Hoogte netto maandinkomen per huishouden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maandinkomen netto per huishouden

<1000
17 (1%)
1000-1500
62 (6%)
1500-2000
65 (6%)
2000-2500
156 (15%)
3000-3500
99 (9%)
3500-4000
90 (9%)
4000-5000
218 (21%)
5000-6000
146 (14%)
6000-7000
66 (6%)
7000-9000
38 (3%)
9000-11000
17 (1%)
11000-13000
4 (0%)
>13000
13 (1%)

Totaal aantal stemmen: 991

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:22

Ik ontvang een Wajong uitkering waardoor ik zowel met als zonder toeslagen in de categorie 1000-1500 zit.
Doordat ik vrij lage maandlasten heb (€500,- voor huur, g/w/l en internet bij elkaar) kan ik goed leven en heb ik €60,- per week voor boodschappen en hier en daar een klein extraatje.
Daarnaast nog een vrij te besteden budget van 100-120 per maand wat ik gebruik om bijvoorbeeld kleding te kopen, wat extra boodschappen (voorraad) etc.
Ik kan er niet heel uitbundig van leven maar bijv 1-2x maand eten bestellen lukt prima, wekelijks mss ook nog wel maar dan moet ik standaard de rest vd week zuinig aan doen en bij elk menu uitvogelen of ik dan genoeg heb voor de rest vd boodschappen enzo.

Daarnaast heb ik 2-4x per jaar een beetje extra geld omdat ik een oppasadresje heb, maar dat is zo onregelmatig dat ik dat niet meereken in mijn inkomen. :)
Overigens blijf ik ook daarmee in de categorie 1000-1500 hangen. :P

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:25

karuna schreef:
En dan, wat kan je daarmee doen? :+ Niet veel denk ik.

Wel zie ik nu al aan de pol dat ik een arme sloeber ben in vergelijk met het gemiddelde tot nu toe :+ Voor mij in ieder geval alvast een goede wake up call dat ik dingen die hier op bokt gezegd worden soms beter kan plaatsen en een plek geven. En me gewoon moet vasthouden aan hoe ik doe en niet kijken naar wat anderen wel of niet kunnen. Soms frustreert me dat wel en ik zal daarin denk ik niet alleen zijn. Maar voor nu lijkt het gemiddelde verzamelinkomen op bokt best hoger te zijn dan het landelijk gemiddelde.

En dat het verschil tussen een twee of meerverdieners kwa inkomen eigenlijk hoger is dan ik gedacht had. Daar schrik ik best van eigenlijk. Omdat je als alleenverdiener best een groot deel dezelfde % kosten moet ophoesten.

Daar staat tegenover dat bepaalde kosten toch ook wel weer hoger kunnen zijn.
Voor ons heeft samenwonen niet direct tot gevolg dat we specifiek meer kunnen uitgeven.

Voor m’n vriend wel, hij ging er op vooruit maar voor mij was dat niet het geval.
Ik zeg daarbij niet dat we het slecht hebben :)

Ik snap dat veel mensen het dagelijks leven momenteel zwaar vinden. Wij komen net van vakantie (fijn dat we deze luxe kunnen veroorloven) en ik schrik van het boodschappen doen. Waarbij zelfs seizoensgroenten over de kop lijken gegaan te zijn. Hoezo moet ik eens 1,20 voor een krop sla betalen :7
Nu woon in een ‘rijk’ dorp en het is mij wel vaker opgevallen dat onze supermarkt (grote keten) duurder is dan dezelfde supermarkt 50 km verderop.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 02-08-22 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 19:27

Het gaat me ook niet over de hoogte van een salaris en of dat veel of weinig is en voor hoeveel personen. Bij bv huren of hypotheek wordt een verzamelinkomen van een huishouden gevraagd. Dan wordt er ook niet gekeken voor hoeveel personen het is of op de uitgaven per maand zijn.

Als ik zo kijk naar wat er nu is ingevuld snap ik inderdaad wel waarom er ook duurdere huizen verkocht kunnen worden en er ook hogere huren gevraagd kunnen worden omdat er duidelijk huishoudens zijn die het ook gewoon kunnen betalen. Het blijkt wel dat ik de laatste jaren vooral met eenverdieners en de lagere inkomens te maken heb. Deze cijfers zo geven me weer een beetje meer idee over "gemiddeld" meerverdieners huishouden. En snap ik ook waarom nog best wat mensen geen moeite hebben met rondkomen. Omdat ik die niet echt om me heen zie meer eigenlijk.

Vandaar de pol dus, een beetje inzicht in meer dan alleen mijn toch inmiddels niet heel rijke omgeving kwa inkomens samen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:33

karuna schreef:
Het gaat me ook niet over de hoogte van een salaris en of dat veel of weinig is en voor hoeveel personen. Bij bv huren of hypotheek wordt een verzamelinkomen van een huishouden gevraagd. Dan wordt er ook niet gekeken voor hoeveel personen het is of op de uitgaven per maand zijn.

Als ik zo kijk naar wat er nu is ingevuld snap ik inderdaad wel waarom er ook duurdere huizen verkocht kunnen worden en er ook hogere huren gevraagd kunnen worden omdat er duidelijk huishoudens zijn die het ook gewoon kunnen betalen. Het blijkt wel dat ik de laatste jaren vooral met eenverdieners en de lagere inkomens te maken heb. Deze cijfers zo geven me weer een beetje meer idee over "gemiddeld" meerverdieners huishouden. En snap ik ook waarom nog best wat mensen geen moeite hebben met rondkomen. Omdat ik die niet echt om me heen zie meer eigenlijk.

Vandaar de pol dus, een beetje inzicht in meer dan alleen mijn toch inmiddels niet heel rijke omgeving kwa inkomens samen.

Maar, vergeet je niet ook dat iedereen zo z'n eigen prioriteiten heeft qua uitgavenpatroon?

Uiteraard zal je dat minder vinden bij de lagere inkomens van eenverdieners...

Maar ik ben opgevoed met 'sparen is verstandig' en 'koop een huis, want dat is een investering'. Dus ik spaar altijd en heb een koophuis. Ik zou het niet anders willen, dus dat scheelt.
Er zijn er echter genoeg met zo'n inkomen die voor een huurwoning gaan en tot op de cent hun inkomen opmaken aan wvttk'tjes om het maar even zo te noemen, aangezien ze minder risico's hebben dan ik bijvoorbeeld.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:33

karuna schreef:

Duurder huis kunnen kopen hoeft niet met hoog inkomen te maken te hebben. Jaren veel werken en prioriteiten stellen in uitgaven kom je ook een eind.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:35

Hier geen geheimen over het inkomen.

Ik verdien met 24 uur werk 2300 euro en mijn man met 40 uur werk 2500. samen is dat 4800

We zijn samen met 1 hond en gaan 5 keer per jaar op reis

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:43

Paardenfan25 schreef:
karuna schreef:

Duurder huis kunnen kopen hoeft niet met hoog inkomen te maken te hebben. Jaren veel werken en prioriteiten stellen in uitgaven kom je ook een eind.

Toch is dat wel relatief natuurlijk. Als jij niet anders kan dan het grootste gedeelte van je salaris aan huur uitgeven is sparen voor een huis lastig. En dat is iets wat een lastig ingewikkeld probleem is.
En nee niet iedereen hoeft een luxe en groot huis te bezitten maar hier zie ik mensen op 40m2 zitten voor 1000 in de maand en ze kunnen geen kant op. En dat is een groot probleem, lang thuis wonen is voor veel mensen helaas ook niet vanzelfsprekend. Deze mensen komen nu met hogere kosten wel in de problemen.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 02-08-22 19:46, in het totaal 2 keer bewerkt

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:44

Captain schreef:
CairnTerrier schreef:
Leuk om de resultaten van anderen te zien, maar hier is het privacy boven alles en gaat het niemand in onze omgeving wat aan _/-\o_

Zou je trouwens maar gebeuren dat de eigenaar/websitebouwer of weet ik veel wie achter de schermen de poll kan uitlezen. Er kan een hoop tegenwoordig ;)

Ik snap nooit zo goed waarom men zo geheimzinnig moet doen over salaris, wat boeit het? :)

Dat is dus iets wat klaarblijkelijk van persoon tot persoon verschilt. Ik voel me er totaal niet prettig bij om een ander te vertellen hoe warm of koud je erbij zit. Gaat een ander niks aan. Mensen zijn in deze maatschappij namelijk altijd maar bezig met vergelijkenissen en rekenen dingen al voor je uit waar jij de uitkomst zelf nog niet eens van weet. Ik houd daar niet van. Tegenwoordig delen we alles maar "even" met elkaar :D

Maar hé, wie ben ik! Dikke prima als mensen er wel open voor staan hoor :j

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:59

karuna schreef:
Wel zie ik nu al aan de pol dat ik een arme sloeber ben in vergelijk met het gemiddelde tot nu toe :+ Voor mij in ieder geval alvast een goede wake up call dat ik dingen die hier op bokt gezegd worden soms beter kan plaatsen en een plek geven. En me gewoon moet vasthouden aan hoe ik doe en niet kijken naar wat anderen wel of niet kunnen.

Dit dacht ik dus al.

Aan de gegevens van inkomen alleen heb je alleen niks. Wat geven mensen uit en waar aan.

Ik verdien parttime in de zorg, enkel nachtdiensten ongeveer €2500
Soms iets er onder, soms iets er boven. Wat dan weer ligt aan de gemiddelde nachtdiensten per week en de hoeveelheid gereden kilometers.
Sowieso ben ik nu collectief verzekerd met mijn zorgverzekering die er ook af gaat en krijgen we (tijdelijk) een verhoging van de benzinekosten.

Maar, ondanks dat ik lekker verdien draai ik als alleenstaande overal zelf voor op. Ik val buiten de regeltjes, geen recht op zorgtoeslag, geen recht op huurtoeslag. Puur en alleen omdat er ORT bij mijn salaris zit.

Echter als wij weinig cliënten hebben (minder gemiddelde nachten per week draaien en dus ook geen kilometers rijden) of zoals een aantal jaar terug, invallen op locaties en dus dag- en avonddiensten draaien zakt mijn salaris aanzienlijk door het verlies van de ORT.
De ORT is zowel een vloek als een zegen :+

Tot een jaar of misschien 2 jaar geleden zakte mijn salaris dramatisch als ik vakantiedagen opnam.
Neem 2 weken vrij en :evaw: €400
Ik nam dus praktisch nooit vakantie op.
Nu zijn de regels aangepast en behoudt je een gedeelte van de verwachtte ORT tijdens vakanties.
Dan nog neem ik weinig op want ik zou niet weten wat ik met zoveel vrije tijd moet doen :')

Ben ik tevreden met mijn salaris? Ja hoor op zich wel.
Nadeel is dat de vaste lasten elk jaar sneller stijgen dan mijn salaris en nu vooral met de energieprijzen (en ook de benzineprijzen) ik me wel zorgen maak voor de winter.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 20:10

Janine1990 schreef:
Maar, vergeet je niet ook dat iedereen zo z'n eigen prioriteiten heeft qua uitgavenpatroon?

Uiteraard zal je dat minder vinden bij de lagere inkomens van eenverdieners...

Maar ik ben opgevoed met 'sparen is verstandig' en 'koop een huis, want dat is een investering'. Dus ik spaar altijd en heb een koophuis. Ik zou het niet anders willen, dus dat scheelt.
Er zijn er echter genoeg met zo'n inkomen die voor een huurwoning gaan en tot op de cent hun inkomen opmaken aan wvttk'tjes om het maar even zo te noemen, aangezien ze minder risico's hebben dan ik bijvoorbeeld.

Wat zijn wvttk'tjes ?

Lieffiefi

Re: Hoogte netto maandinkomen per huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 20:15

Wat verder ter tafel komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 20:18

Ik verdien 4500 netto per maand.

Ik krijg het alleen niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 20:28

Het kopen van duurdere huizen is niet perse afhankelijk van het huidige salaris.
Als ik zo naar mijn jongere neefjes en nichtjes kijk kunnen die vooral heel veel huis kopen omdat ze 10 jaar terug een klein woninkje in een nu zeer gewilde regio gekocht hebben waardoor ze massieve overwaarde hebben.
Idem voor mijn broer trouwens, die verdient echt maar gemiddeld, maar zijn woning in de randstad is echt massaal in prijs gestegen en hij wil zelf uit de ranstad weg *katjing*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 20:38

Ik dacht juist dat over dit onderwerp steeds minder 'geheim' werd gedaan. Vroeger had ik het idee dat bijna niemand het open over geld had.
Nu hebben wij het er ook altijd gewoon over met buren en vrienden. Voornamelijk omdat iedereen in hetzelfde schuitje zit wat betreft een huis kopen. Mijn schoonouders hebben deze week nog om tafel gezeten met ons hierover en dan maakt het ons ook vrij weinig uit dat de bedragen zo op tafel liggen.

Het vervelendste vind ik dat ik soms wel kan dromen van de salarissen van anderen. :Y)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 20:42

Wij zitten netto op 4500 euro per maand. Mijn man werkt 32 uur voor 2500 en ik betaal mezelf als zzper 2000 netto per maand uit. Mijn uren wisselen sterk, maar zit gemiddeld rond de 28-30 uur per week. In het trouwseizoen maak ik veel meer uren, maar in de winter vaak maar 20 ofzo

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 21:43

Ik ben net begonnen met mijn eerste grotemensenbaan (althans de eerste waar ik fulltime werk in een geschoold werkveld) en heb dan ook nog geen salarisverhogingen gehad in die korte tijd, logisch. Maar mijn netto loon is ±1650 per maand en ik krijg 100% reiskostenvergoeding wat neerkomt op 270 tot 320 euro per maand, beetje afhankelijk van waar ik in- en uitstap met de metro :Y)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 21:54

fohadie schreef:
Ik zie zelfs dat mensen meer dan €13000 hebben ingevuld! :wow: misschien een grapje? Of wat voor baan zou je hebben waar je dit per maand netto bij krijgt?

Dat kan best hoor als je zzp'er bent :j wellicht met nog een partnerinkomen erbij.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 21:57

fohadie schreef:
Ik zie zelfs dat mensen meer dan €13000 hebben ingevuld! :wow: misschien een grapje? Of wat voor baan zou je hebben waar je dit per maand netto bij krijgt?

Met het toekomstperspectief van mijn man en mijn eigen carrière, is het reeel dat wij ook die kant op gaan. Hij heeft een hele specifieke niche in de elektronica, ik mag ook nog wel wat doorgroei verwachten in de sales.

Momenteel zitten we boven de 6.000 per maand samen. Wat met een gigantische verbouwing toch krap is _O- . Maar we hoeven niet te klagen en letten ook eigenlijk nog steeds nauwelijks op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 22:09

truus1957 schreef:
_Karlijn schreef:
Ik wil mijn <1000 best toelichten, zou niet weten waarom niet. Ik krijg een wajong plm 1070 euro, maar ik woon beschermd, dus ik betaal plm 620 euro aan het CAK. Boodschappengeld krijg ik van de instelling waar ik woon, maar van de overgebleven plm 450 euro moeten mijn verzekeringen, onvoorziene kosten (gaat er eens iets stuk), extraatjes (verjaardagscadeautjes/kleding) betaald worden. Dus sparen zit er niet in voor mij. Vind het echt een belachelijk bedrag dat ik aan het CAK moet afstaan.

Edit: want wat ik spaar lever ik toch weer in aan belasting, GBLT etc. Een keer naar de kapper kan niet bijvoorbeeld.

Als je zo’n laag inkomen hebt kan je toch wel vrijstelling krijgen voor bijv GBLT?

Nee, die voorwaarden zijn strenger dan voor bijstand.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 22:16

karuna schreef:

Bij hypotheek wordt niet zo zeer een verzamelinkomen gevraagd, ligt er helemaal aan hoe ver je gaat en of je een hypotheek op het inkomen van 2 personen wil baseren of op 1 persoon.
Minder mensen moeite met rondkomen? Ik denk dat degenen die een tophypotheek hebben en veel extra inleg uit eigen zak nodig hadden de afgelopen jaren op de huizenmarkt dat die het nu ook niet zo ruim hebben met de inflatie. Spaargeld veel op en hoge vaste lasten, dan blijft er ook niet veel meer over.
En de maatschappij is de laatste 30 jaar veel veranderd, waar het vroeger allemaal gebaseerd was op 1-verdieners (moeder bleef thuis bij de kinderen) is dat in de huidige maatschappij vrijwel niet meer mogelijk. Daarmee is het ook voor alleenstaanden erg lastig geworden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 22:46

Ik ben alleen.
Als ik mijn 13de maand en vakantiegeld meetel kom ik op ongeveer 2750 uit per maand.
Ik heb een koopwoning.
Voor een verbouwing moet ik flink sparen of een bouwdepot aanvragen.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 22:47

Het ligt ook aan hoeveel uur je werkt. Met 25 uur 2500 EUR verdienen is 4000 bij 40.
Als je dat zonder uren erbij vergelijkt, geeft dat een scheef beeld.
(Ik heb overigens geen mening over fulltime of parttime werken.oet iedereen zelf weten)

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 22:52

€ 2500 als ik mijn vierwekelijkse verloning verdeel over maandelijks. Zonder vakantiegeld. Voor 40 uur.

Ik ben alleen, paard staat in een dure regio waar ik uiteraard ook woon en de laatste jaren hebben we flinke medische kosten en het is niet elke maand even grappig. Zijn volledige spaarrekening die toch echt flink gevuld was is er helemaal doorheen gegaan en komende jaar/jaren? zal ik dus echt voor hem moeten sparen en blijft mijn eigen spaarpot leeg.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 23:49

Flower033 schreef:
Het ligt ook aan hoeveel uur je werkt. Met 25 uur 2500 EUR verdienen is 4000 bij 40.
Als je dat zonder uren erbij vergelijkt, geeft dat een scheef beeld.
(Ik heb overigens geen mening over fulltime of parttime werken.oet iedereen zelf weten)

Dat is wel heel romantisch geschetst :')

Ik heb een jaar 4 uur meer gewerkt wat neerkwam op €150 per maand meer.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 00:15

fohadie schreef:

Ik ken ze hoor, onder andere een financieel directeur.