financiën samenwonen: hoe doen jullie dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:50

Wij hebben momenteel afgesproken dat ik 1/3 betaal en mijn vriend 2/3 van alle vaste en gezamenlijke lasten. We maken beide een vast bedrag over op een gezamenlijke rekening, meer dan we uitgeven meestal, wat overblijft is voor leuke dingen, vakanties en grotere uitgaven.

Ik ben student en val in het leenstelsel, heb wel een bijbaan in de zorg. Mijn vriend is directeur van een eigen bedrijf en heel wat jaren verder dan ik. Stel we zouden het 50/50 verdelen, betekend dat voor mij vooral veel meer studieschuld. Ik had er in het begin wel moeite mee dat ik niet op gelijke waarde kan bijdragen, maar heb dat inmiddels losgelaten. Mijn vriend heeft er totaal geen problemen mee en heeft nog wel eens de neiging om meer te willen betalen, bijvoorbeeld bij uitjes. Maar dan hou ik hardnekkig vast aan mijn 1/3 bijdrage. :Y)
In de toekomst zal het vast weer veranderen als ik mijn studie eenmaal heb afgerond en aan een eigen carriëre begin. Maar aangezien mijn vriend een gepassioneerde workaholic is, vrees ik dat het altijd wel wat scheef zal lopen :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:51

Pfff dat vind ik vooral veel gedoe, betaalverzoeken sturen haha.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:55

Ik denk dat het per situatie verschillend is.

Vaak veranderen situaties en dan moet je ook weer naar de financiële kant kijken, als er bijvoorbeeld kinderen komen en een van de partners minder gaat werken is gelijk of naar rato inleggen niet meer eerlijk, want een zet de carrière on hold met alle negatieve financiële gevolgen van dien, want tot en met het pensioen heeft dit gevolgen. Het zou dan dus ook niet eerlijk zijn als die partner ( veel minder) te besteden hebben als de ander die wel fulltime blijft werken en carrière kan maken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 23:05

ingvdh schreef:

Vaak veranderen situaties en dan moet je ook weer naar de financiële kant kijken, als er bijvoorbeeld kinderen komen en een van de partners minder gaat werken is gelijk of naar rato inleggen niet meer eerlijk, want een zet de carrière on hold met alle negatieve financiële gevolgen van dien, want tot en met het pensioen heeft dit gevolgen. Het zou dan dus ook niet eerlijk zijn als die partner ( veel minder) te besteden hebben als de ander die wel fulltime blijft werken en carrière kan maken.

Dan is naar rato toch juist eerlijk? Degene die het minste verdient hoeft ook het minste in te leggen?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 23:05

Wij verdienen ongeveer hetzelfde. Alleen heeft mijn vriend een lease-auto waarvan dus een gedeelte van zijn salaris afgaat. Dus hij betaalt nu wat minder dan ik.
Maar we maken dus allebei een bedrag over naar de gezamenlijke rekening. Daarvan gaat een x bedrag naar de boodschappenrekening (is ook voor benzine) en een x bedrag naar onze gezamenlijke spaarrekening.
Ieders houden we dan een gedeelte op onze eigen rekeningen en kunnen we uitgeven hoe we dat willen. Ik heb m'n paarden, dus daar gaat veel geld naartoe. En hij heeft z'n auto's.

Als je beiden niet een gelijk salaris hebt, dan zou ik zorgen dat je beiden een zelfde bedrag aan zak/eigen geld hebt. En de rest is voor de gezamenlijke uitgaven. Lijkt mij het eerlijkst

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 01:27

PSvanLot schreef:
ingvdh schreef:

Dan is naar rato toch juist eerlijk? Degene die het minste verdient hoeft ook het minste in te leggen?

Naar rato is is in die situatie helemaal niet zo eerlijk. Wel in de kosten die je betaalt, maar niet in wat je overhoudt. Als je zo verbonden met elkaar bent (dat je dus samen aan kinderen begint) dan gun je je partner ook hetzelfde besteedbaar inkomen wat mij betreft. Daarom is die zalgeldmethode zo'n mooie oplossing.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 03:07

fokfanaat schreef:
wij hebben vanaf het begin van samenwonen alles op 1 hoop/rekening laten storten en doen het 25 jaar later nog steeds zo. nooit gedoe over

Jep hier ook zo.
Toen we gingen samenwonen alles op 1 rekening gezet, al het geld is van ons samen ook al verdient mijn man veel meer dan ik.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 06:24

Man en ik betalen ieder 50/50, maken het iedere maand over naar een gezamenlijke rekening. Mijn man verdient meer dan ik, al is mijn inkomen vastben zijn inkomen flexibel. Het zou voor mij héél raar voelen dat hij, omdat hij iets meer verdient, meer geld moet inoeggen dan ik. Dat is toch niet eerlijk? Ik vind zo’n constructie echt raar. :')

Ik vind het fijn om mijn uitgaven niet te hoeven ‘verantwoorden’. Andersom netzo, ik zou het zonde vinden dat mijn geld wordt uitgegeven aan autospullen ofzo. Of zijn geld aan de aankoop van een nieuwe pony.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 06:35

Daenerys schreef:
fokfanaat schreef:
wij hebben vanaf het begin van samenwonen alles op 1 hoop/rekening laten storten en doen het 25 jaar later nog steeds zo. nooit gedoe over

Jep hier ook zo.
Toen we gingen samenwonen alles op 1 rekening gezet, al het geld is van ons samen ook al verdient mijn man veel meer dan ik.

Zo hebben wij het 22 jaar geleden ook gedaan, alles op 1 berg net zo makkelijk nooit gezeur over.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 06:42

Captain schreef:
Wij hebben een gezamelijke rekening waar we beide een bedrag op storten en alles van betalen. Hypotheek, gwl en boodschappen etc. Mijn vriend legt iets meer in dan ik omdat hij iets meer verdiend.

De rest houden we op onze eigen rekening en doen we mee wat we willen. :)

Hier precies zo. Salarissen op eigen rekening en spaarrekening voor het huis en eigen spaarrekeningen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 07:30

Doubtless schreef:
Naar rato is is in die situatie helemaal niet zo eerlijk. Wel in de kosten die je betaalt, maar niet in wat je overhoudt. Als je zo verbonden met elkaar bent (dat je dus samen aan kinderen begint) dan gun je je partner ook hetzelfde besteedbaar inkomen wat mij betreft. Daarom is die zalgeldmethode zo'n mooie oplossing.

Dat zie ik echt anders. Waarom zou ik niet wat meer besteedbaar inkomen mogen hebben dan mijn man als ik meer verdien door mijn stressvollere baan, met meer overwerk en meer verantwoordelijkheden? Het is niet dat hij niks te besteden heeft en ik als God in Frankrijk leef.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 07:47

Vanillia schreef:
Doubtless schreef:

Dat zie ik echt anders. Waarom zou ik niet wat meer besteedbaar inkomen mogen hebben dan mijn man als ik meer verdien door mijn stressvollere baan, met meer overwerk en meer verantwoordelijkheden? Het is niet dat hij niks te besteden heeft en ik als God in Frankrijk leef.

Maar als jij en je man ervoor kiezen dat een van jullie minder gaat werken voor de baas en meer tijd gaat steken in het gezin is het toch niet eerlijk als jij door je opoffering dan ook een stuk minder te besteden hebt voor de rest van je leven?

Het is anders als het een bewuste keus is van een van de partners om minder te gaan werken zodat deze meer vrij tijd heeft en daardoor minder kan uitgeven.

Maar van ik weet niet hoeveel (meestal) vrouwen wordt verwacht dat ze hun werk maar on hold zetten en er niets voor terug krijgen. Als de relatie uit gaat, en dat gebeurd best wel vaak, zitten zij met een financiële achterstand ten opzichte van de andere partner die dankzij de minder werkende partner wel flink in hun carrière kunnen investeren. Daar mag best wat tegenover staan, want die beslissing dreunt tot in het pensioen door, want ook al gaan ze daarna weer fulltime aan de slag, die ( pensioen) achterstand haal je nooit meer in.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 08:05

Vanillia schreef:
Doubtless schreef:

Ik zie dat hetzelfde.

Mocht je nu in een super scheve situatie komen waarin je elkaar niets gunt dan wordt het een ander verhaal.

Maar op de dag dat mijn vriend zegt me ‘zakgeld’ zou gaan geven, dan ga ik bij hem weg haha

Lis_Ol

Re: financiën samenwonen: hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 08:20

Wij maken allebei het zelfde bedrag over naar de gezamenlijke rekening voor de vaste lasten als hypotheek, g/w/l, verzekeringen, auto’s, boodschappen en voer voor de dieren
Beiden sparen we een vast bedrag op onze gezamenlijke spaarrekening (mijn man iets meer als ik) en dan hebben we ieder onze eigen rekening nog waar we dan met het overige van kunnen doen wat we willen plus de brandstof van de auto’s _O-

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 08:28

Siersma schreef:
fokfanaat schreef:

Dit, al meer dan 30 jaar. We hebben allebei hetzelfde bedrag aan "zakgeld". We zijn gelijkwaardig aan elkaar, en de ene kan er niets aan doen, dat de ander meer verdient. We werken beiden evenveel uren en doen beiden evenveel aan en in het huis en tuin, dus wel zo eerlijk.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 08:57

Vanillia schreef:

het kan zijn dat het niet bij jullie situatie past. Maar denk eens aan een gezin waar hij een goede fulltime baan heeft en zij 24 uur in een winkel werkt voor minimum loon + een beetje. Dan kan hij regelmatig uit eten, maar zij niet. Hij kan op een mooie vakantie (met kind), zij niet. Hij kan een dure hobby beoefenen, zij niet. En uiteindelijk heeft hij een fijne spaarrekening én een goed pensioen, zij niet...

PSvanLot schreef:
Maar op de dag dat mijn vriend zegt me ‘zakgeld’ zou gaan geven, dan ga ik bij hem weg haha

De zakgeld methode werkt niet zo dat de ene partner de ander zakgeld geeft. Beide krijgen hetzelfde bedrag ter beschikking van het gezamenlijk inkomen. Je krijgt dus beide zakgeld.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:25

ziezoziezo22 schreef:
Daenerys schreef:
Jep hier ook zo.

Zo hebben wij het 22 jaar geleden ook gedaan, alles op 1 berg net zo makkelijk nooit gezeur over.

Dat is allemaal okzolang je samen bent. Wij deden dat ook. Het kan bij uit elkaar gaan wel voor problemen zorgen. We hadden een gezamenlijke zichtrekening en een gezamenlijke spaarrekening. Aangezien mijn ouders overleden zijn had ik al een behoorlijk bedrag geërfd. Het grootste deel geïnvesteerd in een woning, maar ook daar niet in de akte beschreven wat ieders inbreng was. Gevolg: discussie over zowel de woning als de spaarrekening, want ja, hoe ga je dat kluwen nog uit elkaar halen? Ik heb ook altijd meer verdiend. Toch was het het een heus gedoe om een deel van hetgeen ik meer heb bijgedragen aan zowel woning als spaarrekening terug te krijgen. Als ik het been daarover niet had stijfgehouden had zij de helft van mijn erfenis, terwijl haar ouders dus nog in leven zijn en ze hetgeen zij later zal erven 100% voor zichzelf kan houden. Alles op 1 hoop gooien is makkelijk, maar als het fout loopt geeft het quasi zeker problemen.

Midoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:30

Wij hebben schulden meegenomen in onze relatie.
We hebben we naast een gezamenlijk rekening, ook eigen privé rekening(en).

We storten maandelijks een bedrag voor de vaste lasten minus hypotheek op de gezamenlijke rekening.
Vanuit die rekening sparen we ook op de gezamenlijke rekening.

We wonen samen in mijn koophuis en ik betaal de hypotheek van m’n privérekening.

Ons inkomen is ongeveer hetzelfde. Ik ben net klaar met (versneld) aflossen van m’n schuld (dag DUO *\o/* ) en ga nu veel meer overhouden. Eerder was het echt best krap af en toe maar ik wilde zo snel mogelijk van m’n schuld af.

Vakanties ed betalen we ieder de helft of soms betaalt vriend alles.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:43

Callisto04 schreef:
ziezoziezo22 schreef:

Dat is allemaal okzolang je samen bent. Wij deden dat ook. Het kan bij uit elkaar gaan wel voor problemen zorgen. We hadden een gezamenlijke zichtrekening en een gezamenlijke spaarrekening. Aangezien mijn ouders overleden zijn had ik al een behoorlijk bedrag geërfd. Het grootste deel geïnvesteerd in een woning, maar ook daar niet in de akte beschreven wat ieders inbreng was. Gevolg: discussie over zowel de woning als de spaarrekening, want ja, hoe ga je dat kluwen nog uit elkaar halen? Ik heb ook altijd meer verdiend. Toch was het het een heus gedoe om een deel van hetgeen ik meer heb bijgedragen aan zowel woning als spaarrekening terug te krijgen. Als ik het been daarover niet had stijfgehouden had zij de helft van mijn erfenis, terwijl haar ouders dus nog in leven zijn en ze hetgeen zij later zal erven 100% voor zichzelf kan houden. Alles op 1 hoop gooien is makkelijk, maar als het fout loopt geeft het quasi zeker problemen.

Maar dit niet het probleem van alles op een hoop gooien, maar van niet goed op papier zetten bij de notaris :o

Wij hebben alles op een hoop en op papier hoe je de boel uit elkaar haalt bij een eventuele relatiebreuk.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:48

Ik snap nu waarom ik zo vaak krijgt te horen “ja, maar dan betaal je vriend toch” of “heb je, je creditcard meegenomen”(wijzend aan mijn vriend). :D

Hij verdient veel meer dan ik, maar alles wordt hier 50/50 verdeeld qua huiselijke kosten. Hij hebt zijn eigen rekening en ik mijne. En dat geeft mij vrijheid.

Ik wil weten dat ik zonder hem ook alles kan betalen. Natuurlijk is het super zuur nu dat ik met meerdere duizend euro’s in dierenarts rekeningen zit, maar ik heb er zelf voor gekozen en de paarden zijn van mij. Maar daardoor ook echt zuur als mensen zulke commentaren geven.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 10:24

Gezamenlijke lasten 50/50 en verder alles gescheiden. Ook partnerschapsvoorwaarden heel goed op papier i.v.m. eigen zaak man.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 10:27

Mijn huidige man had ons vorige koophuis gekocht, stond dus op zijn naam en ik betaalde zeg maar huur.
Nu een huurwoning die we beiden betalen.
Getrouwd al 27 jaar op huwelijkse voorwaarden. Gescheiden financiën, wat ons allebei heel goed bevalt, nooit gedoe om geld.

Wel 2 en/of rekeningen. Die zijn in principe van mijn man, maar bewust gedaan dat wanneer hem iets overkomt (is wat ouder) dat ik er dan wel bij kan.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 10:30

Wij wonen al 7 jaar samen, hij heeft het huis gekocht, betalen nog alles apart (omdat ik ook semi gat in mn hand had) en dat gaat eigenlijk heel goed, hij een beetje meer dan ik, al word dat het laatste jaar anders omdat ik meer ben gaan verdienen, maar ik krijg weekloon en dat ik soms gewoon giga onhandig.

Af en toe kijken wij erna en verdelen wij weer wat dingetjes. Hij betaald de volledige hypotheek bijv (Wij hebben een bepaalde constructie waardoor ik niet mee kon in de hypotheek, maar het wel zo geregeld hebben dat ik ook bepaalde rechten heb) Wij hebben geregistreerd partnerschap onder huwelijkse voorwaarden.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:03

Wij storten iedere maand hetzelfde bedrag op de gezamenlijke rekening. Toen we vorig jaar samen gingen wonen verdienden we op een paar tientjes na hetzelfde, een paar maanden geleden is zijn salaris fors gestegen. We hebben toen niets aangepast, onze vaste lasten zijn niet zo heel hoog vergeleken met ons inkomen, ik kan alsnog zat leuke dingen doen en geld opzij zetten. Inmiddels lijkt het er ook op dat ik binnenkort een nieuwe stap ga maken waardoor ik weer een stuk dichter naar hem toe kruip, met goede mogelijkheden om nog verder te groeien. Op dit moment verkeren we in de gelukkige omstandigheid dat we allebei gewoon lekker rondkomen en dat ik niet jaloers naar hem hoef te kijken omdat hij wat meer overhoudt dan ik. Als we over een paar jaar een huis kopen of er mochten kinderen komen, dan zullen we de boel wel beter vastleggen.

AnnoNiemand schreef:
Man en ik betalen ieder 50/50, maken het iedere maand over naar een gezamenlijke rekening. Mijn man verdient meer dan ik, al is mijn inkomen vastben zijn inkomen flexibel. Het zou voor mij héél raar voelen dat hij, omdat hij iets meer verdient, meer geld moet inoeggen dan ik. Dat is toch niet eerlijk? Ik vind zo’n constructie echt raar. :')

Raar vind ik dat op zich niet, ik kan me goed voorstellen dat stellen het zo regelen. Zeker als één van de twee met de helft van de kosten nog maar krap kan rondkomen, je wilt toch uiteindelijk samen fijn leven. Ik zie het maar als luxe dat mijn vriend en ik daar op dit moment niet zo over na hoeven te denken, en blijkbaar is het bij jullie hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door prulletje op 24-05-22 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:15

Topics als deze komen regelmatig naar boven. Conclusie is dat iedereen doet waar die zich fijn bij voelt, en dat is voor iedereen/elk stel anders. Hartstikke goed toch. :)

Wij zijn verloofd, koophuis, hebben ieder onze eigen rekening maar eind van het verhaal gaat alles op een hoop. De ene keer maak ik hem 500,- over om iets leuks te kopen. De andere keer betaald hij ook voor mijn pony’s. Zoals hij zelf zegt; ik heb voor jou gekozen, en daar horen de pony’s bij. Inmiddels is het niet alleen mijn hobby, maar net zo goed zijn hobby.
Daarnaast is toestemming om iets te kopen wel heel gek. Maar meestal als je iets in je hoofd hebt deel je dat toch met je partner? Wij bespreken in ieder geval heel veel met elkaar. Als de een dan een uitgave doet is dat geen verrassing voor de ander. En als dat wel eens zo is, maakt zijn blije gezicht dat goed. Zolang we het financieel prima hebben en we elkaar het gunnen.
Ik ben heel blij in een relatie te zitten waar we op deze manier met elkaar omgaan. :D