Verliefd op een ander - wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:12

Ayasha schreef:
Ik denk dan altijd terug aan deze spreuk:
“if you love two people at the same time, choose the second. Because if you really loved the first one, you wouldn't have fallen for the second.”

Dat houdt een beperking/invulling van het begrip ´liefde´; dat die eindig en exclusief is; andere definitie van liefde voor een partner dan voor alle andere liefde.
Dat gaat echter totaal van het onderwerp weg.

Het onderwerp is of je gevoelens voor een ander met de partner deelt of niet.
Kijk en nú wordt de definitie van Ayasha ineens interessant voor degenen die niet willen delen :)* Immers, als ´liefde´ exclusief is dan; voor een ander = níet voor de partner.
Lijkt me dat de partner het recht heeft om dat te weten als je samenleeft in de exclusiviteit van verliefd/liefde/lust.
Voor degenen waarbij het niet delen en exclusieve van liefde overlappen wordt dat niet vertellen dan én bedrog én het recht op keuzevrijheid ontzeggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:14

Huertecilla schreef:
Dat houdt een beperking/invulling van het begrip ´liefde´; dat die eindig en exclusief is; andere liefde voor een partner dan voor alle andere liefde.
Dat gaat echter totaal van het onderwerp weg.

Kijk en nú wordt de definitie van Ayasha ineens interessant voor degenen die niet willen delen :)* Immers, als ´liefde´ exclusief is dan; voor een ander = níet voor de partner.
Lijkt me dat de partner het recht heeft om dat te weten als je samenleeft in de exclusiviteit van verliefd/liefde/lust.
Voor degenen waarbij het niet delen en exclusieve van liefde overlappen wordt dat niet vertellen dan én bedrog én het recht op keuzevrijheid ontzeggen.

Voor het eerst in mijn leven ben ik het met een bericht van jou eens. Het stoort me eveneens dat TS dit niet deelt met haar partner. Hoe kan je spreken over een "goede relatie" als je dit niet kan delen?
Zou ik het leuk vinden om te horen? Nee. Maar ik zou het nog veel erger vinden als mijn partner denkt dat hij hierover niet met mij zou kunnen praten.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:14

Religie is ook een sociale constructie, monogamie heeft denk ik meer te maken met zorg voor het nageslacht en de nalatenschap. Het voorkomen dat andermans nageslacht aanspraak maakt op die nalatenschap dus.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:24

Storm schreef:
Pareltjes schreef:
Er is een oude “ paardenwijsheid “ Het gras aan de overkant lijkt altijd groener.... /3

Juist, dus je kunt beter je eigen gazonnetje water geven. Je zou er zomaar achter kunnen komen dat de buren kunstgras hebben.

Hahahaha

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:33

Callisto04 schreef:
Religie is ook een sociale constructie, monogamie heeft denk ik meer te maken met zorg voor het nageslacht en de nalatenschap. Het voorkomen dat andermans nageslacht aanspraak maakt op die nalatenschap dus.

Tatáááá :)* _/-\o_ *\%/*

Wel even een puntje op de ´i´ erbij:
Mogamie is een samenlevingsstructuur. Sexclusiviteit iets heel anders.
Hoewel monogamie in onze westerse cultuur door verstrengeling met religie samengetrokken wordt met sexclusief is het voor een echt goed begrip essentieel om de twee te scheiden.
Voor wat jij noemt Callisto is sexclusiviteit de kern. Dat erven is de crux van sexclusiviteit. Dáár komt ook de onderdrukking/beperking van de seksuele beleving/vrijheid van de vrouw vandaan: Op zeker willen stellen dat het nageslacht van pa is.
In onze wetgeving is die vermenging van staat en religie te zien in het automatische wettelijke vaderschap tijdens een wettelijk huwelijk.
Hoewel een wettelijk huwelijk een zakelijke overeenkomst is, komt er door de religie ineens een erfrecht ding bij. Omdat een kind verwerkt tijdens een huwelijk automatisch van de echtgenoot is, wordt sexclusiviteit ineens essentieel.

Maar goed, terug naar het onderwerp van wel/niet delen van een liefdesbeleving met de partner:
Ík vind dat hoe nauwer de definitie van liefde, relatie, monogamie, sexclusiviteit is, hoe belangrijker het delen is omdat het de rechten van de ander betreft. Zie wettelijk vaderschap hierboven.

En bij liberale opvattingen is het al gelijk opgenomen dat gevoelens gedeeld worden.

Dat maakt dat ik eigenlijk alleen egocentrisch en egoïstisch als motieven voor niet delen zie >;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:44

Storm schreef:
Pareltjes schreef:
Er is een oude “ paardenwijsheid “ Het gras aan de overkant lijkt altijd groener.... /3

Juist, dus je kunt beter je eigen gazonnetje water geven. Je zou er zomaar achter kunnen komen dat de buren kunstgras hebben.

Dus?
Als de partner vindt dat het gras bij de buren er héél aantrekkelijk uitziet. Wat dan?
Deelt die partner dat dan of niet?
Wil je een kans om samen het eigen gras beter te verzorgen?

Kijk, ík vind dat mijn partner dat én behoort de delen én eventueel kan gaan grazen. Uiteraard in overleg met de buren want het is wel hún gezamelijke gras.
Tja en als het gras daar inderdaad groener blijkt ....
Dan ben je blij dat je lief gelukkig is.
Als je van iemand houdt wil je dat die NIET bij je blijft wanneer die vindt dat het gras bij de buren groener is.
Iets met deurtje van vogelkooitje openzetten :)*

Delen van gevoelens van verliefd/liefde/lust is imo essentieel voor een líefdesrelatie, ongeacht de consequenties want je wil allebei dat je allebei gelukkig bent. Alleen delen en praten maakt dat je een optimum kan bereiken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:48

Huertecilla schreef:
Dus?
Als de partner vindt dat het gras bij de buren er héél aantrekkelijk uitziet. Wat dan?
Deelt die partner dat dan of niet?
Wil je een kans om samen het eigen gras beter te verzorgen?

Kijk, ík vind dat mijn partner dat én behoort de delen én eventueel kan gaan grazen. Uiteraard in overleg met de buren want het is wel hún gezamelijke gras.
Tja en als het gras daar inderdaad groener blijkt ....
Dan ben je blij dat je lief gelukkig is.
Als je van iemand houdt wil je dat die NIET bij je blijft wanneer die vindt dat het gras bij de buren groener is.
Iets met deurtje van vogelkooitje openzetten :)*

Delen van gevoelens van verliefd/liefde/lust is imo essentieel voor een líefdesrelatie, ongeacht de consequenties want je wil allebei dat je allebei gelukkig bent. Alleen delen en praten maakt dat je een optimum kan bereiken.

Dat blijft bij jou een éénwegs-ding he?

Ja, ik wil exclusiviteit. Als mijn man echter groener gras vindt, dan moeten we dat kunnen bespreken en moet hij vooral gaan. Ik wil hem gelukkig zien. Maar ik mag dan IMO ook voor mijn eigen geluk kiezen en zeggen dat IK daar niet aan mee wil doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:52

Ayasha schreef:
Dat blijft bij jou een éénwegs-ding he?

Ja, ik wil exclusiviteit. Als mijn man echter groener gras vindt, dan moeten we dat kunnen bespreken en moet hij vooral gaan. Ik wil hem gelukkig zien. Maar ik mag dan IMO ook voor mijn eigen geluk kiezen en zeggen dat IK daar niet aan mee wil doen.

Lees de laatste zin :)*

Juist vanwege jouw recht vind ik dat het gedeeld moet worden ;)
Schrijf ik al verschillende keren :roll:

Ayasha
Blogger

Re: Verliefd op een ander - wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:53

Zou je dat nog eens willen proberen uit te leggen? Het kan aan mijn vermoeidheid liggen maar ik begrijp het niet goed. :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:57

Ayasha schreef:
Zou je dat nog eens willen proberen uit te leggen? Het kan aan mijn vermoeidheid liggen maar ik begrijp het niet goed. :o

Ik denk dat HC bedoelt dat je dan het recht hebt om daar niet in mee te gaan. Maar dat jouw man ook het recht heeft om te gaan als hij denkt dat het gras groener is. Een basis van wederzijds respect voor elkaars gevoelens. Je laat elkaar vrij om bij elkaar te zijn uit vrije wil.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:58

Suzanne F. schreef:
Ayasha schreef:

Ik denk dat HC bedoelt dat je dan het recht hebt om daar niet in mee te gaan. Maar dat jouw man ook het recht heeft om te gaan als hij denkt dat het gras groener is. Een basis van wederzijds respect voor elkaars gevoelens. Je laat elkaar vrij om bij elkaar te zijn uit vrije wil.

ah, in dat geval ben ik het met hem eens. :) Ik zou zelfs in staat zijn om van dit huis twee appartementen te maken zodat we niet moeten kl*ten met de lening maar dan wel "gescheiden" leven. Alsin: Ik ben ook terug "vrij".
Ik denk dat mijn man het daar moeilijker mee zou hebben dan ik gebaseerd op de gesprekken die we gevoerd hebben. :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:59

Huertecilla schreef:

En een pagina eerder verwoord ik het ook al twee keer.
Dat verzwijgen inhoudt dat de partner geen inspraak heeft, niet kan kiezen.
Dat ik dit fundamenteel verkeerd vind.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:16

Ik denk voornamelijk dat het een persoonlijke keuze is. En zo lang beide partners dezelfde mening hebben; wel of niet vertellen, kan een ander daar wat van vinden maar dat heeft totaal geen waarde ;).

Ik heb het zelf nog niet bij de hand gehad. Als iemand met me flirt, meld ik dat meestal wel aan mijn partner. Als ik er aan denk. Zo kreeg ik laatst uit het niets ineens een messenger bericht van een ex. Dat meld ik. Als er gevoelens bij komen kijken, weet ik eerlijk gezegd niet wat ik er mee zou doen. Ik dénk dat als er geen gevaar is dat er iets gebeurt en ik dat ook absoluut niet wil, ik het niet zou melden. Ik zie de meerwaarde daar niet van in.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:20

Sees schreef:
Ik denk voornamelijk dat het een persoonlijke keuze is. En zo lang beide partners dezelfde mening hebben; wel of niet vertellen, kan een ander daar wat van vinden maar dat heeft totaal geen waarde ;).

Bingo

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:25

Mijn man meld het me wel als iemand met hem flirt en ook wat ie daarop terug gezegd heeft en dat kan wel eens flirterig zijn. Helemaal prima, we kennen elkaar. Ik wil ook wel eens zo reageren als de situatie zich voor doet maar op het eind van de dag wil ik toch niemand anders dan mijn man. (het gaat hier dan wel om verbaal flirten). Zo nu en dan moet mijn man mij melden dat iemand aan het proberen te flirten was. _O- Met momenten ben ik nl echt blind en doof er voor en reageer ik ook vrij "bot" en dan komt mijn man met "je weet toch dat ie aan het proberen te flirten was he?"
"uhm.. Nee..." _O-
De grens tussen ouwehoeren en flirten is vaak ook gewoon dun imo. Maar de situatie die TS om schrijft... ik vind dat oneerlijk tov haar vriend.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:34

Sees schreef:

Totaal mee eens.

Wat míj betreft is elke relatie even goed. Is elke onderlinge afspraak even goed. Is waaróm partners bij elkaar zijn irrelevant mist de betrokkenen het vrijwillig, gelijkwaardig overeengekomen zijn.

Nu wordt in onze samenleving en op Bokt in het bijzonder graag de vlag van ´Uit Liefde´ boven relaties gezwaaid.
Imo schijnt wel/niet delen daar een relativerend licht op.
Nogmaals; geen waardeoordeel over wel noch over niet. Wel over eventuele hypocrisie.
Verduidelijkend: Als je om zakelijke redenen samenleeft is het een wórst wat de emotionele beleving is. Pretendeer dan echter geen basis van liefde.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:37

Ayasha schreef:
Maar de situatie die TS om schrijft... ik vind dat oneerlijk tov haar vriend.

+:)+

en dat zou anders zijn wanneer liefde binnen een sexclusief monogaam kader niet de basis zou zijn. Dát is een cruciaal punt.

Nevermind17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:03

Ik heb het meegemaakt met mijn vriend, ondertussen mijn man. Werd ook verliefd op een collega 3 jaar geleden ongeveer. Was altijd aan het appen, sprak ermee af om iets te gaan drinken, en wou uiteindelijk zelfs bij ons thuis afspreken. Toen is bij mij de bom gebarsten, want dat spelletje had ik natuurlijk door. Er bleek niets echt gebeurd te zijn tussen hen (hadden ook beiden een partner). En de andere partij zag niets in mijn vriend. Uiteindelijk is hij van job verandert en zij is verhuist naar NL.

We hebben toen de keuze gemaakt om toch voor elkaar verder te kiezen.. Intussen vorig jaar getrouwd en een kindje onderweg. We zijn dit jaar 7 jaar samen. Ik denk dat je het beter wel bespreekbaar maakt, het heeft ons dichter bij elkaar gebracht. Al blijf ik eerlijk; de schrik blijft en vertrouwen blijft voor mij een hekel punt. Wil niet zeggen dat ik nooit twijfels heb gehad over de relatie waar ik in zit, denk dat het overal wel eens voorkomt.. Maar het is maar wat je ermee doet of wil doen..

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:14

Nevermind17: maar jouw vriend zocht de verleiding dus wel meer op. Dat is wel tricky natuurlijk. Edit: man ;).

Nevermind17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:21

Sees schreef:
Nevermind17: maar jouw vriend zocht de verleiding dus wel meer op. Dat is wel tricky natuurlijk. Edit: man ;).

Zoiets ja :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:35

Nevermind17 schreef:
Al blijf ik eerlijk; de schrik blijft en vertrouwen blijft voor mij een hekel punt.

Wanneer je transparant bent naar elkaar; gevoelens deelt, heb je een goede basis voor vertrouwen want beiden weten dan wat de de ander denkt/voelt. Op die manier hebben beiden een keuze en kom je niet achteráf in een situatie.

Bespreekbaarheid echter is een complex onderwerp apart.
Het is ook in een op zich fijne, open relatie helemaal niet zo makkelijk om iets te bespreken waarvan je wéét dat je partner het niet leuk vindt. Hoe meer de om de partner geeft, hoe moeilijk, hoe hoger de drempel eigenlijk.
Voor heel veel mensen is het dan verleidelijk om de weg van de minste weerstand te kiezen.
Ook is een leugentje om bestwil, al is het ´maar´ niet hele waarheid vertellen, oh zo verleidelijk én een verradelijke valkuil* -O-

Het laagdrempelig houden van liefdesaspecten is bepaald niet makkelijk en hoe sterker, hoe meer uitgesproken, hoe emotioneler de standpunten voordien besproken zijn, hoe hoger de drempel is.
Het uiterste, afspreken dat je niets wil horen/weten, ilustreert dit; dan programmeer je voldongen feiten.

Nogmaals, bespreekbaarheid is lastig. Zelfs in open relaties is dat geen gewonnen race. ´Slecht nieuws´ ; alles wat de ontvanger niet leuk vindt, is lastig om te bespreken en hoe meer je van elkaar houdt hoe moeilijker. Been there, done that, blíjft een werk in uitvoering.
* November een mooie, waardevolle relatie daardoor spaak ´doen´ lopen 8)7 |o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:44

Ik ben het met je eens Huertacilla, alleen volledige eerlijkheid geeft een goede basis voor vertrouwen en zorgt dat beide een keuze hebben. Heel veel mensen kiezen de weg van de minste weerstand en dat is imo zo fout.

In het geval dat mijn partner verliefd zou worden op een ander zou me dat heus kwetsen, maar het feit dat hij deze gevoelens met mij zou delen en bespreken zou zorgen voor een gevoel van vertrouwen. Terwijl het achterhouden (en je voelt meestal wel dat er is niet verteld wordt) juist zorgt dat vertrouwen afbreekt.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:06

Elisa2 schreef:
Ik ben het met je eens Huertacilla, alleen volledige eerlijkheid geeft een goede basis voor vertrouwen en zorgt dat beide een keuze hebben. Heel veel mensen kiezen de weg van de minste weerstand en dat is imo zo fout.

In het geval dat mijn partner verliefd zou worden op een ander zou me dat heus kwetsen, maar het feit dat hij deze gevoelens met mij zou delen en bespreken zou zorgen voor een gevoel van vertrouwen. Terwijl het achterhouden (en je voelt meestal wel dat er is niet verteld wordt) juist zorgt dat vertrouwen afbreekt.

Ik denk dat ik juist heel paranoïde zou worden als dit soort dingen niet vertelt worden... 'Wie zou hij nu stiekem leuk vinden?', dat soort dingen.

Als beide partijen het erover eens zijn dat het beter niet verteld kan worden, prima. Maar niemand kent jouw relatie en de dynamiek ervan en als je advies van een internetforum vol vrouwen (meestal, sorry HC) aanneemt kom je dus tot een besluit waar je vriend geen medezeggenschap in heeft gehad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:07

Elisa2 schreef:
Ik ben het met je eens Huertacilla, alleen volledige eerlijkheid geeft een goede basis voor vertrouwen en zorgt dat beide een keuze hebben.

´Volledige eerlijkheid´ lijkt zo eenvoudige maar.... de absolute waarheid bestáát niet. Bijvoorbeeld; wanneer je een ochtend uitgebreid koffie met een leuke kennis drinkt of lunched; 2,5 - 3 uur interessant, ontspannen gesprek hebt, vat je dat thuis samen in hoeveel minuten? Hoe eerlijk je dat ook wil vertellen, maar je per definitie een selectie. Helemaal goedbedoeld en oprecht blíjft het een déél van de waarheid. Ook is het jouw perceptie.
Zo heb je al twéé subjectieve factoren welke uitleggen dat howel je oprecht volledig eerlijk wíl zijn het niet de absolute waarheid kán zijn.

Even naar die perceptie.
Wat je denkt in je hoofd is een wervelende soep van perceptie, opvattingen, kennis, emoties en meer. Verder is het geheugen een zeef van gekleurde ´feiten´ welke met het voorstschrijden van de tijd verandert. Ook dat betreft echt geen absolute waarheid.

Wat overblijft is goede wil.
En dáár heb je dan de valkuil van leugentje om bestwil weer :roll:

Nee, allemaal niet zo eenvoudig.
Alleen door te communiceren, over van alles en nog wat ( inclusief samen met anderen), hou je drempels laag en elkaar zowel bij de les als bewust van het feilbare van praten; alles zo transparant mógelijk voor elkaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:11

Dat is ook wat ik bedoel transparantie, en gewoon geen zaken achterhouden..want daar wordt de ander (terecht) paranoia van. En zo kom je volgens mij ook sneller in een negatieve spiraal terecht.