Bijbelstudie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 17:50

Het hierboven genoemde Creationisme wordt door de wetenschap over het algemeen gezien als een pseudo-wetenschap.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Creationisme
Wel interesssant om te lezen trouwens, er zijn veel stromingen in.

Voor het verhaal van de zondvloed zijn meerdere theorieën. Ik denk dat we vrij veilig kunnen aannemen dat er in het verleden een catastrofale verhoging van het zeeniveau danwel overstroming danwel tsunami heeft plaatsgevonden. Het verhaal van "een zondvloed" komt onder meerdere volkeren, werelddelen en overleveringen voor. Het is mogelijk gelinkt aan de doorbraak van enorme bassins/een bassin met smeltwater na de ijstijd. Heb daar ooit op Discovery een hele interessante docu over gezien.
Bijvoorbeeld: https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Sea ... hypothesis

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 17:55

Ik ben dit jaar begonnen met de app 'Bible in one year'. Dat is een luisterapp voor een jaar lang. Elke dag wordt een stuk uit de Bijbel voorgelezen met een uitleg erbij. Je hebt volgens mij een uitgebreide en een korte versie en een versie voor jongeren van 13-18. Ik kan me voorstellen dat de versie voor jongeren wat toegangelijker is voor mensen die nieuw zijn in het geloof. De makers ervan zijn ook de bedenkers van de Alpha cursus.

Edit: interessant Roodvos! Weet je nog hoe die docu heette?

Janneke2

Re: Bijbelstudie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 17:57

Mbt de 'zondvloed'
Please note: het is oud Nederlands voor grote vloed.
Er is geen verband met zonde.

(Net als die rib van Adam en Eva: ze werden beide gelijktijdig geschapen uit het Aardeschepsel, doordat de zijkant gespleten werd. Ribbe is oud Nederlands voor zijkant.)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 23:57

anjali schreef:
Ik ga van mijn eigen ervaringen uit en dat is dat de Bijbel een grote kracht heeft. Alleen al de aanwezigheid van een Bijbel in mijn woning geeft me bescherming tegen het kwaad

Mag ik vragen wat je hiermee bedoelt, anjali? Bedoel je dat de aanwezigheid van de Bijbel je ervan weerhoudt om 'zondige' keuzes te maken? Houdt het de duivel tegen voor jouw gevoel? Of dat je een goede Christen bent omdat je een Bijbel dichtbij hebt? Of iets anders? Ik bedoel het zo open als maar kan, ik ben oprecht benieuwd wat maakt dat je zegt dat je voor jouw gevoel beschermt wordt tegen het kwaad, door de aanwezigheid van een Bijbel in je woning. Want ik vind het mooi dat je je er zo bij voelt.

In het algemeen, los van mijn vraag aan anjali: ik zie in mijn biblebelt dorpje veel mensen die denken dat het hebben van een Bijbel en het vooraan zitten in de kerk, genoeg is. Dit dorp is gevuld met haat, nijd en intolerantie. Maar toch claimt iedereen naar de hemel te gaan, want ze lezen de Bijbel en gaan naar de kerk. Dan heb je het toch écht verkeerd begrepen mijn insziens. Ik weet niet beter dan dat je een goed mens wordt en de hemel verdient door je daden en je acties. Niet door vooraan in de kerk te zitten maar ondertussen ongelovigen als onwaardig te zien en te behandelen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 00:06

Als je de Bijbel goed doorleest, kom je er achter dat de enige voorwaarde om in de hemel te komen in God geloven is. Rest mag je uitvreten wat je wil.
Voor mij is de conclusie al veel langer dat religie op zijn gunstigst beperkingen oplegd aan een goed mens zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 07:03

tamary schreef:
Als je de Bijbel goed doorleest, kom je er achter dat de enige voorwaarde om in de hemel te komen in God geloven is. Rest mag je uitvreten wat je wil.
Voor mij is de conclusie al veel langer dat religie op zijn gunstigst beperkingen oplegd aan een goed mens zijn.

Je mag niet uitvreten wat je wil en zeggen dat je in God gelooft en alsnog naar de hemel gaan :D

Vooropgesteld dat wij als mensen niet bepalen wie er wel of niet naar de hemel gaan.

Jezus zegt: ik ben de weg, de waarheid en het leven. Wie in mij gelooft zal niet sterven, maar eeuwig leven hebben.
Je moet dus idd in Jezus geloven om toegang tot de hemel te hebben.

Maar Bijbel zegt ook dat als je in hem gelooft, je hem wil volgen en een voorbeeld wilt nemen aan hem. En zegt ook dat je God niet kent als je je naaste niet liefhebt.
En dat alles wat je doet, moet doen alsof het voor God is. Dat je nederig moet zijn, zoals Jezus.

En ook dat als je zonden je vergeven worden, als je erom vraagt met een oprecht hart.

Maar dat is dus echt wat anders als zomaar willen doen en dan zeggen ‘oh maar het spijt me wel hoor’.

En ik geloof dat als je echt op Jezus wil gaan lijken je niet zomaar ‘slechte’ dingen wil gaan doen maar je hart ook milder wordt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 08:14

VuurVleugels schreef:
anjali schreef:
Ik ga van mijn eigen ervaringen uit en dat is dat de Bijbel een grote kracht heeft. Alleen al de aanwezigheid van een Bijbel in mijn woning geeft me bescherming tegen het kwaad

Mag ik vragen wat je hiermee bedoelt, anjali? Bedoel je dat de aanwezigheid van de Bijbel je ervan weerhoudt om 'zondige' keuzes te maken? Houdt het de duivel tegen voor jouw gevoel? Of dat je een goede Christen bent omdat je een Bijbel dichtbij hebt? Of iets anders? Ik bedoel het zo open als maar kan, ik ben oprecht benieuwd wat maakt dat je zegt dat je voor jouw gevoel beschermt wordt tegen het kwaad, door de aanwezigheid van een Bijbel in je woning. Want ik vind het mooi dat je je er zo bij voelt.

In het algemeen, los van mijn vraag aan anjali: ik zie in mijn biblebelt dorpje veel mensen die denken dat het hebben van een Bijbel en het vooraan zitten in de kerk, genoeg is. Dit dorp is gevuld met haat, nijd en intolerantie. Maar toch claimt iedereen naar de hemel te gaan, want ze lezen de Bijbel en gaan naar de kerk. Dan heb je het toch écht verkeerd begrepen mijn insziens. Ik weet niet beter dan dat je een goed mens wordt en de hemel verdient door je daden en je acties. Niet door vooraan in de kerk te zitten maar ondertussen ongelovigen als onwaardig te zien en te behandelen.

Ik heb het gevoel dat van een Bijbel een soort krachtveld uitgaat waardoor ik beschermd word,inderdaad tegen de duivel.Ook tegen de verleidingen daarvan om zelf kwaad te gaan doen.Eigenlijk enigszins op dezelfde manier als het dragen van een sieraad in de vorm van een kruisje en\of religieuze medaille (bij Rooms-Katholieken gebruikelijk) werkt.Ik heb ook wijwater in huis.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 09:13

Als je de bijbel van A-Z gelooft - en niet delen ervan - dan lees je in Genesis dat God de mens schiep om op aarde te leven. Zij zouden de aarde vullen en voor eeuwig daarop verblijven. Dat was Gods voornemen met de mens. Maar zij zondigden tegen God; maakten de keuze om gelijk aan God te willen zijn. Als straf daarvoor verloren zij hun volmaakte leven; zij werden onvolmaakt, onderhevig aan ziekte en uiteindelijk de dood.
God schiep ook Jezus, de eerste van al zijn schepselen. En met Jezus schiep hij zijn andere zonen in de hemel. Engelen. Engelen waren er al lange tijd voor de eerste mens stierf.

Wat gebeurt er dan bij de dood? Adam werd uit stof gevormd zo lezen wij in de bijbel. Het antwoord uit de Bijbel De Bijbel zegt in Prediker 9:5: „De levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust” In Psalm 146:4 staat: Zijn geest gaat uit, hij keert terug naar de grond. Op die dag vergaan zijn gedachten.
In Prediker 3:19,20 staat: 19) Want er is een afloop voor mensen en een afloop voor dieren — ze hebben allemaal dezelfde afloop. Zoals de één sterft, zo sterft de ander, en ze hebben allemaal maar één geest.De mens heeft dus niets voor op de dieren, want alles is zinloos. 20) Ze gaan allemaal naar dezelfde plaats.c Ze zijn allemaal uit stof ontstaan en ze keren allemaal tot stof terug.

Als we sterven, houden we dus op te bestaan. De doden kunnen niets doen, voelen of denken. Ze keren terug tot het stof van de aardbodem waaruit ze genomen zijn.
De bijbel zegt in Romeinen 6:7: 'Want wie gestorven is, is van de zonde vrijgesproken’ In Romeinen 6: 23 staat Want de zonde betaalt als loon de dood. Maar God geeft als gave eeuwig leven door Christus Jezus, onze Heer.

Als de dood het loon voor de zonde is, dan is het niet logisch te denken dat God mensen nog een keer zou straffen door hen te pijnigen in een hel of vagevuur.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 09:23

Er zijn diverse stromingen in het Christendom en die geven allemaal verschillende interpretaties aan de Bijbel. Vooral aan het Oude Testament.Dat is Joods.Zij verwachtten de Messias.Toen kwam Jezus maar die werd niet door alle Joden erkend.Degenen die dat wel deden gingen Hem volgen en werden dus Christenen.Degenen die Hem niet erkenden bleven dus Joods en zij wachten nog steeds op de Messias.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:37

Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik kan je aanraden om eens naar de Hour of power te kijken. Dit is een kerkdienst die uitgezonden wordt op rtl5 op zondagochtend. De (Amerikaanse) dominee Bobby Schuller is een hele fijne spreker die het liefdevolle evangelie predikt maar ook veel kennis heeft van de cultuur en tijd waarin de bijbel is geschreven. Het is namelijk soms moeilijk om bepaalde bijbelgedeelten te lezen als je de context niet kent of de gebruiken en gewoontes in die tijd. Ook is onze taal heel anders waardoor er veel waarde van de woorden verloren kan gaan. Ik vind de preken van Schuller daardoor altijd erg interessant. De bijbel is ongelooflijk interessant alsook de symboliek van het jodendom. Alles heeft betekenis tot aan de geslachtsregisters aan toe. Ook is de bijbel absoluut 1 geheel en is het oude testament verweven met het nieuwe testament. In het oude testament wordt bijvoorbeeld al verwezen naar Jezus geboorte en sterven. Ook staan hier veel profetieën in over wat nog gaat gebeuren (ook nu heel actueel).
Zit er wellicht een Evangelische boekwinkel bij jou in de buurt? Dan kun je je daar misschien laten adviseren over een studieboek.
Veel succes!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:23

tamary schreef:

Dit is (in de Nederlandse literatuur) de religie van Cornelia Slimpslamp.
Braaf naar de kerk, 'maar doe vooral niet te veel goede dingen (stel je voor dat je hoogmoedig zou worden)'. Erg hartelijk is ze ook niet.

Dat soort types bestaat.

Het is een soort verwording van Luthers ontdekking dat al dat boete doen zoals de Roomse kerk leerde/leert niet hoeft, 'de rechtvaardige leeft door het geloof alleen'.
Waar ik als rechtgeaarde calviniste achteraan zeg 'dat geloof zonder werken dood is'.

(Beide zinnen tussen aanhalingstekens zijn bijbelcitaten.)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:35

Ontdekking of eigen conclusie? Er zijn oneindig veel interpretaties en denken dat iemand de enige juiste interpretatie heeft is nogal ambitieus.
Ik vermoed maar zo, en dan ga ik for the sake of argument er vanuit dat God bestaat, dat hoe jij ook invulling geeft aan het geloof totaal onbelangrijk is ten opzichte van je oprechtheid. Zo lang jij niemand schaadt met jouw gedrag en jij oprecht van God houdt, dan zit je goed.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:41

Qimm schreef:
Ontdekking of eigen conclusie? Er zijn oneindig veel interpretaties en denken dat iemand de enige juiste interpretatie heeft is nogal ambitieus.

Tja, voor de monnik annex theoloog professor doctor Luther was het een enorme eye-opener.

En de vorm (niet de inhoud) van wat hij in gang zette was vooral 'terug naar de oorsprong', de latere "lagen" van interpretatie er af krabben.
Citaat:
Ik vermoed maar zo, en dan ga ik for the sake of argument er vanuit dat God bestaat, dat hoe jij ook invulling geeft aan het geloof totaal onbelangrijk is ten opzichte van je oprechtheid. Zo lang jij niemand schaadt met jouw gedrag en jij oprecht van God houdt, dan zit je goed.

Hoe bedoel je dat met dat hoe je je geloof inhoud geeft totaal onbelangrijk is tov je oprechtheid...?

(Ik ben geneigd precies het omgekeerde te denken. ;) )

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 13:18

Ik denk dat wanneer je oprecht in God gelooft en je best doet om het 'goed' te doen het niet enorm uitmaakt welke versie van 'goed' je aanhoudt.

** ik zeg 'goed' en bedoel dan niet dat alles wat je vanuit geloof doet goed is. Juist niet, er worden zulke erge, verschrikkelijke dingen gedaan vanuit geloof. Betrek je geloof uitsluitend op jezelf (en bemoei je dus niet met anderen die iets doen waarvan jij denkt dat het niet ok is vanuit geloofsredenen), wees kritisch naar je eigen handelen en wees goed voor alles om je heen. De wereld, de mensen, de dieren. Oordeel niet over het leven van anderen.
En als jij oprecht gelooft dat boetedoening een manier is, dan denk ik niet dat God zegt 'oh dat deed je fout'. Als jij gelooft dat je op zondag 3x naar de kerk moet en verder die dag geen activiteiten mag ontwikkelen. Prima, als dat jouw geloven ondersteunt. And so on and so forth.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 13:34

amber15 schreef:
Ik ben dit jaar begonnen met de app 'Bible in one year'. Dat is een luisterapp voor een jaar lang. Elke dag wordt een stuk uit de Bijbel voorgelezen met een uitleg erbij. Je hebt volgens mij een uitgebreide en een korte versie en een versie voor jongeren van 13-18. Ik kan me voorstellen dat de versie voor jongeren wat toegangelijker is voor mensen die nieuw zijn in het geloof. De makers ervan zijn ook de bedenkers van de Alpha cursus.

Edit: interessant Roodvos! Weet je nog hoe die docu heette?

Nee, helaas -O-
Het is ook echt al wel lang geleden. Was echt super interessant. Wetenschappers/onderzoekers die probeerden een wetenschappelijke verklaring te vinden voor (o.a.) bijbelse verhalen maar ook andere legendarische overleveringen. Zo leuk, ik kan daar uren naar kijken.

Ik heb wel dit gevonden, wat misschien interesssant is:
https://www.natgeotv.com/za/shows/natge ... albert-lin
https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_X-Files

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:02

Qimm schreef:
Ik denk dat wanneer je oprecht in God gelooft en je best doet om het 'goed' te doen het niet enorm uitmaakt welke versie van 'goed' je aanhoudt.

Dat denk/ voel / geloof ik ook.

Citaat:
Betrek je geloof uitsluitend op jezelf (en bemoei je dus niet met anderen die iets doen waarvan jij denkt dat het niet ok is vanuit geloofsredenen), wees kritisch naar je eigen handelen en wees goed voor alles om je heen. De wereld, de mensen, de dieren. Oordeel niet over het leven van anderen.
En als jij oprecht gelooft dat boetedoening een manier is, dan denk ik niet dat God zegt 'oh dat deed je fout'.

... en ook hier kan ik best mee uit de voeten.
Maar het is 'kilometers' verwijderd van de wereld waarin Luther de strijd aanbond met de geldmachine die 'boetedoening' inmiddels was geworden.
(En voordat hij die strijd begon, heeft hij heel wat afgepuzzeld: 'lees ik dit nu correct in de bijbel...?')
De Roomse kerk was oppermachtig en te afwijkende ideeën konden je duur komen te staan.
(Er waren ook wel eerder mensen die in opstand kwamen, Franciscus 'haalde' het en werd nog heilig ook, anderen werden wreed ter dood gebracht. Luther was de eerste die er uitgegooid werd en het overleefde.)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:30

En wat als je niet in god(en) gelooft, en je best doet het "goed" te doen...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:58

Dan ga je gewoon dood en that's it? Lekker rustig :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:00

Geen idee, maar Jezus zegt wel; wat je gedaan hebt voor de minsten van de mensen, heb je voor mij gedaan.
Ik geloof eerlijk gezegd niet zo dat ‘ongelovige goede mensen’ sowieso afgeserveerd zijn om naar de hemel te gaan.

Of je gaat wel dood en doet niet mee met het eeuwige leven.

Tegelijkertijd vraag ik me wel af waarom je in een hemel met God en zijn volgelingen zou willen komen als je nu niks met God te maken wilt hebben :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:08

verootjoo schreef:
Tegelijkertijd vraag ik me wel af waarom je in een hemel met God en zijn volgelingen zou willen komen als je nu niks met God te maken wilt hebben :)

Dat is een irrelevante vraag.
Ik geloof persoonlijk niet in god/hemel, dus ik overweeg de mogelijkheid persoonlijk niet (ik bedoel, als ik overtuigd was van het bestaan van bijvoorbeeld een hiernamaals christelijk model , dan zou ik wel gek zijn me niet te laten bekeren...).
Waar mijn opmerking over gaat is de illusie die vele gelovigen (niet alleen christenen) schijnen te koesteren wat betreft de exclusieve behandeling die ze zullen genieten na hun dood op grond van lidmaatschap....

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:20

Kuggur schreef:
verootjoo schreef:

Ik geloof persoonlijk niet in god/hemel, dus ik overweeg de mogelijkheid persoonlijk niet (ik bedoel, als ik overtuigd was van het bestaan van bijvoorbeeld een hiernamaals christelijk model , dan zou ik wel gek zijn me niet te laten bekeren...).
Waar mijn opmerking over gaat is de illusie die vele gelovigen (niet alleen christenen) schijnen te koesteren wat betreft de exclusieve behandeling die ze zullen genieten na hun dood op grond van lidmaatschap....

Dan kom je uit bij mijn "geloof". Ik geloof namelijk ook niet in een god/hemel/hel/duivel als fysiek bestaande plaatsen. De huidige stand van wetenschap van aarde en heelal pleit ook tegen het bestaan van een dergelijke plek.

Mijn uitleg is dat het goede in ons, zoals liefde/vriendschap/mededogen/zorgen voor, het "goddelijke" in ons is (en hiermee is ook Jezus ook in ons allemaal). En ook zo is het slechte in ons, zoals woede of jaloezie, de weerslag van "de duivel". Die zit dus ook in ons allemaal. God en de duivel zijn geen externe entiteiten, maar onderdeel van jouw als mens, van je karakter/persoonlijkheid.

Als je als goed mens geleefd hebt en voor je dood staat, dan kan je met een gerust hart sterven (hemel, het goddelijk oordeel). Als je slecht geleefd hebt en voor je einde staat en de slechte dingen die je hebt gedaan niet meer kan goedmaken/herstellen, dan kan ik mij voorstellen dat je niet rustig sterft. Je laatste dagen/uren zullen mogelijk daardoor een straf zijn (hel, vagevuur).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:22

Kuggur schreef:
verootjoo schreef:

Ja dat is dus geloof. Ik geloof in een eeuwig leven bij God en jij niet.
En dat is wat mij betreft prima. Iedereen mag gewoon geloven wat hij wil.
Of dat een illusie is gaan we in ons huidig levende leven nog niet achter komen :+

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:32

Kuggur schreef:
verootjoo schreef:

Wanneer dat volgens jou een illusie is,. Lekker zo laten.
In mijn optiek heeft het meer te maken met beeldspraak. We kunnen ons inzetten om een stukje hemel op aarde te realiseren, ...of niet.

Maar uiteindelijk weten mensen nog maar heel weinig over het leven, en nog minder over de dood.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:20

Ik geloof ook niet in een eeuwig leven en zeker niet de wederopstanding des vlezes zoals in de geloofsbelijdenis staat. Deze zing ik dus ook nooit mee. Het Onze vader zeg ik wel mee.
Ik weet eigenlijk niet goed wat ik geloof. Ik denk absoluut dat er meer is dan we kunnen zien. Maar ik heb moeite met sommige dingen die in het christelijke geloof als ‘feit’ worden aangeduid.

Ach en misschien is de hel wel een veel interessantere plek, wie zal het zeggen? :')
Ik denk eigenlijk dat dood gewoon dood is. Niks erna.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:47

Kuggur schreef:
En wat als je niet in god(en) gelooft, en je best doet het "goed" te doen...?

Dan ben je een decent human being :D Daar streef ik zelf ook naar.