zien) vindt het dan teveel moeite om even naar links te gaan of eigenlijk enkel omdat ze voorrang hebben. Dat vind ik dan jammer dat werkt een goede doorstroming tegen.

Als je snelheid maakt om in te voegen en daarbij met dezelfde snelheid naast een andere auto komt te rijden, heb je toch echt iets niet zo handig gedaan. Dan was er ofwel al eerder ruimte om (met 80-90 ofzo) in te voegen, of je rijdt harder dan het verkeer op de hoofdrijbaan en dan had je er achter in kunnen voegen.

Precies, want wat als je beroerd uitkomt (door even niet op te letten) en degene op de snelweg kan geeneens naar links omdat er wat rijdt.
Wat doe je dan?

luuntje

Berichten: 15276
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:40

A44 richting Amsterdam, vanaf Sassenheim invoegen.
Je komt van beneden, hele korte invoegstrook ivm een brug en de invoegstrook die echt stopt.
Als ik daar op de A44 rij probeer ik goed te kijken of er iemand op de invoegstrook rijdt en zonodig op tijd een baan op te schuiven.
Andere invoegstroken zijn soms erg lang en dan is er minder (snel) noodzaak om op te schuiven.
Ruimte houden is altijd verstandig.