Help, mijn kind gelooft nog steeds in Sinterklaas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 16:36

Suzanne F. schreef:
Hm er is wel eens grens vind ik. Ik heb me voorgenomen nooit te liegen tegen mijn dochter en toen ze het dus aan mij vroeg (Mama, leg jij de cadeautjes neer of Sinterklaas?) heb ik nooit maar overwogen om hierover te liegen. Ik vind dat ouders hier vaak veel te ver in meegaan. Net alsof ze zelf meer lol hebben in het ‘magische’ dan de kinderen.

Dat is inderdaad waarom ik niet "actief" leugens erover vertel. Ik heb nooit gezegd nee hoor, dat doet écht sinterklaas bijv. Of soms hoor ik ouders dan dingen vertellen over magische drankjes waardoor hij zo oud is etc, nee dat gaat me een stapje te ver.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 16:43

Ik vind het geloven in de Sint iets moois, vinden dat je je kind 'voorliegt' gaat mij wat ver :+ Ik hou ervan als kinderen nog een beetje fantasie hebben.. de wereld is vaak al rot genoeg. Hoe mooi is het dan als je nog een beetje in magie kan geloven?

Neemt niet weg dat je op een zekere leeftijd gewoon het gesprek kan aangaan (in de niet-sinterklaastijd) en vertellen waar het vandaan komt en waarom we het doen. Ik geloof dat ik er rond 7-8 zelf achter kwam doordat ik mijn tekeningen voor Sinterklaas ineens bovenop het keukenkastje vond. Toen vroeg ik wel of Sinterklaas echt was, mijn moeder zei nee en heeft het hoe en waarom verteld. Verder niks geks aan overgehouden.
Laatst bijgewerkt door Sicayes op 11-11-21 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 16:48

Sicayes schreef:
Ik vind het geloven in de Sint iets moois, vinden dat je je kind 'voorliegt' gaat mij wat ver :+ Ik hou ervan als kinderen nog een beetje fantasie hebben.. de wereld is vaak al rot genoeg. Hoe mooi is het dan als je nog een beetje in magie kan geloven?

Neemt niet weg dat je op een zekere leeftijd gewoon het gesprek kan aangaan (in de niet-sinterklaastijd) en vertellen waar het vandaan komt en waarom we het doen. Ik geloof dat ik er rond 7-8 zelf achterkwam doordat ik mijn tekeningen voor Sinterklaas ineens bovenop het keukenkastje vond. Toen vroeg ik wel of Sinterklaas echt was, mijn moeder zei nee en heeft het hoe en waarom verteld. Verder niks geks aan overgehouden.

Helemaal mee eens

Hoewel ik mij nog goed kan heugen dat ik woedend op mijn ouders was dat ze mij zo voor de gek hadden gehouden

Arme ouders....de hele klas was allang uit de droom geholpen , en ik bleef de sint maar verdedigen :D :o :o :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 16:56

noviceh schreef:
Onze dochter is 11 jaar en 9 maanden, zit in groep 8 en weet het sinds een aantal dagen. Ik heb met haar samen gezeten en het besproken. Ze had al een vermoeden, maar vroeg er verder niet naar. Terwijl het echt een slimme meid is. Mooiste is nog dat ik haar liet zien wie de ‘echte Sinterklaas’ is, aangezien ze gek is van Flodder :D

Dat is juist slim. Des te langer gaan ouders flink los met shoppen :D

mijn ouders hebben het me nooit vertelt, uiteindelijk was het mijn vriendin die het vertelde. Ik voelde me toen wel super stom en had liever gehad dat mijn ouders het gewoon gezegd hadden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:36

Soepblik schreef:
Hij zal er iig weinig aan overhouden; ik ken persoonlijk niemand in mijn leefomgeving die nog kwaad is op zijn ouders omdat ze in het verleden verteld hebben dat Sinterklaas niet bestaat. :+

Hmm, onze zoon was echt wel boos en is er wel jaren over begonnen. Niet dat het een groot ding is geworden, maar hij vond echt dat wij tegen hem hebben gelogen.

Ik had echt maar 1 strenge regel en dat was; niet liegen. Ik kan echt niet tegen liegen. Dus ergens redelijk logisch dat hij zo reageerde. Aan de andere kant, had ik toen, op dat moment, die reactie niet verwacht.

En nu lachen we er achteraf allemaal hartelijk om

luuntje

Re: Help, mijn kind gelooft nog steeds in Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:54

Onze zoon was 5 jaar toen hij thuis kwam uit school en vertelde dat Sinterklaas niet bestond.
Hij was heel zeker van zijn zaak.
Gezegd dat hij gelijk had, maar dat het een geheim was/is voor pidere kinderen en volwassenen.
Dat hij het niet aan kinderen mocht vertellen, maar dat hun ouder(s) dat zouden doen.

Jongen in groep 6 die nog geloofde werd uitgelachen.
Best sneu.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:23

Ik zou een mooi Sinterklaas pak voor hem bestellen en hem zo uitleggen dat alle sinterklazen verkleed zijn.Als een soort toneel stukje wat het ook is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:43

Boras schreef:
Sinterklaas vieren is natuurlijk wel per definitie liegen. Of je er nu een jaartje korter of langer mee doorgaat.

Liegen hoeft ook niet per definitie iets verkeerds te zijn. Denk aan leugentjes om bestwil. Voor mij is liegen over Sinterklaas niet vreselijk, ik zie het meer als een sprookje waar menigeen met plezier aan terugdenkt. En toch heb ik een grote hekel aan liegen en een voorliefde voor oprechtheid. Het kan naast elkaar bestaan.

Als calviniste kan ik streng in de leer zijn, inclusief 'ja is ja en nee is nee'.
In ons gezin ging het meer om 'er was eens een erg lieve man, hij is heilig verklaard, hij schijnt bijzondere dingen te kunnen en op 5 december doen we pakjesavond en de weken daarvoor zie je Sinterklaas op teevee - en soms in het echt. Of een hulpSinterklaas.'

Geen woord gelogen.
Dat je in de praktijk alleen hulpSinterklazen ziet vind ik eigenlijk wel mooi.

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 22:32

Ik heb hem nooit voorgelogen. Hij heeft nooit vragen gesteld. Wanneer hij enthousiast over Sinterklaas praat stel ik hem juist kritische vragen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 22:48

Reggledoos schreef:
Ik heb hem nooit voorgelogen. Hij heeft nooit vragen gesteld. Wanneer hij enthousiast over Sinterklaas praat stel ik hem juist kritische vragen

En wat houdt je tegen om gewoon eerlijk en direct te zijn?
Vertel gewoon kort en krachtig hoe het zit, simpel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 22:50

Reggledoos schreef:

Is hij qua ontwikkeling wel gewoon mee zeg maar? Zowel qua leren als sociaal emotioneel? Of loopt hij iets achter? Vaak zie je namelijk dat de kinderen die wat verder zijn, zelf ook kritische vragen stellen en reflecteren op dingen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 23:05

Suzanne F. schreef:
Persoonlijk vind ik sowieso het ‘liegen’ tegen kinderen voor zoiets echt heel onzinnig en zielig maar dat terzijde. Mijn dochter was een jaar of 4, ze zat in de kleuterklas, toen ze aan mij vroeg: Mama, legt Sinterklaas de cadeautjes nou neer of doe jij dat? En toen heb ik gewoon gezegd dat ik dat deed en toen was het prima. Ze zei: dat dacht ik al.

Ik zou dit echt zo snel mogelijk uit de wereld helpen. Vreemd dat hij zelfs met hints de link niet legt. Hij ziet niet dat het inpakpapier dat om de cadeaus zit hetzelfde is wat jullie in de kast hebben liggen ofzo?

Dit dus... We wilden ook niet liegen, en vertelden onze dochter gewoon dat Sinterklaas een spelletje is waarbij iedereen doet alsof ie echt bestaat. Maar dat sommige kleine kinderen geloven dat Sinterklaas echt is, en die vinden het niet leuk als je vertelt dat hij niet bestaat. :')

Werkte prima, toch altijd veel lol gehad.

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 00:17

Suzanne F, qua leren is hij zeker prima mee. Sociaal emotioneel zou hij misschien iets achter kunnen zijn maar zeker niet extreem.
Ik verwachtte ook eigenlijk steeds dat hij zelf wel kritisch zou worden op een gegeven moment, gewoon omdat het bij mij en bij de oudste ook zo ging.
Maar ook klasgenoten die tegen hem zeggen dat hij niet bestaat gelooft hij niet

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 00:20

Kelly_ann schreef:
Ik kan me herinneren dat op de basisschool mijn leraar een prachtig verhaal heeft verteld over de echte sinterklaas.

Dus de Bisschop van Myra, wie hij was en wat hij deed.

En dat de beste man nu niet meer leeft maar dat we zijn goede daden nog ieder jaar vieren.

Ik vond dat als kind een fijne verklaring, want hij was dus wel 'echt' :)

Dit is mij ook zo vertelt en inderdaad een fijne manier. Heb het onze kids ook zo vertelt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 00:56

Ik ben echt verbaasd hoeveel ouders het aan hun kind vertellen. Ik was er zelf achter gekomen en de meeste kinderen in mij klas.

Het moment en gevoel dat ik het doorhad kan ik nog precies herinneren. Ik zou het ook niet anders willen dan er zelf achter komen. Als je daarom wordt gepest in de klas zou ik me eerder zorgen maken om wat voor klas je kind in zit.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 01:02

Tja, wat is er mis met gewoon vertellen? Ik had het vroeger ook door maar toen mijn moeder het mij vertelde werd ik toch even boos, hoort er bij denk ik, ik kan mensen die liegen niet uitstaan en dat bleek. :+
Als jij wilt dat hij het zelf ontdekt, laat je hem toch lekker nog geloven? Sommige kinderen zullen tijd nodig hebben zoiets 'groots' in hun ogen daadwerkelijk te laten bezinken. Bang zijn voor pesters, tja, die pesten toch wel helaas.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 01:26

Gewoon vertellen :) Ik hoorde het van een vriendinnetje en ik dacht toen nog: 'Zal wel bij jou zo zijn, bij ons komt Sinterklaas gewoon hoor ' :+ Ik was wel heel boos toen mijn moeder dan toegaf dat het inderdaad het geval was. Ik voelde me wel heel erg voor banketstaaf staan natuurlijk tegenover dat vriendinnetje en dubbel belazerd. Zou er dus zelf niet te lang mee wachten. Ik was zo goedgelovig en had ook niets door. Als het mij niet verteld was, had ik vandaag gewoon nog steeds geloofd denk ik :')

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 09:19

Ik ben wel benieuwd TS: wil je het vertellen voor aankomende 5-12 of erna?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 09:38

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 09:53

Onze dochter was piepjong toen ze erachter kwam.
Ze zag namelijk Erik van Muiswinkel op tv bij de oudejaarsconference toen ze eventjes uit bed mocht. Ze hoorde zijn stem, keek een poosje naar hem en zei toen 'Dat is hoofdpiet!' :')
Hij had idd hoofdpiet gespeeld in het sinterklaarjournaal. Nou toen was het klaar :D
Mijn zoon hebben we het gewoon verteld. Ook al geloofde hij nog flink, hij zei 'ik dacht het al een beetje'. Je weet niet hoe ze reageren, maar gewoon vertellen. Erachter komen via vriendjes is minder leuk.

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:21

Nooit geweten dat dit zo'n ding is! Het eerste jaar op de basisschool vertelde één van de 'rotjochies' (weet je wel, waar je op dat moment een hekel aan had en waar je als volwassene op terug kijkt en ziet dat het de kinderen waren die helemaal geen fijne thuissituatie hadden) mij al dat Sinterklaas niet bestond. Ik heb dat gelijk voor waar aangenomen. Ik heb me nog een poos afgevraagd hoe het dan wel precies in elkaar zat, maar dat het geschetste beeld onmogelijk kon kloppen was me wel overduidelijk :') overigens nooit iets over gezegd of gevraagd, maar zo zit ik ook niet in elkaar.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:32

Kinderen kunnen heel verrassend zijn op dit gebied. Inmiddels al opa, maar kan me nog goed herinneren dat wij als ouders met de mond vol tanden stonden toen we dan toch maar besloten hadden om het te vertellen en uit te leggen hoe het nou echt zat met Sinterklaas.
Zoon was 9,5 jaar en reageerde als volgt: '' Oh, maar dat weet ik allang hoor"! Terwijl we echt overtuigd waren dat hij 100% geloofde in het Sinterklaas verhaal.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:44

Janneke2 schreef:
Boras schreef:
Sinterklaas vieren is natuurlijk wel per definitie liegen. Of je er nu een jaartje korter of langer mee doorgaat.

Liegen hoeft ook niet per definitie iets verkeerds te zijn. Denk aan leugentjes om bestwil. Voor mij is liegen over Sinterklaas niet vreselijk, ik zie het meer als een sprookje waar menigeen met plezier aan terugdenkt. En toch heb ik een grote hekel aan liegen en een voorliefde voor oprechtheid. Het kan naast elkaar bestaan.

Als calviniste kan ik streng in de leer zijn, inclusief 'ja is ja en nee is nee'.
In ons gezin ging het meer om 'er was eens een erg lieve man, hij is heilig verklaard, hij schijnt bijzondere dingen te kunnen en op 5 december doen we pakjesavond en de weken daarvoor zie je Sinterklaas op teevee - en soms in het echt. Of een hulpSinterklaas.'

Geen woord gelogen.

Janneke, als ''streng in de leer calviniste'' heb jij misschien een antwoord op mijn vraag: hoe komt het dat ondanks beeldenstorm en een afkeer van alles wat 'paaps' is, de Bisschop Sint Nicolaas, de goedheiligman, compleet in katholieke bisschops kleding ook bij de protestanten nooit uit beeld is verdwenen?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:52

Janneke2 schreef:

Wij (mijn zusjes en ik) waren al jong op de hoogte van het fenomeen hulpsinterklaas: '...want Sinterklaas kan nou eenmaal niet overal tegelijk zijn.' Volkomen logisch. Wie dan de echte was... nou, die je op tv zag natuurlijk, want die kende iedereen :+

Maar ik heb werkelijk geen idee wanneer en hoe ik van mijn geloof ben gevallen en van mijn zusjes weet ik het ook niet. Blijkbaar heeft dat weinig indruk gemaakt. Ik weet nog wel dat ik als eerstejaarsstudent (18 jaar) nog thuis bij mijn ouders mijn schoen heb mogen zetten. Dat was vooral om het spel mee te spelen met mijn jongste zusje van toen 9 jaar :)) maar geen idee of zij op dat moment nog tot de gelovigen behoorde. Het jaar erna deden we surprises en niet veel later schoven we pakjesavond definitief door naar kerst, vooral uit praktisch oogpunt. Dat Piet toch echt niet door de schoorsteen paste hadden we ook al heel jong door. Blijkbaar was het bij ons thuis niet zo'n ding. :))

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:02

Ik heb het deze zomer mijn zoon van 8 'gewoon' verteld. En hij gaf toen ook wel toe dat hij wist dat Sinterklaas niet echt is. Hij was wel gerustgesteld dat hij nu dan wel alle cadeautjes met Kerst kreeg (ipv verdeeld over Sinterklaas en Kerst).

Mijn dochter was 7 toen ze zelf een keer over de Kerstman begon. 'Ja maar mama, die is toch niet echt? Kom op... Met een slee met rendieren door de lucht vliegen? Dat kan toch niet?' Toen ik vroeg hoe het dan met Sint en zijn paard zat die over de daken reden kwam het antwoord: 'Ja maar dat is het paard van Sinterklaas. Die kan dat gewoon' :')