Welke "spaarpotjes" heb jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Welke "spaarpotjes" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:18

Aangezien mijn potjes virtueel zijn en los staan van de rekening waarop het geld staat, is dat bij mij geen issue.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:19

Ja daar verbaasde ik me ook over.
Maar heb het idee dat bij deze mensen hun spaarpotjes gewoon (betaal)rekeningen zijn.

Ik kan alleen potjes maken bij een spaarrekening. Niet bij een betaalrekening. (SNS)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:21

Needje schreef:
Ja daar verbaasde ik me ook over.
Maar heb het idee dat bij deze mensen hun spaarpotjes gewoon (betaal)rekeningen zijn.

Ik kan alleen potjes maken bij een spaarrekening. Niet bij een betaalrekening. (SNS)

ik ook, maar als ik bv de woz betaald heb, boek ik het terug op mijn betaalrekening

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:24

cissy schreef:
Verder maak ik geen potjes voor boodschappen of brandstof. Hoe doen jullie dat als je bent wezen tanken of boodschappen doen, boek je het dan uit het potje terug op je betaalrekening? Dan ben je toch alleen maar heen en weer aan het boeken?

ik heb het nu zo dat ik op mijn spaar een aantal potjes heb voor de lange termijn. Daar gaat elke maand x-bedrag naar toe.
MIjn lopende rekening heeft sinds vandaag een aantal 'budget' potjes. Dus de kosten voor eten, brandstof etc. Wat ik daar per maand max aan uit wil geven. Het bedrag dat aan het einde van de maand over is gaat uiteindelijk op de spaarrekening onder het potje 'extra spaar'. Doel is om uiteindelijk minder uit te geven.

Teruggave belasting, hopelijk straks ook energie etc gaan allemaal direct naar spaar.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:27

Ik heb een eigen spaarrekening, die is voor het paard en persoonlijke uitgaven. Daar spaar ik op wat er aan het eind van de maand op mijn eigen rekening overblijft.

Dan hebben we een gezamenlijke spaarrekening waar mijn man 1x per jaar een flink bedrag op zet, omdat dat bij hem handig uitkomt, en ik elke maand vast 200,- op spaar. Die is voor uitgaven als er wat kapot gaat, of anderszins vervangen gaat worden.

Verder hebben we aan de gezamenlijke rekening een spaarrekening hangen waar ik het bedrag opzet dat aan het eind van de maand van het gezamenlijke leefgeld overblijft en waar ik in een maand met veel uitgaven het geld als eerste weer vanaf haal.

Daarnaast heeft mijn man nog een spaarrekening van hem zelf.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:33

Winged schreef:
cissy schreef:
Verder maak ik geen potjes voor boodschappen of brandstof. Hoe doen jullie dat als je bent wezen tanken of boodschappen doen, boek je het dan uit het potje terug op je betaalrekening? Dan ben je toch alleen maar heen en weer aan het boeken?

ik heb het nu zo dat ik op mijn spaar een aantal potjes heb voor de lange termijn. Daar gaat elke maand x-bedrag naar toe.
MIjn lopende rekening heeft sinds vandaag een aantal 'budget' potjes. Dus de kosten voor eten, brandstof etc. Wat ik daar per maand max aan uit wil geven. Het bedrag dat aan het einde van de maand over is gaat uiteindelijk op de spaarrekening onder het potje 'extra spaar'. Doel is om uiteindelijk minder uit te geven.

Teruggave belasting, hopelijk straks ook energie etc gaan allemaal direct naar spaar.

Maar hoe hou je dat bij dan? Want als je pint gaat het toch gewoon van de totale rekening af. En niet uit een specifiek potje.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:40

Needje schreef:
Maar hoe hou je dat bij dan? Want als je pint gaat het toch gewoon van de totale rekening af. En niet uit een specifiek potje.

Ik heb de Rabo-app :)

Daar kun je dus bij je lopende rekening budgetten instellen. die vind je via de knop 'inzicht'. Daar staan ook categorieën. Rabo selecteert automatisch het één en ander. Boodschappen herkent hij bijvoorbeeld. Maar ook hypotheek, tv/telefoon etc. De 'inzicht' optie heeft nog veel meer verdiepingsmogelijkheden, en je vaste lasten per maand bijvoorbeeld ook.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:41

Ik heb ook maar weer eens wat potjes aangemaakt.
Ik ben er alleen nooit zo goed in met dat onderhouden. hahaha
In huidige tijd moet ik ook elke keer wel weer wat terugboeken van spaar naar lopend.
(ik spaar altijd automatisch meteen als m'n salaris komt)

Ik heb daarnaast nog een soort spaarrekening in het buitenland tegen 6,75% waar ik verder niet aanzit zodat iig daar wel steady opgebouwd wordt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:43

Inzicht heb ik wel in de app.
Maar dat is op basis wat er uitgegeven is.
Dus daar heb ik verder niets aan.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:43

Prive
Pensioen: heb namelijk geen pensioenopbouw meer via werkgever.
Paard: deze heeft ze al sinds der geboorte en gebruik ik voor grote uitgaves.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:47

Bij mij zijn de 4 potjes echt aparte spaarrekeningen. Bij ABN kun je er daar 10 van hebben. Lopende zaken gaan ook van de gewone betaalrekening af, maar de incidentele uitgaven zoals APK boek ik van zo'n spaarrekening af, zoveel werk is dat niet. Alleen de vakantieuitgaven reken ik even apart uit. De "grote" spaarrekening is bedoeld voor mijn aanstaande pensioen, als aanvulling.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:53

Rekening 1 Mijn eigen rekening
hier komt salaris etc. op binnen.
een gedeelte gaat door naar rekening 2
Mijn eigen vaste lasten zoals ziektekostenverzekering, uitgave voor paarden, kleding etc. betaal ik ook allemaal van deze rekening

Rekening 2 Gezamenlijke rekening
hier storten vriend en ik ieder geld naar toe. Gaan alle vaste lasten van ons gezamenlijk vanaf
(hypotheek, boodschappen, verzekeringen, GWL etc.)

Rekening 3 Eigen Spaarrekening
hier gaat standaard een bedrag per maand naar toe vanuit rekening 1 + eventuele extra's zoals gedeelte vakantiegeld, belastingteruggave etc.
Hier betaal ik wel eens mijn eigen grotere uitgaves van (nieuw zadel, dierenarts rekeningen etc.)

rekening 4 Gezamenlijke spaarrekening
hier gaat vanuit rekening 2 een vast bedrag naar toe voor gezamenlijke uitgave zoals een nieuwe stofzuiger, ander huishoudelijke apparatuur

In het geval van vakanties delen we de kosten meestal een beetje. Dus de 1 betaald bijv. het Hotel, en de ander betaald weer het eten/uitjes. Maar dit komt niet zo nauw.....
In het geval van grotere gezamenlijke kosten doen we ieder ongeveer de helft naar rekening 2 storten en betalen we daar die rekening(en) van.

Ik vind het erg prettig om gewoon eigen geld te hebben. Mijn vriend heeft een eigen zaak en heeft zelf meerdere rekeningen waar ik mezelf niet mee bemoei :)
Dat is zijn geld, en wat hij daarmee doet, moet/mag hij helemaal zelf weten.

Maar goed, wij hebben dan ook geen kinderen.....

Op dit moment spaar ik niet voor iets specifieks. In de toekomst wil ik nog wel een keer een nieuw zadel, maar wacht liever nog even tot pony wat meer uitgegroeid is. En dat bedrag staat ook gewoon op de spaarrekening.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:03

Needje schreef:
Potjes bij de SNS is gewoon onderdeel van je spaarrekening. Dus zie niet wat dat voor een invloed zou moeten hebben op je bankkosten. Is gewoon virtueel. Het geld staat nog steeds gewoon op 1 dezelfde rekening. Alleen kan je het online zelf onderverdelen als je dat zou willen.

Tuurlijk is het virtueel, maar het zijn wel diensten die ze moeten ontwikkelen (softwarematig) en daar betaal je natuurlijk gewoon voor als klant.
Was niet al te serieus bedoeld....
Vind wel interessant om te lezen dat zoveel mensen het gebruiken hier. Heb me altijd afgevraagd wie dat zou doen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:08

poes schreef:
Aangezien mijn potjes virtueel zijn en los staan van de rekening waarop het geld staat, is dat bij mij geen issue.

Mijn potjes zijn ook virtueel maar ik kan wel rood staan op mijn lopende rekening terwijl er genoeg saldo in de potjes zit. Betaal dan dus ook rente bij rood staan.
Vandaar mijn vraag.

Edit, ik heb ING

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:23

Ik heb ze verdeeld naa:

- Kind
- Auto (net gekocht dus leeg)
- Belasting (verwachte terug betaling bij IB)
- Incidentele grote uitgaven
- Vrij spaargeld

Alleen vrij spaargeld maak ik maandelijks een bedrag over en gebruik ik in nood. De overige worden wel gevuld maar kom ik alleen aan voor specifieke dingen.

Voor maandelijkse uitgaven hou ik mijn eigen mini administratie bij waar ik ook budgetten in verwerk.
Laatst bijgewerkt door Carlijn101 op 04-08-22 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:25

cissy schreef:
Ik heb ook wat potjes waar ik vooral op zet wat nodig is (eigen risico zorgverzekering, toeslag ontvangen en na def afrekening mag ik er pas aan komen) en een potje voor uitgespaard 'stalgeld' nu ik geen paard meer heb.

Ik ben inderdaad veel heen en weer aan het boeken, maar heb zo wel heel duidelijk welk potje nog geld heeft en wat er leeg is.

Ik gebruik het echt voor overzicht. Elk 'betaal'potje krijgt elke maand geld, bijv boodschappen, uit eten, etc, dat gaat ook elke maand wel op.

Maar het potje caravan bijvoorbeeld, spaar ik in voor als we er aan gaan werken. En zorgverzekering potje wordt het hele jaar door gevuld zodat ik aan het eind van het jaar de premie voor het volgende jaar in 1x kan betalen.

Ik kan niet rood meer staan trouwens, was even wennen maar vind het echt fijn. Zonde van je geld ook. Moest eraf om een hypotheek af te kunnen sluiten en blij toe eigenlijk.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:28

cissy schreef:
poes schreef:

Mijn potjes zijn ook virtueel maar ik kan wel rood staan op mijn lopende rekening terwijl er genoeg saldo in de potjes zit. Betaal dan dus ook rente bij rood staan.
Vandaar mijn vraag.

Edit, ik heb ING

Ik heb op mijn lopende rekening altijd genoeg staan om de uitgaves van de maandelijkse potjes mee te dekken. Dus geen issue.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:05

Voor wie denkt wat een administratiegedoe je kunt volgens mij bij de meeste banken ook automatische overschrijvingen instellen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:06

Ik heb wel op m'n telefoon de app Financieel.
Die vind ik wel fijn want de meeste financiele apps gaan per de eerste van de maand. En in deze app kan ik gewoon op de dag van m'n salaris nieuwe maand in laten gaan.
Al m'n vaste lasten zet ik er in op de datum dat ze afgeschreven worden.
En als je wat uitgeeft kan je het handmatig ingeven. Zo weet je altijd hoeveel je nog te besteden hebt.
Vind dat wel echt een fijne app. Misschien een tipje voor iemand hier.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:15

Wij hebben geen spaarrekening wij doen het anders, is ook extra voor als we niet meer werken.Wil je weten hoe of wat dan kan dat via een pb.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:22

Wat is er zo geheim aan Marleen?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:29

Ik vind het juist ontzettend handig die spaarpotjes, je kunt een spaardoel instellen en hij doet elke keer heel blij als je dat doel behaald is :)
Je kunt automatisch geld overschrijven op een moment dat je wilt.
Ik spaar dan wel echt voor grotere uitgaven of als buffer voor iets. Maar dat komt ook gewoon omdat als ik geld op de lopende rekening heb staan, dan is het “vrij om uit te geven”. Ik heb niet de discipline om dan van dat geld af te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:30

Ik heb een ING rekening en heb daar verschillende potjes onder hangen:
- algemene spaarrekening
- potje dierenarts kat
- potje auto reparaties
- potje huis reparaties
- potje vakantie
- potje huishoudgeld (elke week sluizen naar betaal rekening)
- potje tandarts (niet voor verzekerd)
Elke maand gaat er een vast bedrag naar elk potje, elk potje heeft een ander maandelijks bedrag en wel of geen eind spaardoel.
Wat er op de hoofdrekening blijft staan betaal ik de vaste lasten mee (hypotheek, verzekeringen etc inclusief een bedrag voor "onvoorzien")
Als op de hoofdrekening aan het eind van de maand nog geld over blijft dan stort ik dat bedrag extra op de algemene spaarrekening.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:38

Wij hebben een 'gewone' spaarrekening en verder geen potjes. Als we iets nodig hebben, dan halen we het daar af.

Wel hebben we een LDP :D Een Leuke Dingen Pot :))
Dat is een potje waar we alleen maar leuke dingen van doen. Het wordt soms wat aangevuld (verjaardagsgeld, iets verkopen op Marktplaats, wat los wisselgeld etc.) en als er genoeg in zit, dan gaan we daar iets leuks van doen. Dagje weg of lekker restaurantje ofzo.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:46

Ik heb meerdere potjes. Daar doe ik begin van de maand standaard een x bedrag in om te sparen. Het zijn geen enorme bedragen per potje, maar alle beetjes helpen. Met ING fijn om zo een beetje een overzicht te hebben.

Aparte potjes, maar niet echt paarpotjes zijn 'eigen risico' en 'voer'. Het voer potje gaat maandelijks een vast bedrag in, en soms zit er veel in en andere keer trek ik hem helemaal leeg vanwege een hooilevering. Niet echt een spaarpot dus, meer een betaalpotje ;) Eigen risico idem, daar zit 385 in, zodat ik niet in 1x het hoef op te hoesten als het nodig is. Ik heb hem gevuld door een x aantal maanden een x bedrag erin te doen.

- Diversen (denk aan huishoudelijke dingen)
- Vakantie
- Kat
- Auto
- Paarden (DA)
- Paarden (voer)
- Eigen risico (moet 385 in zitten ;))