Woning naast varkensstal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 09:43

Ik heb zelf met mijn paard tegenover een varkensstal gestaan, ook daar af en toe opgepast etc. Nog nooit iets geroken eigenlijk. En daar zat echt alleen maar een weggetje, stukje weiland (50m ofzo) en dan waar ik sliep ;)) Ook als we daar met de paarden bezig waren, rook je het echt niet.

Ik zou er dus zo naast durven gaan wonen vanuit mijn ervaring..

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:15

Mindim schreef:
Moestuin schreef:
Dat is echt de mentaliteit vandaag de dag helaas. Toen wij aan het verhuizen waren zijn er mensen gestopt om te zeggen dat wij meteen de politie moesten bellen als wij de stal roken want dat mag niet. Euh… Die stal staat daar al lang voor dat wij het huis kochten. Het is niet dat wij dat niet hebben gezien ofzo, dus hoezo klagen? :?

Ook aan jou, lees even de context ;)

Ik leg het nogmaals uit, dan zie je waarom Idinn de opmerking plaatste.
We hebben hier in het dorp (midden in het dorp) een boerderij, die 3 jaar terug gestopt is met koeien. De boer heeft het pand verkocht aan een akkerbouwer. De akkerbouwer gebruikt alleen de grond, het voorhuis is verhuurd, de akkerbouwer woont aan de andere kant van de provincie. Aangezien de akkerbouwer niets met de lege ligboxenstal doet en mestopslag, slaat hij daar varkensmest van derden op. Hij heeft hier geen vergunning voor en aangezien hij ook geen vee heeft en de boerderij midden in een dorp staat, krijgt hij die ook niet. Erg vaak worden in de schuur dus vrachtwagens varkensmest gelost, totdat de mestput helemaal vol is. Er ligt landbouwplastic over tegen de stank, maar dit is niet voldoende en sommige delen zijn helemaal niet afgedekt. De meeste inwoners hebben geklaagd. De meters van de RUD sloegen uit. Als dat zonder vergunning door gaat, dan moet men idd handhaven. Ga maar eens met je hoofd in een gierput hangen, zo erg was het hier, niet te doen.

Wie zegt dat deze man geen vergunning heeft ?
Zolang er een agrarische bestemming op dit object zit, worden er geen vergunningen ingetrokken.
De voormalig veehouder heeft waarschijnlijk zijn fosfaatrechten verkocht, maar dit heeft niets met een vergunning te maken.
Ook kun je dan prima het woonhuis verhuren.
De aanwezige grond wordt benut voor de akkerbouw. Voor akkerbouw ben je namelijk ook gewoon mest nodig, deze mest kun je aan laten voeren en opslaan op je bedrijf en vervolgens uitrijden over je eigen naastgelegen percelen.

En bij geen vergunning zou ik ook bij mijn mening blijven. Bij buiten wonen hoort geur. Ga dan niet buiten wonen. Wij hebben er inmiddels ervaring genoeg mee.
Mensen komen hier wonen vanwege de rust en natuur, maar klagen steen en been. Letten op iedere stap die je doet en proberen altijd de boel dwars te zitten en stiekem de gemeente bellen bij vermoedens van misstappen. Helaas voor de klagers hebben wij onze zaken goed op orde en hebben ze geen poot om op te staan.
Maar ik kan je vertellen; je wordt er behoorlijk kierewiet van.

Net als dat de buurt wel even voor je wil bepalen dat je op de biologische tour moet.
Mensen staan ver van de realiteit vandaag de dag en klagen om te klagen. Lijkt wel of iedereen tijd over heeft om alles in de gaten te houden.

EvaC

Re: Woning naast varkensstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:27

Wij wonen naast een hele grote varkenshouder en dan bedoel ik ook echt er vlak naast. Ruik je dat? Ja, zeker als de wind uit het oosten komt, maar dat is voor deze locatie natuurlijk specifiek. Ondanks dat op alle schuren luchtwassers zitten en de 2 nieuwe schuren uitgerust zijn met de modernste technieken om de lucht goed schoon te maken ontkom je er niet aan dat je wat ruikt. Het geluid raak je ook aan gewend. Het zou best kunnen dat de varkens op dit moment lawaai maken, maar ik hoor het gewoon niet meer. Daarnaast klinken de luchtwassers, als je ze al hoort, een beetje als getjirp van krekels.

Het betekent voor ons dat we bijna nooit de was buiten kunnen drogen, maar verder ondervinden wij er echt geen last van. Een enkele keer moeten we gewoon zorgen dat we de ramen dicht houden. Verder kunnen we, als het weer het toelaat :+ , altijd buiten zitten.

Een houder op de afstand die jij aangeeft zou mij niet tegenhouden om op die plek te gaan wonen.

nummer13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:33

bij ons een paar honderd meter verderop zat ook een varkensbedrijf. Dat ruik je best goed (zeker als de wind onhandig staat).
Twee jaar geleden is het bedrijf gestopt en dat was meteen goed te merken. Ook veel minder vliegen in de zomer _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:34

Uniekhorse, ik snap je frustraties.. maar er zijn gewoon wetten en regels. Schijnbaar voldeed die beste man bij Mindim daar niet aan, als zijn vergunning voor opslag van varkensmest in die oude ligboxenstal is ingetrokken. Moet je dan zo iemand maar lekker laten gaan, omdat je in het buitengebied niet over geur mag klagen?

Ja, mensen uit de stad die voor hun rust er komen wonen en dan gaan klagen zijn bloedirritant. Zeker als er netjes aan alle regels voldaan wordt. Die mentaliteit is gewoon vermoeiend. Blijf dan lekker in de stad wonen.

Maar die mentaliteit is heel wat anders als wat Mindim aankaartte. Dan ben je als ondernemer gewoon niet zo netjes bezig en imo mag men daar dan best wat van zeggen :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:46

Vind ik ook Idinn.
Als een bedrijf regels aan de laars lapt moet er opgetreden worden. Simpel zat.
Die geven ook een slechte naam een de nette boeren.

Toen wij hier het eerste jaar woonden hadden we ineens honderden, misschien wel duizenden vliegen.
Echt zo veel.
Ik half in paniek, onze paarden veroorzaken overlast en wat zal de buurt wel niet denken...
Maar ik kreeg bij ons de bron helemaal niet gevonden. Maaien dood in de mestbult gedaan, maar zag geen maaien en ook geen vliegen daar.

Bleek ook enkele kilometers verder een hele vieze kippenboer te zijn. Iedereen in de buurt had dus zoveel vliegen, door hem.
Daar waren de instanties al meerdere malen geweest dat hij aan ongedierte bestrijding moest doen.
Ja zei hij, kijk ik heb 5 vliegenmeppers gekocht....
Daar is uiteindelijk geen genoegen mee genomen en het fijne weet ik er niet van.
Maar het bedrijf is stop gezet. En terecht.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:16

idinn schreef:
Uniekhorse, ik snap je frustraties.. maar er zijn gewoon wetten en regels. Schijnbaar voldeed die beste man bij Mindim daar niet aan, als zijn vergunning voor opslag van varkensmest in die oude ligboxenstal is ingetrokken. Moet je dan zo iemand maar lekker laten gaan, omdat je in het buitengebied niet over geur mag klagen?

Ja, mensen uit de stad die voor hun rust er komen wonen en dan gaan klagen zijn bloedirritant. Zeker als er netjes aan alle regels voldaan wordt. Die mentaliteit is gewoon vermoeiend. Blijf dan lekker in de stad wonen.

Maar die mentaliteit is heel wat anders als wat Mindim aankaartte. Dan ben je als ondernemer gewoon niet zo netjes bezig en imo mag men daar dan best wat van zeggen :)

Ik denk dat veel mensen het buitengebied ook zien als een oplossing voor hun persoonlijke problemen. Als je dan in het buitengebied woont en nog steeds het geluk niet kunt vinden is dat natuurlijk heel zuur. Met de gedachte dat je misschien wél gelukkig wordt als de stank weg is, kun je het altijd proberen :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:55

Ik ben absoluut een buitenmens en klaag niet over de geuren die daarbij horen. Maar varkensstallen vind ik soms toch een ander niveau.

Ik stond met de paarden vlakbij een moderne, grote varkensstal en vond de lucht echt gewoon vies. Ik denk dat de afstand 500meter was. Er waren ook dagen dat het minder was.

Een andere stal waar we dagelijks langs reden net zo.

Maar we hebben ook ergens gestaan waar ze ingeladen werden en het gegil echt door merg en been ging.

Wij hebben paarden en 2 hobbyvarkens en snap dat andere mensen dat vinden ruiken, maar zelf vind ik die minder op afstand te ruiken. Het hangt niet zo in de lucht. En bij een melkveebedrijf ruik ik het eigenlijk pas als ik het erf op stap.

Wij hebben ook een tijd naar een huis gezocht en heb een dergelijke woning daarom ook niet bekeken. Deze stond wel langere tijd te koop, dus we waren niet de enige die daar over vielen. En niet iedereen komt uit een stad of van buitenaf natuurlijk. Ook mensen uit de omgeving zelf of de kinderen daarvan weten dat het ene meer ruikt dan het andere en ook de waarde van de woning daarmee te maken zal hebben.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:35

Ik woon vlakbij een varkensboer, soms ruik ik niks maar mijn bezoek wel. Soms kan ik niet in de tuin zitten van de scherpe lucht. Het hangt ervan af hoe de wind staat, waar ze mee bezig zijn enz. Nb er zijn daar luchtwassers en die helpen een beetje, eerder was het erger. Dus zoals iemand hierboven al schreef, het hangt van allerlei omstandigheden af.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:25

uniekhorse schreef:
idinn schreef:
Handhaving bellen dan als die er geen vergunning voor heeft.

Wauw.. Als je met deze instelling al zou gaan verhuizen, dan pas je niet in het buitengebied.
Dan weet je zeker dat je niet lekker in de buurt ligt.

Zoals onze buren die netjes vragen of de koeien ergens anders kunnen lopen want ze trekken vliegen aan..

En of we niet willen bemesten want er komt visite.
Ga dan lekker in de stad wonen.

Waarom mag je handhaving niet bellen als de vergunningen niet op orde zijn?
Wij hebben 2 jaar geleden een nieuwe buurman gekregen, deze wil van alles en denkt ook dat hij boven de wet staat. Hij is begonnen met slopen zonder vergunning, de asbest vloog me om de oren, stukken lagen in de wei van mijn paarden. En ja ik heb toen ook handhaving gebeld. Vervolgens heeft hij illegaal de nodige dieren gehouden in omstandigheden die echt heel erg slecht waren, de eieren van die dieren zijn via een illegale weg in omloop gekomen, lekker voor de gezondheid van ons maar zeker ook voor de dieren, ook toen heb ik ( en veel anderen buren) wederom handhaving gebeld. Waarom hoeft een boer zich niet aan de regels te houden en moet de buurman-buurvrouw die er als stadse tussen komt wonen alles maar slikken? De regels zijn er niet voor niets en gelden voor een ieder.

Zuidpool29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:47

Bij ons in het dorp was een varkenshouder. Ik denk hemelsbreed 300m van ons af. Nooit stankoverlast gehad. Wel heel veel vliegen in de zomer en als ze de biggen kwamen halen dan hoorde ze je tot bij ons schreeuwen.:: dat gaat echt door merg en been..verder igg geen last van gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:10

996981 schreef:
idinn schreef:

Ik denk dat veel mensen het buitengebied ook zien als een oplossing voor hun persoonlijke problemen. Als je dan in het buitengebied woont en nog steeds het geluk niet kunt vinden is dat natuurlijk heel zuur. Met de gedachte dat je misschien wél gelukkig wordt als de stank weg is, kun je het altijd proberen :D

Wat een vreemde reactie :')

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:21

Mindim schreef:
996981 schreef:

Wat een vreemde reactie :')

Want? Voor heel veel mensen is een vrijstaand huis buitenaf een droom. Die droom kan echter tegenvallen wanneer hij werkelijkheid wordt. Net als bij alle andere dromen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:21

uniekhorse schreef:
Zolang er een agrarische bestemming op dit object zit, worden er geen vergunningen ingetrokken.
De voormalig veehouder heeft waarschijnlijk zijn fosfaatrechten verkocht, maar dit heeft niets met een vergunning te maken.
De aanwezige grond wordt benut voor de akkerbouw. Voor akkerbouw ben je namelijk ook gewoon mest nodig, deze mest kun je aan laten voeren en opslaan op je bedrijf en vervolgens uitrijden over je eigen naastgelegen percelen.

En bij geen vergunning zou ik ook bij mijn mening blijven. Bij buiten wonen hoort geur. Ga dan niet buiten wonen. Wij hebben er inmiddels ervaring genoeg mee.
Mensen komen hier wonen vanwege de rust en natuur, maar klagen steen en been. Letten op iedere stap die je doet en proberen altijd de boel dwars te zitten en stiekem de gemeente bellen bij vermoedens van misstappen. Helaas voor de klagers hebben wij onze zaken goed op orde en hebben ze geen poot om op te staan.

Net als dat de buurt wel even voor je wil bepalen dat je op de biologische tour moet.
Mensen staan ver van de realiteit vandaag de dag en klagen om te klagen. Lijkt wel of iedereen tijd over heeft om alles in de gaten te houden.

De man heeft geen vergunning, hij was bezig deze aan te vragen en hij heeft deze dus niet gekregen. En ja, hij mag prima het woonhuis verhuren, ik beweer ook nergens iets anders.

De aanwezige akkergrond wordt aan een lelieboer verhuurd en deze gebruikt de varkensmest niet op naastgelegen percelen. De mest wordt door derden aangereden en heeft bijna een jaar in de put gelegen. Dit werd met regelmaat geroerd, waarbij een enorme penetrante lucht vrij kwam. Net alsof je achtertuin een uur geleden gegierd is.
Ik ben op het platteland groot geworden en klaag niet over gierlucht, ik weet dat dat de eerste dag even enorm kan stinken, dus dan gaan de deuren even dicht en de was niet buiten. De volgende dag is het weer prima te doen. Maar de stank uit de mestput was zo enorm heftig, dat je niet meer buiten kon zitten en je ramen continu dicht moest houden, de hele zomer lang. Alsof er dagelijks onder je raam gegierd werd. Het was niet te doen, het dorp klaagde en niet enkel de import, maar ook de originele bewoners, zelfs de boeren klaagden. Dus het was niet even een plattelandsluchtje, want die zijn we wel gewend. De RUD is geweest en de meters sloegen uit, om even aan te geven hoe buiten proporties het was.

Ik vind je reactie compleet ongepast in deze en je suggesties nog erger, verder ben ik niet op het platteland komen wonen, ik ben er geboren en velen met mij en toch vond een ieder deze stank een stap te ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:23

996981 schreef:
Want? Voor heel veel mensen is een vrijstaand huis buitenaf een droom. Die droom kan echter tegenvallen wanneer hij werkelijkheid wordt. Net als bij alle andere dromen

Oplossing voor persoonlijke problemen en als het dan tegenvalt, je maar gaat proberen een ander dwars te zitten zodat je daar weer vrolijk van wordt? Ja, vreemde reactie vind ik dat ..

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:29

Mindim schreef:
996981 schreef:

Oplossing voor persoonlijke problemen en als het dan tegenvalt, je maar gaat proberen een ander dwars te zitten zodat je daar weer vrolijk van wordt? Ja, vreemde reactie vind ik dat ..

Ik zeg toch nergens dat ik het op die manier doe of zou doen? Ik geef alleen aan dat die mensen bestaan. Onze aarde heeft vreemde kostgangers.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 20:47

Mindim schreef:
uniekhorse schreef:

De man heeft geen vergunning, hij was bezig deze aan te vragen en hij heeft deze dus niet gekregen. En ja, hij mag prima het woonhuis verhuren, ik beweer ook nergens iets anders.

De aanwezige akkergrond wordt aan een lelieboer verhuurd en deze gebruikt de varkensmest niet op naastgelegen percelen. De mest wordt door derden aangereden en heeft bijna een jaar in de put gelegen. Dit werd met regelmaat geroerd, waarbij een enorme penetrante lucht vrij kwam. Net alsof je achtertuin een uur geleden gegierd is.
Ik ben op het platteland groot geworden en klaag niet over gierlucht, ik weet dat dat de eerste dag even enorm kan stinken, dus dan gaan de deuren even dicht en de was niet buiten. De volgende dag is het weer prima te doen. Maar de stank uit de mestput was zo enorm heftig, dat je niet meer buiten kon zitten en je ramen continu dicht moest houden, de hele zomer lang. Alsof er dagelijks onder je raam gegierd werd. Het was niet te doen, het dorp klaagde en niet enkel de import, maar ook de originele bewoners, zelfs de boeren klaagden. Dus het was niet even een plattelandsluchtje, want die zijn we wel gewend. De RUD is geweest en de meters sloegen uit, om even aan te geven hoe buiten proporties het was.

Ik vind je reactie compleet ongepast in deze en je suggesties nog erger, verder ben ik niet op het platteland komen wonen, ik ben er geboren en velen met mij en toch vond een ieder deze stank een stap te ver.

Compleet ongepast? Jij hebt jouw mening en ik het mijne.
Ik val niemand aan dus laat het los. Niet iedereen denkt hetzelfde over een bepaalde casus. Bovendien heeft ieder verhaal 2 kanten.

En suggesties.. Tsja ik geef alleen aan dat een vergunning niet zomaar verdwijnt. Behalve wanneer de agrarische bestemming van het object afgehaald is. En dat lijkt mij onwaarschijnlijk omdat het object verkocht is van een veehouder naar een akkerbouwer. Niemand is er in dit geval bij gebaat dat de agrarische bestemming er af is.

Ik vraag mij wel af: zouden er ook meldingen gedaan worden bij (illegale) opslag van koeienmest die je niet ruikt?

@ts, bij twijfel niet doen. Er komen vast woningen vrij die wel aan het plaatje voldoen en zich op verdere afstand bevinden van een boederij.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 20:57

Mindim schreef:
996981 schreef:

Ik zeg toch nergens dat ik het op die manier doe of zou doen? Ik geef alleen aan dat die mensen bestaan. Onze aarde heeft vreemde kostgangers.

Dit gebeurd inderdaad. Wij hebben bij onze boederij ook een paardencomplex welke wij in zijn totaal verhuren.
Op papier als handel/trainingsstal. Toen de buren er lucht van kregen dat dat onze huurders er een aantal x per week ook les gaven, werd direct de gemeente gebeld om dit te melden.
Er werd door de buren toegegeven: we hebben er geen last van maar het mag gewoon niet.
De gemeente wilde gedogen maar moest handhaven bij meldingen.

De (prive) lesjes zijn gestopt. En er wordt nu uitsluitend gebruikt voor training.
Dit soort dingen zijn gewoon erg jammer.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:01

fokfanaat schreef:
Varkens stinken vreselijk, helemaal als het warm is en je lekker buiten wil zitten.ik zou er niet naast willen wonen

Hier helemaal mee eens. Net als pluimvee bedrijven. Ben als boerendochter ve gewend. Maar dat stinkt echt wel erg :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:19

Een vergunning kan prima ingetrokken worden, dan is niet direct bestemming agrarisch van een perceel af. En er zijn genoeg praktijkvoorbeelden van eerst perceel kopen en doen en dan eens een vergunning proberen aan te vragen. Of een vergunning hebben en nog 6 dingen doen op het erf die niet mag volgens die vergunning. Tja dan kan men een keer op die zaken handhavend optreden.

En hoe zie je dat voor je? Handhaving bellen voor iets illegaals wat je niet ruikt en dus geen weet van hebt? :+

We wijken alleen behoorlijk af. Ts.. ben je al in de buurt rond gaan rijden om te ruiken? Viel het je mee of tegen? :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 22:07

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 22:18

Er zit een verschil tussen wonen naast een boer die alles prima op orde heeft en een boer die alle vergunningregels aan zijn laars lapt. Logisch dat de kans op overlast bij nummero 2 groter is. (Ik zeg bewust groter ;) )

Dus om nu allemaal stennis te schoppen in dit topic over boeren die zich niet houden aan hun vergunning. Dat vind ik wat onnodig. Ja. Ze zijn er.
Maar dat hoeft bij TS niet zo te zijn..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 22:20

Cayenne schreef:
josien_m_ schreef:
Ik zou vooral heel erg naar worden van het idee dat daar duizende varkens op een heel onvriendelijke wijze opgroeien en gehouden worden.

Nou dat zeker ook, maar laat je een huis daarvoor schieten?

Ik zeker wel. Zou er misselijk worden.

Ik heb als tiener mee geholpen op een varkenskwekerij. Iets met tandjes/staarten/ballen onverdoofd knippen naast het verder houden van deze dieren die slimmer zijn dan een 2-jarig kind.

Édit: de geur is heftig. Als je in de stallen werkt en dan een warm badje pakt of gaat zweten… oef. Genoeg meegemaakt.

Gillen. Ja ze gillen. Nooit omdat ze blij zijn overigens.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 00:40

Het is altijd jammer dat mensen van het platteland, zeuren over mensen uit de stad, vaak met vooroordelen, terwijl het omgekeerd ook geen pretje is. Plattends jongeren die naar de stad willen en daar over alles zeuren en van alles willen veranderen.

Of als hier iemand tegen me zegt; Kom je uit Amsterdam? Dat vind ik echt een kl*te stad. O, ja? waarom? Vieze stad, alleen maar coffeeshops en h**ren. Ben je er weleens geweest? Nee, daar ga ik echt niet heen.................Tja.

Die vooroordelen zijn van beide kanten niet nodig.

Ik weet zat mensen die hier zijn geboren en zelf ook klagen. Het is soms maar net wie ze wel of niet mogen, hoe families van oudsher met elkaar zijn omgegaan etc.

Als voorbeeld ook nadat er veel trekkers zijn bezig geweest ligt er (vaak heel kort!! ) wat modder op straat. Een verder redelijk rustige straat. Wij weten dat en hebben er met onze auto geen last van. Maar er zijn mensen die er wel over klagen en mopperen, terwijl ze ook anders kunnen rijden.

Het grote verschil is wel als iemand van hier klaagt, mensen dat sneller accepteren, dan als ik iets zou zeggen, want dan ben je gelijk die westerling.
Maar eerlijk, praten wij ook zo over de yuppen in Amsterdam..........

Normaal ga je toch ergens een paar keer op verschillende momenten kijken als je een huis gaat kopen en dan ruik en hoor je het snel genoeg.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 05:35

Ik heb paard gereden naast een varkensstal. Ik kan me niet herinneren dat ik specifiek iets rook. Het gillen van de varkens daar in tegen was wel een dingetje. Dit kon ook s’nachts gebeuren. Verder ging er daar regelmatig een alarm af! Ik heb me toen laten wijsmaken dat het dan te warm was in de stal en er dan steeds een alarm afging, geen idee of dit waar is. . Was wel suuper vervelend!

Het zou niet mijn eerste keus zijn om naast te gaan wonen in ieder geval.