Autonoom worden, nieuw fenomeen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:18

Cer schreef:
De echte schuld ligt bij de mensen die willens en wetens deze mensen 'van t pad' brengen..
maar goed, met social media tegenwoordig is dat heel eenvoudig... en, zoals al aangegeven is, vrijheid van meningsuiting is een groot goed..

ja precies, de mensen die geld verdienen over de mensen die in deze maffe wereld in de put zitten.
Er anders over denken moeten mensen zelf weten, wie zijn wij daar wat van te vinden, maar deze mensen een poot uitdraaien zou veel harder aangepakt moeten worden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:19

Nou in het geval van het verhaal van renee vindt ik toch dat haar moeder haar eigen dochter ook zo slachtoffer maakt. Je breekt gewoon letterlijk je bloedeigen kinderen op.

Ik vindt dat die mensen er anderen eigenlijk ook genoeg schade mee aanbrengen en mee lastig vallen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:20

Mijn moeder is ook eens samen met nog wat andere vrouwen zo meegesleept in een alternatieve waarheid toen wij nog jong waren, was niet tof.
Dat was ook een goede eye opener. De persoon die de dwaling veroorzaakte treft geen schuld. Zij zat inderdaad in een psychose maar wist haar waanbeelden dusdanig goed te „verkopen“ dat dus anderen (incl. mijn moeder dus) zijn gaan geloven in die waanbeelden.
Die zijn dus in feite met hun volle verstand meegesleept in de waanbeelden van een ander. Heel eng hoe makkelijk dat blijkbaar is.

Mensen die dar bewust doen, zijn gewoon krimineel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:24

Als je de technieken kent zijn mensen verrassend makkelijk te beïnvloeden zeker in tijden met veel onzekerheden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:44

Zebrastreep schreef:
Nou in het geval van het verhaal van renee vindt ik toch dat haar moeder haar eigen dochter ook zo slachtoffer maakt. Je breekt gewoon letterlijk je bloedeigen kinderen op.

Ik vindt dat die mensen er anderen eigenlijk ook genoeg schade mee aanbrengen en mee lastig vallen.

Er zijn meer mensen die hun kinderen schade aan doen, en erger dan dit ook nog .. (helaas)

Fransje23, zeker, en de mensen die dit gebruiken kennen deze technieken zeker ... :j

maar goed, er zijn hele religies die gaan op minder... (dat is dan troost halen uit, ipv een angstoornis aanpraten (hoewel, de toorn etc...) maar het principe is een soort van hetzelfde)...

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:51

Ik ben wel bekend met het venomeen autonoom worden. Ik ben het niet zelf.

En ja het klopt dat mensen geld verdienen over de rug van mensen die te goed van vertrouwen zijn.
Maar die heb je in alle lagen van de bevolking en niet alleen met een andere werkelijkheid (complot)

Maar waar ik best van schrik zijn de reacties die hier in dit topic geplaats worden.

En natuurlijk zal ik nu een hele bult reacties over mijzelf afroepen, maar toch.

Iedereen heeft een andere werkelijkheid en ziet dingen anders.

En omdat ze anders denken dan jullie zijn ze maar gelijk raar (wappie/complotdenker), zwakzinnig, of hebben een psychose.

Dat vind ik best erg.

waarom hebben jullie niet gewoon respect voor elkaar en laat iedereen toch lekker in zijn waarde.
Ik heb ook hele andere ideeen dan mijn ouders (en heel veel meer mensen) over hoe het nu gaat in de wereld.
ik ben tegen de coronavaccinatie (geen antivaxxer) en alle onzin regels die we straks in de winter weer krijgen. Maar dat terzijde.

Ik heb met mijn ouders gesprekken over mijn werkelijkheid. Waarom ik graag wilde dat ze zich hierover zouden inlezen en onderzoek zouden doen. Ze hebben ondertussen hun booster gehad en dat is hun goed recht. Ik vind het verdrietig maar dat is mijn probleem.

Ik hou van mijn ouders en heb goed contact (ze komen dit weekend weer gezellig logeren).
Ik praat met ze over hoe ik de werkelijkheid zie, wat ik vind en over hoe zij er over denken. En natuurlijk zijn we het niet altijd eens maar hebben respect voor elkaar en laten elkaar in de waarde.
Dat is iets wat ik bij veel mensen mis.

En ja ik val dan volgens sommige van jullie onder de term wappie/complotdenker of iemand met een psychose omdat ik anders denk dan andere.

Mocht iemand zich aangevallen voelen door mijn verhaal, Alvast mijn excusses maar dan heb ik blijkbaar wel een snaar geraakt.
Laatst bijgewerkt door Eelco op 19-07-22 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:54

Cer schreef:
maar goed, er zijn hele religies die gaan op minder... (dat is dan troost halen uit, ipv een angstoornis aanpraten (hoewel, de toorn etc...) maar het principe is een soort van hetzelfde)...

Ik noem even als voorbeeld het imo gestoorde principe van zelfkastijding.
Ipv dankbaar te zijn en je gezonde lichaam zinvol te gebruiken sla je jezelf bloederige wonden voor…..voor wat eigenlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:55

er is nog een verschil tussen werkelijkheid en waarheid... iedereen mag in zn eigen werkelijkheid leven (of zou dat moeten mogen).. Een waarheid is soms net iets anders..

maarrrrr als iemand zichzelf in de schulden helpt of meent geen belasting te hoeven betalen of niet mee wil draaien in de maatschappij en daardoor problemen voor anderen (of zichzelf in een bepaalde mate) veroorzaakt, dat heeft niks te maken met 'een eigen werkelijkheid'..

Die dingen moet je wel goed uit elkaar houden denk ik :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:57

Sizzle schreef:
Ipv dankbaar te zijn en je gezonde lichaam zinvol te gebruiken sla je jezelf bloederige wonden voor…..voor wat eigenlijk.

Maar oke, dat doe je jezelf aan.
Er zijn ook voorbeelden genoeg dat er anderen iets aangedaan wordt (of kinderen oid).
Er zijn sektes die mensen hele vreemde dingen laten doen / hebben laten doen
Er zijn voorbeelden genoeg van mensen die beinvloedbaar zijn, en mensen die daar voordeel uit halen.

Er zijn ook voorbeelden van dit soort situaties, maar dan heeft verder niemand er last van en wordt er niemand uitgebuit of misbruikt. Dat is dan prima denk :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:03

Eelco schreef:
Ik hou van mijn ouders en heb goed contact (ze komen dit weekend weer gezellig logeren).
Ik praat met ze over hoe ik de werkelijkheid zie, wat ik vind en over hoe zij er over denken. En natuurlijk zijn we het niet altijd eens maar hebben respect voor elkaar en laten elkaar in de waarde.
Dat is iets wat ik bij veel mensen mis.

Wat jij hebt heeft Renee dus bijna niet meer.

Respect en elkaar in de waarde laten werkt twee kanten op.
De termen wappie en Woke kunnen de koelkast in.

Er is geen de weg, de waarheid en het leven.
Het is leven en laten leven, respect voor elkaar en "wat gij niet wilt wat u geschiedt doe dat ook een ander niet".

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:10

Cer schreef:
Sizzle schreef:

Maar oke, dat doe je jezelf aan.

Nee dus, dat doet iemand met een sterke mening andere mensen aan die denken dat die iemand met een sterke mening gelijk heeft en ze daarmee een plekje in een beter leven gaan verdienen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:10

Ik heb er hier thuis ook 1 zitten die in allerlei complotten geloofd;
- eerst was corona ontwikkelt in een lab in China, maar sinds de oorlog in Oekraïne is het verhaal dat het daar weg komt en bewust is los gelaten op de wereld door oa VS, EU en NAVO in samenwerking met Oekraïne. Volgens hem zitten er dan ook allerlei geheime labs in Oekraïne die dit soort virussen maakt om ze vervolgens los te laten om zo miljoenen mensen uit te moorden

- gelooft volledig in dat WEF en the great reset gedoe

- vindt dat Poetin niks verkeerd doet, integendeel zelfs

- het coronavaccin is gif wat er voor zal zorgen dat over een paar jaar alle gevaccineerden aan kanker sterven

- Bill Gates is een moordenaar die middels vaccins de wereldbevolking wil uitmoorden tot nog een paar miljoen levenden

- is helemaal idolaat van Trump en gelooft dus ook dat Biden de verkiezing gestolen heeft.

- In datzelfde straatje; Biden is een seniele nazi die zo snel mogelijk moet worden opgeruimt.

- het pedofielennetwerk is ook al eens voorbij gekomen.

Godzijdank nog niet dit autonome sprookje. Hij zit wel in allerlei telegram groepen die, tot mijn grote ergernis, op de voet gevolgd worden

Ik kap nu ook gewoon elk gesprek af die ook maar enigszins over de regering/corona, vaccins ect te maken heeft, want mijn irritatielevel gaat onmiddellijk naar +1.000.000 zodra ik hem hoor over die achterlijke complotten, waar die dan onmiddellijk op aan stuurt.

Ik heb ook 0,0 vertrouwen in de Nederlandse politiek, maar de dag dat ik ga geloven in dat soort onzin is de dag dat men mij onmiddellijk moet opsluiten, want dan is echt al mijn gezonde verstand in rook opgegaan.

Ik heb hem zelfs dat ene topic laten zien; dat ging over een post op fb van een coronawappie die beweerde bont en blauw te zijn geslagen door ME en die gewoon foto's uit een topic op Bokt ( van een jaar voor de post van said wappie) had gejat; 0,0 reactie, want klopte niet. De datum van het topic zou gemanipuleerd zijn 8)7

Langzaam begin ik daarom ook te denken; moet ik niet eens gewoon verder en hier een punt achter zetten, spullen pakken en weg.....want de ergernis is gewoon te groot aan het worden en meneer is voor geen rede vatbaar

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:13

Cer schreef:
er is nog een verschil tussen werkelijkheid en waarheid... iedereen mag in zn eigen werkelijkheid leven (of zou dat moeten mogen).. Een waarheid is soms net iets anders..

maarrrrr als iemand zichzelf in de schulden helpt of meent geen belasting te hoeven betalen of niet mee wil draaien in de maatschappij en daardoor problemen voor anderen (of zichzelf in een bepaalde mate) veroorzaakt, dat heeft niks te maken met 'een eigen werkelijkheid'..

Die dingen moet je wel goed uit elkaar houden denk ik :j

Daar heb je helemaal gelijk in.

en natuurlijk als mensen zich in de schulden werken door ideeen die ze hebben is stom.
Maar kan iedereen gebeuren lijkt mij.

Je kan trouwens ook autonoom zijn en gewoon belasting blijven betalen om zo wel netjes aan openbare ruimtes te betalen. Het verschil is dan gewoon dat wat den haag allemaal bedenkt voor een groot deel niet voor jou van toepassing is. Zoals bijvoorbeeld verplicht vaccineren.

Ik denk dat die lijn tussen werkelijkheid en waarheid flinter dun is.

voor mijn beeldvorming.

Een vraag aan jou Cer.

Ik hebben dingen uitgezocht over het coronavaccin en daar bazeer ik dan mijn reden op om deze niet te nemen,is dat dan mijn waarheid, toch???
Maar als ik zie dat de dingen die ik heb uitgezocht uitkomen dan is het mijn werkelijkheid??

of heb ik het nou helemaal door elkaar gegooid :')

Maar dat is natuurlijk weer de manier hoe iemand iets leest. het gevoel dat ze erbij hebben.
Laatst bijgewerkt door Eelco op 19-07-22 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:15

Sizzle schreef:
Nee dus, dat doet iemand met een sterke mening andere mensen aan die denken dat die iemand met een sterke mening gelijk heeft en ze daarmee een plekje in een beter leven gaan verdienen.

Ja, als je het zo bekijkt heb je daar gelijk in...

maar dat is dan wel weer een heel verhaal over bijv religie.. (wat toch over het algemeen best heel goed geaccepteerd wordt.. )

Het verhaal van de OP is ongeveer hetzelfde in een nieuw jasje denk?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:17

Er zijn ook grenzen aan respect opbrengen.. Het verspreiden van en geloven in leugens op deze manier treft niet meer alleen de persoon zelf en de mensen die erin meegezogen worden, maar is een gevaar voor de hele maatschappij. Dus nee, daar kan ik absoluut geen respect voor opbrengen.

Ik heb hier helaas ook iemand zitten die veel te goedgelovig is. Mijn vader heeft een aantal jaren geleden een TIA gehad, en sinds die tijd heeft hij dus ook steeds meer last van angsten en vertrouwt hij niks en niemand meer.. behalve dus de gasten als Baudet en Engel.
Gelukkig is hij ook nog eens anti-Facebook, en Telegram heeft ie meteen weer van zijn telefoon gegooid toen ik zei dat dat geen veilige app is :))
Maar verder is het enorm vermoeiend om steeds maar dat zelfde riedeltje te horen, en al die negativiteit en onzin.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 19-07-22 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:19

Eelco schreef:
Een vraag aan jou Cer.
Ik hebben dingen uitgezocht over het coronavaccin en daar bazeer ik dan mijn reden op om deze niet te nemen,is dat dan mijn waarheid, toch???
Maar als ik zie dat de dingen die ik heb uitgezocht uitkomen dan is het mijn werkelijkheid??
of heb ik het nou helemaal door elkaar gegooid :')

Er zijn mensen die dat veel beter kunnen uitleggen dan ik.. :)

Ik vind het heel lastig want, als voorbeeld:
als jij hebt uitgezocht dat er een chip in het vaccin zit / dat het je DNA aanpast (en dat kan je echt wel ergens vinden) dan is dat op dat moment jouw werkelijkheid.
Of het waarheid is, is maar de vraag.

Op het moment dat je tegen anderen gaat vertellen dat zij iets niet moeten doen omdat jij iets gevonden hebt, ben je anderen aan het beinvloeden.. dat moet je dan sowieso niet doen.

Maar dit is een slecht voorbeeld, plus dat we dan de hele covid discussie opnieuw gaan doen en dat lijkt me ook niet wenselijk.

Wat in de OP staat, is werkelijkheid voor die persoon waar het over gaat. Maar het is geen waarheid, want het kan gewoon niet..

(er is vast iemand die een beter voorbeeld kan geven)
Laatst bijgewerkt door Cer op 19-07-22 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:20

AUB hier GEEN Corona vaccinatie discussie.

Cer

Re: Autonoom worden, nieuw fenomeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:22

aye aye

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:27

@cer

dun lijntje dus.

Maar worden we niet iedere dag beinvloed dan door het nieuws??? wie zegt dat dat waarheid is???

Maar goed dat is weer een ander discussiepunt.

En klopt mensen beinvloeden om je zin door te drukken of jezelf te verrijken is nooit goed.
Laatst bijgewerkt door Eelco op 19-07-22 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:28

rien10 schreef:
AUB hier GEEN Corona vaccinatie discussie.

dit is een voorbeeld,
geen paniek.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:29

Eelco schreef:
dun lijntje dus. Maar worden we niet iedere dag beinvloed dan door het nieuws??? wie zegt dat dat waarheid is???

Nou, dat is ook een goede vraag vind ik, inderdaad :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:12

Zebrastreep schreef:
Maar zal het ook niet allemaal een vorm van een psychose achtig iets zijn ?

Vroeger als je dat soort gedrag vertoonde werd je best snel weggestopt. Het is ook maar goed dat dat tegenwoordig anders gaat , maar ik maak mij zeker wel eens zorgen over dit soort mensen en de toekomst hoe dat dan wel niet gaat.

Ja! Ik heb er laatst een artikel over gelezen maar kan het niet meer vinden, maar het is te vergelijken met een collectieve psychose. Doodeng.

Sterkte Renee! Vreselijk...

verootjoo

Re: Autonoom worden, nieuw fenomeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:18

Het KAN een psychose zijn, of een andere aandoening uit de dsmV. Sommige mensen denken rare dingen bij hun volle verstand en nemen andere mensen erin mee, dan ben je gewoon crimineel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:18

Urbanus schreef:
Ja! Ik heb er laatst een artikel over gelezen maar kan het niet meer vinden, maar het is te vergelijken met een collectieve psychose...

Ik was even aan het googlen op artikelen (of onderzoek oid) over 'collectieve psychose' maar ik kan het niet vinden.
Jammer dat je het artikel niet meer kunt vinden.
(icm wetenschap vind ik iig niets..)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:35

Eelco schreef:
@cer

dun lijntje dus.

Maar worden we niet iedere dag beinvloed dan door het nieuws??? wie zegt dat dat waarheid is???

Maar goed dat is weer een ander discussiepunt.

En klopt mensen beinvloeden om je zin door te drukken of jezelf te verrijken is nooit goed.

Wie zegt dat jij wel bestaat?
Wie weet is "Eelco" gewoon een robot aangestuurd door de Russen met als opdracht om Nederlanders en Belgen in de war te brengen?

Is dat dan mijn waarheid, of DE waarheid? :+