Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 16:24

secricible schreef:
Daphara schreef:
Maar stel nou het was in situatie 2 andersom gegaan. Het zwangere stel had hun aankondiging eerst kunnen doen… had dan het stel dat niet zwanger kon worden ook niets mogen/moeten zeggen?


Ehm, jawel. Omdat slecht nieuws gewoon altijd voorrang krijgt op goed nieuws, dat is toch altijd zo?

Als iemand verteld dat hij ongeneeslijk ziek is en nog 3 maanden heeft ben je daarna toch ook iets meer ingetogen als je verteld dat je gaat trouwen?
Terwijl als je verteld dat je gaat trouwen niemand daarna van de ongeneeslijk zieke verwacht zich in te houden.

En Ja het werpt een schaduw. Net zoals het een schaduw werpt als iemand ongeneeslijk ziek is of verteld nooit meer te kunnen lopen. Daar kijk je de zieke toch ook niet op aan? Infertiliteit/subfertiliteit is gewoon een medische aandoening, niks meer.


Maar dat ligt aan de situatie en band tussen mensen.

Mijn vader was "opgegeven" en had nog 3 weken tot 3 maanden. Ik stond onder behandeling van de gyn, maar wilde het uitstellen en toen waren we opeens zwanger. We wisten het al met 5 weken en zijn dat gelijk gaan vertellen incl leuke kaart, taart en echo foto.

Mijn vader was er heel gelukkig om. Hij wist dat wij dus alsnog zwanger waren, maar ook dat hij de baby nooit ging zien.
Hij heeft ook de 7 weken echo nog gezien.

Omdat ik heel medische en ook nog ziek was, zijn we het wel aan enkele mensen gaan vertellen. Op de begrafenis, heb ik veel tijd op de wc doorgebracht.
Mijn oma vertelde daar iedereen dat ze het niet mocht vertellen en het stil moest blijven. Maar letterlijk tegen idereen, dus om de beurt kreeg ik een knuffel en een lief woord.

Dat vonden mensen ongemakkelijk. Je vader wordt begraven, maar iemand is ook zwanger en dat is gewoon heel mooi. Je hoeft het niet te vieren, uitbundig e doen en slingers op te hangen, maar je kan wel blij zijn voor mensen en het ze gunnen.
Er is niemand die iets ongepast zei en ik kon begrijpen dat ze het hoorden en me toch wilden feliciteren.

Mn vader was er ook blij mee en zwanger zijn was gewoon een feit.

Ik vind het eigenlijk ook heel dichtbij elkaar staan. Geboren worden en dood gaan, gebeurt elke dag, overal. Het is het leven.

Het gaat niet om WAT gebeurt, maar HOE.

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 16:31

Dat zeg ik toch? Je hoeft niks te verzwijgen, maar je bent wel meer ingetogen.

Tiggs

Berichten: 7567
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 16:53

Daphara schreef:
Mizora schreef:
Ik vind een geboorteaankondiging sowieso een raar cadeautje voor een ander.


Ook als het om een eerste kleinkind gaat?


Vind ik wel, mensen kunnen het soms zo overdrijven... Een kleinkind is dan misschien nog speciaal, maar mensen lijken soms wel te denken dat de hele wereld op z'n kop staat -voor anderen- omdat zíj een kind krijgen. Getuige ook de onzinfeestjes als genderreveals.

Maar sowieso wordt het in mijn kring gewoon gezegd als iemand zwanger is, in plaats van al die gekke aankondigingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 17:49

Denk dat het voor veel mensen, vooral als je er wat vroeger bij bent in vergelijking met je omgeving, ook gewoon moeilijk voor te stellen is hoe het is om ongewenst kinderloos te zijn.

Ik heb zelf een kinderwens, maar kan me bijna niet voorstellen hoe en of mijn wereld uit elkaar zou vallen mocht het allemaal niet lukken. Voor mijn gevoel zou de wereld toch gewoon verder draaien en zou ik dan een leuk leven hebben met mijn vriend en neefjes. Nu snap ik het wel aan de hand van dit soort verhalen dat het niet zo werkt en dat het dikwijls echt een heel life changing event is in de slechtste zin van het woord. Maar in mijn omgeving ben ik de eerste die uberhaupt het woord "kinderen willen krijgen" wel eens heeft laten vallen (ik ben 29, maar kennelijk in een omgeving van louter laatbloeiers). Stel je voor dat ik ongewenst kinderloos zou zijn en ik zou er inderdaad net zoveel moeite mee hebben (wat me niet onwaarschijnlijk lijkt, ookal vind ik het moeilijk voorstelbaar).... Ik denk niet dat iemand in mijn omgeving die impact zou snappen. Helemaal niet als iemand van mijn vriendinnen over een jaar ineens besluit ervoor te gaan en het in 1x raak is. a
Als die dat dan ook niet uit de blaadjes of van een internetforum hebben kan ik me zomaar voorstellen dat ze iets net zo ongekend lomps zouden doen als situatie 1. Zelfs met goede bedoelingen. Gewoon omdat het iets is waar ze niet vaak mee geconfronteerd zijn en dus de impact niet kennen.

Ik vind het moeilijk om dan boos te zijn. Ondanks dat ik mezelf 3 weken in een snuggy met B&J zou willen onttrekken van de wereld als zoiets mij zou overkomen.

Ik heb zelf een PTSS en trigger of vrij specifieke verhalen over daten en alles. En dat is ook zoiets waar mensen graag tot in den treure over vertellen. Kunnen ze ook niet ruiken dat ik er redelijk ontregeld door kan raken, dus ik neem het nooit iemand kwalijk. Maar vervelend is het wel. Ik geef het dan ook wel aan als ik er echt niet goed opga. Degenen die dan doorgaan ben ik ook vrij snel klaar mee.... Maar in eerste instantie verwacht ik niet per se dat mensen snappen of kunnen invoelen hoe zoiets nou werkt en hoeveel impact en pijn het los kan maken. Wekenlang.
Laat staan dat ik zomaar verwacht dat mensen er vanuit zichzelf rekening mee gaan houden.

Ik denk dat dat dus vaak ook met ongewenste kinderloosheid zo werkt en dat maakt het toch wel vrij complex wat mij betreft. Soms zijn mensen ook gewoon lompe horken ondanks goede intenties. En dan zijn die goede intenties toch wel doorslaggevender dan de acties vind ik.

Anastasia24

Berichten: 2745
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 18:09

Goh, het bekend maken met het stel erbij vind ik niet iets slechts, maar om dat nou op een 'leuke' familieavond te doen met cadeau's etc? Nee, dat vind ik echt wel te ver gaan. Kijk dat je de familie bij elkaar roept met het zijnde 'speciale aankondiging' en samen verteld 'wij(of ik) zijn zwanger!' hardstikke leuk, maar niet als cadeautje en vooral niet als cadeautje richting het koppel dat niet zwanger kan geraken.

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 18:40

Anastasia24 schreef:
Goh, het bekend maken met het stel erbij vind ik niet iets slechts, maar om dat nou op een 'leuke' familieavond te doen met cadeau's etc? Nee, dat vind ik echt wel te ver gaan. Kijk dat je de familie bij elkaar roept met het zijnde 'speciale aankondiging' en samen verteld 'wij(of ik) zijn zwanger!' hardstikke leuk, maar niet als cadeautje en vooral niet als cadeautje richting het koppel dat niet zwanger kan geraken.


Maar hoe moesten ze dat weten?
Zoals ik het begreep kregen de grootouders to be een fotolijstje met foto.
Dan is kerst op zich toch wel geschikt?

LWDaisy

Berichten: 4826
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 18:47

Ik denk dat ik 1 van die mensen was die er nogal een duidelijke mening over had in het WTF topic.

Kijk, ik vind het heel erg als je ongewenst kinderloos bent/zult blijven. Echt waar!
Mijn broer bijvoorbeeld wilt héél graag kindjes - maar is single. Hij wordt 31 jaar dit jaar, en hij heeft het gevoel dat de tijd dringt. Ik kan me dus wel inbeelden dat wanneer iemand hem vertelt "wij verwachten een kindje" dat bij hem een dubbel gevoel zou kunnen oproepen. Maar - mijn broer is zoals mij - hij kan gewoon blij zijn voor een ander. Ook als die krijgen wat hij wilt maar niet heeft/(momenteel) niet kan krijgen.

Ik ben zelf héél bewust kinderloos. Ik voel ab-so-luut geen voortplantingsdrang. Dus ik kan me die specifieke kinderwens moeilijk voorstellen, want die heb ik gewoon niet. Maar - ik kan wel uit mijn eigen schoenen stappen, en in die van een ander gaan staan. Dat denk ik toch, tenminste. Het is niet omdat ik iets niet wil, dat ik niet snap dat iemand anders dat wél wilt.
Er zijn andere dingen die ik wil, dus ik ken het gevoel van verlangen naar iets wel. Oké, niet naar kinderen in mijn geval, maar wel naar andere dingen, en dat verlangen is volgens mij niet minder groot dan het verlangen van mensen naar een kind. Verlangen is verlangen, en iets niet kunnen krijgen wat je héél graag wilt doet altijd pijn. Ik heb het dan niet over "dat nieuwe boek van die ene auteur die je zo goed vind" maar over een levensdroom ;)


In het geval van het WTF topic - dat ging om een aankondiging in de vorm van "een kleinkind als cadeau voor de grootouders". Ik ga er van uit dat de grootouders dat ook echt als een cadeau ervaren (zo zouden de mijne het ervaren hahaha), en als daar toevallig iemand bij is die zelf geen kinderen kan krijgen vind ik niet dat diegene dat moment mag verpesten door een scene te schoppen omdat hij/zij zelf geen kindjes kunnen krijgen. Het gaat niet om hen op dat moment. Wees gewoon blij voor een ander, simpel.

In mijn familie- en vriendenkring weet iedereen dat ik absoluut geen kinderen wil. Toch heb ik de gender reveal voor erg goede vrienden georganiseerd, en leef ik héél erg mee met hun zwangerschap. Ik verwen dat kind nu al rot, en het is er nog niet eens :') Ik ben 7 weken op voorhand al gevraagd om de opvang van hun hond en opruim van hun huis te verzorgen als het zo ver is. Graag!! Zolang ze de kleine niet in mijn armen duwt, ben ik helemaal oké haha. Ik ben ook trotse meter van het kindje van mijn neef. Dus volgens mij beschik ik wel over de nodige empathie. En eerlijk - ik vind dat iedereen dat moet kunnen...

Hoe l*llig is het, als je bijvoorbeeld je broer, zus, beste vriendin, ... niet vrolijk en blij op de hoogte kan stellen van jouw zwangerschap, omdat het hen niet lukt? Je bent toch vrienden, familie? Je kan toch blij zijn voor een ander, ook al krijgen die wat jij wilt maar niet hebt/kan krijgen? Zo kan ik ook blij zijn als iemand iets krijgt (zoals een kind) wat ik totaal niét wil, ik kan wel gewoon blij zijn voor een ander, puur omdat zij blij zijn!

Ik weet niet of iemand het in zijn hoofd zou halen mij een aankondiging als cadeau zou geven, mensen die mij echt kennen zijn wel slimmer denk ik hahaha. Maar mochten ze dat wél doen, spring ik gewoon vrolijk in het rond, want degene die dat cadeau (lieve God, laat het geen ondergeplaste zwangerschapstest zijn :') ) geeft is door het dolle heen, en dan doe ik gewoon vrolijk mee.

"Ik ben zwanger" aanbrengen bij iemand die ongewenst kinderloos is - ik snap dat dat onwennig kan aanvoelen. Dat je dat een beetje voorzichtiger aanbrengt - enerzijds snap ik het. Anderzijds denk ik hierbij weer meteen aan mijn broer - stel dat zijn beste vrienden voor een kindje zouden proberen gaan. Ik wéét 100% zeker dat mijn broer niet zou willen dat zij zich ten opzichte van hem zouden inhouden qua aankondiging als het zo ver is. Hij zou zich een heel slechte vriend voelen, als zijn vrienden niet voluit happy zouden kunnen zijn in zijn bijzijn. Het zou op dat moment voor mijn broer gewoon niet om hem gaan, maar om zijn vrienden, en hij zou gewoon super blij zijn voor hen.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 19:02

LWDaisy schreef:
Maar - ik kan wel uit mijn eigen schoenen stappen, en in die van een ander gaan staan. Dat denk ik toch, tenminste.

LWDaisy schreef:
Dus volgens mij beschik ik wel over de nodige empathie. En eerlijk - ik vind dat iedereen dat moet kunnen...

LWDaisy schreef:
Het gaat niet om hen op dat moment. Wees gewoon blij voor een ander, simpel.


Het is nogal duidelijk dat je zelf geen kinderwens hebt, maar met alle respect: je empatisch vermogen klinkt nogal als eenrichtingsverkeer.

Het werkt gewoon niet zo als je net huilend hebt staan vertellen dat je de zoveelste negatieve test in je handen hebt gehad en dat je nooit zelf een kleintje op de wereld zal zetten, nooit je eigen kroost thuis voor de tv met glimmende smoeltjes hebt omdat het Sinterklaasjournaal er weer is, nooit mee zal maken dat je eigen vlees en bloed diploma's haalt, afstudeert, zelf kinderen krijgt en de rest van de hele lange lijst die voor andere mensen haast vanzelfsprekend afgevinkt wordt.

Het is een leegte en als je niet weet of die ooit gevuld kan worden (of zeker weet dat die nooit gevuld kan worden) dan is dat een rouwproces waar iedereen anders mee omgaat. Het is ook empathie om te zien dat de andere kant hartverscheurend kan zijn en dat diegene op dat moment jouw goede nieuws gewoon niet kan handelen.

Als het mijn echo was, had ik die toch even snel onder de boom weg gekaapt. Het is niet zo dat je niet weet dat het ze zeer doet ofzo.

har166

Berichten: 2050
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 19:04

Ik heb/had een clubje van 4 dames waarmee we regelmatig borrelde en bij elkaar gingen eten. Ik ben een zeer blije vrijgezel zonder kinderwens, dame 2 gelukkig in een vrij nieuwe relatie, dame 3 verloofd ( ernstig ziek geweest en het was maar de vraag of ze er überhaupt bovenop zou komen en kinderen krijgen zou een enorme uitdaging worden ) en dame 4 die ongewenst vrijgezel en kinderloos is.

Dame 3 nodigde ons uit voor een etentje en vertelde dolgelukkig dat ze zwanger was maar dat het spannend zou worden of de zwangerschap goed zou gaan. Dame 4 werd daarop boos dat ze gekwetst was dat dame 3 dat 'zomaar' vertelde en dat dat tactischer had gemoeten omdat zij en ik vrijgezel zijn en zij zelf heel graag kinderen wil. Je kan je wellicht voorstellen dat wij daar echt van stonden te kijken, a omdat je een ander toch alle geluk toewenst en b omdat ik absoluut geen kinderwens of om een relatie zit te springen. Ik kan me echt niet voorstellen hoe je een ander niets kan gunnen zonder dat je het zelf hebt. Misschien komt het doordat ik geen kinderwens heb waardoor ik niet weet hoe die drang voelt, maar je kunt toch ook niet verwachten dat mensen dingen voor je gaan verzwijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 19:11

Shae schreef:
LWDaisy schreef:
Maar - ik kan wel uit mijn eigen schoenen stappen, en in die van een ander gaan staan. Dat denk ik toch, tenminste.

LWDaisy schreef:
Dus volgens mij beschik ik wel over de nodige empathie. En eerlijk - ik vind dat iedereen dat moet kunnen...

LWDaisy schreef:
Het gaat niet om hen op dat moment. Wees gewoon blij voor een ander, simpel.


Het is nogal duidelijk dat je zelf geen kinderwens hebt, maar met alle respect: je empatisch vermogen klinkt nogal als eenrichtingsverkeer.

Het werkt gewoon niet zo als je net huilend hebt staan vertellen dat je de zoveelste negatieve test in je handen hebt gehad en dat je nooit zelf een kleintje op de wereld zal zetten, nooit je eigen kroost thuis voor de tv met glimmende smoeltjes hebt omdat het Sinterklaasjournaal er weer is, nooit mee zal maken dat je eigen vlees en bloed diploma's haalt, afstudeert, zelf kinderen krijgt en de rest van de hele lange lijst die voor andere mensen haast vanzelfsprekend afgevinkt wordt.

Het is een leegte en als je niet weet of die ooit gevuld kan worden (of zeker weet dat die nooit gevuld kan worden) dan is dat een rouwproces waar iedereen anders mee omgaat. Het is ook empathie om te zien dat de andere kant hartverscheurend kan zijn en dat diegene op dat moment jouw goede nieuws gewoon niet kan handelen.

Als het mijn echo was, had ik die toch even snel onder de boom weg gekaapt. Het is niet zo dat je niet weet dat het ze zeer doet ofzo.


Over het dikgedrukte: Maar echt, na dik anderhalf jaar nog een familie vete? Dat kun je toch echt niet goed praten naar het koppel dat niet zwanger kan worden dat ze na al die tijd nog zo ontzettend kwaad zijn :n Dat is een ander het gewoon niet gunnen.

musiqolog
Berichten: 3388
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 19:25

Ach kom op nou jongens. Mag je niet vieren dat je zwanger bent omdat er iemand naast je staat die dat ook wil?

Ik had vijftien jaar geleden voor het laatst een vriendin. Sindsdien ongewenst alleen. Om me heen overal stelletjes, plus mensen die zo even in een café iemand kunnen oppikken. Geen idee hoe mensen dat doen.

Ik vind het vreselijk dat iedereen het lijkt te doen, behalve ik. Heb ik bijwijlen echt met dik zelfmedelijden om kunnen janken. Maar ik ga toch niet eisen dat mensen zonder hun partner naar familiedingen komen? Of dat ze niet meer superblij aankomen met "joepie, ik heb een nieuwe vriend(in)!" Als je vanwege je eigen ellende een ander geen vreugde gunt, verdien je ook niet beter.

VogeltjeM

Berichten: 3768
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 19:26

LWDaisy schreef:
Ik denk dat ik 1 van die mensen was die er nogal een duidelijke mening over had in het WTF topic.

Kijk, ik vind het heel erg als je ongewenst kinderloos bent/zult blijven. Echt waar!
Mijn broer bijvoorbeeld wilt héél graag kindjes - maar is single. Hij wordt 31 jaar dit jaar, en hij heeft het gevoel dat de tijd dringt. Ik kan me dus wel inbeelden dat wanneer iemand hem vertelt "wij verwachten een kindje" dat bij hem een dubbel gevoel zou kunnen oproepen. Maar - mijn broer is zoals mij - hij kan gewoon blij zijn voor een ander. Ook als die krijgen wat hij wilt maar niet heeft/(momenteel) niet kan krijgen.

Ik ben zelf héél bewust kinderloos. Ik voel ab-so-luut geen voortplantingsdrang. Dus ik kan me die specifieke kinderwens moeilijk voorstellen, want die heb ik gewoon niet. Maar - ik kan wel uit mijn eigen schoenen stappen, en in die van een ander gaan staan. Dat denk ik toch, tenminste. Het is niet omdat ik iets niet wil, dat ik niet snap dat iemand anders dat wél wilt.
Er zijn andere dingen die ik wil, dus ik ken het gevoel van verlangen naar iets wel. Oké, niet naar kinderen in mijn geval, maar wel naar andere dingen, en dat verlangen is volgens mij niet minder groot dan het verlangen van mensen naar een kind. Verlangen is verlangen, en iets niet kunnen krijgen wat je héél graag wilt doet altijd pijn. Ik heb het dan niet over "dat nieuwe boek van die ene auteur die je zo goed vind" maar over een levensdroom ;)


In het geval van het WTF topic - dat ging om een aankondiging in de vorm van "een kleinkind als cadeau voor de grootouders". Ik ga er van uit dat de grootouders dat ook echt als een cadeau ervaren (zo zouden de mijne het ervaren hahaha), en als daar toevallig iemand bij is die zelf geen kinderen kan krijgen vind ik niet dat diegene dat moment mag verpesten door een scene te schoppen omdat hij/zij zelf geen kindjes kunnen krijgen. Het gaat niet om hen op dat moment. Wees gewoon blij voor een ander, simpel.

In mijn familie- en vriendenkring weet iedereen dat ik absoluut geen kinderen wil. Toch heb ik de gender reveal voor erg goede vrienden georganiseerd, en leef ik héél erg mee met hun zwangerschap. Ik verwen dat kind nu al rot, en het is er nog niet eens :') Ik ben 7 weken op voorhand al gevraagd om de opvang van hun hond en opruim van hun huis te verzorgen als het zo ver is. Graag!! Zolang ze de kleine niet in mijn armen duwt, ben ik helemaal oké haha. Ik ben ook trotse meter van het kindje van mijn neef. Dus volgens mij beschik ik wel over de nodige empathie. En eerlijk - ik vind dat iedereen dat moet kunnen...

Hoe l*llig is het, als je bijvoorbeeld je broer, zus, beste vriendin, ... niet vrolijk en blij op de hoogte kan stellen van jouw zwangerschap, omdat het hen niet lukt? Je bent toch vrienden, familie? Je kan toch blij zijn voor een ander, ook al krijgen die wat jij wilt maar niet hebt/kan krijgen? Zo kan ik ook blij zijn als iemand iets krijgt (zoals een kind) wat ik totaal niét wil, ik kan wel gewoon blij zijn voor een ander, puur omdat zij blij zijn!

Ik weet niet of iemand het in zijn hoofd zou halen mij een aankondiging als cadeau zou geven, mensen die mij echt kennen zijn wel slimmer denk ik hahaha. Maar mochten ze dat wél doen, spring ik gewoon vrolijk in het rond, want degene die dat cadeau (lieve God, laat het geen ondergeplaste zwangerschapstest zijn :') ) geeft is door het dolle heen, en dan doe ik gewoon vrolijk mee.

"Ik ben zwanger" aanbrengen bij iemand die ongewenst kinderloos is - ik snap dat dat onwennig kan aanvoelen. Dat je dat een beetje voorzichtiger aanbrengt - enerzijds snap ik het. Anderzijds denk ik hierbij weer meteen aan mijn broer - stel dat zijn beste vrienden voor een kindje zouden proberen gaan. Ik wéét 100% zeker dat mijn broer niet zou willen dat zij zich ten opzichte van hem zouden inhouden qua aankondiging als het zo ver is. Hij zou zich een heel slechte vriend voelen, als zijn vrienden niet voluit happy zouden kunnen zijn in zijn bijzijn. Het zou op dat moment voor mijn broer gewoon niet om hem gaan, maar om zijn vrienden, en hij zou gewoon super blij zijn voor hen.


Ik denk dat een kinderwens iets zo diepgewortelds en fundamenteels (en allesoverheersends) is dat je dat niet kan vergelijken met andere verlangens, ook niet met andere "levensdromen" zogezegd. Dat zit verweven in onze biologie (niet bij iedereen uiteraard). Ik denk dus dat je er te makkelijk over gaat. En dat babyshowers uit de weg gaan of verdriet voelen bij een zwangerschapsaankondiging etc niets zegt over je empathisch vermogen in andere situaties.

VogeltjeM

Berichten: 3768
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 19:28

musiqolog schreef:
Ach kom op nou jongens. Mag je niet vieren dat je zwanger bent omdat er iemand naast je staat die dat ook wil?

Ik had vijftien jaar geleden voor het laatst een vriendin. Sindsdien ongewenst alleen. Om me heen overal stelletjes, plus mensen die zo even in een café iemand kunnen oppikken. Geen idee hoe mensen dat doen.

Ik vind het vreselijk dat iedereen het lijkt te doen, behalve ik. Heb ik bijwijlen echt met dik zelfmedelijden om kunnen janken. Maar ik ga toch niet eisen dat mensen zonder hun partner naar familiedingen komen? Of dat ze niet meer superblij aankomen met "joepie, ik heb een nieuwe vriend(in)!" Als je vanwege je eigen ellende een ander geen vreugde gunt, verdien je ook niet beter.


Dat heeft waarschijnlijk niks te maken met gunnen, maar met een allesoverheersend verdriet waarbij ik van mening ben dat je ongewenst kinderloos zijn nergens mee kunt vergelijken qua intensiteit, ook niet met ongewenst alleenstaand zijn.

Jis_

Berichten: 11780
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 19:33

Een goede manier en timing zorgt er in heel
veel gevallen voor dat een vriendin of familielid blij voor je zal zijn.
Echter Jaloezie kan wel nare vormen aannemen. In situatie 2 vraag ik me af, omdat het een familievete is geworden, wat er verder nog speelde.

musiqolog
Berichten: 3388
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 19:54

VogeltjeM schreef:
Dat heeft waarschijnlijk niks te maken met gunnen, maar met een allesoverheersend verdriet waarbij ik van mening ben dat je ongewenst kinderloos zijn nergens mee kunt vergelijken qua intensiteit, ook niet met ongewenst alleenstaand zijn.

Daar geloof ik dus niks van. De wil om te neuken, om het maar plat te zeggen, zit er bij ons van nature diep in. Al miljarden jaren, aangestuurd door allerlei hormonen. De wil om kinderen te krijgen is cultureel: er wordt je aangepraat dat je geen echte man/vrouw bent als dat niet van nature wil lukken, en heel veel mensen gaan daar (helaas) in mee. (O, en trouwens: misschien wil ik ook wel kinderen? Ik heb toch nooit het tegendeel beweerd? Maar dát is in mijn situatie al helemáál niet aan de orde...)

In beide gevallen zijn het frustraties die hoog kunnen oplopen. Natuur of cultuur, dat maakt je verdriet er niet minder om. Maar dat betekent niet dat je hetgeen je misloopt een ander moet misgunnen. Als je breekt met je bloedeigen broer omdat hij iets heeft wat jij mist, misgun je hem zijn blijdschap. Je vindt je eigen verdriet zó belangrijk, dat andermans blijdschap speciaal bedoeld lijkt om jou te pesten. Dát vind ik nou een gebrek aan empathie.

Trouwens, mochten mijn zusje en haar vriend een kindje verwachten, dan weet ik al hoe ik reageer. Ik zal dolblij zijn dat ik oom word. Dat vind ik namelijk de normale reactie in zo'n geval.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 19:56

Moestuin schreef:
Over het dikgedrukte: Maar echt, na dik anderhalf jaar nog een familie vete? Dat kun je toch echt niet goed praten naar het koppel dat niet zwanger kan worden dat ze na al die tijd nog zo ontzettend kwaad zijn :n Dat is een ander het gewoon niet gunnen.


Er staat 'soort van familievete' en dat is de enige informatie die we hebben. We weten niet hoe eventuele gesprekken daarna zijn verlopen, welke emoties daarbij naar boven kwamen en hoe mensen daar weer op hebben gereageerd, dus alle uitspraken die we daarover doen zijn aannames. :)

Zoolgangster

Berichten: 9776
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 20:16

musiqolog schreef:
VogeltjeM schreef:
Dat heeft waarschijnlijk niks te maken met gunnen, maar met een allesoverheersend verdriet waarbij ik van mening ben dat je ongewenst kinderloos zijn nergens mee kunt vergelijken qua intensiteit, ook niet met ongewenst alleenstaand zijn.

Daar geloof ik dus niks van. De wil om te neuken, om het maar plat te zeggen, zit er bij ons van nature diep in. Al miljarden jaren, aangestuurd door allerlei hormonen. De wil om kinderen te krijgen is cultureel: er wordt je aangepraat dat je geen echte man/vrouw bent als dat niet van nature wil lukken, en heel veel mensen gaan daar (helaas) in mee. (O, en trouwens: misschien wil ik ook wel kinderen? Ik heb toch nooit het tegendeel beweerd? Maar dát is in mijn situatie al helemáál niet aan de orde...)

In beide gevallen zijn het frustraties die hoog kunnen oplopen. Natuur of cultuur, dat maakt je verdriet er niet minder om. Maar dat betekent niet dat je hetgeen je misloopt een ander moet misgunnen. Als je breekt met je bloedeigen broer omdat hij iets heeft wat jij mist, misgun je hem zijn blijdschap. Je vindt je eigen verdriet zó belangrijk, dat andermans blijdschap speciaal bedoeld lijkt om jou te pesten. Dát vind ik nou een gebrek aan empathie.

Trouwens, mochten mijn zusje en haar vriend een kindje verwachten, dan weet ik al hoe ik reageer. Ik zal dolblij zijn dat ik oom word. Dat vind ik namelijk de normale reactie in zo'n geval.



Even vanaf de andere kant: heb meegemaakt dat ik met mijn duidelijk zwangere dikke buik werd aangesproken door iemand die zei zelf geen kinderen te kunnen krijgen, "en ze wilde niet dat dat tussen ons in ging staan." Het voelde alsof ik een klap in mijn gezicht kreeg... wat die persoon niet weet is dat ik een doodgeboren broer heb, moeder ging daarbij ook bijna dood, ze heeft levenslang met de gevolgen van dat bijna doodzijn rondgelopen, wat voor onze hele familie ook nogal wat gevolgen had, heb kinderloze nichtjes en neven, en dat mijn zwangerschap mede daarom bijzonder beladen was.
Ik vind het heel erg voor mensen die geen kinderen kunnen krijgen dus ik zou alle kinderlozen dringend aanraden voorzichtig om te gaan met zwangere medemensen, je weet nóóit wat voor trieste achtergrond ook een schijnbaar stralend zwangere medemens heeft.

Wat meer on topic: Ik zou heel voorzichtig zijn met zwangerschapsaankondigingen, voorals als mensen weten dat er onvruchtbare mensen in de familie zijn.

LWDaisy

Berichten: 4826
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 20:24

VogeltjeM schreef:
Ik denk dat een kinderwens iets zo diepgewortelds en fundamenteels (en allesoverheersends) is dat je dat niet kan vergelijken met andere verlangens, ook niet met andere "levensdromen" zogezegd. Dat zit verweven in onze biologie (niet bij iedereen uiteraard). Ik denk dus dat je er te makkelijk over gaat. En dat babyshowers uit de weg gaan of verdriet voelen bij een zwangerschapsaankondiging etc niets zegt over je empathisch vermogen in andere situaties.


Hmm. Ik snap dat er mensen zijn die zo intens graag kinderen willen zoals jij het beschrijft, dat het echt diepgeworteld is. Zo'n mensen kén ik zelf ook, mijn broer bijvoorbeeld. En een hele hoop vrienden ook, en familieleden.
En wat dan met iemand als ik? Ik wil ze absoluut niet. Betekent dat dan automatisch maar dat ik geen andere diepgewortelde verlangens kan hebben?

Babyshowers ed uit de weg gaan omwille van zelf ongewenst kinderloos te zijn zegt idd niets over je empathisch vermogen in andere situaties. Maar wél over je empathisch vermogen in dié situatie. En dat is het hem nou net: het gaat op dat moment niét om jou, maar om je zwangere zus/vriendin/nicht/wiedanook.
Hoe zie je dat dan verder voor je? Spreek je dan nooit meer af met iemand waar je al 15 jaar heel dik mee bevriend bent omdat zij nu een kind heeft? Want het stopt natuurlijk niet bij die babyshower - daarna volgt er een kind. Een kind dat een ander heeft, en jij niet. Als je een babyshower al niet aankan - hoe ga je dan verder met de situatie om eens dat kind er is?

Urbanus

Berichten: 44992
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 20:31

musiqolog schreef:
Als je vanwege je eigen ellende een ander geen vreugde gunt, verdien je ook niet beter.


Dat klinkt wel heel hard uit jouw mond.

Jis_

Berichten: 11780
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 20:31

musiqolog schreef:
VogeltjeM schreef:
Dat heeft waarschijnlijk niks te maken met gunnen, maar met een allesoverheersend verdriet waarbij ik van mening ben dat je ongewenst kinderloos zijn nergens mee kunt vergelijken qua intensiteit, ook niet met ongewenst alleenstaand zijn.

Daar geloof ik dus niks van. De wil om te neuken, om het maar plat te zeggen, zit er bij ons van nature diep in. Al miljarden jaren, aangestuurd door allerlei hormonen. De wil om kinderen te krijgen is cultureel: er wordt je aangepraat dat je geen echte man/vrouw bent als dat niet van nature wil lukken, en heel veel mensen gaan daar (helaas) in mee. (O, en trouwens: misschien wil ik ook wel kinderen? Ik heb toch nooit het tegendeel beweerd? Maar dát is in mijn situatie al helemáál niet aan de orde...)

In beide gevallen zijn het frustraties die hoog kunnen oplopen. Natuur of cultuur, dat maakt je verdriet er niet minder om. Maar dat betekent niet dat je hetgeen je misloopt een ander moet misgunnen. Als je breekt met je bloedeigen broer omdat hij iets heeft wat jij mist, misgun je hem zijn blijdschap. Je vindt je eigen verdriet zó belangrijk, dat andermans blijdschap speciaal bedoeld lijkt om jou te pesten. Dát vind ik nou een gebrek aan empathie.

Trouwens, mochten mijn zusje en haar vriend een kindje verwachten, dan weet ik al hoe ik reageer. Ik zal dolblij zijn dat ik oom word. Dat vind ik namelijk de normale reactie in zo'n geval.


Vergis je niet in wat de wens op een eigen kind en de daarbij horende hormonen doet met sommige vrouwen. Gaat (tegenwoordig) zeker niet alleen om moeten want het hoort zo.

Eretria

Berichten: 452
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 20:53

Ik las ook iets met iemand die een kinderboekje kreeg ‘voor als ze er aan toe waren’.
Als iemand dat bij mij zou flikken zou ik echt laaiend worden. Als je zo graag een klein kind wil zien mag je die zelf baren. En niet mij daartoe aansporen. :+
Snap ook niet dat je een positieve zwangerschapstest aan iemand cadeau kan geven anders dan je ma, je pa of je vriend/man. Want ten eerste lekker hygienisch en ten tweede wtf waarom is dat een cadeau voor een ander dat jij een kind gaat baren. 8)7 Plus idd, als diegene zelf wel een kind zou willen maar die niet kan krijgen, dan maak je diegene mentaal gewoon kapot.
Snap niet dat mensen zulk soort dingen zo ondoordacht kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 20:53

LWDaisy schreef:
VogeltjeM schreef:
Ik denk dat een kinderwens iets zo diepgewortelds en fundamenteels (en allesoverheersends) is dat je dat niet kan vergelijken met andere verlangens, ook niet met andere "levensdromen" zogezegd. Dat zit verweven in onze biologie (niet bij iedereen uiteraard). Ik denk dus dat je er te makkelijk over gaat. En dat babyshowers uit de weg gaan of verdriet voelen bij een zwangerschapsaankondiging etc niets zegt over je empathisch vermogen in andere situaties.


Hmm. Ik snap dat er mensen zijn die zo intens graag kinderen willen zoals jij het beschrijft, dat het echt diepgeworteld is. Zo'n mensen kén ik zelf ook, mijn broer bijvoorbeeld. En een hele hoop vrienden ook, en familieleden.
En wat dan met iemand als ik? Ik wil ze absoluut niet. Betekent dat dan automatisch maar dat ik geen andere diepgewortelde verlangens kan hebben?

Babyshowers ed uit de weg gaan omwille van zelf ongewenst kinderloos te zijn zegt idd niets over je empathisch vermogen in andere situaties. Maar wél over je empathisch vermogen in dié situatie. En dat is het hem nou net: het gaat op dat moment niét om jou, maar om je zwangere zus/vriendin/nicht/wiedanook.
Hoe zie je dat dan verder voor je? Spreek je dan nooit meer af met iemand waar je al 15 jaar heel dik mee bevriend bent omdat zij nu een kind heeft? Want het stopt natuurlijk niet bij die babyshower - daarna volgt er een kind. Een kind dat een ander heeft, en jij niet. Als je een babyshower al niet aankan - hoe ga je dan verder met de situatie om eens dat kind er is?


Ik denk dat je echt onderschat hoe traumatisch zo iets voor iemand kan zijn. En dat maakt niet uit. Maar als iemand aangeeft dat hij het moeilijk heeft met bv. een babyshower dan is dat toch iemands goed recht. En is het ook als vriendin om te geloven dat diegene er echt hele goede redenen voor heeft om het te ontlopen.

Namelijk omdat het echt een allesverscheurende pijn is die dagen of weken kan na-etteren. Waarom zou je iemand dat aan willen doen puur om te voldoen aan een sociale conventie. Tuurlijk is het niet leuk als iemand die je dierbaar is er niet bij is, maar dat is denk ik wel echt een ander soort pijn.

Je weet niet in welk verwerkingsproces iemand zit als de kinderen er daadwerkelijk zijn en waar iemand op triggert. Tijd heel alle wonden. Als je niet tussendoor doodgaat iig ;) . Dus het is best aannemelijk dat iemand na een jaar niet meer dat overweldigende gevoel ervaart als hij/zij geconfronteerd wordt met zwangerschappen en baby's. Of het niet heeft bij kleuters. Of alleen maar bij zwangerschappen etc.

Ik denk overigens ook, dat je als single man een kinderwens kan hebben. Maar dat dat hormonaal toch anders in elkaar zit. Al is het niet aan een buitenstaander om daarover te beoordelen als een man er wél echt zo mee zit.

Ik heb zelf ook een kinderwens en kan me ook niet voorstellen dat het me zo kapot zou maken. Maar vergis je niet. Ik heb echt mensen loezoe zien gaan omdat ze geen kinderen konden krijgen. En het feit dat ik het mezelf niet kan voorstellen betekent niet dat het niet zo is.

Jis_

Berichten: 11780
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 20:57

LWDaisy schreef:
VogeltjeM schreef:
Ik denk dat een kinderwens iets zo diepgewortelds en fundamenteels (en allesoverheersends) is dat je dat niet kan vergelijken met andere verlangens, ook niet met andere "levensdromen" zogezegd. Dat zit verweven in onze biologie (niet bij iedereen uiteraard). Ik denk dus dat je er te makkelijk over gaat. En dat babyshowers uit de weg gaan of verdriet voelen bij een zwangerschapsaankondiging etc niets zegt over je empathisch vermogen in andere situaties.


Hmm. Ik snap dat er mensen zijn die zo intens graag kinderen willen zoals jij het beschrijft, dat het echt diepgeworteld is. Zo'n mensen kén ik zelf ook, mijn broer bijvoorbeeld. En een hele hoop vrienden ook, en familieleden.
En wat dan met iemand als ik? Ik wil ze absoluut niet. Betekent dat dan automatisch maar dat ik geen andere diepgewortelde verlangens kan hebben?

Babyshowers ed uit de weg gaan omwille van zelf ongewenst kinderloos te zijn zegt idd niets over je empathisch vermogen in andere situaties. Maar wél over je empathisch vermogen in dié situatie. En dat is het hem nou net: het gaat op dat moment niét om jou, maar om je zwangere zus/vriendin/nicht/wiedanook.
Hoe zie je dat dan verder voor je? Spreek je dan nooit meer af met iemand waar je al 15 jaar heel dik mee bevriend bent omdat zij nu een kind heeft? Want het stopt natuurlijk niet bij die babyshower - daarna volgt er een kind. Een kind dat een ander heeft, en jij niet. Als je een babyshower al niet aankan - hoe ga je dan verder met de situatie om eens dat kind er is?


Ligt er aan hoe vers die wens en horen dat het er niet in zit is. Ik denk dat deze vrouwen ook niet willen gaan huilen op een babyshower. Denk ook dat het daarom zo belangrijk is om te praten over hoe dat te gaan doen. Rekening houden met elkaar, blijdschap en verdriet beide de ruimte geven. Maar zo’n goede communicatie lukt niet overal helaas.

Caira
Berichten: 26090
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 21:08

Het is een etterend wondje in je hart, meestal zit er een korstje op, maar soms gaat dat korstje er af en dan doet het zeer tot in hele wezen. En nee het is niet te vergelijken met wat dan ook, en ook niet te beseffen voor velen.

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 21:20

Caira schreef:
Het is een etterend wondje in je hart, meestal zit er een korstje op, maar soms gaat dat korstje er af en dan doet het zeer tot in hele wezen. En nee het is niet te vergelijken met wat dan ook, en ook niet te beseffen voor velen.


Dat blijkt wel.
Wat hoop ik dat bepaalde personen hier nooit te maken krijgen met ongewenst kinderloze stellen zeg :(