Vraag van de dag: mag het woord "nazi" nog gebruikt worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 07:49

poes schreef:
Klopt. In Duitsland bezoeken ze met school ook concentratie kampen.

Ts: hoe kan je vriend zeggen dat oorlog passé is? Ik volg weinig nieuws en actualiteiten maar serieus er is nog zoveel oorlog vandaag. Dat je dat niet actief volgt tot daar, maar zeggen dat het passé is, is wel bijzonder.
Eerlijk gezegd snap ik zijn redenatie helemaal niet. Of hij heeft echt rare gedachten die voor mij rechts neigen of hij moet eens leren niet zo bijzonder te willen doen als hij er niets van af weet…

WO II is passé, en in theorie is dat ook zo, het is toch wel al wat jaren geleden ondertussen.
Er zijn altijd oorlogen gaande, niet perse hier, maar ergens op de wereld wél, daar heb je zeker en vast gelijk in.

Mijn vriend is overigens LANG niet de enige met een beperkte kennis ivm WO II hoor. Als ik zo eens pols in mijn omgeving, zijn er bitter weinig mensen die meer dan de basiskennis omtrent het onderwerp hebben.

Het leeft hier gewoon blijkbaar niet echt. Ik vind dat zonde - net daarom wil ik gids worden. Wat mij betreft moet de geschiedenis levend gehouden worden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 08:15

VuurVleugels schreef:
Rennie89 schreef:
Maar je hebt ook mensen die beweren dat de holocaust verzonnen is, en dat het allemaal niet zo erg is, en dat nazis een slechte naam is voor simpele militaire die onder een wat gemenere man werkte… ja laten we de feiten vooral niet onder ogen zien en verzwijgen :+

Gecondoleerd!:(

Gek genoeg zijn het vaak niet-Duitsers die zo denken. Op Duitse scholen (basis en vooral middelbaar) wordt het onderwerp namelijk zéér uitgebreid behandeld en worden de leerlingen geleerd om verantwoordelijkheid te voelen daarvoor. Niet op een slechte manier door ze een schuldgevoel aan te praten over hun familieleden, maar door basically te zeggen "hey, dit hebben wij gedaan, dit heeft ons land gedaan, zorg ervoor dat wij dit nooit meer doen". Ik vind dat echt heel sterk.

Hmm, dit is jaren wel met een enorm schuldgevoel en schuld besef gepaard gegaan en dit maakt dat Duitsers zich vaak best schamen om op reis te moeten zeggen dat ze Duitsers zijn. Gelukkig herstelt het onderwijs zich door de boodschap iets anders met te geven, meer met een 'geschiedenis niet herhalen'.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 08:31

F_Orumster schreef:
VuurVleugels schreef:

Gecondoleerd!:(

Gek genoeg zijn het vaak niet-Duitsers die zo denken. Op Duitse scholen (basis en vooral middelbaar) wordt het onderwerp namelijk zéér uitgebreid behandeld en worden de leerlingen geleerd om verantwoordelijkheid te voelen daarvoor. Niet op een slechte manier door ze een schuldgevoel aan te praten over hun familieleden, maar door basically te zeggen "hey, dit hebben wij gedaan, dit heeft ons land gedaan, zorg ervoor dat wij dit nooit meer doen". Ik vind dat echt heel sterk.

Hmm, dit is jaren wel met een enorm schuldgevoel en schuld besef gepaard gegaan en dit maakt dat Duitsers zich vaak best schamen om op reis te moeten zeggen dat ze Duitsers zijn. Gelukkig herstelt het onderwijs zich door de boodschap iets anders met te geven, meer met een 'geschiedenis niet herhalen'.

Dan komen jij en ik andere Duitsers tegen op vakantie, degene die ik tegen kom moeten en zullen iedereen in een straal van een kilometer om zich heen laten weten dat ze Duitsers zijn :D Maar dit is enorm generaliseren natuurlijk, miljoenen Duitsers, miljoenen verschillen onderling. Ben het met je eens dat het jarenlang wél met heel veel schuldgevoel is gebracht, ik doelde vooral op de nieuwe manieren van lesgeven hierin. Ik vind niet dat mensen zich moeten schamen dat ze Duitser zijn, zelfs niet als hun familie 'fout' zat. Maar het is naar mijn mening heel goed om een gemeenschappelijk besef te bewerkstelligen.

Veriye

Re: Vraag van de dag: mag het woord "nazi" nog gebruikt worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 08:43

Het hangt ook erg van af waar in Duitsland je onderwijs krijgt. Beieren heeft heel ander onderwijs dan bv in Berlijn omdat ieder Bundesland eigen regels heeft en ook dan verschilt het van school tot school en van docent tot docent.
Ons is geen schuldgevoel aangepraat maar inderdaad was het wel zo van: zorg ervoor dat dit soort ding nooit meer kan gebeuren. Mijn zus erintegen had een docent die het daar zelf erg moeilijk me had en die heeft hun wel een schuldgevoel proberen aan te praten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 08:48

LwDaisy: dan is het de tweede optie, hij moet leren zwijgen als hij niet weet waarover hij praat. Ik zou echt zot komen van zo’n ongefundeerde onzin.

Niet weten is 1 ding en kun je niet altijd aan doen.
Niet willen weten (en dan zeggen ‘ja er is vast wel ergens oorlog nu’) vind ik al een tandje erger en dan moet je gewoon geen uitspraken doen als je niet een beetje ingelezen bent. Vind ik e.

Ik heb zo in Namibië ooit een rondleiding gehad. Meisje vertelde doodserieus over hoe er door nazi’s maar liefst enkele honderd of duizend mensen vermoord waren in Namibië. Voor haar was dat echt de ergste uitroeiing op grote schaal die er ooit geweest was. Zij wist gewoon niet beter. Er was een Israëlische vrouw mee dus het was wel even een gek moment. Daar was het concept joodse genocide in Europa dus compleet onbekend.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:06

Trevor Noah (je weet wel, die van The Daily Show) vertelt in zijn autobiografie (waar apartheid een grote rol in speelt omdat Noah een kind van een zwarte moeder en witte vader is, en dat was illegaal toen hij geboren werd) dat Hitler in Zuid Afrika een, zij het zeldzame, voornaam is, vooral bij zwarten. Daar hebben ze geen idee wie Hitler is.
En dat is nu ook weer niet zó gek. Wat weten wij hier nou precies van de Boer War in Zuid Afrika, of van alle andere oorlogen daar, groot en klein? Laat staat alle kleine stammenstrijden?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:12

LWDaisy schreef:
poes schreef:

Ts: hoe kan je vriend zeggen dat oorlog passé is? Ik volg weinig nieuws en actualiteiten maar serieus er is nog zoveel oorlog vandaag. Dat je dat niet actief volgt tot daar, maar zeggen dat het passé is, is wel bijzonder.
Eerlijk gezegd snap ik zijn redenatie helemaal niet. Of hij heeft echt rare gedachten die voor mij rechts neigen of hij moet eens leren niet zo bijzonder te willen doen als hij er niets van af weet…

WO II is passé, en in theorie is dat ook zo, het is toch wel al wat jaren geleden ondertussen.
Er zijn altijd oorlogen gaande, niet perse hier, maar ergens op de wereld wél, daar heb je zeker en vast gelijk in.

Mijn vriend is overigens LANG niet de enige met een beperkte kennis ivm WO II hoor. Als ik zo eens pols in mijn omgeving, zijn er bitter weinig mensen die meer dan de basiskennis omtrent het onderwerp hebben.

Het leeft hier gewoon blijkbaar niet echt. Ik vind dat zonde - net daarom wil ik gids worden. Wat mij betreft moet de geschiedenis levend gehouden worden.

Ik vind het echt een steeds vreemder verhaal worden, het beeld dat je schetst van je vriend wordt steeds beroerder :=

Wbt Shoa, er staan 2 delen op maar niet de volledige 9 uur.

https://youtu.be/Pr2qLXMI_hU

https://youtu.be/zWA7BQIVFc0

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:14

LWDaisy schreef:
poes schreef:

De oorlog is niet passé, niet in theorie, niet in de praktijk. Niet zo lang de herinnering nog leeft, er jaadlijks herdenkingen zijn en mensen er nog steeds over praten. Er wordt in Europa misschien niet meer gevochten, maar nabestaanden ervaren nog steeds de naweeen, bijvoorbeeld.

Meer dan basiskennis hoef je imo ook niet te hebben. Met die basiskennis weet je namelijk dat nazi een woord is dat nog gewoon gebezigd kan worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:16

De hele situatie in Israel/Palestina is een rechtstreeks gevolg van WO-2. Zolang er daar nog wordt geknokt (waarbij de Joden steeds meer zich als de Duitsers gedragen, helaas) is WO-2 nog steeds niet voorbij.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:33

Nazis niet Duitsers :D

Maar idd zeggen en aanvaarden dat het passé is vind ik niet correct. Ben zelf opgegroeid in Ieper en je zult dat daar echt niet zeggen zoiets…

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:40

Ibbel schreef:
De hele situatie in Israel/Palestina is een rechtstreeks gevolg van WO-2. Zolang er daar nog wordt geknokt (waarbij de Joden steeds meer zich als de Duitsers gedragen, helaas) is WO-2 nog steeds niet voorbij.

Ja 1948 700.000 Palestijnse
Nu 10 miljoen.....
Beetje raar vergelijk nietwaar

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:43

poes schreef:
Nazis niet Duitsers :D

Maar idd zeggen en aanvaarden dat het passé is vind ik niet correct. Ben zelf opgegroeid in Ieper en je zult dat daar echt niet zeggen zoiets…

Nou nee, ook geen Nazi's, want dat is hun ideologie niet :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:49

Echwel schreef:
Ibbel schreef:

Ja 1948 700.000 Palestijnse
Nu 10 miljoen.....
Beetje raar vergelijk nietwaar

Ja, en in 1948 0 Joden, en vervolgens werden er een paar miljoen gedropt. "Hier, dit is jullie land, als vergoeding"

Punt is dat na WO-2 de NAVO (of de voorloper ervan, wil ik af wezen) eenzijdig besloten heeft dat de Joden een eigen land moesten krijgen en domweg een land grond hebben aangewezen.
Dat was niet netjes en simpel gezegd gewoon oerstom. Je hebt net een wereldoorlog gehad, en wat doe je, je pakt een ander land grond af en pleurt daar een heel volk op neer. En dan denk je dat dat geaccepteerd wordt.

Even heel kort door de bocht, maar als puntje bij paaltje komt is dat wat er gebeurd is. Of de Joden historisch gezien nou 'recht' op die grond hadden of niet. Eigenlijk werd het precies hetzelfde gedaan als wat de Nazi's in NL deden: historisch gezien was dat ook ooit 'Germanië', dús mocht dat wel ingelijfd worden bij Duitsland? Ik dacht dat we vonden dat dat niet zo was...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:06

On topic : Mag je een groep noemen zoals zij zichzelf noemden? Ja, duh lijkt mij logisch.

Ibbel schreef:
Ja, en in 1948 0 Joden, en vervolgens werden er een paar miljoen gedropt. "Hier, dit is jullie land, als vergoeding"

Punt is dat na WO-2 de NAVO (of de voorloper ervan, wil ik af wezen) eenzijdig besloten heeft dat de Joden een eigen land moesten krijgen en domweg een land grond hebben aangewezen.
Dat was niet netjes en simpel gezegd gewoon oerstom. Je hebt net een wereldoorlog gehad, en wat doe je, je pakt een ander land grond af en pleurt daar een heel volk op neer. En dan denk je dat dat geaccepteerd wordt.

Even heel kort door de bocht, maar als puntje bij paaltje komt is dat wat er gebeurd is. Of de Joden historisch gezien nou 'recht' op die grond hadden of niet. Eigenlijk werd het precies hetzelfde gedaan als wat de Nazi's in NL deden: historisch gezien was dat ook ooit 'Germanië', dús mocht dat wel ingelijfd worden bij Duitsland? Ik dacht dat we vonden dat dat niet zo was...

Bijbelse claim is problematisch, in die tijd was wat nu Israel is een Egyptische provincie. Verder heeft elk volk wat er kwam de vorige de hersens in geslagen om de rechten er over. Komt nog bij dat Jodendom en Islam al sinds de Koran mot hebben, die 2 groepen op al millenia betwist gebied bij elkaar gooien was meer dan een beetje dom.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:09

Allemaal de schuld van Mozes, hij stotterde en er werd hem gezegd als.god vraagt waar je heen wilt na de woestijn zeg dan Canada.

Maar ja al stotterend kwam er Ca,Ca,Ca uit.

God had geen geduld meer en zei prima Kanaän mag je naartoe.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:23

Echwel schreef:
Allemaal de schuld van Mozes, hij stotterde en er werd hem gezegd als.god vraagt waar je heen wilt na de woestijn zeg dan Canada.

Maar ja al stotterend kwam er Ca,Ca,Ca uit.

God had geen geduld meer en zei prima Kanaän mag je naartoe.

Ik zou zeggen: lees je eigen onderschrift nog eens goed

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:24

Geen gevoel voor humor, truus? :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:27

Ibbel schreef:

Of tact :7

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:27

Ibbel schreef:

Denk het... :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:28

Canada lijkt me zeker weten de betere keus. Wel een takke-end lopen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:29

Qimm schreef:

Hadden ze in die 40 jaar best gered vanuit Egypte.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:31

Qimm schreef:

Nou... De omgeving van Israel/Jordanie/Libanon/Syrie is wel echt heel mooi hoor!

Zonder al het enorme gedoe daar, zou ik daar best willen wonen.

Het was toch ook laatst in het nieuws dat een Namibische (burgemeester oid) benoemd was met de naam Hitler?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 11:00

Vooral in retrospect is Canada de betere keus :P

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 11:03

Om even nog kort in te pikken op de WO'en in het onderwijs.
Ik ben ook naar school gegaan rond Antwerpen (Schoten) en wij hebben zowel WOI als II zeer uitgebreid behandeld, het hele 5e middelbaar was daarvoor uitgetrokken, met dus ook verschillende uitstappen inderdaad.
Dus algemeen zeggen dat het in BE niet zo leeft of niet onderwezen wordt is niet waar, maar dan zitten er blijkbaar enorme verschillen tussen verschillende scholen. Ik ken trouwens ook heel veel mensen die nog bitter weinig weten van hun leerstof secundair onderwijs, dus misschien is het ook gewoon een stuk vergeten i.p.v. niet behandeld?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 11:03

Qimm schreef:
Vooral in retrospect is Canada de betere keus :P

Nu misschien wel, maar ze hadden toen denk ik ook geen glazen bol.

edit
Voor de mensen die het weinig in het onderwijs meegekregen hebben, wat volgen jullie dan op 4/5 mei? Het is dan overal in het nieuws, in de kranten, films, documentaires. Ook literatuur wat geschreven is over die periode (dagboek Anne Frank, de Aanslag, kinderboeken). Ouders/grootouders die in die tijd geleefd hebben? De verzet/onderduikadressen vanuit de regio waar je vandaan komt. Het lijkt mij niet echt dat je om de oorlog heen kunt.