Gemeentelijke lasten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:41

Wij betalen zowel de gemeentelijke belastingen als die aan het waterschap gespreid, dat geeft je in ieder geval een veel beter beeld qua maandelijkse lasten, en heb je ze altijd in beeld, en niet opeens weer die schok in februari.

Hier voor een gezin van 3 (bijna 4) in totaal € 1200 euro. (WOZ, afval + riool + waterschap).
Wij betalen afval achteraf per kilo (niet per leging) en met kinderen in de luiers tikt dat ook nog wel aan (en dan doen we al parttime aan wasbaar). :=

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:45

Wetterskip wil inderdaad ook nog wat, 161 euro in totaal. Maar dat is dus niet van de gemeente.

Fitzroy

Re: Gemeentelijke lasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:49

Waterschap was 149,-. Ik zit nog niet zo slecht zie ik. Jammer dat ik ga verhuizen qua gemeentelijke lasten.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:58

Wij hebben de brief nog niet binnen maar ben even wezen kijken op website van gemeente.

Afval; 396,05 per jaar.
Riool; 247,18

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:02

Pfff wat een bedragen valerie. Welke gemeente is dat?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:09

Voor een 2pers huishouden 464 euro voor afvalstoffen+riool en 256 voor waterschapsbelasting. Samen ruim 700 euro voor dit jaar dus. Echt ongelofelijk veel. Ik snap niet hoe iedereen dit kan betalen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:12

karuna schreef:
Rioolheffing is echt veel lager zeg :oo

Zouden gemeentes hierop mogen verdienen eigenlijk? Ik dacht het niet maar hoe kan er zoveel verschil inzitten? Ik kan me niet echt voorstellen dat het schoonmaken ervan per regio zoveel kan schelen

Gemeentelijke belasting is het inkomen van de gemeente.
Afval heffing is hier ook stevig : die vuilniswagens rijden veel meer kilometers dan hun collega's in de Randstad.

(Gemeenten krijgen ook wel geld voor bepaalde zaken uit Den Haag, maar een deel moet door de burgers worden opgebracht.)

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:19

Doubtless schreef:
Pfff wat een bedragen valerie. Welke gemeente is dat?

Heemstede... geloof dat wij ook in top 25 van duurste gemeente zitten. Ben aan ene kant wel nieuwsgierig wat woz waarde nu van woning is.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:26

Rioolheffing hebben wij niet (septictank).

Vast bedrag voor afval is nu €270,- per jaar en per leging van de rest afvalbak €4,86.

Waterschapsbelasting is €677 per jaar.

Al met al tikken dat soort dingen toch flink aan :7

Jigglemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:32

[Deleted]
Laatst bijgewerkt door Jigglemouse op 09-05-23 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:44

Hier Stadskanaal, woz weet ik nog niet. Daar zijn ze altijd erg laat mee, pas eind februari weet ik dat

Waterschapsbelasting is 76.91 per huishouden watersysteemheffing en 0,04377% van de woz ( zal bij mij op nog geen 56 euro uitkomen) en 222 euro zuiveringsheffing voor 2 of meer personen (voor 1 persoon 74 euro)
Wij zitten hier met zijn tweeen. Totaal zal dus ongeveer 350 zijn.

Gemeentelijke belastingen is rioolheffing 167 per huishouden, containerlediging is vast 76 per half jaar en daarnaast voor de grijze 6.75 per keer (grote van 240 liter, die is bij mij ongeveer 1x per 3 a 4 maanden nodig)
Groen is 2.40 per keer, dit kan elke 2 weken.
Plastic en drankkarton is gratis elke 2 weken. Glas gaat naar de glasbak en papier is 1x per maand gratis.

Voor mensen met kinderen in de luiers zijn er speciale containers en mensen met veel medisch afval, bv incontinentiemateriaal krijgen gedeeltelijk kwijtschelding.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:45

Ik krijg hem einde van de maand binnen maar heb even de prijzen opgezocht op de website van de gemeente.

Afval: €271 (meerpersoonshuishouden)
Riool: €211

En daar komt ook de hond nog bij €80

Totaal is het €21 duurder dan vorig jaar.

Waterschap was vorig jaar €225

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:49

Swah schreef:
Hier voor een gezin van 3 (bijna 4) in totaal € 1200 euro. (WOZ, afval + riool + waterschap).
Wij betalen afval achteraf per kilo (niet per leging) en met kinderen in de luiers tikt dat ook nog wel aan (en dan doen we al parttime aan wasbaar). :=

Niet persoonlijk bedoeld, maar uit dit bedrag blijkt maar weer hoe slecht het met de verdeling gesteld is in Nederland. Ik heb mijn WOZ nog niet binnen, maar als die die van vorig jaar optel bij de rest, zit ik in mijn eentje aan misschien 150 euro minder dan jullie aan wat ik moet betalen.

Edit: Precies wat SJP dus zegt. Gaat echt nergens over die verschillen tussen 1 of meerpersoonshuishoudens. Volgens mij schijten 4 mensen een heel stuk meer dan 1 en wordt het riool daardoor ook (veel) meer belast...

Lalidan, ik weet ook niet of dat landelijk geregeld is, of per provincie, maar ik was eigenlijk ook in de overtuiging dat huurders een gedeelte moesten betalen en huiseigenaren het eigenarendeel daarvan.

Wat houdt dat watersysteem bij jullie in, Chanicha?

Dat is netjes Nuscaniels. Welke gemeente is dat?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 21:00

Hier ook de aanslag binnen, 1611 euries...inclusief de 399 euro hondenbelasting.
Mag je dan in twee keer betalen, dat dan weer wel >;)

Eigen huis, twee personen.

Jigglemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 21:13

[Deleted]
Laatst bijgewerkt door Jigglemouse op 09-05-23 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 21:24

Bij ons hebben ze sinds dit jaar bij afvalstoffenheffing dat het afhankelijk is van de grootte van je zwarte container. Dus al je een kliko hebt van 80 liter (inzetbak) zijn de kosten per jaar en per lediging lager. GFT, pmd en papier wordt gratis opgehaald.

Ze proberen zo dus mensen te stimuleren om vooral afval te scheiden, zodat je minder vaak de zwarte container buiten zet. En bij ons werkt het, merk ik. Ik ben druk aan het scheiden :-). Maar ik vind het wel een eerlijk systeem dat je er zelf invloed op hebt hoeveel je betaalt aan je afval.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 21:48

Heb hem nog niet binnen, maar vroeg mij af of het mogelijk is om kwijtschelding aan te vragen als student zijnde. Of dat ze dan gaan zeggen dat je maar meer moet gaan lenen bij duo...

Wat extra zuur is is dat ze een wijziging in de grondcontainers voor de flat hebben gemaakt.
We gebruiken daar een pasje voor en binnenkort moeten we daar dus per storting voor gaan betalen ipv onbeperkt. Het leuke is dat de gemeente in die containeringang nu ijzeren platen heeft geschroefd waardoor de ingang een stuk kleiner word. Hierdoor kan je er nog alleen kleine containerzakjes van 35liter ingooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 21:54

SnuitjeLove schreef:
Heb hem nog niet binnen, maar vroeg mij af of het mogelijk is om kwijtschelding aan te vragen als student zijnde. Of dat ze dan gaan zeggen dat je maar meer moet gaan lenen bij duo...

Wat extra zuur is is dat ze een wijziging in de grondcontainers voor de flat hebben gemaakt.
We gebruiken daar een pasje voor en binnenkort moeten we daar dus per storting voor gaan betalen ipv onbeperkt. Het leuke is dat de gemeente in die containeringang nu ijzeren platen heeft geschroefd waardoor de ingang een stuk kleiner word. Hierdoor kan je er nog alleen kleine containerzakjes van 35liter ingooien.

Dat is zeker mogelijk! Lening is geen inkomen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:02

Ik heb 'm nog niet binnen, maar ik zit gemiddeld op 100 euro per maand (incl. waterschap).

Edit: 1 persoon, koopappartement

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:41

Wij moeten ook een kleine 1000 euro betalen voor alles bij elkaar. Een huishouden van 2 personen in het midden van Amersfoort. Wij hebben ons er het eerste jaar in vergist en tegenwoordig sparen wij hier elke maand allebei 50 euro voor zodat we niet voor verrassingen komen te staan. Vindt het altijd ontzettend veel geld voor 1e levensbehoeften waar je ook niet onder uit kan/op kan besparen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:45

Badeendje schreef:
Voor een 2pers huishouden 464 euro voor afvalstoffen+riool en 256 voor waterschapsbelasting. Samen ruim 700 euro voor dit jaar dus. Echt ongelofelijk veel. Ik snap niet hoe iedereen dit kan betalen.

Ik betaalde vorig jaar in 10 termijnen.
670 gemeente belasting
En 330 waterschap.

Alleenstaande ouder dus wordt berekend als meerpersoons huishouden maar is maar 1 inkomen..

Zal dit jaar niet veel goedkoper zijn, eerder duurder.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:52

Ik doe het ook in termijnen.
Kwijtschelding zijn ze best moeilijk in, mijn moeder had haar AOW en een klein pensioentje van mijn vader en die kreeg het niet maar het is altijd te proberen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:04

Kwijtschelding is vrij strikt, je mag vaak niet meer dan een bedrag wat je per maand nodig hebt om van te leven op je rekening hebben. Dus daar komen niet veel mensen voor in aanmerking .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:08

Regels kwijtschelding zijn strenger dan regels bijstand, beetje met je geld kunnen omgaan en je moet betalen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:16

Hier nog niet binnen maar lees veel over de rioolheffing.

Vanuit werk weet ik dat juist hoe meer mensen gebruik maken ( op de goede manier ) het het minst kost. En voor riool kan je bij de gemeente het beheerplannen opvragen waar dit bedrag op is gebaseerd want dit moet namelijk wel echt aan riool (afvalwater) worden uitgegeven en mag niet op de grote hoop.