Hoe doen jullie dit? Kind ziek, werk, corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 18:16

absque_dubio schreef:
Fitzroy schreef:
Er zijn wel werkgevers die iedereen weer naar kantoor willen hebben nu het thuiswerkadvies er af is.

Ik ken zelfs werkgevers die überhaupt niet aan thuis werken wilden beginnen want dan misten ze de gezelligheid op kantoor en zelf wilden ze absoluut niet thuis werken of alleen op kantoor zitten.

Ik denk dat Goof een goed punt heeft. En dan niet zozeer het verhaal van de werkgever. Maar ook dat ik niet zo goed snap jullie zelfstandig functioneren en toch dit ter sprake komt bij de werkgever. Probeer te achterhalen wat de diepere reden is voor dit gesprek. Wil de werkgever graag controle houden ivm wantrouwen (en hoe kunnen jullie hier samen aan werken), op die manier. Is het dat ze balen dat er niemand fysiek aanwezig is.

Nee, vanaf hogere hand is bepaald dat iedereen 3 dagen naar kantoor moet. En zij moet daar dus op toezien. Heeft niks te maken met wantrouwen of met goed of zelfstandig functioneren van een team. Maar met beleid.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 18:18

Spenk schreef:
Narya schreef:
Heel eerlijk? Dit is echt mekkeren om het mekkeren. Als jij gewoon je uren draait en je collega's er geen last van hebben, maar je toevallig 2 dagen op kantoor bent ipv 3.. kom op zeg, dat ouderwetse denken zijn we inmiddels wel voorbij, toch? :')

Ik denk dat de vraag is of dat het probleem is of dat TS alleen denkt dat dat het probleem is :)

Wellicht is er toch meer aan de hand en daarvoor moet je gewoon gesprek aangaan.

Nee er is niet een ander probleem. Ik heb haar vandaag telefonisch besproken. En zij wil kijken, hoe ik kan zorgen dat de werkweken meer stabiel verlopen, en ik dus 3 vaste dagen op kantoor ben zoals afgesproken. Omdat er nu vaak een kink in de kabel is.
Waarom denken jullie dat er een probleem achter schuilgaat? Dat hoeven jullie niet in te vullen. Dat is niet zo.

Anoniem

Re: Hoe doen jullie dit? Kind ziek, werk, corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:19

Eerst zeg je dat je een gesprek aan moet gaan nog en nu is het gesprek al geweest? Ik denk dat ik het niet helemaal volg dan :)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:20

Anna79 schreef:
Heb je al eens nagedacht waarom je kind zo vaak ziek is? Bij een druk kinderdagverblijf ligt de infectiedruk een stuk hoger dan bij een gastouder of wanneer je oppas aan huis zou hebben. Misschien iets om eens over na te denken.

Ach toen mijn kleintje naar het KDV ging pikte hij ieder virusje op, had toen ook regelmatig koorts(pieken) en kwamen we soms 3 keer in de week in het zkh omdat ie benauwd was. Ze moeten eerst weerstand opbouwen. Nu die op school zit is ie eigenlijk amper ziek (gelukkig).
Ik ben alleenstaande ouder en kan niet thuiswerken maar werk wel 5 dagen in de week, dat was tijdens de corona sluitingen allemaal best een geregel. Toen was mijn werkgever best coulant. Maar heb zoonlief na quarantaine van juffen ook wel eens meegenomen naar kantoor :D

Wie weet gaat je werkgever juist het thuiswerken wel voorstellen TS. Ga gewoon open het gesprek aan. Ik begrijp best dat een WG baalt dat ie niet op vaste tijden op je kan rekenen.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 18:21

Spenk schreef:
Eerst zeg je dat je een gesprek aan moet gaan nog en nu is het gesprek al geweest? Ik denk dat ik het niet helemaal volg dan :)

Omdat je niet leest.
Wij hebben elkaar telefonisch gesproken, en toen kwam dit ter sprake. En dat wil zij dus in een gesprek verder uitdiepen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:21

Als ik weer terug zou moeten naar die tijd met kleine kinderen... had ik voor een gastouder aan huis gekozen.
Onze oudste was ook constant ziek. Wat een stress heeft dat gegeven.. Uiteindelijk ben ik een paar jaar gestopt met werken.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:22

Als dit het beleid is en ze willen niet meedenken, snel wegwezen naar een bedrijf met een beleid wat beter bij jou en de situatie past.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:25

Ik heb al je posts even onder elkaar geplakt ts en er staan toch wel wat tegenstrijdige dingen in.
Tijd om het met je werkgever te bespreken.
Ik krijg toch het idee dat je op jouw manier je best doet, maar dit niet genoeg overlegt met je leidinggevende.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 18:25

Sunnda schreef:
Ik heb al je posts even onder elkaar geplakt ts en er staan toch wel wat tegenstrijdige dingen in.
Tijd om het met je werkgever te bespreken.
Ik krijg toch het idee dat je op jouw manier je best doet, maar dit niet genoeg overlegt met je leidinggevende.

Wat is er dan tegenstrijdig?

Mijn leidinggevende is nooit betrokken geweest. Want wij hebben teams die zelfstandig functioneren per bedrijfsstroom. Zij houdt zich alleen bezig met zaken hoog over die betrekking hebben op de holding, en die legt ze bij een van ons neer. Verder kijkt ze mee met risicovolle projecten (die ik niet doe) en doe ook niks voor de holding. Dus ik heb zelden tot nooit wat met haar e maken.
Alleen nu omdat ze dus het beleid wil nadragen van 3 dagen in de week kantoor.
Laatst bijgewerkt door Hoihoi10 op 05-04-22 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:27

absque_dubio schreef:
Als dit het beleid is en ze willen niet meedenken, snel wegwezen naar een bedrijf met een beleid wat beter bij jou en de situatie past.

Of dit idd. Als zij beleid belangrijker vinden dan kwaliteit passen jullie visies niet meer bij elkaar. En gelukkig voor TS is het nu goeie tijd om te switchen. ;)

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 18:30

Ik zal het even wat meer to the point neerzetten;
Wij hebben al 1,5 jaar een moeilijke tijd met een kind wat slecht slaapt. Stellen jullie je eens voor, dat je al bijna 1,5 jaar 2/3/4 uur per nacht wakker bent. Verder een kind dat veel ziek is, erge reflux heeft gehad, vaak naar de dokter, fysio etc moest. En dat wij altijd hebben geprobeerd ons werk goed en degelijk uit te voeren. En nu krijg ik deze toch wel deksel op m’n neus, terwijl ik dit weekend m’n oma moet begraven en ik deze week ook zo goed mogelijk het met werk wil regelen. Ik hoopte zelfs al dat de begrafenis alsjeblieft niet doordeweeks zou zijn, want dan moest ik weer een dag missen. Dat slaat toch nergens op? Ik heb het niet allemaal in de hand helaas. Ben moe, en ben er klaar mee dat zij nu ineens dat beleid wil uitdragen terwijl je eerder helemaal niet aanwezig mocht zijn.
Straks zitten mijn vriend en ik allebei overspannen thuis.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:34

hebben jullie je ouderschapsverlof al volledig benut?

Is het absoluut noodzakelijk dat jij/jullie zoveel uren werkt of zou dat minder kunnen? (wellicht is tijdelijk stoppen een optie, maar ik kan natuurlijk niet in jullie portemonnee kijken)

lastige situatie, ben benieuwd wat je werkgever gaat zeggen/voorstellen. succes!

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 18:39

juval schreef:
hebben jullie je ouderschapsverlof al volledig benut?

Is het absoluut noodzakelijk dat jij/jullie zoveel uren werkt of zou dat minder kunnen? (wellicht is tijdelijk stoppen een optie, maar ik kan natuurlijk niet in jullie portemonnee kijken)

lastige situatie, ben benieuwd wat je werkgever gaat zeggen/voorstellen. succes!

Ik heb een contract voor 40 maar werk er 24 uur. Ik neem 16 uur ouderschapsverlof op. Mijn vriend neemt 4 uur per week ouderschapsverlof op. Hij kan niet meer opnemen. Dat staat zijn werkgever toe.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:41

TS je bent mede door alles, de slechte nachten, ziek kind en nu een overleden oma (gecondoleerd) enorm emotioneel.
En dat is begrijpelijk, maar of je nu wel of niet je werk uitvoert. Je hebt wel om de haverklap excusen (ja die zijn terecht, dat zeg ik niet) maar dat je niet op je werk aanwezig bent terwijl dat wel de afspraak is.

Logisch toch dat er dan een gesprek volgt om elkaar te spreken en te zien.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:42

Als het beleid 3 vaste dagen op kantoor is, én dat beleid was er al toen je er begon te werken, snap ik wel dat er over gepraat moet worden als je dat anders wil.

Verandering kan nu eenmaal moeilijk eenzijdig en zonder overleg.

(Reden doet er niet toe. In dit geval ziek kind, maar om dingen aan te passen is gewoon even overleg nodig.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:42

Hoihoi10 schreef:
Wij hebben al 1,5 jaar een moeilijke tijd met een kind wat slecht slaapt. Stellen jullie je eens voor, dat je al bijna 1,5 jaar 2/3/4 uur per nacht wakker bent. Verder een kind dat veel ziek is, erge reflux heeft gehad, vaak naar de dokter, fysio etc moest. En dat wij altijd hebben geprobeerd ons werk goed en degelijk uit te voeren. En nu krijg ik deze toch wel deksel op m’n neus, terwijl ik dit weekend m’n oma moet begraven en ik deze week ook zo goed mogelijk het met werk wil regelen. Ik hoopte zelfs al dat de begrafenis alsjeblieft niet doordeweeks zou zijn, want dan moest ik weer een dag missen. Dat slaat toch nergens op? Ik heb het niet allemaal in de hand helaas. Ben moe, en ben er klaar mee dat zij nu ineens dat beleid wil uitdragen terwijl je eerder helemaal niet aanwezig mocht zijn.

Ik snap jou helemaal TS want wij hadden exact hetzelfde. Antibioticakuur was op en nog zat de etter in het oor. Buisjes op 11 maand maar toen begonnen wij aan de keelontstekingen. Ik heb uiteindelijk overspannen ontslag genomen en ben 3 maand thuis geweest. Het ergste is dat je hier niets aan kunt doen. Het is uitzitten en hopen dat ze er genoeg begrip voor hebben. Nu ergens anders werk zoeken zet ook geen zoden aan de dijk want op deze manier geraak je nooit door jou proefperiode. Hier is het op 2 jaar beginnen beteren. Ook zij was een slechte slaper en had erg zware reflux.

Het voelt als dweilen met de kraan open.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 18:44

Femke_Tweety schreef:
Als het beleid 3 vaste dagen op kantoor is, én dat beleid was er al toen je er begon te werken, snap ik wel dat er over gepraat moet worden als je dat anders wil.

Verandering kan nu eenmaal moeilijk eenzijdig en zonder overleg.

(Reden doet er niet toe. In dit geval ziek kind, maar om dingen aan te passen is gewoon even overleg nodig.)

Toen was er geen beleid met betrekking tot thuis werken. Ik werkte toen ook regelmatig thuis :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:46

Hoihoi10 schreef:

Ik snap het helemaal, een kleine die niet slaapt is enorm pittig!
Je bent in de stress en emotioneel. Ik zou dit ook zo met je werkgever bespreken; je doet wat je kan maar je elastiek staat wel zo erg op spanning dat er nog weinig rek in zit, helaas.
Het is jammer dat beleid dan zo belangrijk is. Maar misschien hebben ze wel niet door hoe gespannen je elastiek al is.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:51

Wat pittig TS. Ik heb niet echt tips voor je maar herken het wel.
Hiervoor had ik een baas die weinig begrip kon opbrengen en dat bracht veel stress mee. Ik probeerde het altijd zo goed mogelijk te verdelen en mijn moeder past ook op als mijn dochter ziek is. Het scheelt dat wij daar een jaar gewoond hebben dus ze voelt zich daar ook thuis. Mijn man werkte in Rotterdam en moest ruim 1u 45 min reizen om thuis te komen. Ik werkte dichterbij dus was vaak “de pineut”.
Nu werk ik bij een andere werkgever en dat is echt een verademing.
Wij hebben net een periode achter de rug waarbij de juf echt met grote regelmaat ziek was, bijna wekelijks zelfs. Ik sta voor de klas en mag haar nu gelukkig gewoon meenemen. Moet ik eerder weg, dan regelen ze iets. Mijn directrice is zelfs een keer zelf voor de groep gaan staan zodat ik weg kon.

Daar tegenover staat wel dat ik nooit te beroerd ben een extra dag te werken of wat meer uren bij nood. Het is een soort geven en nemen hier en dat werkt prima. Mijn man werkt nu dichterbij en kan zelf zijn uren regelen dus hij pakt nu ook veel meer op. Maar nog steeds geeft het soms stress.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:52

Ik zou in het gesprek vragen wat maakt dat de werkgever dit wil bespreken. Er kunnen allerlei redenen achter zitten. Misschien zijn ze bang voor precedentwerking onder collega's of maken ze zich zorgen om jouw belastbaarheid (uitval).
Is er een HRM-adviseur?
Goede werknemers liggen niet voor het oprapen, dus laat je niet uit het veld slaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:54

Hoe lang heb je nog verlof?
Is het plan wel om weer terug te gaan naar 2x voltijd?
Misschien wil hij dat gewoon bespreken aangezien dat wellicht niet realistisch klinkt zolang je zoon nog zo aan het kwakkelen is.
Wil je partner ook perse zijn werkgever blijven?
Ik heb trouwens destijd van baan gewisseld omdat ik bij een werkgever zat dat totaal ouderwets in de verwachtingen was. Geen seconde spijt van gehad (hoogstens dat ik per ongeluk 2 weken te vroeg opgezegd had en daarmee naar mijn bonus kon fluiten :+ )

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:58

Je vraagt hoe anderen dit doen. Ik heb na een bak ellende in baby- en peutertijd mijn baan opgezegd. Was het zat om alles maar halfslachtig te doen terwijl ik door ontzettende slaaptekort roofbouw op mezelf pleegde. En eerlijk gezegd is dit niet mijn meest ideale scenario nu. Maar wel de beste voor mijzelf, mijn kind en man. Overigens zijn gastouders onwijs schaars, helemaal die aan huis.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:08

Moest je nu vandaag wel of niet op kantoor zijn?

Ik meen te lezen dat je die beslissing zelfstandig maakt zonder overleg met je leidinggevende.
Corrigeer mij gerust als ik verkeerd zit.. :)

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:30

Beste ts, wat zwaar voor jullie en je geeft veel signalen af in je posts waaruit blijkt dat je wat rust nodig hebt. Ik kan van achter een schermpje niet inschatten hoe jouw relatie met je leidinggevende is. Als er ruimte is, zou ik jezelf late n zien. Benoemen hoe de thuissituatie is en hoe zwaar de zorg voor je kind valt in combinatie met je werk. En luister dan goed hoe er gereageerd wordt, wordt er echt gezocht naar een wederzijdse oplossing? Na dit gesprek kun je ook goed naar HR gaan of wellicht een gesprek aanvragen met de bedrijfsarts. Het is in niemands belang dat er een onwerkbare situatie ontstaat.
Heel veel sterkte en succes

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 19:38

Sizzle schreef:
Hoe lang heb je nog verlof?
Is het plan wel om weer terug te gaan naar 2x voltijd?
Misschien wil hij dat gewoon bespreken aangezien dat wellicht niet realistisch klinkt zolang je zoon nog zo aan het kwakkelen is.
Wil je partner ook perse zijn werkgever blijven?
Ik heb trouwens destijd van baan gewisseld omdat ik bij een werkgever zat dat totaal ouderwets in de verwachtingen was. Geen seconde spijt van gehad (hoogstens dat ik per ongeluk 2 weken te vroeg opgezegd had en daarmee naar mijn bonus kon fluiten :+ )

Nee zeker niet. Ik wil niet terugkeren naar 2 keer voltijd en dat weet ze ook. Sterker nog, zij is degene die iedere keer zegt dat ik maar moet aankijken hoeveel uur ik uiteindelijk wil gaan werken. Daar laat ze me heel vrij in.
Ja mijn vriend wil daar blijven werken. Zijn werkgever heeft echt het inlevingsvermogen van een mier. Toen ons kindje in het ziekenhuis lag met 5 weken, zat hij nog te werken in het ziekenhuis. Van zijn werkgever krijgen we echt iedere keer commentaar als ons kindje ziek is. En de vraag of we voor dat soort dingen geen oppas kunnen regelen. Er is geen leger aan oppassen die we op kunnen roepen. Blijkbaar is dat heel vreemd.

Mijn baas sprak ik zo goed als nooit. Ik overlegde alleen met mijn 2 directe collega’s. Ik heb nooit vrij gevraagd bij mijn baas. Ook niet als ik 2 of 3 weken vakantie opnam. Dat besprak ik alleen met mijn directe collega’s.