Giro 555 wat doe jij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:39

Ik heb wel gedoneerd. Niet veel (zitten zelf nu ook niet in de meest geweldige financiële omstandigheden), maar wel dat wat we kunnen missen. Deze mensen hebben het nu harder nodig dan ik. Gelukkig hoef ik niet in een koude schuilkelder zonder stroom en water te leven.
Hier staat ook nog een doos kleding die ik wil doneren, maar heb nog niet gevonden waar ik dat een beetje in de buurt af kan geven.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:40

Mijn goede vriend is getrouwd met een Oekraïense man, samen wonen ze in Zwitserland, maar zijn familie is wel moeten vluchten. De ouders van mijn vriend zijn een inzameling gestart en daar heb ik aan gedoneerd. De familie zet zich zelf ook in om andere mensen daar te helpen zoveel als ze kunnen. Het geld wordt gebruikt om daar met de lokale bevolking van het dorp waar ze nu zijn zoveel mogelijk vluchtelingen te voorzien van eten en verzorging.

Iris82

Re: Giro 555 wat doe jij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:48

Ik heb ook gedoneerd. Dit omdat ik vreesde dat veel hulpgoederen zich op gingen stapelen bij de grens en dat is kennelijk precies wat er nu gebeurt. Het idee is heel mooi, maar het zijn allemaal kleine ideeën die centrale planning en coördinatie missen. Dus een hoop spullen komen zo niet bij de juiste persoon. Het Rode Kruis kent die coördinatie wel, maar die gaat ook niet voor ieder individueel initiatief de coördinatie overnemen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:50

Ik heb ook gedoneerd. Afgelopen week al, voor de actiedag. Lokale initiatieven vind ik lastig, juist vanwege de logistiek. Het initiatief zelf is super. Maar komen ze er wel doorheen? Dan doneer ik liever voor de mensen die hier opgevangen moeten worden. En die acties zie je ook langzamerhand opstarten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:57

F_Orumster schreef:
Er gaat ook geld kwijt aan inefficiënte individuele transportstromen, gebrekkig organisatie en mogelijk zijn de spullen niet optimaal. Daar valt ook wat voor te zeggen.

Mijn donatie van goederen is voor opvang van de mensen hier in NL. Het blijft niet hangen door logistieke problemen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:57

purny schreef:
Het kabinet heeft er nog eens 15 miljoen boven op gegooid. Dus als jullie je afvragen waarom alles zo duur wordt... dat wordt mooi door ons betaald.

Je klaagt wel erg veel Purny.

Misschien eens de beelden van de steden bekijken die plat worden gebombardeerd en de stroom vluchtelingen, die alles achter moeten laten.

Tel je zegeningen hier.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:00

Electra63 schreef:
purny schreef:
Het kabinet heeft er nog eens 15 miljoen boven op gegooid. Dus als jullie je afvragen waarom alles zo duur wordt... dat wordt mooi door ons betaald.

Je klaagt wel erg veel Purny.

Misschien eens de beelden van de steden bekijken die plat worden gebombardeerd en de stroom vluchtelingen, die alles achter moeten laten.

Tel je zegeningen hier.

Purny hoort bij de zgn minima. Ik snap wel dat ze klaagt. Zelf ben ik ook echt niet blij met de giga prijsstijgingen en voornamelijk de onzekerheid die dat allemaal met zich meebrengt.

Vooralsnog doet de regering hier geen fluit om haar burgers te helpen.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:04

https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... tkomt.html

In dit artikel wordt aangegeven dat het geld dat van giro 555 komt niet mag worden uitgegeven aan salarissen van personeel van het goede doel. Ik zag dat dit hierboven een motivatie was om niet te doneren maar daar zijn dus duidelijke afspraken over gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:05

Als je niet zoveel of niks kan missen, snap ik heel goed dat je niet doneert en misschien je steentje bijdraagt op een andere manier. Maar niks doen, kan toch niet? Het liefst zou ik mensen opnemen, maar dat gaat niet, dus dan maar een donatie. Vind ik zelf eigenlijk de meest makkelijke manier en voelt ook minder goed dan daadwerkelijk in actie komen, maar niks doen is voor mij/ons geen optie. Maak me grote zorgen om de hele situatie.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 09:09

Vind ik ook hoor punrny alles wordt steeds duurder, veel mensen komen steeds meer in de problemen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:10

Mijn hardloopclub doneert deze week iedere strip van je kaart (voor als je meedoet aan een training) aan 555.

Ik train zelf nog niet mee ivm herstel van een blessure, maar heb gezegd dat mijn strip voor deze week dan afgeschreven mag worden.

Verder doneer ik niet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:16

Ineke2 schreef:
[

Purny hoort bij de zgn minima. Ik snap wel dat ze klaagt. Zelf ben ik ook echt niet blij met de giga prijsstijgingen en voornamelijk de onzekerheid die dat allemaal met zich meebrengt.

Maar heeft de luxe op vakantie naar Amerika te gaan
Marleen heeft de luxe van paarden..

Het is maar waar je prioriteiten liggen....

De mensen in de Oekraïne hebben niks van die luxe niet eens een behoorlijk bed om je baby in te krijgen.....

Sturen baby's gewoon met vreemden mee in bussen zodat ze kunnen overleven

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:21

marleen_usar schreef:
Vind ik ook hoor punrny alles wordt steeds duurder, veel mensen komen steeds meer in de problemen.

Gelukkig zijn die problemen een schrijntje van de problemen van de mensen in de Oekraine of die de Oekraine ontvlucht zijn.

Op mijn werk is ook een actie gestart door mijn collega's met roots in de Oekraine. Er is ook een stichting van mensen uit de Oekraine in NL, sinds 2014, https://www.ukrainians.nl/language/nl/.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:26

De reden waarom ik dit vind is omdat er nog veel mensen wachten op een compensatie. Toeslagenaffaire en Groningen vergeten?
Het zou het kabinet sieren dit eerst af te handelen, maar dat gebeurd niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:31

Dus wij niks, dan zij ook niks Purny? Wat er gebeurd is met de toeslagenaffaire is echt schandalig en verwerpelijk, eveneens de situatie in Groningen, maar wist je dat zelfs meer dan de helft van de Groningers zegt: draai die gaskraan maar deels weer open? Als in: onze situatie is beroerd, maar die in Ukraine nog veel beroerder. Dat vind ik een hart hebben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:32

Echwel schreef:
Marleen heeft de luxe van paarden..

Het is maar waar je prioriteiten liggen....

De mensen in de Oekraïne hebben niks van die luxe niet eens een behoorlijk bed om je baby in te krijgen.....

Sturen baby's gewoon met vreemden mee in bussen zodat ze kunnen overleven

FYI: Ik ga niet elk jaar op vakantie en moet er genoeg voor laten, maar ik ben jou geen verantwoording schuldig dat ik op vakantie ga. ik werk er hard genoeg voor.
Ik heb geen paard en geen auto. Ik ga niet elke maand uit eten of naar de film.
Overigens heeft de regering al namens ons gegeven. En dat geld wat zij hebben gegeven wordt op ons doorbelast.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:34

purny schreef:
Het is fijn dat deze initiatieven er zijn maar er is nooit een grote tv actie

Er is elk jaar een benefietshow voor een NLs goed doel, volgens mij ALS. Daarnaast heb je ook elk jaar het glazen huis, wat ook altijd een grootse actie is, die ook op tv komt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:34

Kunnen we stoppen met elkaar veroordelen? Iedereen is vrij om te doen en laten wat hij wilt. Gelukkig wel, die vrijheid is kostbaar. Geven is je goed recht, niet geven of op een andere manier iets doen ook. Laten we elkaar hier niet ook nog eens af gaan lopen katten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:35

purny schreef:
De reden waarom ik dit vind is omdat er nog veel mensen wachten op een compensatie. Toeslagenaffaire en Groningen vergeten?

Daar ben ik het geheel mee eens.

En waarom is het hebben van een kind geen luxe? Want er wordt gezegd dat het hebben van een paard luxe is, maar voor sommigen is dat hun kind. Voor kinderen kies je ook immers.
Ik vind het raar dat er zo geoordeeld wordt.

Hetzelfde met een vakantie. Je weet nooit waarom iemand zgn. op vakantie gaat. Wie weet is er 20 jaar voor gespaard, is het om nog 1 keer familie te kunnen bezoeken, enz.

Het mag best gezegd worden dat het raar is dat de overheid niets, maar dan ook niets voor het eigen volk doet en ondertussen het geld maar naar het buitenland brengt. Is dat voor de buitenwereld? Want dat ga je dan wel denken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:39

Echwel schreef:
Ineke2 schreef:
[

Waar iemand langere tijd voor gespaard kan hebben?
Ik ga dit jaar ook voor het eerst in 4 jaar op vakantie binnen Europa. En ja daar ga ik hopelijk heel erg van genieten mag ik?
Die oorlog is heel erg, dat ontkent niemand maar om dan eventuele eigen problemen weg te bagatelliseren…

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:03

Sommige hebben hier wel een heel zwaar leven als ze hun eigen situatie vervelender vinden dan wat er in Oekraïne gebeurd.. sterkte!

Twee vrienden stellen hebben woonruimtes beschikbaar gesteld voor opvang en gevraagd om spullen om alles “instap klaar” te hebben, dus wij doneren lokaal met spullen en boodschappen en zien zo precies waar het terecht komt.
Zo kan iedereen zoeken naar een manier die past en goed voelt.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:03

We leven in een super welvarend land en dat lijken sommige mensen heel snel te vergeten. Ons sociale vangnet is echt wel prima vergeleken met veel andere plekken in de wereld. Tel je zegeningen. Als je wiegje een paar landen verderop had gestaan, had je een heel ander leven gehad. Het is mazzel dat we hier zijn geboren in plaats van in Rusland, Oekraïne of erger en niet meer dan dat.

Is Nederland perfect? Natuurlijk niet, maar je krijgt momenteel geen bommen op je hoofd. Ik denk dat onze ((over)groot)ouders die dat wel hadden ons ook wat minder zorgen maakten om benzine, vakanties en andere luxe zaken.

germie schreef:
Het mag best gezegd worden dat het raar is dat de overheid niets, maar dan ook niets voor het eigen volk doet en ondertussen het geld maar naar het buitenland brengt. Is dat voor de buitenwereld? Want dat ga je dan wel denken.

Nee, dat is omdat die mensen gebombardeerd worden en het voor ons zéér nadelig is als die gek uit Moskou z'n grenzen lekker veel richting de EU kan verschuiven.

Als wij bommen op ons hoofd krijgen, hopen we ook dat andere landen vinden dat bommen op je hoofd krijgen erger is dan minder op vakantie gaan.

Het hebben van een paard is ook écht een luxe. Ik merk dat ik me begin te ergeren aan dit topic. 'Erg hoor dat die mensen geen huis meer hebben, maar ik ben bang dat ik straks niet meer naar m'n favo restaurant kan'.

En dan noemen mensen mijn generatie verwend. :')

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:09

purny schreef:

Eens! Het zou 't kabinet sieren eerst mistanden in eigen land te verhelpen, maar daarvoor houden ze de hele tijd de hand op de knip, terwijl ze bij 't minste of geringste in 't buitenland met miljoenen (zo niet miljarden) willen smijten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:14

Shae schreef:
We leven in een super welvarend land en dat lijken sommige mensen heel snel te vergeten. Ons sociale vangnet is echt wel prima vergeleken met veel andere plekken in de wereld. Tel je zegeningen. Als je wiegje een paar landen verderop had gestaan, had je een heel ander leven gehad. Het is mazzel dat we hier zijn geboren in plaats van in Rusland, Oekraïne of erger en niet meer dan dat.

Is Nederland perfect? Natuurlijk niet, maar je krijgt momenteel geen bommen op je hoofd. Ik denk dat onze ((over)groot)ouders die dat wel hadden ons ook wat minder zorgen maakten om benzine, vakanties en andere luxe zaken.

germie schreef:

Nee, dat is omdat die mensen gebombardeerd worden en het voor ons zéér nadelig is als die gek uit Moskou z'n grenzen lekker veel richting de EU kan verschuiven.

Als wij bommen op ons hoofd krijgen, hopen we ook dat andere landen vinden dat bommen op je hoofd krijgen erger is dan minder op vakantie gaan.

Het hebben van een paard is ook écht een luxe. Ik merk dat ik me begin te ergeren aan dit topic. 'Erg hoor dat die mensen geen huis meer hebben, maar ik ben bang dat ik straks niet meer naar m'n favo restaurant kan'.

En dan noemen mensen mijn generatie verwend. :')

Jij wacht zeker niet op geld voor de Groningers of van de toeslagenaffaire?

Ik heb het niet over een restaurant, maar over beloftes van de overheid aan het eigen volk. En die beloftes worden wederom niet uitgevoerd. Weer zien die mensen geld naar anderen gaan, terwijl er gezegd is dat zij ook wat krijgen.

Daarnaast: En het hebben van een kind is ook echt luxe. Dat is ook een keuze geweest immers. En dan is dat nog een gesponsorde keuze ook. Waar ook kindervrijen en kinderlozen aan mee betalen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:15

Ik lees met verbazing hier een aantal reacties. Wat in Oekraine gebeurt is verschrikkelijk, de grenzen van Europa worden aangevallen en wat mij betreft is iedere hulp welkom daar. Ik vind een aantal hier echt weinig empathisch en vraag me af of je überhaupt het journaal hebt gekeken. Ik heb met tranen in mijn ogen zitten kijken wat daar gebeurt.

Ik heb gedoneerd aan Giro555 en ook aan iemand die spullen inzamelt heb ik een bedrag gedoneerd. Ik begrijp helemaal dat dit niet voor iedereen is weggelegd, maar het klagen over hoe we het in NL hebben (terwijl vrijwel iedereen hier een sociaal vangnet heeft) terwijl er een land in Europa platgebombardeerd wordt... ik vind het triest.