Wasbare luiers...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Re: Wasbare luiers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 10:01

Idd, mss een 2de hands newborn set kopen? Die zijn nooit lang gebruikt, want groeien ze vlug uit en na die enkele maanden weet je wel of je dit al dan niet nog 2 jaar wil gaan doen.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:01

J0anieke schreef:
Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik heb een consult pakket aangevraagd bij billenboetiek en ga ze bekijken.

Ik twijfel om een voordeelpakken daar aan te schaffen, een luxe pakket is daar 1250, dan heb je alles wat je nodig hebt lijkt het. Heeft iemand van jullie die aangeschaft en zijn jullie daar tevreden over? Of zitten er onnodige dingen bij?

Wij hebben vorig jaar een pakket besteld bij de Billenboetiek, toen waren de pakketten nog anders (basis en luxe van nu). Heb even snel gespiekt hoe het pakket er nu uitziet. De items waar je over na moet denken zijn de volgende items:
-TotsBots Easyfit Star of Teenyfitstar 1x
- Wasbare billendoekjes, 30 x

Wij hebben toentertijd een basispakket gekocht en zelf aangevuld met zwemluier, wetbags, wasnetjes en 10 billendoekjes. Wij maken gebruik van een prullenbak met 2 compartimenten voor de luiers en afval. Daarnaast lopen de wasbare billendoekjes niet bij ons en dienen deze nu als snoetpoetsers.
Laatst bijgewerkt door Tatjanaa op 13-04-22 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:17

Dank je wel! Ik twijfelde inderdaad ook over dat broekje en de billendoekjes. Ik heb nu de comfort geselecteerd en kom dan al meer dan 50 euro goedkoper uit als ik dingen toevoeg die me handig lijken om erbij te doen.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:40

Nu jullie het over zwemluiers hebben; zit er een groot verschil tussen een zwemluier en een buitenbroekje? Ik bedacht me laatst dat we (een nauw sluitend) overbroekje misschien wel als zwemluier kunnen gebruiken.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:53

SplashIsLief schreef:
Nu jullie het over zwemluiers hebben; zit er een groot verschil tussen een zwemluier en een buitenbroekje? Ik bedacht me laatst dat we (een nauw sluitend) overbroekje misschien wel als zwemluier kunnen gebruiken.

Ja, bij ons wel!

Onze zwemluiers zijn van een zachte stof zonder waterdichte delen. Het overbroekje is echt een 'waterdicht' hoesje als het ware zonder voering. Wij hebben de Popolini overbroekjes voor het tweedelig systeem.

Volgens mij is het doel van zwemluiers dat er geen poep in het water komt, maar laten ze wel urine door (ook de wegwerp).

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:57

Ben ik weer. Net een online consult gevolgd van billenboetiek incl doos met voorbeelden. Erg fijn om ze even in de hand te houden.
Nu valt me gelijk op dat het verschil van de maat 1 en 2 van de totsbots basisluiers helemaal niet zo groot is. Heeft iemand van jullie ervaring met eerste maanden wegwerp en pas vanaf maat 2 overgaan naar wasbare wanneer dat kan? Daar neig ik nu het meeste naar.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:23

Moeilijk…. Ik denk dat die overgang moeilijker is dan direct wasbaar…. De billen zijn best veel groter met wasbaar dat het echt even aanpassen is.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:51

Iemand enig idee waarom niet de gewone hydrofiele doekem/luiers meer gebruikt worden als luier?

Ik ben ook aan het nadenken om wasbare luiers aan te schaffen. Lees namelijk dat wegwerpluiers invloed kunnen hebben op de voortplanting later ivm warmte.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:17

Ik denk omdat doeken nog wat meer gedoe zijn dan voorgevormde luiers…. Het vraagt al wat meer werk, doeken zijn dat nog meer.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:21

Joannieke wij zijn pas rond de 10/11 maanden overgegaan naar wasbaar. Je hebt via Facebook ook wasbaar op reis en dan kan je verschillende soorten uitproberen. Erg prettig en zo heb je direct ook een idee wat voor merk er bij je kleintje past. Totsbots pastte hier niet zo goed, terwijl we daar eerst wel voor hadden gekozen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:23

Was een leuk topic! Hier in 2012 toen onze dochter 3 mond oud was begonnen met wasbare luiers, sindsdien s nachts zindelijk en toen ze anderhalf was deed ze alles op het potje. Zo blij met mijn keuze destijds.

In het begin ging alles apart in emmers, maar al gauw gingen de luiers met de gewone was mee.

Ik gebruikte de kushies met papieren inleggers, zo de drollen ik de wc en die papieren inleggers in de was en die gingen ook tig rondes mee.

Mochten we ooit nog een keer zwanger raken en alles gaat goed ga ik weer voor de wasbare versie.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 07:51

LadyDaily schreef:
Iemand enig idee waarom niet de gewone hydrofiele doekem/luiers meer gebruikt worden als luier?

Ik ben ook aan het nadenken om wasbare luiers aan te schaffen. Lees namelijk dat wegwerpluiers invloed kunnen hebben op de voortplanting later ivm warmte.

Hier gebruik ik ze nog! Op marktplaats een hele reeks oogjesluiers (die doeken) gekocht en met inleggers erbij voor extra opname, en een velletje erover om de ontlasting op te vangen, werkt het als een trein. Scheelt echt zó veel afval, en als je een beetje de routine hebt valt het werk wel mee. Het vouwen krijg je handigheid in.
Had eerst een eendelig systeem (pocketluiers) maar dat was ook veel werk om de inleggers er steeds in en uit te doen. Tweedelig lijkt misschien omslachtiger maar ik ben helemaal om; vrijwel nooit meer lekkage (had ik met eendelig wel) en qua werk gaat het best snel als je de handigheid hebt gekregen. Én het is een stuk goedkoper in aanschaf, zeker als je ze tweedehands kan vinden.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:33

Ik heb eind 2019 een compleet pakket voor mijn eerste zoon gekocht, met Milovia luiers en losse inleggers. Inmiddels is hij 2,5 en heeft ze zelden aangehad. Nu heeft hij een broertje van vijf weken en zou ik toch wel weer een poging met wasbaar willen gaan doen. Gisteravond ook de info-Zoom van Billenboetiek bijgewoond, maar daar werd vooral over het tweedelige systeem verteld wat zij verkopen. Toch nog op zoek gaan naar meer informatie over losse inleggers en kijken wat voor ons werkt.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:45

Ik denk dat wij de eerste maanden gaan voor strikluiers. Krijg alleen via Facebook nu reacties van vrouwen die er niet mee om konden gaan..

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:32

ik weet dat er volgens mij ook op facebook wel vrouwen zijn die hydrofiel doeken gebruiken als luier met een snappie om dicht te maken. Zijn heel wat manieren van vouwen ook

Hier gaat mijn interesse vooral uit naar 2 delige systemen

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:52

2 delig systeem vind ik ook een mooi principe. Alleen echt veel te duur.

GGFJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:09

Ik ben nog steeds super blij met ons tweedelige systeem. En zoals al meerdere ouders schreven, kan je tweedehands echt nog aan super goede luiers komen. Er zijn veel mensen die het proberen en waarbij het toch niet bevalt. Ook zij verkopen de luiers die dan vaak bijna nieuw zijn.

Kleine toevoeging nog, in het begin hebben wij ook vouwluiers gebruikt voor de nacht, die absorbeerden gewoon net iets meer. Of sommige doeken een beetje aangepast met wat klittenband zodat alles iets makkelijker werd.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:33

Maar tweedelig hoeft niet duur te zijn! De overbroekjes kan je vaker gebruiken zolang er geen ontlasting op zit (ik wissel ze vaak na 1-2 dagen voor de frisheid). Daar heb ik er acht van. En verder van die goedkope oogjesdoeken met inleggers die je in iedere gewenste vorm kan vouwen, krijg je heel snel handigheid van. En idd dicht met een snappi. Voordeel van die oogjesdoeken is ook dat je ze zonder zorgen extra heet kan wassen.

Marktplaats staat vol met goed bruikbaar spul die nog prima zijn voor een volgende ronde.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:50

Jaaaa ik ben inmiddels al een beetje van mening veranderd weer. _O- Ik denk dat ik 3 van die voorgevormde broekjes haal voor de nachten en dan prefolds voor overdag. Eerst als luier met snappie en daarna inderdaad als inlegger.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 09:55

J0anieke schreef:
Jaaaa ik ben inmiddels al een beetje van mening veranderd weer. _O- Ik denk dat ik 3 van die voorgevormde broekjes haal voor de nachten en dan prefolds voor overdag. Eerst als luier met snappie en daarna inderdaad als inlegger.

Je zou ook nog eens een fysiek luierconsult kunnen doen via Kaatje Katoen, daar heb ik toen meer luiers te zien gekregen, inclusief uitleg, dan enkel het tweedelige systeem. Ik kan de gegevens van de dame bij ons in de buurt wel even opzoeken en aan je pben.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:24

Er zaten ook andere luiers in de consultdoos, alleen hebben ze die amper uitgelegd. Verder heb ik me wel aardig ingelezen in alle soorten dus ik denk dat ik zo wel genoeg weet. Alsnog bedankt! :D

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 13:10

Tweedelig kun je zo duur maken als je zef wilt. Wij hebben een pakket gekocht en dat was nieuw behoorlijk aan de prijs. We hebben daarna nog wat los erbij gekocht 2ehands. Dat was veel vriendelijker geprijsd.

Ik had mij ook ontzettend veel ingelezen en mede daardoor ook 3 weken uitprobeerpakket genomen bij wasbare luiers op reis. Zo dacht ik dat totsbots wel heel goed zou kunnen passen. Helaas sloot het niet goed aan bij mijn zoon, daardoor constant lekken. Bij andere merken kwamen we veel makkelijker uit. Na 3 weken hadden we 2 merken die ons goed bevielen. Daaruit toen de keuze gemaakt om voor petit banketstaaf snap in one te gaan. Het voordeel van all in one en ook het voordeel van tweedelig.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 13:17

J0anieke schreef:
Ik denk dat wij de eerste maanden gaan voor strikluiers. Krijg alleen via Facebook nu reacties van vrouwen die er niet mee om konden gaan..

Misschien eens informeren bij je oma? / overgrootmoeder? Misschien dat die ze nog gebruikt hebben en nog tips voor je hebben?

Zelf gebruikten wij de hydrofielluiers alleen de eerste week, daarna voorgevormde luiers met klittenband en overdag een "enkele" inlegger en 's nachts een driedubbele.
En daaroverheen een "ademend" plastic broekje met klittenband. En natuurlijk een papieren inlegvel om de ontlasting gemakkelijk weg te kunnen gooien (destijds 24 jaar geleden nog overal te koop).
Allebei de meiden tot 2 jaar en zindelijk waren in katoen gehad. Ook op kdv (moesten zelf luiers en flesvoeding meegeven).
Met dagjes weg en vakanties wel in papier.
Laatst bijgewerkt door Marie111 op 16-04-22 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 13:18

Misschien al voorbij gekomen, maar wat wordt bedoeld met een tweedelig systeem?

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 14:36

Ik zou zeggen, dat wat jij hebt gebruikt, Marie :D Voorgevormde luier (eventueel met booster - extra inlegger) en daar overheen een overbroekje.