Duurzame kleding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nienkje_H

Re: Duurzame kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:12

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:19

callippo schreef:
Ik lease sinds een tijdje een spijkerbroek van Mud jeans. Zit minimaal elasthan in en voelt een heel stuk steviger dan de meeste huidige slappe spijkerbroeken.

Bij Mud bestaan de broeken deels al uit gerecyclede jeans en kan spijkerstof tot 96% katoen (dus met Elasthan) nog gerecycled worden. Dus helemaal zonder stretch hoeft ook niet, gelukkig :-)

https://mudjeans.nl/pages/duurzaamheid-onze-impact

Hoe werkt dat leasen? Je betaalt per maand zag ik, maar hoelang dan? En als de broek kapot / versleten is wat dan?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:24

Ineke2 schreef:
callippo schreef:
Ik lease sinds een tijdje een spijkerbroek van Mud jeans. Zit minimaal elasthan in en voelt een heel stuk steviger dan de meeste huidige slappe spijkerbroeken.

Bij Mud bestaan de broeken deels al uit gerecyclede jeans en kan spijkerstof tot 96% katoen (dus met Elasthan) nog gerecycled worden. Dus helemaal zonder stretch hoeft ook niet, gelukkig :-)

Hoe werkt dat leasen? Je betaalt per maand zag ik, maar hoelang dan? En als de broek kapot / versleten is wat dan?

Je betaalt voor een jaar, daarna is hij van jou.

Bij kapot, versleten of tussendoor willen ruilen voor een ander model/maat kan dat. Dat is het voordeel van lease.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 00:21

Ineke2 schreef:
callippo schreef:

Ik heb 2 broeken van Mud Jeans, gewoon gekocht. Ze zijn erg fijn. Vallen wel wat groot vind ik maar komt misschien door elastaan.
Als je die binnen een jaar versleten krijgt ben je echt grof bezig en ik ben een uitdaging voor broeken. Ik zit vaak op de grond (tegels, straatstenen, schelpen, gras, zand, aarde) en zit ook heel veel op mijn hurken (zoals kleine kinderen en Aziaten met voet geheel op de grond). Ze zijn in elk geval van betere kwaliteit dan broeken van McGregor, Dubarry of Barbour, waarbij de laatste wel in de buurt komt. Van andere merken weet ik niet wat de actuele kwaliteit is. Kuyuchi was ik niet tevreden over maar dat is 20 jaar geleden (wauw ik zie net dat het toen maar net bestond).

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 07:56

Bedankt voor de antwoorden :)
Ik heb normaal damesmaat 34/36, geen kont :+ en ben 1.70 lang. Best lastig dan om de maat te gokken. Ik ga eens mailen met het bedrijf.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 14:49

Ineke2 schreef:
Bedankt voor de antwoorden :)
Ik heb normaal damesmaat 34/36, geen kont :+ en ben 1.70 lang. Best lastig dan om de maat te gokken. Ik ga eens mailen met het bedrijf.

Ik ben net iets kleiner en heb al heel mij leven een stevige kont en sinds mijn puberteit meestal maatje 36. Van Mud Jeans heb ik W27L30. Wijdte is iets ruim en ik moet altijd een riem om anders zakt de broek van mijn kont. Lengte zou absoluut geen cm langer moeten maar ik heb vrij korte benen en draag heel platte schoenen.
Oja, maat was op hun advies.

streep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:35

Hoi iedereen, een ander vraagje en ik hoop dat jullie mij zouden kunnen helpen. Ik ben de eigenaar van watMooi een duurzame mode webshop. We zijn bezig met nieuwe enveloppes te laten maken om de kleding te versturen.

We hebben 2 keuzes.
1. een papierenzak. Ik denk dat jullie ze wel kennen van coolblue of bol.com
2. of een zak die 100% composteerbaar is en die je in de groene bak kan doen.

In welke kledingzak zouden jullie graag je duurzame kleding ontvangen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:44

Aan composteerbaar plastic zitten nogal wat haken en ogen qua nodige tijd en temperatuur. Papier is dan een betere optie, die is zeker op redelijke termijn composteerbaar/biologisch afbreekbaar.

streep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:54

Dat klopt, het duurt met de zakken die wij zouden inkopen 90 dagen als je ze in de groen bak doet en 180 dagen als je ze op je eigen composthoop gooit in de tuin. Bedankt voor je reactie.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 15:22

Ik zou om die reden ook papier zeggen, en ook omdat composteerbaar plastic waarschijnlijk meer uitstoot geeft qua produceren. Het liefst zie ik overigens dat bedrijven dozen hergebruiken (wanneer die er zijn natuurlijk)

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 15:27

Lastige kwestie.
Welk type zak is qua productie het minst belastend?
Maar ook, welke is steviger? Want wij kregen laatst iets bezorgd in een kapot gescheurde papierenzak, een deel van de inhoud miste. (Bezorging door het door ons verfoeide DHL want hier gaat dat ca. 50% van de tijd fout.)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 15:39

Mij zou het niet uit maken. Ik zou gaan voor de Milieu vriendelijkste optie. Als je wel voor composteerbaar gaat zou ik dat goed aangeven voordat mensen het toch gewoon weggooien

Dozen hergebruiken vind ik ook een hele mooie. Supermarkten ed snijden ze vaak open en dan gaan ze in de bak. Zou mooi zijn als je ze kan hergebruiken.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 15:42

Voor de fans van Mud jeans, die toevallig Greenchoice als energieleverancier hebben, je spaart daar punten, je kon er kortingsbonnen voor Mud jeans mee bestellen (gratis), voor een korting van 25 procent per aankoop van een jeans.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 15:49

Ik vind die papieren zakken die Zalando stuurt ook goed, want die zijn al gemaakt om her te gebruiken. Dar zit een extra plakstrip op.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:10

Amber_anne schreef:
Mij zou het niet uit maken. Ik zou gaan voor de Milieu vriendelijkste optie. Als je wel voor composteerbaar gaat zou ik dat goed aangeven voordat mensen het toch gewoon weggooien

Dozen hergebruiken vind ik ook een hele mooie. Supermarkten ed snijden ze vaak open en dan gaan ze in de bak. Zou mooi zijn als je ze kan hergebruiken.

Oja! dat. Het is vaak totaal onduidelijk en mensen zoals mijn partner gooien het vrijwel steevast in de verkeerde afvalbak.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:33

Composteerbaar plastic is enkel composteerbaar, dat wil niet zeggen dat het wordt gecomposteerd. Bij commerciële compostering is de duur te kort om het te composteren. Bij afvalverwerkers zal het dus gewoon verbrand worden. Daarnaast kunnen ze niet zien of iets wel of niet composteerbaar is op een grote hoop, dus nemen ze het zekere voor het onzekere.
Zelfde geldt voor theezakjes. Op de markt bestaat er nog niets wat composteerbaar is voor een commerciële composteerplaats. Al zou het wel bestaan, worden zakken met dergelijke theezakjes vooralsnog afgekeurd.

Even zomaar binnenvallen :P

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:34

Danique_G schreef:
Composteerbaar plastic is enkel composteerbaar, dat wil niet zeggen dat het wordt gecomposteerd. Bij commerciële compostering is de duur te kort om het te composteren. Bij afvalverwerkers zal het dus gewoon verbrand worden. Daarnaast kunnen ze niet zien of iets wel of niet composteerbaar is op een grote hoop, dus nemen ze het zekere voor het onzekere.
Zelfde geldt voor theezakjes. Op de markt bestaat er nog niets wat composteerbaar is voor een commerciële composteerplaats. Al zou het wel bestaan, worden zakken met dergelijke theezakjes vooralsnog afgekeurd.

Daarom inderdaad een voorkeur voor papier.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:40

Maar is het niet zo dat papier minder op een pallet past omdat het dikker is en zo meer vervoer nodig heeft?

Eerlijk..ik kijk niet of mijn kleding duurzaam is.
Kleding gaat vlot 10 jaar of langer mee. Daarnaast koop ik erg weinig.
Ik heb nog truien aan die 20 jaar oud zijn en bij de paarden echt nog prima.
Koop ook nog 2e hands.
En als het dan versleten is gaat het naar de milieu straat want dan is het echt echt versleten.
Dat vind ik duurzaam.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:45

DuoPenotti schreef:
Maar is het niet zo dat papier minder op een pallet past omdat het dikker is en zo meer vervoer nodig heeft?

Koop ook nog 2e hands.
En als het dan versleten is gaat het naar de milieu straat want dan is het echt echt versleten.
Dat vind ik duurzaam.

Maar, waarom zit je dan in het duurzame kleding topic? :') ik kijk of kleding duurzaam is én doe er 10+ jaar mee..

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:46

Kaka schreef:
Danique_G schreef:

Daarom inderdaad een voorkeur voor papier.

Ook papier is nog niet zo goed als het lijkt! De milieu impact uitgedrukt is CO2-equivalenten ligt hoger bij papier
(Bron: Babette porcelijn)
En het is sterk afhankelijk van je afvalverwerker en het papier zelf of daadwerkelijk recyclebaar is. Enkelzijdige plastificering is los te weken. Dubbelzijdig dan weer niet. Boel haken en ogen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:48

DuoPenotti schreef:

Koop ook nog 2e hands.
Dat vind ik duurzaam.

Mee eens. Je kunt zo duurzaam als kan inkopen, maar meest duurzame is de kleding die niet is gekocht (en uiteindelijk geproduceerd). Consumentisme is uiteindelijk wat de milieu impact van een westerling zo sky high maakt

Maar, in zekere zin snap ik wel dat niet alles 2e hands is te kopen. Onderbroeken bijvoorbeeld :') en dan is het wel fijn een beetje onderzoek te doen naar de wereld van green washing en de fashion industry
Laatst bijgewerkt door Raineri op 26-08-22 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:49

JudithGigi schreef:
DuoPenotti schreef:

Koop ook nog 2e hands.
Dat vind ik duurzaam.

Maar, waarom zit je dan in het duurzame kleding topic? :') ik kijk of kleding duurzaam is én doe er 10+ jaar mee..

Omdat ik aan wilde geven dat er lang mee doen duurzaam is :j

Ken genoeg mensen die kijken wat duurzaam is en het vervolgens 1 seizoen 3 keer dragen.
Van jou dus helemaal top :j

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:03

DuoPenotti schreef:
JudithGigi schreef:

Omdat ik aan wilde geven dat er lang mee doen duurzaam is :j

Ken genoeg mensen die kijken wat duurzaam is en het vervolgens 1 seizoen 3 keer dragen.
Van jou dus helemaal top :j

Dat is wel heel erg inderdaad :')

streep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:22

Bedankt voor alle reacties. Papier heeft over het algemeen de voorkeur. Dozen hergebruiken is helaas voor ons niet te doen omdat we veel bestellingen op een dag hebben. We proberen ook ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk lucht wordt verspeeld in het verzenden. Dat de bezorgbusjes niet met 100 dozen rijden waar de helft lucht van is. Daarom heeft een zak die we kunnen aanpassen aan het formaat onze voorkeur ipv dozen.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:30

Mijn oplossing voor zo duurzaam mogelijke kleding:

1. Vintage kopen van echt duurzame kwaliteitsmerken. gaat hartstikke lang mee.
2. Kleding ruilen met fijne mensen. ik heb nu schitterende blousen en colberts van een goeie vriend, en een vriendin loopt weer in de jurkjes die ik al eens krijg.