Wat leen je zoal bij de buren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

happyjoyce

Re: Wat leen je zoal bij de buren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 09:37

Wij lenen best veel van elkaar. Suiker, bloem, eieren, tomatenpuree, taart/cakevormen.
Verder een stuk weiland, hooi, trekker en toebehoren en verder veel gereedschap :D.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 09:43

De handigheid van de buurman!
Zo heeft hij mij eens uit de sneeuw geholpen toen ik op de kruising met de i10 in een bult sneeuw terecht was gekomen. Ik nam de stoep ipv de weg. Kon het niet zien.

Wat heeft hij gelachen!

En hij heeft een x onze CV bijgevuld. M'n man zat in het buitenland en de CV werd helemaal wild. :')

Hij mag onze heggenschaar lenen en takkenschaar. En wij hun zwembad opblaaspomp. Een elektrische!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 10:45

Fitzroy schreef:
Even terugkomend op de beginpost: wat is nu eigenlijk gebruikelijk?

Moeten de nieuwe buren zich aan jou voorstellen of jij aan de nieuwe buren?

Daar zijn geen regels voor zover ik weet. Toen ik aan het klussen was kwamen de buren binnenlopen om kennis te maken. De andere buren kwam ik gewoon een keer tegen en heb me voorgesteld.

Laatst zijn hier mensen komen wonen aan de overkant, die hebben zich nooit voorgesteld. Ik zwaai en zeg gedag, meer niet.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 10:53

Hier in de straat gaat er vanalles heen en weer van grondboor tot roomboter.
Van springvormen tot trekveren.

Maar het leukste vind ik nog wel dat als er iets over is of gebakken is ergens, dat dat ook de " de straat door " gaat. Zo had ik pannekoeken gebakken en kreeg ik een berichtje dat mijn man en dochter onderweg zouden lunchen, even een appje en er komen 3 buurjongens gezellig hier lunchen.

Maar hier wordt alles geleend, ladders, springvormen, maar ook bestek, auto's, etenswaren etc

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:09

Niet echt dingen voor in een mandje..
Maar wij hebben wel eens gereedschap en een verlengkabel uitgeleend.. :+
En zelf ook weer gereedschappen en een grote ladder geleend. En zelfs een keer ‘in nood’ de auto van de buurvrouw haha.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:12

Ducttape :+ Omdat ik het altijd vergeet zelf te kopen, maar dat kan ook wat over mijn short-memory zeggen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:24

Paracetamol, Ibuprofen, aanhanger

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:52

Misschien denk ik te ver hoor.. maar zou iemand dan niet denken dat je er niet van gediend bent om iets uit te lenen? Hier, heb je dit allemaal zodat je het niet bij ons hoeft aan te kloppen :')

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:06

Fitzroy schreef:

Geen van beide. Je gaat ergens wonen, punt. Met je buren krijg je pas te maken als het noodzakelijk is. Als één van beide behoefte heeft aan meer, onderneemt h/zij maar actie.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:16

Fitzroy schreef:

Ik stel mezelf altijd voor, kleine moeite :)

Vorig jaar en dat jaar daarvoor nieuwe buren, zij hebben zich ook voorgesteld.
Met allebei heel erg goed contact, als er wat is of er moet iets gerepareerd worden.

De ene buurman heeft mijn schutting gemaakt (Gratis) en de andere laatst tegen
kostprijs heel het asbestdak op de schuur verwijderd en nieuw dak geplaatst (nu 289 betaald ipv bijna 2000 euro).
Ook sjouwt hij zware spullen mee naar binnen/boven (Laatst hele zware wasdroogcombinatie) :D we maken ook vaak een gezellig praatje!

Ik ben alleen dus goede buren zijn goud waard!

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 13:21

musiqolog schreef:
Fitzroy schreef:

Geen van beide. Je gaat ergens wonen, punt. Met je buren krijg je pas te maken als het noodzakelijk is. Als één van beide behoefte heeft aan meer, onderneemt h/zij maar actie.

Hier is het heel gebruikelijk dat de nieuwe buren zich voorstellen :) Wij hebben toendertijd iedereen uitgenodigd voor koffie en gebak.

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 13:35

Bij ons houd het met een pak melk of eieren al wel op. Wel hebben onze buren en nog een aantal in de buurt onze huissleutel gezien wij er nogal een handje van hebben om de deur dicht te trekken zonder sleutel op zak haha

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 13:43

Bij mijn ouders is het ook gebruikelijk dat nieuwe buren zich voorstellen.
Wij hebben dat in onze huidge buurt gedaan. Ivm corona maatregelen (lockdown toendertijd) enkel de directe buren. Misschien als het allemaal wat relaxter is en wij iets meer tijd hebben we wel een housewarming voor de buurt doen ofzo.
Wij lenen/delen wel veel met onze ene buren. Hebben hun wifi wachtwoord mogen lenen toen ons internet nog niet geleverd was, als we gebak of moestuin groente overhebben geven we dat aan hun. Andersom krijgen wij met suikerfeest wat, of toen ze alcohol gekregen hadden is dat ook naar ons gegaan. Iets echt lenen hebben we nog niet gedaan, vooral omdat de supermarkt dichtbij zit en we via onze hobby heel veel klusmeuk gratis kunnen lenen op een andere plek.
Bij mijn ouders (klein dorp) daarentegen wordt er over en weer heel veel geleend en weggegeven. Maar daar zit ook geen supermarkt in het dorp en is het nog veel meer dorpsgevoel. Dat mis ik wel op ons huidige plekje.

HorsesRhythm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 14:56

Hier ook in een klein dorp en geen supermarkt/winkels (alleen een slager) op het dorp en de dichtstbijzijnde supermarkt op 10km afstand. Tja, dan ga ik toch echt eerst bij de buurvrouw kijken of ze een ei voor me heeft.
Gelukkig doen ze dat zelf ook, beetje poedersuiker, boter en stroop, en een pak koffie.
En verder is de buurvrouw kleuter juf en komt ze met enige regelmaat om paardenspullen vragen om haar klas in (Sinterklaas) thema aan te kleden. Dus halsters, borstels, voerbakken en een gevuld hooinet, we lenen het met liefde uit.
Gelukkig heb ik hele leuke fijne buren.
Inderdaad ook een klerenhanger geleend toen ik mijn voordeur dicht trok zonder sleutel. En inmiddels "leen" ik ook een plaatsje in de muur kluis voor de reserve sleutel

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:22

Wij lenen ook niks wat je zelf kan kopen of kan wachten.

Wat onze buurman in de werkplaats heeft staan, koop je niet even zelf als particulier, maar handig kan het wel zijn als je aan het verbouwen bent.

Wij hebben ons hier gelijk voorgesteld aan buren naast ons.
Andere buren kwamen we al gelijk tegen en verderop ook. Andere buren kenden we al en de rest is vanzelf gegaan met groeten en praatje, maar er staan niet zoveel huizen.

Bij ons vorige huis op een woonerf, kwamen de buren hun huis al uit toen we kwamen bezichtigen en op dag van de sleutel stonden ze beiden al op de oprit.
De rest groette we toen en soms een praatje.
Maar daar echt nooit iets van iemand geleend.