Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marloez schreef:Ik ben zelf opgegroeid binnen deze geloofs gemeenschap en mijn ouders zitten hier nog altijd in.
De reden dat ze nu brieven sturen is omdat ze vanwege Corona niet langs de deuren gaan. En ook oude/zieke Jehovah's getuigen doen dit al langer zo.
Ze proberen mensen in hun geloof te betrekken omdat ze echt denken dat het de waarheid is en iedereen die hun geloofs overtuiging deelt heeft recht om in het volgens hun toekomstige aardse paradijs te komen. Ze zien het als een misdaad om mensen niet te vertellen over hun geloof omdat ze er van overtuigd zijn dat dit mensen redt. Er wordt hierbij vaak vergeleken met een kind dat op een gevaarlijke autoweg speelt en dreigt aangereden te worden. Dat zou je toch ook weg trekken? Het is in elk geval niet onaardig bedoelt en juist liefdevol.
Marloez schreef:Ik begrijp wel dat veel mensen daar niet op zitten te wachten. Wat ik alleen nooit heb begrepen is dat als het om Jehovah's Getuigen gaat het opeens als volwassen mens geoorloofd is om te bespotten en respectloze grappen te maken. Het zijn gewoon mensen zoals jij en ik met een andere levens overtuiging. Ik vond het als kind moeilijk om te zien hoeveel flauwe grappen er in de klas werden gemaakt over mijn toenmalige geloof. Vaak nog met de paplepel ingegoten door hun ouders.
Ik word regelmatig vriendelijk aangesproken in de stad door gelovige mensen. Eerder kwamen er nog wel eens Jehovah's Getuigen aan mijn deur (voor Corona). Ik bedank hun vriendelijk voor het blaadje dat ze aanbieden en leg respectvol uit waarom geloof niets voor mij is en dat ik daar in nooit zal veranderen.
Er zitten best heel veel ouwetjes in dat geloof en die zien zo'n sticker vaak niet eens op de deur. En ja er zullen vast ook wel vervelende pannekoeken tussen zitten maar mijn ervaring is dat ze juist heel vriendelijk zijn en veel liefde voor hun medemens voelen. Of deze nou wel of niet in het geloof zit. En dat vind ik juist wel weer heel mooi aan hun.
Het lijkt wel alsof veel mensen het normaal vinden om respectloos te doen tegen anders denkende mensen. Hoe moeilijk is het om vriendelijk ergens voor te bedanken en weer verder te gaan met wat je altijd doet.
oomens schreef:Dat heeft er alles mee te maken dat het belangrijkste zichtbare kenmerk van hun aparte levensovertuiging is dat ze die actief en ongevraagd opdringen aan anderen. Dat is geen incident maar een wezenlijk onderdeel van hun geloof, en dat is ook het onderdeel waar buitenstaanders het meeste last van ervaren.
Andere misstanden zijn er ook wel (misbruik, zwijgcultuur, uitstoting, etc), maar daar hebben mensen buiten de sekte geen last van.
Persoonlijk heb ik er geen moeite mee als mensen voor zichzelf een of meer goden of opperwezens scheppen, en evenmin als ze besluiten mee te doen met een godsbeeld dat al eerder door anderen is bedacht, zolang ze dat maar voor en bij zichzelf houden.
Prima dat zij graag een god zien, maar ik heb geen god bedacht, heb ook geen behoefte aan een god, en hoef zeker niet door iemand gered te worden. Niet aan de voordeur, niet door de brievenbus, niet in het winkelcentrum en niet via een flyer op het station.
Mars schreef:Marloez, dat heeft er denk ik mee te maken dat deze mensen telkens weer aan de deur staan of je op andere manieren benaderen terwijl je al meermaals aan hebt gegeven dat je geen interesse hebt.
Voor mij gaat het niet per se om JG maar elke andere organisatie die geen ‘nee’ accepteert vind ik even irritant. Neem energieverkopers, mensen die je een ‘gratis’ alarmsysteem willen aansmeren of dergelijke. Als je vriendelijk nee zegt en vraagt niet terug te komen dan is het toch niet raar dat dat bepaalde aversie oproept?
anjali schreef:@Marloez,ik begrijp uit jouw post dat jij niet meer bij je geloof bent? Ik ben er wel benieuwd naar waarom niet. Mag ook per pb als je het niet openbaar wil delen. Zelf ben ik geen JG maar wel zeer gelovige Rooms-Katholiek en ondanks dat er in onze Kerk enorm veel schandalen en foute zaken zijn zal ik er nooit uitgaan want het zit in mijn DNA.En het gaat tenslotte om Jezus.
prompter schreef:Ik vind het ook verschrikkelijk, mensen aan de deur. Maar daarom hoef ik ze nog niet belachelijk te maken. Als overtuigd atheïst lukt het mij ook om netjes te bedanken en aan te geven dat het niet gaat lukken om mij ooit op andere gedachten te brengen.
lor1_1984 schreef:Verwarde/demente oudjes moeten niet zonder begeleiding op stap gaan imo.
Al is het maar omdat het hun veiligheid in gevaar brengt als ze de weg oversteken en daarbij niet kijken of het veilig is.
Mars schreef:Marloez het kan niet bedoeld zijn om lastig te vallen maar zo wordt het soms wel ervaren. Zeker als je nee zegt en enige tijd later staat er weer iemand aan de deur. Met als argument een levensovertuiging die niet gedeeld wordt door degene die de mensen weer aan de deur krijgt. Dat kan irritatie oproepen, lijkt me niet onbegrijpelijk.
Ik heb regelmatig gevraagd niet meer langs te komen maar dat wordt tot nog toe genegeerd, helaas voor mij en hen.
Marloez schreef:Voor hun is geloof prediken een van de belangrijkste dingen die Jezus hun heeft "verteld" te doen.
daantjuhhh schreef:Ayasha schreef:hoe zeker zijn jullie dat het niet 1 handgeschreven brief is die ingescand/gekopieerd is?
Nou bij mij was het echt gewoon een normaal notitie papiertje.
En een keer een kaart.
Ach ik heb er geen problemen mee.
Ik heb dit liever dan dat ze aan de deur komen om eerlijk te zijn.
oomens schreef:Marloez schreef:Voor hun is geloof prediken een van de belangrijkste dingen die Jezus hun heeft "verteld" te doen.
Hun geloof is nog altijd hún geloof. Niet dat van de rest van de wereld.
Als ze hun geloof aan willekeurige vreemden moeten preken, dan hebben ze een probleem, want dat valt niet uit te voeren zonder er anderen mee lastig te vallen. Jammer de bammer, maar als je er anderen voor nodig hebt die daar niet op zitten te wachten en ook niet op hoeven te zitten wachten, dan betekent dat dus dat je dat belangrijke ding helaas niet kunt doen. Dan maar niet naar de hemel.
Preken in een kerk met gelijkgestemden die daar allemaal vrijwillig zitten en daarheen komen voor die preek, dat is tot daaraan toe. Willekeurige derden ongevraagd lastigvallen met jouw persoonlijke overtuiging, dat is een grens over.
Dan maak je van iets wat vooral in jouw hoofd, hart of leven zou moeten zitten, opeens ook de zaak van een ander.
Die mensen komen niet naar jou toe om te vragen of jij toevallig iets over jouw god wilt vertellen. Die mensen komen überhaupt niet naar jou toe, die zijn gewoon thuis bezig met hun eigen leven, atheïstisch, (anders)gelovig, of whatever ze zelf met dat leven zouden willen doen.
oomens schreef:Marloez schreef:Voor hun is geloof prediken een van de belangrijkste dingen die Jezus hun heeft "verteld" te doen.
Hun geloof is nog altijd hún geloof. Niet dat van de rest van de wereld.
Als ze hun geloof aan willekeurige vreemden moeten preken, dan hebben ze een probleem, want dat valt niet uit te voeren zonder er anderen mee lastig te vallen. Jammer de bammer, maar als je er anderen voor nodig hebt die daar niet op zitten te wachten en ook niet op hoeven te zitten wachten, dan betekent dat dus dat je dat belangrijke ding helaas niet kunt doen. Dan maar niet naar de hemel.
Preken in een kerk met gelijkgestemden die daar allemaal vrijwillig zitten en daarheen komen voor die preek, dat is tot daaraan toe. Willekeurige derden ongevraagd lastigvallen met jouw persoonlijke overtuiging, dat is een grens over.
Dan maak je van iets wat vooral in jouw hoofd, hart of leven zou moeten zitten, opeens ook de zaak van een ander.
Die mensen komen niet naar jou toe om te vragen of jij toevallig iets over jouw god wilt vertellen. Die mensen komen überhaupt niet naar jou toe, die zijn gewoon thuis bezig met hun eigen leven, atheïstisch, (anders)gelovig, of whatever ze zelf met dat leven zouden willen doen.