ervaringen Shein

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 00:01

Ik heb er volgens mij 1 veel te kort glitter shirtje (is meer een heftig naveltruitje qua lengte) gekocht, puur omdat ik dit nergens kon vinden op gewone sites en in kringlopen enzo. Dat was toen voor de intocht van Epe, wat ik in glitterthema reed. Dus ik gebruik dat soort winkels alleen als ik echt geen alternatief vind en voor eenmalig dragen want het zit voor geen ene meter.
Afbeelding

Komend jaar wil ik in Marvel thema. Dus zal dan waarschijnlijk een verkleedpak huren. :P

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 00:29

Ik heb er een keer een aantal zomerjurkjes gekocht. Prima kwaliteit, gaan nu al 2 zomers mee, en ook de pasvorm was goed.

Ik heb er toen niet zo over nagedacht. Dacht meer aan vergelijkbaar met H&M. Wat uiteraard ook niet de schoonheidsprijs verdient.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 00:48

Ayasha schreef:
Ik vraag me af of jullie nu echt geloven dat die "emmer oliebol" die je over TS heen gooit werkelijk iets uit haalt... Als ik TS was kreeg je er nog een middelvinger bij uit principe.

Nou TS. Je topic is officieel overgenomen. :+ :))

Okee, dus jij steekt uit principe een middelvinger op naar mensen die uit principe tegen mensenleed zijn. Dat kan, hoor.

Maar als je een dag lang naast het bureau zou zitten van een arbeider, die met bloed, zweet en tranen onder erbarmelijke omstandigheden jouw stuk in elkaar zet waar je 'm dan een kwartje voor geeft en vrolijk wegloopt. Zou je het dan ook doen? Want dat is precies wat er gebeurt, maar dan op afstand.

Waarom ben je tegen mensen die zeggen van: goh, shein is niet zo goed. Je kan beter winkelen op vinted. Hoe kan je daar "uit principe" tegen zijn? Echt geen aanval, ik ben gewoon heel benieuwd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 01:07

Spoiler:
Spoiler:
Soepblik schreef:
Ayasha schreef:
Ik vraag me af of jullie nu echt geloven dat die "emmer oliebol" die je over TS heen gooit werkelijk iets uit haalt... Als ik TS was kreeg je er nog een middelvinger bij uit principe.

Nou TS. Je topic is officieel overgenomen. :+ :))

Okee, dus jij steekt uit principe een middelvinger op naar mensen die uit principe tegen mensenleed zijn. Dat kan, hoor.

Maar als je een dag lang naast het bureau zou zitten van een arbeider, die met bloed, zweet en tranen onder erbarmelijke omstandigheden jouw stuk in elkaar zet waar je 'm dan een kwartje voor geeft en vrolijk wegloopt. Zou je het dan ook doen? Want dat is precies wat er gebeurt, maar dan op afstand.

Waarom ben je tegen mensen die zeggen van: goh, shein is niet zo goed. Je kan beter winkelen op vinted. Hoe kan je daar "uit principe" tegen zijn? Echt geen aanval, ik ben gewoon heel benieuwd.

Het gaat hem me in deze meer om de manier waarop dan om de inhoud. ;)

Verder ga ik niet in op de post want mijn mening wat dit betreft ga je toch niet (willen) begrijpen. Kort gesteld: Ik doe goed waar ik kan maar ik weiger het leed van de wereld op mijn schouders te dragen. Ik heb 1 keer besteld voor mijn man recent. Die kwaliteit was gewoon goed. Verder bestel ik eigenlijk nooit bij dergelijke sites of primark for that matter maar niet omdat ik vind dat ik verantwoordelijk ben voor het leed van de hele wereld. Hoofdzakelijk omdat er zo bizar veel op sites staat dat ik er niet eens aan wil beginnen om te zoeken. :+
En primark heeft mijn kledingstijl niet. (sowieso haat ik fysiek shoppen.)

Dus nee, ik ben niet tegen je mening. Ik ben wel tegen de manier waarop TS aangevlogen wordt als leeuwinnen op een karkas.
Zeker als de eigen handen ongetwijfeld ook niet vrij zijn van bloed. Dat is gewoon hypocrisie ten top.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-10-22 01:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 01:07

Goed dat er aandacht wordt besteed aan de vreselijke omstandigheden waarin de mensen verkeren die deze kleding maken.
Maar aan iedereen die in dit topic reageert, hebben jullie dan bijvoorbeeld ook geen mobiele telefoon? Enig idee in wat voor vreselijke omstandigheden grondstoffen voor je mobieltje worden gewonnen? En helaas niet alleen voor je mobiel.
Geen idee waar ik het over heb? Check deze link:

https://nos.nl/artikel/2288129-kobalt-c ... eurs-congo

Dus voordat jullie mensen gaan veroordelen wanneer ze kopen bij Shein, Primark of waar dan ook, bedenk dan even dat je zelf ook meedoet aan het faciliteren van kinderarbeid, uitbuiting en allerlei andere ellende.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 02:02

Mkango schreef:
ivy_power89 schreef:
Nou zal deze TS dan tegen de schenen schoppen. Ik heb besteld, tshirt van dikke kwaliteit, echt leuke dingen.

En laten we dan vooral ook niet bij winkels zoals primark, wish, aliexpress etc kopen enzo...

Overigens ging het bij mij om 1 bestelling tot nu toe.
Ik denk dat de mensen die het niet zo hebben op Shein, daar ook niet bestellen, nee. :')

Nou maar dat kan toch niet, leven zonder Primark :? :=

Maar nee, ik bestel daar inderdaad nooit, om dezelfde redenen als wat Shein betreft.

En dat een specifiek item anders niet verkrijgbaar is, nou dan koop je het gewoon niet...? Het is niet alsof de wereld vergaat en we in ons blootje kou moeten lijden zonder dat ene fast fashion shirtje :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 07:15

Ouwe schreef:
Goed dat er aandacht wordt besteed aan de vreselijke omstandigheden waarin de mensen verkeren die deze kleding maken.
Maar aan iedereen die in dit topic reageert, hebben jullie dan bijvoorbeeld ook geen mobiele telefoon? Enig idee in wat voor vreselijke omstandigheden grondstoffen voor je mobieltje worden gewonnen? En helaas niet alleen voor je mobiel.

Dus voordat jullie mensen gaan veroordelen wanneer ze kopen bij Shein, Primark of waar dan ook, bedenk dan even dat je zelf ook meedoet aan het faciliteren van kinderarbeid, uitbuiting en allerlei andere ellende.

Dat is zeker bekend. En dat is nog maar 1 van de voorbeelden.
Je hebt trouwens ook de fairphone :)

En bewust omgaan met je telefoon en niet elke 2 jaar een nieuwe nemen helpt.

Bewustwording is het belangrijkste. Ook bv qua bank, beleggingsbank en pensioenfonds.
Inmiddels zijn vrijwel overal duurzame alternatieven voor dus wegkijken is geen optie meer.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 07:40

Ouwe schreef:

Het was ook maar wachten tot de eerste whataboutism post zou verschijnen.

Zelf heb ik een fairphone. Dit bedrijf zet zich zoveel mogelijk in voor het ethisch en duurzaam produceren van smartphones :)

En het is ook niet echt dat je tegenwoordig nog een keuze hebt in wel of geen smartphone hebben als je werkt of studeert.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 07:48

Ouwe schreef:

Maar je kunt je faciliteren wél beperken. Het is niet zo omdat ik een Samsung heb, ik dan dus ook net zo goed maar bij Shein kan gaan kopen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:16

Urbanus schreef:
Maar je kunt je faciliteren wél beperken. Het is niet zo omdat ik een Samsung heb, ik dan dus ook net zo goed maar bij Shein kan gaan kopen.

Tuurlijk wel, de wereld is toch al naar de klote. Waarom nog proberen de ellende te verminderen, je bent toch maar 1 persoon, dat helpt niet.
Eet elke dag kiloknaller vlees, houd maar op met afval scheiden, je kunt het net zo goed meteen in de natuur dumpen. Neem een abonnement op het Dolfinarium en geef maar niks aan goede doelen. Elk jaar een nieuwe iPhone, lekker up-to-date blijven is belangrijk. 3x per jaar op vliegvakantie, want ontspanning is een basisrecht.

Gewoon precies en alleen maar doen wat goed en leuk is voor jou en de rest kan de pest krijgen. Leef voor jezelf want dat is belangrijk.

**Het is eenieder vrij om dit zowel met als zonder sarcasme te lezen.

Jessix

Re: ervaringen Shein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:32

Ik denk dat de meeste mensen, in elk geval in mijn omgeving, wel steeds de eerlijke keuze proberen te maken. Waar die precies ligt zou per mens, maar ook per situatie verschillend zijn. De een koopt misschien een keer bij een winkel waar je beter weg kan blijven maar doet aan de andere kant heel veel goed voor de wereld, de mensen, etc.

Informatie delen is natuurlijk altijd goed. Alleen kan het soms heel belerend overkomen. Maar het zet de meeste mensen wel aan het denken bij een volgende keer dat ze voor de keuze staan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:41

Iemand ergens bewust over maken is prima, maar de manier waarop laat bij sommige wat te wensen over.
Ik denk niet dat iedereen er altijd bewust bij stilstaat, dat er veel producten gemaakt worden onder slechte omstandigheden.
Maar vriendelijk uitleggen werkt beter dan met sneren iemand de grond intrappen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:42

Ik vind shein heeeeel verleidelijk want ze hebben zoveel keus en zoveel leuke dingen (vooral jurkjes) terwijl je die nergens anders vind. Nog nooit iets besteld omdst ik naast twijfel over de kwaliteit ook twijfelde over de omstandigheden. De artikelen in dit topic bevestigen die twijfel...

Wel echt heel jammer en zonde, want juist al die diverse keus en aanbod vind je niet veel op andere (goede) plekken.

Ik denk dat dit soort winkels alleen maar meer en meer populair worden nu alles zoveel duurder wordt. Ik heb bv al nooit veel budget over voor kleding, en dat wordt alleen maar minder. Dan is zo iets als shein toch wel verleidelijk. Ik kan dan ook wel ergens snappen dat mensen toch besluiten daar dingen te kopen als dat een enige optie is om leuke nieuwe kleding te kunnen kopen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:43

Maar waarom zou je daar niet belerend over mogen zijn? Je draagt actief bij aan het schenden van mensenrechten en het sterk vervuilen van de wereld?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:43

Hilarisch ik krijg een anonieme pb van iemand zonder berichten alleen omdat ik twee linkjes naar een documentaire heb geplaatst hier en gezegd dat je er beter niets kan kan kopen.

Dit bedrijf heeft duidelijk grote fans

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:44

Dat whataboutism helpt ook niemand.
Als alleen perfecte mensen zich nog druk mogen maken over klimaat en overconsumptie dan zie ik de toekomst van de planeet nog somberder in dan nu al het geval is.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:46

kiki1976 schreef:
Iemand ergens bewust over maken is prima, maar de manier waarop laat bij sommige wat te wensen over.
Ik denk niet dat iedereen er altijd bewust bij stilstaat, dat er veel producten gemaakt worden onder slechte omstandigheden.
Maar vriendelijk uitleggen werkt beter dan met sneren iemand de grond intrappen.

Dat deed ik ook volgens mij.
Zelfs erbij gezegd dat als je het niet weet je daar niets aan kan doen.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 09:00

Mars schreef:
Als alleen perfecte mensen zich nog druk mogen maken over klimaat en overconsumptie dan zie ik de toekomst van de planeet nog somberder in dan nu al het geval is.

Als jullie allemaal goed lezen, zien jullie dat het helemaal niet om whataboutism gaat. Het gaat erom, dat er behoorlijk veroordeeld wordt omdat iemand bij Shein koopt, terwijl jullie er allemaal op 1 of andere manier zelf ook aan meedoen.
Zegt helemaal niks over dat alleen perfecte mensen zich druk mogen maken. Dat zeg ik nergens, en staat ook nergens. Gewoon niet zo oordelen. Klaar. Zo moeilijk is het allemaal niet.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 09:03

Iedereen moet voor zich zelf bepalen maar nu alleen op de winkels af te geven is ook niet geheel correct.
Want er is meer.
De consument is niet bereid om meer te betalen, dus wordt in landen geproduceerd waar de kosten laag zijn.
Omgedraaid willen de mensen hier ook niet meer in deze industrieen werken.
20 jaar lang hebben wij geen een Nederlander kunnen krijgen die aan en met onze machines wilde werken. En ik praat over een bovengemiddeld salaris. Alleen was het ook lichamelijk werk en moest je inzicht en interesse in het product hebben.
En zo ook bij oogsten enz...
Dan komen er ook (milieu-) regels bij.
Bvb het leer voor al onze fijne hoofdstellen en zadels.
India, Pakistan, Mexico enz.
Daar moet het ja ook meer en meer goedkoper... en nee, ook de dure merken worden voor 90% in die landen geproduceerd.
Zo is er voor bijna alles de "goedkope" alternatief.
En het mes snijd gewoon van 2 kanten.
Terug na kleding : het is ach zo gemakkelijk om online te bestellen - waarom niet zelf naar een winkel ?
Heb je een afwijkend maat of een idee voor een kledingstuk ?
Waarom dan niet zelf stof uitzoeken en laten maken ?
Natuurlijk omdat het dan duurder wordt en je moet langer op wachten... en dat wil dus niemand meer.

Maar het is niet iets van vandaag... ja, met komst van Internet is het nog duidelijker en sneller maar begonnen is het al in de vroege 60er jaren .
Als men zich daar n beetje in leest dan sta je versteld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 09:11

Eleeke schreef:
Hilarisch ik krijg een anonieme pb van iemand zonder berichten alleen omdat ik twee linkjes naar een documentaire heb geplaatst hier en gezegd dat je er beter niets kan kan kopen.

Dit bedrijf heeft duidelijk grote fans

Chinese maffia :D

Maar nee, serieus. Bewustwording is echt goed, en ik ben blij dat deze linkjes geplaatst worden. Verder moet je mensen vrij laten in hun keuzes. De meeste mensen zullen hier weer wat strenger op letten en dan andere op andere dingen.

Ik had laatst een hele dure plaid gekocht (wel in de uitverkoop :+ ). Zo eentje waarvan je denkt dat er 3 Hongaarse oma's de hele dag aan hebben lopen breien. Die bleek in Bangladesh gemaakt te zijn. Nou, volgens mij bestaan er weinig landen die armer zijn en meer uitgebuit worden dan bangladesh, maar daar zitten zoveel ketens tussen (en ontiegelijke marges) dat dat misschien nog wel erger is.

Ik heb ook echt een grootschalige zoektocht uitgezet naar plus size fair fashion (maat 48/50 ). Dat bestaat dus niet hè. Waarom? De afzetmarkt is te klein (tot zover die morele principes := ). Ik heb er echt zeer uitgebreid naar gezocht. Ik heb er artikelen over gelezen. Een jaar geleden iig was.het.er.gewoon.niet.

Nu wil ik niet zeggen dat je omdat je onbewust soms "slechte" dingen koopt, je ook maar bewust slechte dingen moet kopen. Maar ik kan voor mezelf wel verantwoorden waarom ik 1 a 2x per jaar toch iets bij Shein of Ali koop, totaal bewust van de maatschappelijke impact die het heeft, maar ook wetende dat dure alternatieven zeer waarschijnlijk niet veel beter zijn (of er uberhaupt niet zijn). En als iemand die veel in gewicht verwandert is alle fashion "fast", want ik kan het toch geen jaren dragen (of nouja. Ik heb oversized mijn ding gemaakt, dat scheelt).

Ik ben vegatariër vanaf jongs af aan, eet ook regelmatig een dagje vegan. En ik vind het superraar dat we met zijn alle hier met ziel en zaligheid voor onze paardjes stoppen, maar regelmatig geknevelde diertjes in ons mond stoppen. Maar zoals Ayasha mooi zegt, we zijn gewoontedieren en we kunnen niet al het leed van de wereld op onze schouders dragen en iedereen moet voor zichzelf kiezen hoe die wél wil bijdragen en wat hij wel kan. Voor de 1 zal dat korter douchen zijn, voor de ander fairfashion, en weer iemand eet geen vlees. Ik ga ook niet iedere keer als iemand iets zegt over een pizza pepperoni, of een recensie vraagt over Loetje de vega-jehova uithangen. Mijn vriend zit inmiddels op het punt dat hij alleen vlees eet als hij echt heeeeel erg veel trek heeft, en ook "bewust zondigt" in plaats van achteloos dingen naar binnen schuiven en daar heb ik veel respect voor. En ik denk ook dat dat meer uitmaakt. Want die drie pizza's per jaar gaan het verschil niet maken, maar mocht hij ooit betrokken raken bij welke besluitvorming dan ook zal hij altijd tegen de vleeslobby ingaan / stemmen.

TL;DR : Mensen bewust maken is goed. Je eigen normen en waarden bij iemand en afdwingen werkt .1 averechts (het roept weerstand op en mensen gaan echt hun wereldbeeld niet veranderen door een willekeurige bokker) .2 Het is mateloos irritant .3 Laat het gewoon bij bewustwording.

Mijn preek :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 09:15

Mooi gezegd Menino

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:02

sasja0705 schreef:
Iedereen moet voor zich zelf bepalen maar nu alleen op de winkels af te geven is ook niet geheel correct.
Want er is meer.
De consument is niet bereid om meer te betalen,

Precies. Die leveranciers spelen gewoon handig in op de steeds groeiende wens om zo snel mogelijk voor zo min mogelijk geld te leveren.

En dat heeft gevolgen voor kwaliteit, veiligheid (gevaarlijke stoffen die hier verboden zijn), mensenrechten, milieu/klimaat.

Er zijn mensen die dit niet weten (dan lijkt het me verstandig mensen hierover te informeren)
Er zijn mensen die dit weten en het om die reden dus niet kopen.
Er zijn mensen die het wel weten, maar niets kan schelen (en daar kun je tegen praten tot je een ons weegt)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:05

Ouwe schreef:
Mars schreef:

Als jullie allemaal goed lezen, zien jullie dat het helemaal niet om whataboutism gaat. Het gaat erom, dat er behoorlijk veroordeeld wordt omdat iemand bij Shein koopt, terwijl jullie er allemaal op 1 of andere manier zelf ook aan meedoen.
Zegt helemaal niks over dat alleen perfecte mensen zich druk mogen maken. Dat zeg ik nergens, en staat ook nergens. Gewoon niet zo oordelen. Klaar. Zo moeilijk is het allemaal niet.

Appels, peren.

Wel degelijk whataboutism want volgens jou is die telefoon net zo erg etc. Uitbuiting is nooit goed, en hopelijk doen mensen met een telefoon wel iets langer dan met het crappy shirtje van €2. En kan een oude tel of de onderdelen ervan nog gerycycled worden of gebruikt om een andere mee te repareren. Waar er 150 miljoen ton aan fast fashion kleding in Afrikaanse landfills gedumpt wordt omdat men er geen kant meer mee op kan. Dat is wat je koopt met die paar euro die je bij shein besteed

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:46

ivy_power89 schreef:
Nou zal deze TS dan tegen de schenen schoppen. Ik heb besteld, tshirt van dikke kwaliteit, echt leuke dingen.

En laten we dan vooral ook niet bij winkels zoals primark, wish, aliexpress etc kopen enzo...

Overigens ging het bij mij om 1 bestelling tot nu toe.

Ik koop daar ook niet nee.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:47

Mars schreef:
Appels, peren.

Wel degelijk whataboutism want volgens jou is die telefoon net zo erg etc. Uitbuiting is nooit goed, en hopelijk doen mensen met een telefoon wel iets langer dan met het crappy shirtje van €2. En kan een oude tel of de onderdelen ervan nog gerycycled worden of gebruikt om een andere mee te repareren. Waar er 150 miljoen ton aan fast fashion kleding in Afrikaanse landfills gedumpt wordt omdat men er geen kant meer mee op kan. Dat is wat je koopt met die paar euro die je bij shein besteed

Nogmaals, goed lezen. Ik zeg nergens dat het net zo erg is, ik zeg alleen dat in feite iedereen er aan meedoet.
Dus voordat je gaat oordelen en met een beschuldigend vingertje gaat wijzen, kijk eerst eens in de spiegel, want iedereen doet eraan mee. Als je met 1 vinger wijst naar een ander, wijzen er altijd 3 naar jezelf.
Dus nogmaals, gewoon even goed lezen. Want de dingen die jij noemt, zeg ik nergens, die haal je er zelf bij.