Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:36

Off-topic maar wat heeft ontvolgen eigenlijk voor nut…. Dan kán je iemand toch net zo goed verwijderen als je diegene toch niet meer volgt/ leest.?
( gewoon nieuwsgierig.)

Ik heb zeker mensen van Facebook verwijderd omdat sommige mensen imo totaal doorslaan in het agressief neerkwakken van hun mening, gepresenteerd als feiten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:36

Enige wat ik lees is: oordeel, oordeel, oordeel..met begrip zou de samenleving een stuk verder komen. ;-) Verdiepen in een ander, hoe komt het dat de ander zo denkt? Op welke ervaringen baseert degene dat? Waarom zou jouw mening of "feit" belangrijker zijn dan die van de ander? want gelijk willen halen is gewoon een egoistische ego strijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:41

Elisa2 schreef:
Enige wat ik lees is: oordeel, oordeel, oordeel..met begrip zou de samenleving een stuk verder komen. ;-) Verdiepen in een ander, hoe komt het dat de ander zo denkt? Op welke ervaringen baseert degene dat? Waarom zou jouw mening of "feit" belangrijker zijn dan die van de ander? want gelijk willen halen is gewoon een egoistische ego strijd.

De eerste zonder oordeel over een ander moet nog geboren worden, je maakt mij niet wijs dat jij nooit een oordeel hebt over een ander.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:42

Mindim schreef:
Ik kijk wel anders tegen bepaalde mensen aan. Niet zo zeer vanwege wel of niet vaccinneren, maar wel vanwege de manier waarop ze het ventileren.

Dit. In mijn omgeving is ook het principe "leven en laten leven". Maar het zijn toch veel niet vaccineerders die dit roepen en dan vervolgens verkondigen dat vaccineren slecht is, anderen hiervan proberen te overtuigen, en dan ook klagen, want ze mogen niets... En dan komt bij mij wel het punt dat ik er klaar mee ben.
Ik heb afgelopen anderhalf jaar ook mensen echt zien veranderen. Ze zaten al in een bepaalde hoek (maar soit), en dan door "onderzoek" te doen naar vaccins compleet doorrollen in allerlei complottheorieën, die verder gaan dan dus de mening voor niet vaccineren. En daar ook steeds vocaler over worden.

Muze

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:45

Ja en vaak is dat wel een bepaald soort mens. Althans in mijn omgeving ( zowel online als irl). Mensen die al
Minder met de wetenschap hebben, heel erg van het natuurlijke zijn of vinden dat de overheid het sowieso niet goed kan doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:47

Mindim schreef:
Elisa2 schreef:

De eerste zonder oordeel over een ander moet nog geboren worden, je maakt mij niet wijs dat jij nooit een oordeel hebt over een ander.

Dat beweer ik ook niet ;) maar ik doe in ieder geval vaak nog wel mijn best om te begrijpen waarom iemand denkt zoals hij/zij denkt. (niet om mezelf op de borst te kloppen, dit gaat niet over mij)

Het enige wat ik wil zeggen hiermee dat als we allemaal ons best doen hiervoor de wereld er toch echt een stukje mooier uit gaat zien. Verbinding ipv polarisatie, uiteindelijk leven we allemaal samen en naast elkaar op deze planeet.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:48

Ja, ik knikker mensen zonder moeite uit m'n omgeving als ze onzin blijven uitkramen. Niet alleen qua covid, maar ook qua politieke meningen. Zelfs mijn moeder heb ik ontvolgd. :+

De pandemie heeft ook als een katalysator gewerkt voor het feit dat ik zsm wil emigreren. De houding van de Nederlandse populatie in het algemeen is niets voor mij. Veel te individualistisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:51

Hier wonen bijvoorbeeld heel aardige mensen in het dorp, we wonen aan het bos, dus iedereen loopt daar wel eens per dag en ik kwam haar geregeld tegen. Vaak even een gezellig praatje en weer verder, tot corona. Nu ontwijk ik haar als de ziekte. Een gezellig praatje is het niet meer, maar een complete lezing over de vreemdste complottheorieen, van de bedenken van dierenvaccins tot 5g en boos worden omdat wij een vast inkomen hebben en dus minder last hebben van corona. Tja, ik bedank er voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:55

Elisa2 schreef:
Dat beweer ik ook niet ;) maar ik doe in ieder geval vaak nog wel mijn best om te begrijpen waarom iemand denkt zoals hij/zij denkt. (niet om mezelf op de borst te kloppen, dit gaat niet over mij)

Het enige wat ik wil zeggen hiermee dat als we allemaal ons best doen hiervoor de wereld er toch echt een stukje mooier uit gaat zien. Verbinding ipv polarisatie, uiteindelijk leven we allemaal samen en naast elkaar op deze planeet.

Mooi streven, maar tegenwoordig amper nog haalbaar vrees ik.

Ik kan heel veel hebben hoor, voordat ik mensen verwijder. Ik probeer ook echt wel te luisteren waarom mensen tot een bepaalde beslissing komen. Wat ik zeg, het is maar net de manier waarop men het ventileert, onaflatende stromen van banketstaaf daar kan ik niet zo goed tegen. Dan is het soms klaar.
Verder heb ik er uberhaupt geen moeite mee om mensen met een negatieve invloed op mijn dagelijkse bestaan de deur te wijzen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:57

Ja, ik heb met sommige mensen geen contact meer. En dat had van mijn kant niks te maken met corona en daar anders over denken. Wel met onbegrip voor mijn situatie en gemene opmerkingen. Als ik niet mag klagen over een lockdown omdat ik toch al niks uitvreet of belachelijk gemaakt word omdat ik voorzichtig doe vanwege mijn ouders en mezelf dan ben ik er wel snel klaar mee. Dat zijn dan mensen die daarvoor blijkbaar goed hebben verborgen hoe ze denken.

Dat is niet iets van corona, maar wel onbegrip bij chronische ziekte en als er dan iets gebeurt waardoor zij in een zelfde situatie komen alsnog uiten dat ik er geen last van mag hebben. Zulke mensen heb ik niet nodig en wil ik niks mee te maken hebben. Corona wad alleen de tijd dat het duidelijk werd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:58

Elisa2 schreef:

Poeh, als jij je niet wil laten vaccineren omdat je denkt dat je er een magneet van wordt, dan heb ik geen zin tijd te besteden aan waarom jij dat denkt. Zo veel vrije tijd heb ik nu ook weer niet.

Edit: ik heb op facebook wel een aantal kennissen verwijderd omdat ze veel fake news aan het verspreiden waren, bijvoorbeeld. Dat zijn ook meteen mensen die ik ook niet meer spreek of zo. Goed onderbouwd anders denken, prima. Anders denken omdat anderen zeggen dat je Russisch gaat spreken van een vaccin, dikke doei. Als je dat soort onzin gelooft, dan zegt dat wat over jou als persoon en ben je niet het type persoon waar ik graag mee omga :).
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 03-11-21 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:59

Ik heb bepaalde mensen uit mijn vriendenbestand van Facebook en insta verwijderd.
Dit waren voornamelijk kennissen mensen die ik ken van het een of het ander maar niet persee week contact mee heb.

Ik ben zelf van mening dat iedereen vrije keus moet hebben maar laten we dan met zijn alle de middenweg kiezen. De extremen van de ene kant naar de andere kant daar wil ik weg blijven. Ik kan en wil mij daar niet in bemoeien maar zodra ik dus in berichten als gevaccineerde belachelijk gemaakt wordt dan is het voor mij klaar.

Ik volg op Social media echt nog wel kennissen waar ik contact mee wil hebben die ook wat meer naar de ene kant staan dan het midden maar die zijn niet op de man af.

Als ik mijzelf goed verwoord .
Vind het lastig met mensen in gesprek te gaan over Corona omdat het vaak tot irritaties zorgt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:04

Gelukkig ben ik sowieso al kritisch met wie ik "vriendjes" ben op FB. Het overgrote deel van mijn vrienden daar zijn ook echt mensen die ik IRL ken of hooguit 1 stap weg, mensen waarvan ik weet dat ze IRL vrienden van mijn eigen vrienden zijn. Die hebben toch allemaal wat gemeen met elkaar en mij. Dus rare complottheorieën kom ik er niet tegen. De anderhalve "vriend" die wel rare ideeën er op na houdt heb ik ontvolgd en als het heel irritant werd ontvriend (een familielid bv die er rare politieke ideeën op na houdt, niet eens Covid gerelateerd, hoe hij daar over denkt weet ik niet eens)

Insta en Twitter heb ik niet, en LN is alleen voor werk (en omdat ik niet meer werk, kom ik daar nog zelden)

Dus ik heb er weinig last van, en als ik het wel irritant vind dan is het knopje ontvolg/ontvriend heel snel gevonden.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:12

Ik denk dat relaties alleen goedkomen op het moment dat mensen elkaar respecteren.
Zelf zou dat bij mij niet goedkomen op het moment dat dat goede vrienden mij ontvolgen van Facebook of doodzwijgen irl omdat onze standpunten mbt corona niet gelijk zijn.
Naar mijn inziens is dat dan ook geen vriendschap geweest.
Gelukkig is mijn vriendenkring heel divers met zowel voor als tegenstanders van het vaccineren en ook mensen die dingen delen waar ik niet achter sta behoren gewoon nog tot mijn vriendenkring omdat het op andere vlakken wel goed klikt en iedereen accepteert dat de ander er anders in staat zonder zijn of haar eigen mening door te drukken.

Ik merk wel dat er mensen op bokt in mijn achting gedaald zijn, omdat ze structureel hun eigen mening door andermans strot willen duwen mbt corona.
Die topics volg ik gewoon niet meer, maar ik merk wel dat ik hun mening in andere topics ook een stuk minder sirieus neem.

Persoonlijk vind ik dat mensen die andere ontvolgen of uit hun leven gooien, zelfs als het goede naaste familie of zeer goede vrienden zijn eigenlijk best zielig.
Ik begrijp dat als je voor vaccineren bent en er iemand over 5g praat dat het ingewikkeld word zeker als mensen niet stoppen met hun mening geven maar als het echt goede familie of vrienden zijn, kan je ook gewoon respect hebben voor elkaars keuze en elkaar in de waarde laten.
Ik zal zelf dan ook nooit mensen uit mijn leven gooien omdat zij een andere mening hebben dan mij, mensen die dit wel doen behoren bij voorbaat al niet bij mijn vrienden want die missen wat mij betreft een stukje respect.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:13

Ik merk dat het alleen de Nederlanders zijn die zo uitgesproken hun mening verkondigen op sociale media.
Van Belgen of andere nationaliteiten heb ik dit nog niet gemerkt. Vlaanderen heeft een vaccinatiegraad van dik 90%, dus er zal sowieso minder weerstand zijn hier. En ik kom het dus ook niet vaak tegen ( In België bevinden de niet gevaccineerden zich vooral in de grote steden in bevolkingsgroepen met vreemde roots. En daar heb ik persoonlijk minder contacten mee, ook op sociale media.)
De weerstand tegen vaccinatie is hier helemaal niet zo’n hot topic.
Uiteraard zijn er ook mensen in mijn omgeveing niet gevaccineerd, maar ik heb nog niemand zijn mening ongevraagd zien/ weten rondstrooien.
Ik heb wel een 3 tal Nederlanders op mijn fb waarvan in overweeg ze te ontvrienden. Omdat ik het wel gehad heb met de dingen die ze continu posten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:19

Mindim schreef:
Ik kijk wel anders tegen bepaalde mensen aan. Niet zo zeer vanwege wel of niet vaccinneren, maar wel vanwege de manier waarop ze het ventileren.

Wat betreft facebook, als mensen op facebook constant hun ongenuanceerde mening neerplempen, dan ontvriend ik ze niet, maar ontvolg ze wel. Maar goed dat doe ik ook met mensen die constant hun politieke mening, de berichten van farmers defence force, grafische dierenmishandeling posten.

Ik ook.

Zag gisteren iemand een foto plaatsen met een auto en 2 lijkzakken en dan erbij Rutte en De Jonge.
Ze willen geen proefkonijn zijn, maar zitten onder de tattoes en gooien op ieder feestje een pilletje in hun mik.

Heeft niets met respect voor een ander zijn mening te maken.
Met dat soort mensen wil ik niets te maken hebben.
Niet op FB en niet in het echte leven.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:25

Mindim schreef:
Elisa2 schreef:

Mooi streven, maar tegenwoordig amper nog haalbaar vrees ik.
Tegenwoordig niet, maar vroeger evengoed niet. Alleen had je toen nog geen social media.

Het idee dat we allemaal ons best doen om de wereld een stukje mooier te maken, lijkt me erg naïef. Niet alleen omdat er zat mensen zijn die vooral voor zichzelf de wereld een stukje mooier willen maken en er daarbij niet mee zitten als de wereld voor anderen daardoor een stukje minder mooi wordt. Maar ook omdat de perceptie van hoe die mooiere wereld eruitziet nogal erg kan verschillen.

Het is absoluut belangrijk, zoniet essentieel, dat we onszelf voorhouden dat kijken naar wat ons verbindt meer oplevert dan de verschillen constant benadrukken. Polariseren kan er uiteindelijk toe leiden dat je een afkeer krijgt van je medemens, of erger. Mensen laten zich zo gemakkelijk opzwepen. Neem als voorbeeld die haat en doodsbedreigingen richting o.a. artsen en politici. Dat gaat zo gemakkelijk en zo anoniem, en niemand die er wat aan doet. Dankzij Mark Zuckerberg &co, die hierin een Mount Everest aan boter op hun hoofd hebben.

Zelf zit ik nooit op FB (hem.een slapend account), en in real life kom ik nauwelijks mensen tegen die er echt wappie-ideeën op na houden. Vaccineren is eigen keuze, ik zal mensen er niet op aanspreken als ze zich niet laten vaccineren. Ik zou wel met ze in discussie gaan als ze zich niet aan andere maatregelen willen houden omdat ze het allemaal onzin vinden. Maar blijkt daarbij dat er geen open gesprek mogelijk is, dan is het snel klaar: ander onderwerp graag.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:28

Elisa2 schreef:

Maar als de ander jou niet respecteert als je aangeeft het er niet over te willen hebben, waarom zou jij die ander zijn/haar mening dan respecteren?

Want wat ik hier lees is dat de 'verwijderde' mensen heel erg zenden, daar niet mee stoppen.

Poekkie

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:34

Ik lees in heel dit topic constant maar mensen die het hebben over complottheorieën, 5G, magnetisering, … dat herken ik eigelijk helemaal niet. Integendeel, genoeg mensen in mijn omgeving die geen vaccin willen (mezelf inclusief) maar geen van hen gaat die kant op.

Ikzelf heb niemand ontvriend, al moet ik zeggen dat de vriendschap met mijn beste vriendin wel een tijdje heel wankel is geweest omdat zij heel erg pro-vaccin is. Nu hebben we het er niet meer over.
Wat ik wel merk is dat ik het soms moeilijk vind om iemands mening los te koppelen van de rest van diens persoonlijkheid. Ik heb bvb een collega met wie ik even een redelijk heftige discussie heb gehad over dat hij vond dat een niet-gevaccineerde geen recht had op medische zorg, alles zelf moest betalen, … daarbuiten is die persoon extreem vriendelijk en behulpzaam, maar toch vind ik het zeer moeilijk om nog op dezelfde manier naar hem te kijken en vriendelijk/begripvol terug te zijn.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:37

Elisa2 schreef:

Dat stadium is imo al voorbij, in elk geval wel met de mensen met wie ik heb gebroken. Verdiepen in de ander ja, maar als dat eenrichtingsverkeer is dan weet je op den duur ook waar je aan toe bent. Ik weet hoe de ander (degene waar ik nu dus geen contact meer mee heb) erover denkt, dat diegene zo denkt vind ik prima maar diegene vind het dus niet prima dat ik mijn mening heb, en staat ook niet open voor mijn mening en argumenten, wordt meteen belachelijk gemaakt. Begrip en acceptatie opbrengen mag van 2 kanten komen, niet alleen van mijn kant. En sorry, met de oliebol die ik over mij heen kreeg omdat ik mij wel aan regels hou, vind ik dat ik het nog lang heb uitgehouden met die persoon.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:41

Om mij heen mensen die wel en die niet gevaccineerd zijn, ik wel, m'n favo broer niet, we hebben afgesproken, agree to dis agree, gaat prima, als 1 van ons erover begint kapt de ander af met dat zinnetje.
Ik probeer me wat neutraal op te stellen, ik ben pro vaccineren maar respecteer ook dat er mensen zijn die dat gewoon niet willen.
Van mij hoeft een vaccinatie plicht niet, het moet een vrije keuze blijven.
Wbt social media, daar heb ik wel enkele mensen uit m'n vriendengroep gegooid die erover aan de gang blijven.
Ik heb maar een heel klein vriendengroepje dus het blijft aardig beperkt, maar als iemand de coronaregels gaat vergelijken met 2e wereldoorlog/joden vervolging ga ik echt over m'n nek en gaat mij 3xht te ver, ik vind dat echt een walgelijke vergelijking en dat is voor mij een reden om dat soort zooi niet meer te hoeven zien.
Verder doe ik gewoon m'n ding, houd me grotendeels aan de regels/adviezen en laat me vaccineren.
En wat een ander wel of niet is zijn keus en niet aan mij om mensen daarom te veroordelen.
Laatst bijgewerkt door Tinkermuts op 03-11-21 09:47, in het totaal 2 keer bewerkt

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:43

Barbet schreef:
Ik denk op mijn werk wel.
Mijn werk is in Nunspeet/Elspeet, veel collega's die zich niet willen laten vaccineren vanwege het geloof. (Bibelebelt)
Ook toen met de corona eerste golf toen er zoveel beperkingen waren, gingen ze massaal naar de kerk, en zongen ook tijdens de diensten.

Natuurlijk wist ik daarvoor ook al dat een aantal collega's zwaar gelovig zijn, bij de gereformeerde gemeente kerken.
Maar nu merk ik pas wat voor invloed die kerk op heel hun leven heeft.
Nu moeten we weer mondkapjes dragen sinds kort, maar tot voor kort gingen ze gewoon zonder mondkapje naar kwetsbare ouderen ook al waren ze niet gevaccineerd.

Daarom kijk ik nu wel anders naar mensen die bij zo'n zware kerk behoren, daarvoor dacht ik daar niet echt bij na, omdat iedereen zelf moet weten wat ie gelooft.
Maar veel leden van deze zware kerken kijken niet verder dan hun eigen kerk en geloof en distantiëren zich van 'de wereld'.

hahah Nunspeet is wel echt biblebelt ja, ja de meeste zijn christelijke soms licht soms zwaar maar de meeste die ik ken laten zich niet vaccineren. Ik zie wel dat de kerken gewoon vol zitten, dan denk ik echt bij mezelf ja, je hebt je er zelf alleen maar mee als er iemand corona heeft, hou je dan gewoon aan de regels, draag een mondkapje etc etc.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:46

Ik heb gelukkig maar 1 iemand verwijderd op facebook want diegene vroeg eerst om de week of Ik het prikje al had gehaald en daarna ging diegene over op potentiële moordenaar en egoïst en oorzaker van de maatregelen.

Jammer want 20 jaar "vriendschap" is dan echt voorbij

Voor de rest accepteer ik een ieder zijn of haar mening. Ik ben geen wappie en ben geen schaap maar daarin tegen noem ik beide kampen waar ik tussen zit gewoon bij naam en ga er gewoon gezellig mee om.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:52

Tinkermuts, daar heb ik ook moeite mee, dat ze het met Hitler, Joden etc gaan vergelijken.
En ik kan er echt met mijn pet niet bij dat je dat doet. Ik snap wat ze ermee willen zeggen, maar die vergelijking maak je gewoon niet.

Ik vind dat iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt, ieder zijn eigen keuze.
Maar val mij niet lastig met jouw keuze en probeer die mij ook zeker niet op te dringen.

Kom niet bij mij klagen dat als je niet gevaccineerd bent dat je moet testen voor toegang. Die consequenties waren op voorhand bekend. Je hebt zelf die keuze gemaakt.
Maar kom ook niet bij mij klagen als je last heb van je arm (ik noem maar even wat geks) na een enting of dat je straks een 3e, misschien wel 4e, 5e, 6e, 7e boots enting moet hebben om een geldige QR code moet hebben.
En dram ook zeer zeker niet door.

Tja en dat het verhaal van sommige, er is geen respect voor mijn keuze. Ik moet eerlijk bekennen de grootste schreeuwers daarover op fb zijn niet gevaccineerd. Prima jullie vrije keuze.
Het vaccineren wordt me opgedrongen. Ja daar heb je gelijk in, daar is de regering mee bezig. Dat zal ik ook niet ontkennen.
En vervolgens zielig doen, en weer het riedeltje, er is geen wederzijds respect. En een hoop bla bla bla.
Om vervolgens een scala aan onwaarheden neer te droppen op fb en de gevaccineerde belachelijk maken. Tja dan is het toch echt je eigen schuld.

Overigens vind ik wel dat deze verdeeldheid ook wel wordt veroorzaakt door de regering, en dat gaat alleen maar groter worden helaas.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 10:01

Nee hoor helemaal niet. Ik respecteer ieder zijn keus en verwacht dit ook terug. Indien dit niet zo is vind ik dat ook prima en zal ik me er niet druk om maken.

Wat ik fascinerend vind is dat er helemaal geen correcte cijfers kunnen zijn over het wel of niet werkende vaccin.

Het is dus voor beide partijen een vraagteken of het juist is wat zij volgen. Wat een ieder zijn beweegreden is maakt me niet zoveel uit eigenlijk zolang we maar met zijn alle oppassen. Ik hoop ook voor een ieder dat er geen nare bijsmaak zit aan de keuze die zij maken.

Wat ik wel bizar vind is dat je blijkbaar met een qrcode overal kan komen zonder te weten of ze covid onder de leden hebben. Een ongvaccineerd iemand die moet testen voor hij of zij ergens naartoe gaat en komt alleen binnen met een negatieve test. Dit vind ik heel krom.

In mijn ogen zou iedereen dan moeten testen.