Vleesconsumptie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 12:21

Faelynn schreef:
Citaat:
Precies.
Ik ben hartstikke gezond en heb een mooi gebalanceerd eetpatroon waar dus ook vlees in zit. Vlees van herleidbare afkomst: dieren die het goed hebben gehad, op een goede manier zijn geslacht zonder stress, etc. Ik doe er moeite voor om aan dat vlees te komen en betaal daar ook (meer) voor.
De aanname dat minder vlees eten goed zou zijn voor de gezondheid is een vreemde en zou je moeten toetsen voordat je de vervolgvragen daarover stelt. Eigenlijk kun je de resultaten van deze enquete wel weggooien, vanwege de slechte opbouw zijn de antwoorden nietszeggend.

Mooi dat het dier die jij eet een goed leven gehad heeft, absoluut al vooruitgang, maar daardoor eet/drinkt poept en plast die niet minder en is het dus ook niet beter voor het klimaat, wel voor het dierenwelzijn. Verder is het toch wel degelijk wetenschappelijk onderbouwd dat minder vlees eten beter is voor je gezondheid, zelfs het voedingscentrum zegt dat haha. En het ging TS in deze enquete om gezondheid en klimaat. Maakt niet dat deze enquete minder flut is opgebouwd, maar het is dus geen vreemde aanname van TS dat minder vlees goed is voor de gezondheid en het milieu zoals jij beweerd, dat is gewoon een feit ;)
Eerste en beste google resultaat van: vlees gezond https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... ilieu.aspx

Zoals DP ook al schreef is het Voedingscentrum niet echt een goede bron. Bovendien: er is een verschil tussen geen vlees en minder vlees (minder dan wat?). Een goed gebalanceerd eetpatroon, daar hoort voor mij ook vlees bij. Bovendien: je weet helemaal niet hoeveel vlees ik eet, en dus ook niet of daarin mogelijk gezondheidsvoordelen te behalen zouden zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 12:25

Ik ben op zich je doelgroep (eet met name geen vlees ivm klimaat) maar vind je enquête moeilijk in te vullen. Ik eet al geen vlees, dus kan moeilijk nóg minder vlees gaat eten. Ik heb er nu maar wat van gemaakt, maar of je daar wat aan hebt…

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 12:30

DuoPenotti schreef:
Veel vlees, maar dat is anders dan geen vlees.

Maar dat staat er toch ook :) Zowel in de enquete van TS, als in mijn post en link :+
En als je het zo gaat bekijken is niks objectief natuurlijk. Maar goed, neemt inderdaad niet weg dat het wel algemeen bekent is dat minder vlees eten gezonder is, en sowieso beter voor het klimaat, welke onderzoek je ook bekijkt, dat is in meer of mindere mate overal terug te vinden.

Citaat:
Zoals DP ook al schreef is het Voedingscentrum niet echt een goede bron. Bovendien: er is een verschil tussen geen vlees en minder vlees (minder dan wat?). Een goed gebalanceerd eetpatroon, daar hoort voor mij ook vlees bij. Bovendien: je weet helemaal niet hoeveel vlees ik eet, en dus ook niet of daarin mogelijk gezondheidsvoordelen te behalen zouden zijn....

Misschien eet je inderdaad al wel weinig vlees, geen idee hoor, zo bedoel ik het ook niet. Ging mij meer om je eerste post:
Citaat:
De aanname dat minder vlees eten goed zou zijn voor de gezondheid is een vreemde en zou je moeten toetsen voordat je de vervolgvragen daarover stelt.
Dat is gewoon geen aanname maar een feit en staat helemaal los van hoe veel vlees jij eet natuurlijk :j
Betreft de bron, zou zeggen kies een ander, de onderzoeken komen uiteindelijk allemaal toch op het zelfde neer.

Een goed uitgebalanceerd voedingspatroon hoort overigens niet persee vlees bij, maar de juiste voedingsstoffen, en die voedingsstoffen kan je ook uit plantaardige producten halen. Betekent niet dat je dus geen vlees meer zou moeten eten, maar een gezond voedingspatroon kan wel prima ook zonder vlees.
Hier al 18 jaar super gezonde vegetariër/veganist :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 12:48

Faelynn schreef:
Een goed uitgebalanceerd voedingspatroon hoort overigens niet persee vlees bij, maar de juiste voedingsstoffen, en die voedingsstoffen kan je ook uit plantaardige producten halen. Betekent niet dat je dus geen vlees meer zou moeten eten, maar een gezond voedingspatroon kan wel prima ook zonder vlees.
Hier al 18 jaar super gezonde vegetariër/veganist :D

Uit je reactie was dat al wel duidelijk. Gefeliciteerd.
Ik schreef niet voor niks dat vlees voor mij bij dat gebalanceerde eetpatroon hoort.
Anyway: er is niet of nauwelijks onderzoek naar de effecten van voeding waarbij niet minstens een deel betaald wordt door de voedingsindustrie, waarbij ik dan al snel vraagtekens heb over de onafhankelijkheid van dat onderzoek. Ik heb het jaren gevolgd omdat ik voeding en de effecten daarvan op het lichaam erg interessant vind, maar doe dat ondertussen niet meer omdat er eigenlijk weinig consensus is, de onderzoeken spreken elkaar continu tegen, zijn veel te oppervlakkig en laten belangrijke factoren buiten beschouwing, en eigenlijk is er veel wat we niet dan wel weten.

pien_2010

Re: Vleesconsumptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 12:58

De vragenlijst ingevuld. Wat ik lastig vond is dat ik minder vlees ben gaan eten heel bewust dus schreef ik dat ik eens ben om minder vlees te eten. Maar voor nu vind ik het wel goed, het hoeft niet nog minder. Dat vond ik onduidelijk met de vraagstelling.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 13:04

Tja hoe goed was die overstap van jagen/verzamelen (vlees + veel bewegen) naar veehouderij en graan verbouwen nu echt?

Ondervoeding, hongersnood, epidemieën (door grotere populaties/km2), overgewicht, diabetes, slechte tanden, ...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 13:56

Ingevuld, maar vind het vreemd dat het is opgesteld rond minder vlees eten. Wat is minder? Waar ga je vanuit? Minder dan je voorheen deed? Als je al (levenslang)heel weinig vlees eet, zoals ik, vind ik dat ik al minder vlees eet dan bv de gemiddelde persoon in mijn leefomgeving, en ik vind dus dat ik al "minder" eet en heb geen behoefte om nog minder te eten om welke reden dan ook. Ik heb uitgerekend dat ik zo´n 2 kilo vlees eet per jaar. Ik vind dat ik daardoor mijn bijdrage wel lever.
Aan de andere kant heb ik wel een flink aantal vleesetende huisdieren. Nu is hun vlees vaak natuurlijk een bijproduct, daar ze blikvoer eten, maar als er helemaal geen dieren geslacht werden, hadden zij dus ook geen eten.
Ik vind zelf dat mensen best eens stil kunnen staan bij het houden en fokken van vleesetende huisdieren en het fokken zou aan banden gelegd moeten worden.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 15:11

C_arola schreef:
nine1987 schreef:
Ik ben afgehaakt, ik vond het te sturend..

Eens en veel vragen vond ik dubbel. Ik ben dus ook gestopt met invullen.

Hier hetzelfde.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 15:55

Ik heb hem wel ingevuld.
Maar sommige vragen, tja ik denk niet dat je een geheel eerlijk beeld krijgt.
Kijk sommige willen niet verder minderen omdat ze in het verleden al flink vermindert zijn of al gewoon geen grote hoeveelheden eten.
Kijk ik eet bv een klein balletje gehakt van max 75 gram (ik noem maar even gewoon wat), terwijl mijn buurman bv een balletje heeft van 200 gram.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 16:08

Ja, dat was dus ook mijn probleem. Het hele "minderen" is niet goed aangepakt in de vraagstelling.
Beter zou persoonlijke dingen als "eet je nu minder dan voorheen en waarom" en dan keuzes en "wat zou een reden zijn om nog minder vlees te eten" met keuzes waarbij ook de keuze ik eet al zo weinig mogelijk of geen vlees , "eet je minder vlees dan andere personen in je huishouding/omgeving", etc.

Er is ruimte voor verbetering.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 16:10

Kiki je verwoord precies mijn pijnpunt. Wij eten hier vergeleken met vroeger echt heel weinig weinig vlees. Dat heeft te maken met de heerlijke recepten van deze tijd (vroeger vegetarische recepten waren niet om te pruimen en dan praat ik echt over het allereerste uur, want ben al 60++) en mensen hadden als gewoontes AVG-tjes te eten. Wij eten behoorlijk "modern" voor mijn leeftijd vanwege gezondheid en klimaat.
En dat stukje nuancering mistte ik bij de vragen want nee ik hoef niet minder vlees te eten want met een man die 78 j aar is, is dat zelfs onwenselijk ( vanwege risico op te korten daar het lichaam zelf minder bepaalde voedingsstoffen opneemt) . Dus ik ben het heel erg met je eens dat het geen duidelijk cq eerlijk beeld geeft.
Eeens dus ook met Lusitana die in de zelfde tijd als ik haar bericht typte.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 16:19

Ik ben ook gestopt. Ik ben vegetariër vanwege dierenleed en kan mijn antwoorden niet kwijt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 16:31

Ik vond hem ook lastig.
Ik eet wel vlees maar niet zo heel veel.
Gemiddeld ongeveer om de dag en bij lange na geen 100 gram pp als we wel vlees eten.
Ik ben niet bereid nóg minder vlees te eten, de hoeveelheid die ik nu eet is wel een bewuste keus.

Dus nee, ik ga niet minder vlees eten voor het klimaat of voor mijn gezondheid, ik vind het zo wel prima.
Ken ook niemand die zich op het gebied van vlees eten zorgen maakt om mijn vleesconsumptie eerlijk gezegd...

Vage enquête, dat ben ik wel eens met mijn voorgangers.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 16:44

Die enquete is wel door een veganist gemaakt pffff.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 17:14

janderegelaa schreef:
Die enquete is wel door een veganist gemaakt pffff.

Misschien een veganist die alleen klimaatverandering interessant vindt?

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-21 17:36

Beide niet waar ;)

We onderzoeken in hoeverre mensen minder vlees willen eten omwille van klimaat en gezondheid. Uiteraard zijn er nog veel meer redenen om minder vlees te eten, dat is voor ons onderzoek op dit moment niet relevant. Het is ook niet fout als klimaat niet je hoofdreden is, en als je vlees juist als iets gezonds ziet is dat ook niet verkeerd. We willen enkel weten in hoeverre klimaat en gezondheid mensen motiveerdt om te minderen.
Uit de reacties hier blijkt dat klimaat niet zo'n grote motivator is, de enquete is al vaak ingevuld dus ik ben benieuwd of er iets uit de resultaten komen en zoja wat dan. 100% betrouwbaar gaan de resultaten sowieso niet zijn natuurlijk, dat weten we.
Nogmaals bedankt voor alle reacties, erg leerzaam en interessant!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 17:50

Het probleem zit hem ook in wat je in minderen noemt. Niet iedereen eet een kilo vlees per dag. Sommigen, ik schat vrij veel, eten al in grammen in de week... Dan is minderen niet logish. Dus krijg je als antwoord dat ze niet minderen, maar niet dát ze al geminderd hebben sinds een eerder tijdstip in hun leven. Dus is de foute conclusie volgt dat ze veel eten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 18:02

Precies.
Zo kreeg ik thuis bijvoorbeeld ieder een kipfilet per persoon in en menu. Toen de letterlijke aardappelen vlees groente gerechten.
Dat vind ik overdreven. Dus voor ons tweeën is dat er 1 samen. Want veel is toch een roerbak of ovengerecht dus filet stukjes.
Dus dat is dan al minder. Ook niet elke dag, vroeger wel.
Nog minder vind ik niet gezond. En voor het milieu minderen geloof ik ook niet in als oplossing dan.
Dus daar gaat het onderzoek over minderen. Nog meer is vegetarisch en nee dat gaat niet gebeuren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 18:23

Pindakaa7 schreef:
Beide niet waar ;)

We onderzoeken in hoeverre mensen minder vlees willen eten omwille van klimaat en gezondheid. Uiteraard zijn er nog veel meer redenen om minder vlees te eten, dat is voor ons onderzoek op dit moment niet relevant. Het is ook niet fout als klimaat niet je hoofdreden is, en als je vlees juist als iets gezonds ziet is dat ook niet verkeerd. We willen enkel weten in hoeverre klimaat en gezondheid mensen motiveerdt om te minderen.
Uit de reacties hier blijkt dat klimaat niet zo'n grote motivator is, de enquete is al vaak ingevuld dus ik ben benieuwd of er iets uit de resultaten komen en zoja wat dan. 100% betrouwbaar gaan de resultaten sowieso niet zijn natuurlijk, dat weten we.
Nogmaals bedankt voor alle reacties, erg leerzaam en interessant!

Als je mijn reactie meetelt klopt dat dus niet en stond 40 jaar geleden al op de barricade voor het klimaat en at minder en minder vlees. Ik was al donkergroen voordat jij geboren werd := ....dat klinkt wel heel oud.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 21:22

Ook ingevuld, deel mijn mening met mijn voorgangers. Echte vleeseter, wil niet minder vlees eten omwille van het klimaat maar maak wel bewuste keuzes met het selecteren van welk vlees omwille van klimaat en dierenwelzijn.
Ook hier met name vlees van Grutto. Ja, die beesten poepen ook wat niet goed is voor het milieu, maar wij eten voornamelijk wild en niet speciaal voor het vlees gefokte dieren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 21:36

... ik weet dat mensen vroeger allerlei vogels aten,
maar eet jij serieus grutto...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 21:44

Ik heb een tijdje terug duif geserveerd gekregen in een restaurant :=

Maar hier ook de vragenlijst ingevuld. Conclusie; inderdaad te sturend, en wat mij betreft te herhalend.
Succes met je thesis TS.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 22:17

Nee Janneke, vlees van Grutto en niet van een grutto. :)) Hoofdletter dus een naam. Zie ook https://www.grutto.com/nl
En dan pakken we met name vlees van het seizoen in het najaar en slaan we behoorlijk wat pakketten in voor een jaar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 22:24

De link had ik zelf ook gevonden. Gezond vlees en niet duur.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:53

Ik vind Grutto een leuke naam voor een boerenbedrijf...!