Morgen met trailer op pad? Think twice

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Morgen met trailer op pad? Think twice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 07:54

Morgen is er toch nog niks aan de hand?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 08:03

Op mijn weerapp staat voor morgenmiddag windkracht 6 en in de avond/nacht kracht 7. Dat is zuidoost groningen. Ik ga vanaf windkracht 6 niet met de trailer op pad, met name vanwege gemene windvlagen die er dan tussen kunnen zitten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 08:04

Kun je zo niks van zeggen. Hangt onder andere ook van de auto af die je er voor hebt staan.

Marieke1495Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 08:12

SusanH schreef:
Kun je zo niks van zeggen. Hangt onder andere ook van de auto af die je er voor hebt staan.

En ford kuga. :)

Muronia schreef:
Op mijn weerapp staat voor morgenmiddag windkracht 6 en in de avond/nacht kracht 7. Dat is zuidoost groningen. Ik ga vanaf windkracht 6 niet met de trailer op pad, met name vanwege gemene windvlagen die er dan tussen kunnen zitten.

Dankjewel voor je reactie! :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 08:48

Ik zelf rij niet meer met trailer met windkracht 6 of harder muv echt spoed.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 09:25

Windkracht 5 doe ik al liever niet, of het moet kliniek zijn. Voor alleen maar een buitenrit laat ik de trailer dan staan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 12:03

Het ziet er toch naar uit dat het donderdag en vrijdag echt heel slecht wordt. Ik heb de app van weeronline en die voorspelt ook boven land zware windstoten.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 12:50

SusanH schreef:
Ik ga de windy app eens checken.

Edit: die heeft het zwaartepunt boven Friesland en Groningen liggen. Dus die voorspelling van hierboven is idd bijzonder. Windy zit wel heel vaak goed.

Windy is een ander model, de modellen zijn nog een beetje zoekende waar het zwaartepunt ligt. Maar dat het een puinhoop wordt, is wel een feit. :=

Dit is wel een bijzonder fenomeen, de kanaalrat. Dat kan zorgen voor een extra stuwing van het zeewater en heel venijnige windstoten, aangezien ze door een soort fuik gaan := Er zijn wel meer kaarten die nu met deze stroming komen. Dat brengt weer andere problemen met zich mee, want dat kan ook zorgen voor een flinke stuwing van het water. Maar geen noordwesterwind, daar ben ik al blij mee want dat zou pas echt ellendig worden :=

Afbeelding

Zoals het nu lijkt, ligt donderdag ergens tussen woensdagnacht en donderdagmiddag het hoogtepunt in het Noorden. Vrijdag lijkt dus het hoogtepunt later op de avond te liggen, vanuit het zuiden. Dat kan echt serieus heftig uitpakken, vooral voor België en de kustgebieden. Maar deze timing kan nog veranderen, want het is nu voor het eerst dat de modellen met een avondsetting komen.

Overigens is een kanaalrat een storm die vanuit de Atlantische oceaan het kanaal door duikt. Hij kreeg de naam omdat men vroeger dit soort stormen niet aan zag komen. Modellen konden dat niet berekenen en zo ontstonden er nog wel eens dodelijke situaties met een kanaalrat. Men kon volledig worden verrast door de plots opkomende storm.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 12:58

Het ligt er helemaal aan waar je heen gaat met de trailer. Met windkracht 7 gerust eens naar de vereniging gereden, maar dat is vrij binnendoor en een stukje van 4 km.
Heb weleens een wedstrijd afgezegd omdat er flinke wind voorspelt was rond het tijdstip dat wij naar huis zouden rijden. Toen kwamen de kalvereniglo's van de buren voorbij waaien en was ik blij dat ik thuis was.
Ik ben benieuwd wat er komen gaat.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:26

Die timing van vrijdag is wel ruk, want dan is ie hier precies op zijn hoogtepunt als wij les zouden hebben met rukwinden van 100km/h. Dan ga ik dus mooi niet heen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 13:32

Afbeelding

Dit is wel verontrustend. Iemand heeft even de potentiële windsnelheden per model op een rijtje gezet. ECWMF is het minst, maar die is altijd een beetje ondermaats... Over het algemeen is ICON het meest betrouwbaar en laat die nou het hoogst uitschieten...
Dit is een samenvatting van woensdagnacht tot vrijdagnacht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:33

Ik had al gekeken natuurlijk. We hoeven gelukkig niet op pad met de trailer.
De zondag (niet afgelopen, maar de week daarvoor) was het ook echt niet te doen met de trailer. We zouden op wedstrijd, maar die was niet afgelast. Dus gewoon 25 euro moeten betalen; niet een stal waar ik de volgende keer nog eens ga starten. Belachelijk want andere stallen in de buurt hadden hun wedstrijden wel gecancelled.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:36

Dat ziet er niet best uit. Knmi heeft het ook al over mogelijk code oranje. En onweeronline geeft ook al waarschuwingen af. Wij hoeven ook niet weg. En hebben nu gelukkig de paarden op een plek staan waar ze binnen blijven met dit weer.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:39

Ik woon in het noorden van het land ^) := Ziet er niet heel fraai uit. Hopelijk gaat het nog wat mee vallen, maar dat worden leuke staldiensten donderdag en vrijdag...

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:49

Oef wat een voorspellingen... Laten wij nu net dit weekend een weekendje weg gaan met de paarden, dat wordt dus een uitdaging.

De planning was om vrijdagochtend te gaan maar het lijkt er op dat dat geen handig plan is. Nu maar hopen dat we zaterdagochtend alsnog kunnen gaan en anders evt. ons weekendje kunnen verplaatsen.

Overigens staan de paarden bij ons lekker 24/7 op een PP, gelukkig wel veel schuilmogelijkheid en ook windstillere plekken (achter de heuvels op de track). Hopen dat er geen vliegende schuilstal taferelen onstaan :')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 13:56

xDeena_ schreef:
Oef wat een voorspellingen... Laten wij nu net dit weekend een weekendje weg gaan met de paarden, dat wordt dus een uitdaging.

De planning was om vrijdagochtend te gaan maar het lijkt er op dat dat geen handig plan is. Nu maar hopen dat we zaterdagochtend alsnog kunnen gaan en anders evt. ons weekendje kunnen verplaatsen.

Overigens staan de paarden bij ons lekker 24/7 op een PP, gelukkig wel veel schuilmogelijkheid en ook windstillere plekken (achter de heuvels op de track). Hopen dat er geen vliegende schuilstal taferelen onstaan :')

Ik zou daar sowieso over nadenken, want grote kans dat het een puinhoop wordt in het hele land. Als in omgavallen bomen enzo. Dus buitenrijden dit weekend wordt sowieso lastig denk ik :=

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:06

Die tabel is dat voor de donderdag of de vrijdag?

Ik hoop vrijdag. Donderdag moet ik naar m'n werk, rij dan een stuk langs zee over de boulevard.
Hopelijk is het net zoals Corrie, die viel ook mee voor wat er voorspeld was aan de kust. In het dorp heeft die geen schade veroorzaakt alleen op het strand.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:47

Hmmm, klinkt niet heel prettig allemaal.... Word weer stalwerk gok ik. Paarden zijn niet happy met zoveel wind en kan ook wel eens gevaarlijk worden. Ik heb de storm van 18 januari 2018 nog in mijn hoofd, toen was er best veel kapot gewaaid op het erf :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:14

Ik heb deze als achtergrond voor mijn Chrome

Afbeelding
Hoop niet dat we zo'n jongen hier krijgen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 16:03

Tancreda4 schreef:
Hmmm, klinkt niet heel prettig allemaal.... Word weer stalwerk gok ik. Paarden zijn niet happy met zoveel wind en kan ook wel eens gevaarlijk worden. Ik heb de storm van 18 januari 2018 nog in mijn hoofd, toen was er best veel kapot gewaaid op het erf :=

Ja echt he, toen ging bij mij het dak eraf, letterlijk. Nu heb ik inmiddels verhuisd maar hier waait het nog harder _O- ik wil dus meteen even kwijt dat ik blij ben met dit topic en de waarschuwing, losse spullen buiten (meubels, kliko's etc.) heb ik nog steeds vast liggen met spanbanden nog vanwege de vorige storm, maar ik ga nog wel een extra rondje door de tuin maken van de week, even dubbelchecken of alles nog veilig vast ligt voordat het begint.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 16:07

Hmmm wij zouden gaan oefenspringen. Dat gaan we dus maar even niet doen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 16:38

Ben benieuwd hoe erg de caravan gaat schudden. Niks aan in een stacaravan onder een rij bomen...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:16

Ik word niet vrolijk van het weersbericht.. ik ben altijd al bang van storm maar sinds ik vorig jaar letterlijk naast een valwind stond die het dak van mijn stal, 2 bomen en de trampoline heeft gemold is het helemaal klaar. Op dat soort momenten baal ik wel een beetje dat ik alleen woon.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:19

Dat is naar om mee te maken. Hopelijk valt het mee bij jou.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:29

Pfoe ik woon in België en heb er echt geen zin in. Ik heb enkel een 2-paards wagentje, ook als mijn dagelijks vervoer. Naast een motor dan, maar dat lijkt ook geen goede optie :+ .
Stabieler dan een trailer natuurlijk maar tis wel een groot ding dat veel wind vangt.
Heb afgelopen weken al vaker een momentje gehad dat ik m’n stuur goed moet vasthouden, maar nu lijkt het vrijdag nog erger te worden.