Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xMvGV schreef:Wat een bijzondere verhalen komen er voorbij!
Als kind heb ik een soort 'uit het lichaam' treding/BDE meegemaakt.
Ik was vijf jaar, doodziek (virus opgelopen) en ik weet nog precies hoe ik lag, wat voor een pyjama ik aan had, wat er op tafel stond aan medicijnen en drinken, hoe de bank rook, hoe het kussen onder mijn hoofd voelde en de dekens over mij heen. Het was alsof mijn lichaam bevroor en ik over met een kopie van mijzelf (een soort transparante ziel) over mijzelf en situatie heen kon kijken van een afstand. Tegelijkertijd werd de ruimte om mij heen prachtig: vele zachte kleuren en het rook naar bloemen. En in de verte was een warm licht en ik hoorde bekende stemmen (van mensen die wellicht eerder overleden waren die ik kende?) en een bijzondere zang in een taal die ik niet kende maar die een warm gevoel gaf. Hoewel ik mijn lichaam 'beneden' roerloos zag liggen, kon ik met mijn andere lichaam omhoog kijken, mijn armen strekken en overgeven aan de fijne situatie die ontstond, alsof ik langzaam werd opgezogen naar een andere plek: het was rustig, vredig, warm, knus en uitnodigend. Ik kan niet goed zeggen hoe lang deze fase heeft geduurd, waarschijnlijk in het echt maar heel kort maar voor mijn beleving duurde het heel lang, misschien omdat ik het gevoel kreeg niet terug te willen naar de realiteit omdat het 'boven' zo fijn was? Eenmaal terug ervaarde ik ontzettend veel pijn die kort en krachtig was, waarna ik even later ook begon op te knappen.
Ik kan het moeilijk omschrijven en niet overal de juiste woorden voor vinden, en wellicht dat het voor velen zweverig overkomt, maar het was ontzettend bijzonder en zó rustgevend. Als dit de dood mag voorstellen, heb ik geen angsten meer - enkel misschien voor het moment dat er een last-minute besef is dat je alles gaat achterlaten...
Ik heb eigenlijk nog nooit met mensen gesproken die een soortgelijke ervaring hebben meegemaakt, al weet ik wel dat er verhalen zijn van mensen die zoiets ook ervaren hebben. Ik ben daar ontzettend benieuwd naar!
listiglistje schreef:Marocje schreef:Ja, ik was dood maar gereanimeerd. Dus met een schok weer terug gekomen.
Dan ben je niet dood hoor, maar buiten bewustzijn![]()
Dood is hartdood en hersendood, daar kan je niet van terugkomen.
Evamarie schreef:De meeste begrijpen mijn vraag wel zo te lezen. Bedankt voor de openhartige antwoorden.
Ik heb het idd over het moment zelf.
Juist niet over van alles eromheen,daar is al genoeg over te vinden.
Jessix schreef:Mijn broer is verdronken en daarna gereanimeerd. Hij beschrijft het als heel rustgevend. Er is een moment dat je je overgeeft en bewust zijn verliest.
Suzanne F. schreef:Op zich is het heel oneerlijk dat je zomaar in een leven wordt gezet waar je niet om gevraagd hebt. Een leven waar dingen van je worden verwacht, waar je in mee moet en waar je uiteindelijk dood gaat.
Mindim schreef:Suzanne F. schreef:Op zich is het heel oneerlijk dat je zomaar in een leven wordt gezet waar je niet om gevraagd hebt. Een leven waar dingen van je worden verwacht, waar je in mee moet en waar je uiteindelijk dood gaat.
Misschien je ouders dan maar een hartig woordje toespreken? Heb je dan zelf ook geen kinderen als je het zo oneerlijk vind?
Mindim schreef:Suzanne F. schreef:Op zich is het heel oneerlijk dat je zomaar in een leven wordt gezet waar je niet om gevraagd hebt. Een leven waar dingen van je worden verwacht, waar je in mee moet en waar je uiteindelijk dood gaat.
Misschien je ouders dan maar een hartig woordje toespreken? Heb je dan zelf ook geen kinderen als je het zo oneerlijk vind?
Pien63 schreef:Er is zoveel literatuur over, inderdaad Piet van Lommel met prachtige boek Eindeloos bewustzijn.
In het kort, hier op aarde is je ziel met je lichaam verbonden. Als je dood gaat dan verlaat de ziel je lichaam. Het lichaam is gedurende je leven het vehikel waar je ziel mee moet dealen met alle moeilijkheden en mogelijkheden van dien.
Ben ik bang om dood te gaan, nee. Vind het nu nog wel te vroeg daarvoor. Heb nog veel te leren hier
moonsparkle schreef:Ik hou van hiken, over richels lopen waarbij als je struikelt er maar een weg is, bij zo'n fantastisch uitzicht kan ik ook denken als het nu zou eindigen dan was het een mooi uitzicht
Suzanne F. schreef:Heeft dat nog zin dan? Je bent zomaar in het leven gezet omdat je ouders dit wilden. Dat klopt, einde discussie. Hartig woordje spreken heeft nu weinig zin meer toch? Je kan niet overleggen voor je geboorte of je wel een leven wilt.
Zo werkt het nou eenmaal.
Mindim schreef:Suzanne F. schreef:Heeft dat nog zin dan? Je bent zomaar in het leven gezet omdat je ouders dit wilden. Dat klopt, einde discussie. Hartig woordje spreken heeft nu weinig zin meer toch? Je kan niet overleggen voor je geboorte of je wel een leven wilt.
Zo werkt het nou eenmaal.
Zeuren over dat het oneerlijk is, heeft ook totaal geen zin.
Ik moet dan even denken aan het programma 'Over mijn lijk' met een meisje van 16, die zo graag wil leven en die het niet gegund is. In dat opzicht heb ik moeite met uitspraken zoals die van jou en Mirraannnda.