Hoe kom je als single nog aan een huis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:58

zonnebloem18 schreef:
Inschrijven bij de woningbouw inderdaad zo vroeg mogelijk doen. In Drenthe hebben we geluk dat alle woningbouwverenigingen samenwerken en je dus maar op 1 centrale site hoeft in te schrijven. Als je geen specifieke regio hebt zal je je soms wel bij veel verschillende in moeten schrijven, dat is ook geen doen.

Daar komt een oplossing voor. Te laat voor TS wellicht (want het zal nog wel jaren duren voordat dit bestaat).

Maar het is in ieder geval gunstig voor toekomstige generaties als dit er echt komt:

Nu.nl: Landelijke wachtlijst voor huurwoningen in zicht

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:59

Heel veel geluk hebben op tijd ingestapt te zijn. Zowel ik als mijn zus hebben kunnen kopen 8 jaar geleden in een koop garant constructie. Ik een tussenwoning. Zij een klein appartement. We hebben het over een hypotheek bedrag van rond en onder de ton.

Wij gaan binnenkort samenwonen, want we hebben nu samen een huis gekocht. Onze beide woningen zijn in waarde verdubbeld, waardoor we nu met een overwaarde het nieuwe huis in kunnen.

Als ik in deze markt zou moeten starten zou ik geen enkele kans hebben.

Met name als je nét te veel voor sociale huur verdient ben je gewoon de banketstaaf. Particuliere huur sector is onbetaalbaar. Maar dat maand bedrag mag je wel krom voor liggen en ondanks dat je dat bedrag wellicht al 1 of 2 jaar structureel betaald zonder schulden, mag je niet voor zo’n zelfde maandbedrag een hypotheek. Of je betaald je zo blauw aan huur (particuliere huur is véél duurder dan een hypotheek in eenzelfde huis!) dat je geen kans krijgt om te sparen om op termijn wél uit die situatie te komen.

Een hypotheek die hoog genoeg is kun je eigenlijk niet krijgen in je uppie net boven sociale huur grens.

Ik vind dat er in hypotheek land veel meer maatwerk moet zijn. Bijvoorbeeld als jij kunt aantonen al 2 jaar een bepaalde huur maandlast goed te kunnen dragen, dan moet je voor (een deel van) dat bedrag ook je hypotheek kunnen betalen. Je hebt meer kosten als huiseigenaar, dus wellicht niet de volle mep, maar ik vind dat daar ook naar gekeken mag worden. Of ook als wellicht je dat niet perse structureel uitgeeft maar wel structureel spaart. Als jij al jaren structureel maandelijks 1000 euro spaart, vind ik dat de bank in staat moet kunnen zijn om een deel van dat bedrag als draagkracht mee te nemen in wat je kunt als hypotheek.

Ook bijvoorbeeld naar de persoonlijke situatie. Iemand zonder kinderen zou een hogere maandlast aan moeten kunnen dan iemand met kinderen bijvoorbeeld. Omdat je simpel weg minder structurele kosten hebt.

Hoe ik het zou doen als ik nu starter zou zijn? Ik vrees dat de enige mogelijkheid zou zijn om een huis te delen met andere single werkenden. Of helemaal krom liggen voor huren, en nul kans hebben om te sparen en mijn situatie te veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:26

Overigens, dacht dat dit wijdverspreider bekend was. Maar dit is wellicht goed nieuws voor TS en alle "duurhuurders"

https://www.banken.nl/nieuws/23578/bank ... urhuurders

Er is een pilot bezig, waarbij je hypotheekbedrag verhoogt kan worden als je aan kan tonen als je langere tijd dure huur zonder problemen hebt kunnen betalen.

Ik hoop dat hiermee het bedrag tussen de 150 - 350 K een beetje opgevuld wordt. En niet dat de prijzen verder opgedreven worden. Maar het lijkt me een prima regeling.

Nog een tip: Veel gemeentes doen aan startersleningen. Meestal zijn de voorwaardes waardeloos (kan alleen bij huizen tot 225K . Ja hallo. Die zijn er dus niet) . Maar in Oosterhout bv. kun je tot 325K (uit mijn hoofd) 35K (ook uit mijn hoofd) extra lenen via de gemeente als je niet genoeg hypotheek aan kunt vragen. Als je dan rond de 200K kan lenen kan dat nog wel eens het verschil maken. De moeite waard om even uit te zoeken welke gemeentes hierin misschien iets kunnen betekenen voor je wens.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:34

Ik heb destijds ook met een starterslening kunnen kopen, dat was wel in de gunstige tijd. Misschien kom je als singel ook weer aan een huis als de prijzen uiteindelijk gaan zakken. Ik heb 7 jaar terug een rijtjeshuis gekocht van 115m2 met een zonnige achtertuin en een voortuin voor 140.000 in Almere. Maar ja wanneer zakken de prijzen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:42

Ik heb twee jaar geleden zo enorme geluk gehad. Dat ik toch hypotheek kreeg (een enorme 156000 euro maximaal :+ ) en dat ik daarvoor een huis heb kunnen vinden. Ook dankzij mijn lieve papa die het laatste beetje eigen geld heeft aangevuld dat ik nodig had. Ik kwam 5000 te kort ivm kosten koper, taxatie notaris enz. Nu zou ik helemaal geen recht meer hebben o een hypotheek

Huur was kansloos, net teveel voor sociale huur maar de vrije sector bliefde me ook niet. :n en nu is het alleen maar kanslozer geworden. Ik kijk nog regelmatig en blijf ingeschreven maar bizar genoeg eindigde ik 7 jaar geleden hoger in de reactielijst dan nu. Was het toen tussen de 30 en 5) zit ik nu meest op 50 en nog verder achterop. Daar snap ik dan weer niks van. Meer wachtjaren opgebouwd maar veel verder van de kans op een huurhuis verwijderd.

Rytir

Re: Hoe kom je als single nog aan een huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 14:27

Hier ook niet. 4/5 jaar geleden nog wel als ik ongeveer 5000,- had geleend voor de k.k. maar ja, te trots en zelluf willen doen. |o . Nu kan ik sommige appartementen hier in de buurt wel betalen qua hypotheek maar die gigantische bedragen die met eigen geld/ papa of mama's geld of overwaarde worden overboden niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:20

Zeedraakje schreef:
Voor mij ook onmogelijk helaas. En mijn ouders kunnen me wel helpen maar willen niet. Dat maakt het nog wat zuurder maar zoals ze fijntjes zeggen is het hun geld en daar kunnen ze mee doen wat ze willen (of niet willen). Hebben ze gelijk in hoor, dat snap ik ook wel maar emotioneel vind ik het lastig...

Hmm.
Dat zie ik als ouder toch anders.
Als ouder zet je het grut in deze wereld. Dat maakt je verantwoordelijk voor aardig wat.
Voor hoeveel, tja ...
Voor de ene is dat opleiding/dak/voer tot 18de. Daarna studieschuld en werken voor de kost en dak.
Voor de ander is dat doen wat je kan voor een levensstart met zo min mogelijk belastte lei.
Uiteraard een lááánge lijst van variabelen van gezinnsgrootte, onvolledige gezin, financiële omstadigheden, sociale achtergrond noem het op.

Persóónlijk en met slechts één telg heb ik vanaf geboorte een pot gespaard om diens studie schuldvrij te houden en ben ik er op voorbereid evt hypotheek te verhogen voor een kansrijke zelfstandige woonstart.
Het is tenslotte míjn keuze geweest dit leven in deze zorgwekkende maatschappij los te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:29

leeslampje schreef:
zonnebloem18 schreef:
Inschrijven bij de woningbouw inderdaad zo vroeg mogelijk doen. In Drenthe hebben we geluk dat alle woningbouwverenigingen samenwerken en je dus maar op 1 centrale site hoeft in te schrijven. Als je geen specifieke regio hebt zal je je soms wel bij veel verschillende in moeten schrijven, dat is ook geen doen.

Daar komt een oplossing voor. Te laat voor TS wellicht (want het zal nog wel jaren duren voordat dit bestaat).

Maar het is in ieder geval gunstig voor toekomstige generaties als dit er echt komt:

Nu.nl: Landelijke wachtlijst voor huurwoningen in zicht

Dit is overigens ook dubbel :D

Ik kon van mijn eerste sociale huurwoning switchen naar de tweede omdat ik in beide regio's ingeschreven stond. Als ik maar op 1 wachtlijst had gestaan had ik vast gezeten in mijn eerste woning. En die was 30m2 :D (wel praktische ingedeeld dan mijn huidige huis trouwens). In die regio was ik immers mijn wachttijd kwijt door de woning aan te nemen.

Wat dat betreft ben ik het ook niet mee eens "dat het geen doen is" om je in meerdere regio's in te schrijven. Ik zou het zelfs aanraden om te doen met deze huizenmarkt :') Ik verleng mijn 5 inschrijvingen nog braaf ieder jaar. Als mijn vriend en ik uit elkaar gaan kan ik wsl wel ergens terecht. Bevalt het huis niet, kan ik ergens anders heen switchen en heb ik op meerdere plekken waar ik een bepaalde binding mee heb een wachttijd opgebouwd :)

Kost me 30 euro per jaar ofzo, en beter dat dan ooit dakloos zijn omdat mijn relatie onder druk komt te staan ofzo.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:40

Dat zouden ze makkelijk kunnen oplossen door bij te houden in welke regio iemand een huis accepteerd.

Wil je meedingen voor een huis in dezelfde regio dan is je inschrijf tijd gelijk aan sinds je acceptatie maar in andere regio’s sinds je oorspronkelijke inschrijving.

Of ze zouden ook inschrijvingen per woning klasse kunnen doen. Waarbij als jij een woning van klasse B aanneemt, dat je tijd vervalt voor klasse A en B, maar bewaard blijft voor hoger.

Zo geef je mensen kans om door te groeien naar een betere woning.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:45

Pfff hier in amersfoort is helemaal drama. Sta al bijna 10 jaar ingeschreven. Komen wel huisjes voorbij maar kosten een vermogen. Of de betaalbare gaan aan je neus voorbij voor urgentie of anders..

Ik ben 32 single en woon heel erg nog bij paps en mams in huis. Puur omdat er niets betaalbaars te vinden is voor 1 persoon huishouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:48

Als je spaart zodat je zelf bijkomende kosten en een gedeelte hypotheek kan betalen dan zou iedereen een huis moeten kunnen kopen, zelfs nu. Maar dan zul je soms wel van woonplaats of zelfs regio moeten switchen

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:36

Onmogelijk om in mijn eentje een huis te kopen. Heb studieschuld in de tijd opgebouwd dat dit nog niet zou meetellen voor je hypotheek, maar nu daar dus flink mee genaaid.

Ik kan 700 euro huur betalen en studieschuld maandelijks aflossen en toch krijg ik niet meer dan 100.000 hypotheek.
Het is echt belachelijk. Gelukkig zijn de huizenprijzen nu zo gestoord dat ik nu toch geen huis ga kopen, maar het is wcht verschrikkelijk.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:54

MTinker schreef:
Onmogelijk om in mijn eentje een huis te kopen. Heb studieschuld in de tijd opgebouwd dat dit nog niet zou meetellen voor je hypotheek, maar nu daar dus flink mee genaaid.

Ik kan 700 euro huur betalen en studieschuld maandelijks aflossen en toch krijg ik niet meer dan 100.000 hypotheek.
Het is echt belachelijk. Gelukkig zijn de huizenprijzen nu zo gestoord dat ik nu toch geen huis ga kopen, maar het is wcht verschrikkelijk.

Ik hoor mezelf hier. En dat vind ik flauw. Je schuld zou niet meetellen voor je hypotheek, maar dat doet het nu wel. Die 200 euro kan ik prima missen in de maand, maar het scheelt een ton op een hypotheek! Die even!! Terwijl ik met 1000 euro meer inkomen in de maand maar iets van 30k extra hypotheek krijg. Wat klopt er niet?

Maar ja, we doen er niet zoveel meer aan. Dan maar sparen tot we meer eigen geld hebben en dan zijn we te oud om nog een fatsoenlijke hypotheek te krijgen :p al gaat sparen lastig met 1100 euro huur exclusief ;-)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:02

C_estmoi schreef:
Ik denk dat momenteel voor singles de enige "oplossing" ligt in hopen dat je nog recht hebt op sociale huur... Als je op je 18e ingeschreven bent heb je dan als je achterin de 20 bent ergens recht op (of je moet de mazzel hebben dat je in een jongerenwoning terechtkomt rond je 23e, vlak voordat je daar "te oud" voor bent)

Yup. Zo is het in mijn geval gegaan. Hier gemiddeld 8-9 jaar wachttijd. Op 18e ingeschreven en net op het randje qua leeftijdsklasse een jongerenwoning gekregen. Gewoon geluk gehad want anders had ik nog jaren kunnen wachten (of gewoon pech gehad) aangezien de flats en eengezinswoningen hier voor minimaal 2 a 3 personen zijn....
Dus er zijn hier eigenlijk op de jongerenwoningen na, geen woningen waar je als single in kan...

Na toewijzing jongerenwoning mezelf meteen weer opnieuw ingeschreven bij de woningbouw. 10 jaar in de jongerenwoning gewoond en hier kinderen gekregen. In de tussentijd had ik net genoeg jaren opgebouwd en kreeg ik een eengezinswoning.
Echt puur geluk. Heb toendertijd zelfs nog getwijfeld of ik het wel moest doen en collega's en familie hebben me over de streep getrokken anders had ik nu nog op die 2 kamer jongerenwoning gezeten..
Dit is nu 3 jaar geleden en de afgelopen 3 jaar zijn er hier in m'n woonplaats geen woningen meer te huur aangeboden waarop ik mocht reageren. De wachtlijsten zijn hier ondertussen ook langer geworden omdat ze woningen apart moeten houden voor statushouders.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:04

MTinker schreef:

Hier hetzelfde. Kan huur van 700 euro betalen en hou nog geld over om te sparen. Daarnaast heb Ik nog 2 paarden die me zo'n 400 euro per maand kosten dus als ik deze niet meer zou hebben dan heb ik zelfs nog meer te besteden en zou ik prima een hypotheek kunnen betalen...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:50

Ik besef mij door dit soort topics maar weer hoeveel geluk ik heb.
5 jaar geleden goedkoop een appartement gekocht. (Stonden er toen rond de 70 te koop in mijn woonplaats) sommige al heel lang.
2,5 terug stonden er maar 5 te koop, toen heb ik besloten om het appartement te verkopen. Geld op te strijken en een huis te kopen.

Tijdens mijn appartement had ik nog een tijdelijk contract dus durfde niet iets aan met hogere lasten. Nu dus vast contract, single en een net rijtjeshuis met oprit en een heerlijke tuin in een rustige buurt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:09

troi schreef:
Als je een baan hebt met veel thuiswerken dan verhuizen naar een uithoek. In het noord-oosten des lands kan je nog slagen voor onder de 150k.

Was het maar zo’n feest. Collega komt er alleen gewoon niet tussen door het overbieden

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 06:48

Voor huurwoningen hebben jullie ook wel eens aan antikraak gedacht voor de tussentijd. Is vaak goedkoper en geeft ruimte voor sparen enzo

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 07:34

Tieme schreef:
MTinker schreef:

Hier hetzelfde. Kan huur van 700 euro betalen en hou nog geld over om te sparen. Daarnaast heb Ik nog 2 paarden die me zo'n 400 euro per maand kosten dus als ik deze niet meer zou hebben dan heb ik zelfs nog meer te besteden en zou ik prima een hypotheek kunnen betalen...

Hier geen studieschuld. Maar zelfde verhaal. Wel huur, geen hypotheek kunnen krijgen. :+
(Val ook buiten alle toeslagen, terwijl ik gewoon normaal verdien, startersloon)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 07:55

Wat ik trouwens ook nog spannend vind is dat je nu als starter een heel duur huis gaat kopen, maar over enkele jaren de markt in stort en je dan weer met een flinke schuld zit.. dat is voor mij de reden om nog te wachten met kopen.. ik vind de prijzen nu absurd.. sws kan ik wss ook niets betalen.. maar vind het ook een risico

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:44

Is het ook. Huizen zijn nu duur en niets garandeerd dat je ze met overwaarde weer kan verkopen.

Ik wilde ook eerst wachten tot de markt wat kalmeerde. Maar huren is hier een crime en het huis dat ik in extremis gevonden heb, wil je echt geen 10 jaar in wonen.
Per toeval een leuk betaalbaar huis in de buurt gevonden en dus gelijk gekocht. Er is werk aan maar het heeft wel potentieel.
Ik vermoed ook wel dat de huizenmarkt zal crashen, maar net als altijd weer zal opkrabbelen. Hoop dan maar dat ik niet genoodzaakt ben te verkopen in de crashperiode :P .
Nu is de huizenmarkt hier niet zo hysterisch als in Nederland maar de prijzen zijn de laatste 2 jaar ook flink gestegen. En eerlijk? Kopen was nu makkelijker dan huren, vroeger was dat omgekeerd.
Maar nu om te huren moet je niet simpelweg een mooi loon hebben (minstens 3x huurprijs) en een vast contract. Nee, nu willen ze 2 personen met mooi loon en alletwee een vast contract én een extern persoon die (financieel) garant staat. Kom je als single ook niet meer tussen. Wat mij nog het meeste stoorde was dat je een volledig financieel dossier moest doorsturen nog vòòr je mocht bezichtigen. Nee sorry, ik ga geen privé informatie rondstrooien om mischìen een huurwoning te mogen bekijken.
Dus nu gekocht, dat ging makkelijker. Maar het was ook wel een gelukkige toevalstreffer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:44

[***] schreef:
Als je spaart zodat je zelf bijkomende kosten en een gedeelte hypotheek kan betalen dan zou iedereen een huis moeten kunnen kopen, zelfs nu. Maar dan zul je soms wel van woonplaats of zelfs regio moeten switchen

Maar het spaart zo rot als je gedwongen moet huren voor >€1.200 :+

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:14

Licor schreef:
Wat ik trouwens ook nog spannend vind is dat je nu als starter een heel duur huis gaat kopen, maar over enkele jaren de markt in stort en je dan weer met een flinke schuld zit.. dat is voor mij de reden om nog te wachten met kopen.. ik vind de prijzen nu absurd.. sws kan ik wss ook niets betalen.. maar vind het ook een risico

Dit is ook waar ik tegenaan loop. Als ik de absurde prijzen zie voor appartementjes van 40 m2… stel je voor dat je die nu koop en over een paar jaar stort de hele boel in en daar zit je dan met je schuld. :\

Ik verdien best redelijk, wel een startersloon (ik ben 24) maar ik ben goed opgeleid dus kan snel groeien. Maar als ik kijk naar de prijzen nu snap ik niet hoe ik in de nabije toekomst ooit iets fatsoenlijks kan huren of kopen. Dus daarom blijf ik nog maar even bij mn ouders zitten.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:42

Persoonlijk ben ik daar dan weer wat minder bang voor. Op zo’n klein appartement wellicht wel. Maar in 2008 stortte de boel ook in en 10 jaar later was de boel weer zo goed als hersteld en zitten we nu weer veel hoger dan toen. Op zich als je denkt die tijd uit te kunnen zingen waar je woont, hoeft het niet direct een risico te zijn.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:46

Wij huren voor ongeveer 750,- exclusief. Wel zit er een warmtepomp in het huis dus geen door het plafond schietende energiekosten gelukkig. Het appartement is 50 m2 en nieuw, dus we mogen niet klagen. Denk dat we hier nog heel wat jaartjes gaan zitten.

Het was wel bizar, want je moet 4x de huur verdienen om hier dan te kunnen wonen. Vind dat nergens op slaan. Gaan ze er dan vanuit dat mensen zoveel geld uitgeven naast de vaste lasten?