Handige snufjes en opbergtips voor in de keuken

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Handige snufjes en opbergtips voor in de keuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:09

En als je voor een stoomoven kunt gaan: doen!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:46

Vjestagirl schreef:
En als je voor een stoomoven kunt gaan: doen!

ja :j Ik laat er in mijn nieuwe huis speciaal 1 inbouwen, zou m echt niet meer kunnen missen. Daar ga ik mijn apothekerskast trouwens ook echt missen, maar dat is niet anders.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 15:47

Jaa stoomoven heb ik idd ook! Moet er straks alleen wel mee om leren te gaan _O-

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:50

Vjestagirl schreef:
Mijn oven zit ook op aanrechtblad hoogte, en ik zou niet anders meer willen. Echt ideaal.

Dit klinkt beter dan op ooghoogte ja.
Op ooghoogte is voor mij letterlijk, dat de hoogte van mijn ogen dus het midden van de oven is.
Dat is echt veel te hoog en met zware dingen als een goede lasagne ook gewoon gevaarlijk.
Helaas hebben veel inbouwkeukens de oven boven de koelkast en dat is voor mij als dwerg van 164 echt super onpraktisch.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:36

Wat doen jullie allemaal met de stoomoven?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:47

PoelieWoelie schreef:
Wat doen jullie allemaal met de stoomoven?

wat niet :o fruit stoven / pocheren, havermout maken, groente koken / roosteren (blijft echt lekkerder!), rijst/bulgur/couscous etc koken, creme brulee, dumplings maken, alle soorten tray bakes, vis / mosselen stomen, eieren pocheren, pompoenpuree maken, orzo/risotto...

leuke website ter inspiratie: steamandbake.com

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 16:55

*slaat de website snel op*

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:12

Ik ben heel blij met mijn combimagnetron + een losse magnetron. Hoe vaak het wel niet voorkwam dat ik even iets op wilde warmen terwijl de oven net aan stond... Anderen vonden het onzin maar gebruik ze dus heel vaak tegelijk, mijn combi magnetron staat overigens op de wasmachine in de bijkeuken, ideaal vind ik, scheelt ruimte in de keuken en je hoeft er toch niet constant bij.

Enige nadeel daarvan is dat ik niet wasmachine+droger+oven tegelijk aan kan doen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:47

Bij ons zit het bedieningspaneel net boven ooghoogte en dus de bovenkant in de oven voor mij op ooghoogte.
Het lukt mij hiermee prima om de plaat of een ovenschaal in de oven te schuiven of eruit te halen.
Beter dan bukken, imo.
Onze oven zit boven de koelkast, dus echt wel een eindje boven het aanrechtblad.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:43

Ik ben ook maar 1.63m en ik wil in mijn nieuwe keuken ook maximaal de oven op hoogte aanrechtblad. De combimagnetron staat nu in de bijkeuken op de vriezer. Ideale hoogte.
Mijn broer heeft de combi-oven ook boven de koelkast, en ik kan daar geen ovenschaal in zetten, dat is te hoog.
En ik ga niet met gloeiend hete ovenschalen balanceren op een krukje. Dat is vragen om een enkeltje brandwondencentrum.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:48

Er zijn tegenwoordig ook telescopische geleiders voor ovens beschikbaar, waarmee je het hele rooster naar buiten kunt trekken en dan je ovenschaal eraf kunt pakken.

https://www.otto.nl/p/826225921/aeg-tel ... lsrc=aw.ds
Zoiets dus.

Die staat nog wel op ons verlanglijstje, omdat je er dan nog gemakkelijker bij kan, ook vanaf de zijkant, om iets van het rooster te pakken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:58

Je hebt ook ovens waarvan de deur weg vouwt onder of naast de oven, zodat je ook niet met die loeihete deur zit.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:13

Ik ben ook maar krap 165, maar een oven op aanrecht hoogte is voor mij echt te laag. Dan kan ik niet goed in de oven kijken en brand ik me geheid.
Bij ons zit hij boven de koelkast, bovenkant op mijn ooghoogte, dat is echt perfect voor mij.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:30

Maar dan zit die toch ongeveer op aanrechthoogte? Als in: de hoogte alsof hij op het aanrecht zou staan? Beetje afhankelijk van hoe hoog je oven is.

De inbouwkoelkast van mijn broer is veel hoger dan ik groot ben, iets tussen de 1.75 en 1.80 m ofzo. Dat vind ik echt veeeeeel te hoog om daar nog een oven bovenop te zetten.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:18

Even om een beeld te geven, zo staat het er hier bij. Aanrecht is 90 cm hoog, tafel rechts zo'n 115 cm. Bovenkant van de oven zit op gelijke hoogte met de afzuigkap

Let niet op het stekkerblok wat dwars door de keuken hangt :'). Ben in februari verhuisd en er moet nog een stopcontact doorgetrokken worden naar de groene muur :')

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:51

Hier dus onderkant combi-oven zo'n 10 cm boven aanrechtblad. Dat is voor mij de beste hoogte en ik ben 1m60 :)

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:02

Wat een fijn topic dit :D Ik ben al maanden ontevreden met mijn ronde kruidenpotjes omdat ze steeds verschuiven in de kast en ook niet optimaal de ruimte benutten. Heb dankzij dit topic direct maar een tray van 72 hexagonale potten gekocht :o

Mijn oven is overigens ook ongeveer 10 cm boven het aanrechtblad, ik vind het erg handig! Nooit meer bukken of onhandig doen met hete ovenschalen of pannen, je schuift het er zo in en terwijl het in de oven staat kan je ook heel makkelijk zien hoe de boel erbij ligt.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:43

Wij krijgen binnenkort onze nieuwe keuken. Onze oven komt ook op hoogte. Boven de vaatwasser, en die zit ook net even iets hoger van de grond. We krijgen een apparatenwand met diepvries,koelkast en vaatwasser op rij bovenkant van de apparaten zal ongeveer op 1.20 komen denk ik en daar boven komt de oven en een nis voor het koffiezetapparaat. Het fornuis komt in het kookeiland aan de kopse kant met dubbele 1.2 lade eronder. Achter het fornuis zit de kraan en naast het kookeiland de apparatenwand met oven en vaatwasser. Als het goed is hebben we daarmee en goede werkdriehoek. Op het kookeiland is dan veel werkruimte, prullenbakken in de lades onder het kookeiland en een stekkerblok midden in het eiland voor keukenapparatuur. Het stekkerblok komt uit het eiland omhoog die kun je omlaag drukken. Zo iets:
https://stekkerblokkenshop.nl/exit-power-tower-3-stopcontacten-en-2-usb-laders.html?gclid=CjwKCAjwur-SBhB6EiwA5sKtjprMOCh19iqCxudO--mG9s-XtHvUedZNSkHY-KAdQ3DPJEgnyKnMoRoCAsYQAvD_BwE

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:49

Afbeelding
Zo is het bij ons:

Aanrecht is 94 cm hoog, onderkant oven zit op 116 cm boven de grond.

En lager dan dit zou ik mijn oven echt niet meer willen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:47

Zijn er eigenlijk ook mensen die het aanrechtblad hoger hebben dan standaard? Ik merk dat ik snel last van mijn rug krijg als ik er lang achter sta, en mijn vriend is 1.93, dus we denken erover om het in de nieuwe keuken zeker 20cm te verhogen. Voordeel is ook meer ruimte voor een extra lade.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:53

Ik heb wel hoger dan standaard, en dat is echt heel fijn. Geen 20 centimeter maar ik ben maar 1.74

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:55

Mijn broertje heeft het ook hoger dan standaard, die is goed 2 meter lang.
Het nadeel is wel dat zijn vriendin nu hakken draagt als ze wil koken, omdat het aan haar schouders zeer doet als ze er langer achter staat.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:58

Hier niet (huurwoning), maar als ik de keus heb zou ik dat persoonlijk wel doen. Ben zelf 1.92 en ik doe al m'n snijwerk aan de bartafel waar de magnetron/oven op staan (eerdere foto). Die is 115 cm hoog en daar ligt nog een snijplank van een cm of vijf op. Als ik wat meer snijwerk aan het aanrecht moet doen krijg ik ook last van m'n rug, omdat ik dan wat voorovergebogen moet staan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:28

Ons aanrechtblad is 94 cm en hoog en dat is hoger dan standaard, maar ik weet niet precies hoe hoog standaard is. Weet alleen dat ik in veel andere keukens het aanrecht best wel laag vind.
Ik ben 1.74 en vind 94 cm een heel fijne werkhoogte.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:59

Wij hebben onder de Ikea keuken voor de hoge maat pootjes gekozen, terwijl ik maar 1m60 ben. Maar vind dit een veel fijnere werkhoogte. Het mooist is het (vind ik) als je met je ellebogen in een rechte hoek gebogen aan je aanrechtblad kan snijden enzo.