Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

anjali schreef:Ik ga van mijn eigen ervaringen uit en dat is dat de Bijbel een grote kracht heeft. Alleen al de aanwezigheid van een Bijbel in mijn woning geeft me bescherming tegen het kwaad
tamary schreef:Als je de Bijbel goed doorleest, kom je er achter dat de enige voorwaarde om in de hemel te komen in God geloven is. Rest mag je uitvreten wat je wil.
Voor mij is de conclusie al veel langer dat religie op zijn gunstigst beperkingen oplegd aan een goed mens zijn.

VuurVleugels schreef:anjali schreef:Ik ga van mijn eigen ervaringen uit en dat is dat de Bijbel een grote kracht heeft. Alleen al de aanwezigheid van een Bijbel in mijn woning geeft me bescherming tegen het kwaad
Mag ik vragen wat je hiermee bedoelt, anjali? Bedoel je dat de aanwezigheid van de Bijbel je ervan weerhoudt om 'zondige' keuzes te maken? Houdt het de duivel tegen voor jouw gevoel? Of dat je een goede Christen bent omdat je een Bijbel dichtbij hebt? Of iets anders? Ik bedoel het zo open als maar kan, ik ben oprecht benieuwd wat maakt dat je zegt dat je voor jouw gevoel beschermt wordt tegen het kwaad, door de aanwezigheid van een Bijbel in je woning. Want ik vind het mooi dat je je er zo bij voelt.
In het algemeen, los van mijn vraag aan anjali: ik zie in mijn biblebelt dorpje veel mensen die denken dat het hebben van een Bijbel en het vooraan zitten in de kerk, genoeg is. Dit dorp is gevuld met haat, nijd en intolerantie. Maar toch claimt iedereen naar de hemel te gaan, want ze lezen de Bijbel en gaan naar de kerk. Dan heb je het toch écht verkeerd begrepen mijn insziens. Ik weet niet beter dan dat je een goed mens wordt en de hemel verdient door je daden en je acties. Niet door vooraan in de kerk te zitten maar ondertussen ongelovigen als onwaardig te zien en te behandelen.
tamary schreef:Als je de Bijbel goed doorleest, kom je er achter dat de enige voorwaarde om in de hemel te komen in God geloven is. Rest mag je uitvreten wat je wil.
Voor mij is de conclusie al veel langer dat religie op zijn gunstigst beperkingen oplegd aan een goed mens zijn.
Qimm schreef:Ontdekking of eigen conclusie? Er zijn oneindig veel interpretaties en denken dat iemand de enige juiste interpretatie heeft is nogal ambitieus.
Citaat:Ik vermoed maar zo, en dan ga ik for the sake of argument er vanuit dat God bestaat, dat hoe jij ook invulling geeft aan het geloof totaal onbelangrijk is ten opzichte van je oprechtheid. Zo lang jij niemand schaadt met jouw gedrag en jij oprecht van God houdt, dan zit je goed.
) 
amber15 schreef:Ik ben dit jaar begonnen met de app 'Bible in one year'. Dat is een luisterapp voor een jaar lang. Elke dag wordt een stuk uit de Bijbel voorgelezen met een uitleg erbij. Je hebt volgens mij een uitgebreide en een korte versie en een versie voor jongeren van 13-18. Ik kan me voorstellen dat de versie voor jongeren wat toegangelijker is voor mensen die nieuw zijn in het geloof. De makers ervan zijn ook de bedenkers van de Alpha cursus.
Edit: interessant Roodvos! Weet je nog hoe die docu heette?
Qimm schreef:Ik denk dat wanneer je oprecht in God gelooft en je best doet om het 'goed' te doen het niet enorm uitmaakt welke versie van 'goed' je aanhoudt.
Citaat:Betrek je geloof uitsluitend op jezelf (en bemoei je dus niet met anderen die iets doen waarvan jij denkt dat het niet ok is vanuit geloofsredenen), wees kritisch naar je eigen handelen en wees goed voor alles om je heen. De wereld, de mensen, de dieren. Oordeel niet over het leven van anderen.
En als jij oprecht gelooft dat boetedoening een manier is, dan denk ik niet dat God zegt 'oh dat deed je fout'.
verootjoo schreef:Tegelijkertijd vraag ik me wel af waarom je in een hemel met God en zijn volgelingen zou willen komen als je nu niks met God te maken wilt hebben

Kuggur schreef:verootjoo schreef:Tegelijkertijd vraag ik me wel af waarom je in een hemel met God en zijn volgelingen zou willen komen als je nu niks met God te maken wilt hebben
Dat is een irrelevante vraag.
Ik geloof persoonlijk niet in god/hemel, dus ik overweeg de mogelijkheid persoonlijk niet (ik bedoel, als ik overtuigd was van het bestaan van bijvoorbeeld een hiernamaals christelijk model , dan zou ik wel gek zijn me niet te laten bekeren...).
Waar mijn opmerking over gaat is de illusie die vele gelovigen (niet alleen christenen) schijnen te koesteren wat betreft de exclusieve behandeling die ze zullen genieten na hun dood op grond van lidmaatschap....
Kuggur schreef:verootjoo schreef:Tegelijkertijd vraag ik me wel af waarom je in een hemel met God en zijn volgelingen zou willen komen als je nu niks met God te maken wilt hebben
Ik geloof persoonlijk niet in god/hemel, dus ik overweeg de mogelijkheid persoonlijk niet (ik bedoel, als ik overtuigd was van het bestaan van bijvoorbeeld een hiernamaals christelijk model , dan zou ik wel gek zijn me niet te laten bekeren...).
Waar mijn opmerking over gaat is de illusie die vele gelovigen (niet alleen christenen) schijnen te koesteren wat betreft de exclusieve behandeling die ze zullen genieten na hun dood op grond van lidmaatschap....