Schuttingconflict: hoe lossen we dit op?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Re: Schuttingconflict: hoe lossen we dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 17:37

Soms is meebetalen gewoon geen optie. Mijn vader moest rondkomen van een heel klein AOWtje en de buren wilden graag een nieuwe schutting. Ik heb toen gelijk aangegeven dat ik snapte dat ze een nieuwe (hogere) wilden, maar dat hij daar onmogelijk aan mee kon betalen. Er is gelukkig geen wet in Nederland die zegt dat je verplicht bent om dat wel te doen, dat zou wat zijn zeg...

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 17:43

_San87_ schreef:
Ik zou de schuttingpanelen omdraaien, heb je iig een effen schutting.
Wat bezielt zo'n vrouw...

_/-\o_ In de trant van "mooi! Verft u deze kant ook even?" :D

Maar serieus TS, nare situatie..
Meester Visser heeft enorm veel van ditsoort kwesties en begint altijd eerst met het Kadaster dat inzicht geeft in de erfgrenzen.. Zijn die er wel/niet en waar. als het op jouw terrein staat, dan hoop ik dat je haar flink om de oren mag slaan met de kosten en het voortaan weer gaat zoals het hoort. De aanpak zoals ze nu heeft gedaan is behoorlijk egocentrisch.. Ik wens je veel wijsheid en sterkte.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 17:53

_San87_ schreef:

Omdenken :D Ik vind hem goed bedacht!

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 17:56

Canon schreef:
_San87_ schreef:

En daarna kijken welke kant ze het netst geverfd hebben en eventueel nog een keer omdraaien :+

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 18:00

Mwah…..los van de escalatie: dan zit je met een schutting in een kleur die je niet wilde en als de buuf echt lastig is verft ze de andere kant fluoriserend oranje of zo en zit je met een grijze schutting met fluorescerend oranje randen…..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 18:04

Anoeska27 schreef:
Soms is meebetalen gewoon geen optie. Mijn vader moest rondkomen van een heel klein AOWtje en de buren wilden graag een nieuwe schutting. Ik heb toen gelijk aangegeven dat ik snapte dat ze een nieuwe (hogere) wilden, maar dat hij daar onmogelijk aan mee kon betalen. Er is gelukkig geen wet in Nederland die zegt dat je verplicht bent om dat wel te doen, dat zou wat zijn zeg...

Helemaal mee eens! Maar dan kan het natuurlijk ook op een normale manier besproken worden en dat lijkt bij de buren van TS nogal moeilijk?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 18:05

het is prachtig dat iedereen heer Mr Visser aanhaalt maar dat werkt dus echt alleen als beide partijen op voorhand toestemming geven om hieraan mee te werken. In dit geval gok ik zomaar dat deze buurvrouw dat niet gaat doen......

Ik zeg nog steeds wijkagent en evt aangifte van vernieling van eigendommen.....want dat is het namelijk .

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 18:12

Exitium schreef:
Canon schreef:

En daarna kijken welke kant ze het netst geverfd hebben en eventueel nog een keer omdraaien :+

Ja dat!! _O- Sorry TS, ik zal stoppen

daffodil schreef:
het is prachtig dat iedereen heer Mr Visser aanhaalt maar dat werkt dus echt alleen als beide partijen op voorhand toestemming geven om hieraan mee te werken. In dit geval gok ik zomaar dat deze buurvrouw dat niet gaat doen......

Ik zeg nog steeds wijkagent en evt aangifte van vernieling van eigendommen.....want dat is het namelijk .

Het is vanuit mijn kant puur een voorbeeld van hoe zo'n onderzoek met zo'n rechtsysteem kan gaan.. Ook los van Mr. Visser op tv. Familie van mij had hetzelfde probleem jaren geleden en stapte naar de rechter, die deed exact hetzelfde onderzoek als het programma doet. Hoef je niet meteen RTL voor te mailen, maar van hun onderzoekspatroon is te leren..

En ja, wijkagent vind ik ook een goeie eerste stap. :j

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 18:42

Ik heb al 4 jaar ellende met zo iemand naast me......ik heb echt alles geprobeerd en het is volkomen zinloos, zeker als iemand niet meewerkt. En je kunt dus echt alleen iets als ze aan jouw eigendommen zitten en dat is nou echt precies wat hier gebeurd is.

En ik heb inmiddels een zodanig dossier dat de buurvrouw gewaarschuwd is dat ze een procedure tot uitzetting gaan doen als ze doorgaat en zelfs dat houdt haar niet tegen. En het sneue is dat ze uiteraard niet goed snik is maar ik heb ook recht op woongenot.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 18:53

TS,
je moet wel van alles foto's en/of opnames maken, verbaal geweld opnemen, hou een logboek bij van alles,
door de veelheid en emotie vergeet je vaak dingen

overlast ook bij de wijkagent melden eventueel met foto's/opnames,
dat kun je niet vaak genoeg doen en een wijkagent moet er iets mee doen

lastig en heel onprettig is het allemaal wel voor jou en je gezin

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 19:05

Meebetalen is niet verplicht, schutting is eigen verantwoordelijkheid.
Echter indien het jouw schutting is op jouw grond, mag de buur hier niet op schilderen of iets tegen aan hangen zonder jouw permissie.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 19:15

Wow.. de schutting tussen ons en de buren is geplaatst door de buren nog voor mij hier woonden. De vorige bewoner wilde er niet aan meebetalen dus het is echt hun schutting. Toen er laatst wat planken los zaten heb ik zelfs nog overlegd voor ik ze heb vastgeschroefd. Uit principe hangen we dus ook niets aan de schutting en verven zou helemaal niet in me op komen.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 19:26

_San87_ schreef:

Ja dat! Of een lelijk oranje zeil spannen op jouw schutting aan haar kant :D ;)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:20

Wat bizar, je gaat toch geen schutting verven die niet van jou is? Ik zal er nog geen spijker in durven slaan, dat hoort gewoon niet. Ik las in dit topic dat als hij op de erfgrens staat ze met haar kant mag doen wat ze wil, maar dat klinkt me zo gek in de oren... Het immers niet voor de helft haar schutting, dus daar blijf je dan toch gewoon vanaf?!

Ik zou zelf het juridisch loket bellen ofzo, in ieder geval juridische hulp inschakelen hoe dit zit en wat kan en mag.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:12

zorro schreef:
Wat bizar, je gaat toch geen schutting verven die niet van jou is? Ik zal er nog geen spijker in durven slaan, dat hoort gewoon niet. Ik las in dit topic dat als hij op de erfgrens staat ze met haar kant mag doen wat ze wil, maar dat klinkt me zo gek in de oren... Het immers niet voor de helft haar schutting, dus daar blijf je dan toch gewoon vanaf?!

Ik zou zelf het juridisch loket bellen ofzo, in ieder geval juridische hulp inschakelen hoe dit zit en wat kan en mag.

Als een schutting op de erfgrens staat dan is hij mandelig: van beide partijen dus. Ongeacht wie hem betaald heeft. Daarom regel je betaling van dit soort dingen ook altijd voordat je plaatst.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:16

Vjestagirl schreef:
zorro schreef:

Als een schutting op de erfgrens staat dan is hij mandelig: van beide partijen dus. Ongeacht wie hem betaald heeft. Daarom regel je betaling van dit soort dingen ook altijd voordat je plaatst.

Dan nog is het niet meer dan fatsoen te overleggen wat wel en niet kan, en niet zomaar overal zooi op te kwasten en doorheen te boren. Helemaal niet wanneer je geen cent hebt betaald aan het goed waar je naar hartelust mee loopt te klooien.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:16

ik zou vragen wanneer dat huwelijk/verlovingsfeest van die dochter is, schuttingplanken er een paar dagen ervoor afschroeven, zeggen dat het er weer op kan als ze betalen, en zo niet, net op die dag lekker gaan schuren met schuurapparaat om de verf eraf te krijgen. In een mooie open tuin waar mannen en vrouwen elkaar gewoon kunnen zien....

is ze helemaal belazerd zeg...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:18

_San87_ schreef:
Vjestagirl schreef:

Dan nog is het niet meer dan fatsoen te overleggen wat wel en niet kan, en niet zomaar overal zooi op te kwasten en doorheen te boren. Helemaal niet wanneer je geen cent hebt betaald aan het goed waar je naar hartelust mee loopt te klooien.

Dat ben ik helemaal met je eens! Ik denk dat het ook fatsoenlijk is om af te blijven van een schutting waar je zelf niet aan betaald hebt, maar goed, wettelijk gezien zijn dingen op de erfgrens gewoon gedeeld eigendom.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:22

Vjestagirl schreef:
_San87_ schreef:

Dat ben ik helemaal met je eens! Ik denk dat het ook fatsoenlijk is om af te blijven van een schutting waar je zelf niet aan betaald hebt, maar goed, wettelijk gezien zijn dingen op de erfgrens gewoon gedeeld eigendom.

Ik weet het, het ging me puur om het fatsoen.

Overigens vind ik dat ook gelden wanneer de buren wel meebetaald hadden, gedeeld eigendom is samen overleggen.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:37

Ik vind het opvallend hoeveel mensen dit aan zich voorbij zouden laten gaan.
Wat is dan het volgende waarbij de buurvrouw compleet over je heen gaat walsen?
Ik zou duidelijk je grenzen aangeven!

Je vertelde dat ze niet met je man spreekt. Kan dat cultuur zijn dat ze niet met andere mannen mag spreken? Geen idee hoe streng gelovig ze zijn?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:53

Kun je niet de dag van de verloving als iedereen in de tuin is je schutting schoon gaan spuiten en de grijze verf eraf schuren aan jouw kant. Daarbij keihard Normaal of Koos Albers aan of zo....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:57

Billy schreef:
Kun je niet de dag van de verloving als iedereen in de tuin is je schutting schoon gaan spuiten en de grijze verf eraf schuren aan jouw kant. Daarbij keihard Normaal of Koos Albers aan of zo....

:))!

Wel sneu voor de dochter, zij kan er niks aan doen dat haar moeder een asociale doos is.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 22:19

Sommigen hier hebben echt psychiatrische hulp nodig. Je zou echt het huwelijksfeest van de dochter verkl*ten om je gelijk te halen over een f*kking schutting op de moeder?! Hoe sneu ben je dan.

Niet accepteren van de situatie is 1. Ga vooral in verzet binnen de geldende juridische- en fatsoenskaders. Maar dit soort voorstellen zijn waaaaaaay over the top wat mij betreft. Wat doe je als ik morgen je auto bekras? Een huurmoordenaar inschakelen? Mijn huis in de fik steken? Mijn kat vermoorden? Grow up zeg.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-21 22:41

Ik ben blij dat jullie het over het algemeen met me eens zijn en dezelfde denkwijze hebben (niet van jou, erfgrens of niet, dus doe je niks aan zonder overleg). Jammer dat wij de buren treffen die niét zo logisch redeneren...

mylittlejoy schreef:
Hoe dan ook, eerst moet duidelijk zijn waar de erfgrens loopt.

Waar kan ik dat vinden? Bij Kadaster? Online? Verhuurder?
Overigens is achteraan naar mijn idee sowieso hun schutting verder doorgetrokken, we hebben een loodlijn van voorste muurtje tot achterste paal getrokken maar het is duidelijk scheef vanaf het punt waar zij hun plantenbak hebben gemaakt dus geen bestrating meer die lijn geeft. Gok zo'n 10 cm.

MCE schreef:
TS,
je moet wel van alles foto's en/of opnames maken, verbaal geweld opnemen, hou een logboek bij van alles,
door de veelheid en emotie vergeet je vaak dingen

Bijhouden doe ik redelijk, heb ook wel zat getuigen. Opnames zijn lastig, het is vaak zo onverwacht allemaal.

Anoeska27 schreef:
Soms is meebetalen gewoon geen optie.

Mee eens, maar in dit geval is het met volle zekerheid geen kwestie van niet kunnen maar niet willen. In de eerdere gesprekken is duidelijk aangegeven dat ze het 1. niet wilden want zij hadden hun andere schuttingen al betaald. Achter- en hoekkant dus inderdaad volledig voor hun kosten. Letterlijke bewoordingen was anders voelt het alsof we de hele tuin zelf hebben betaald"... En 2. er werd aangegeven dat er nog een halve inboedel vernieuwd is en een bruiloft op komst dus wilden ze het geld daar voor laten staan.
Overigens wonen er in dat huis zeker 2-3 werkenden, staan er drie auto's voor de deur van redelijke prijzige aard. Hoeft niks te zeggen maar doet het meestal wel. :))
Wij hebben het ook echt niet ruim, mijn man kwam hier vrij recent met niets dan de kleren aan zijn lijf voelt het erg wrang dat een ander zomaar voor ons bepaald dat we er alleen voor op mogen draaien. We komen rond en hebben wat er nodig is maar andere wensen komen hierdoor wel weer op de lange baan.

Liezel1 schreef:
Ik had die schutting dezelfde avond eruit gehaald.....

Ik heb heel lang gezegd dat ik überhaupt niks plaats tot ze mee gingen betalen maar mijn man wilde hen niet meer kunnen zien. Het is echt dat ze in beton zitten anders was ik er toe in staat. Ik kan gaasroosters en dan begroeiing overwegen er tussen te gooien. Mogen ze eerst nog een tijdje kijken en vervolgens lekker groen.

Begroeiing werd regelmatig genoemd overigens maar dat komt de levensduur van het hout niet ten goede.

Boras schreef:
Ts, waar staat die schutting nou? En waar stond die oude schutting? Op de erfgrens of op "jullie" grond?

Exact dezelfde plek als de oude schutting. Ik vermoed in eerste instantie erfgrens (vast aan een muurtje ter afscheiding van de tuindeuren) maar loopt scheef onze tuin in.

Fitzroy schreef:
Ik lees dit op het juridisch loket. Ik heb daar overigens nog nooit van gehoord?

[ [url=m/0VkVSx.png]Afbeelding[/url] ]

Dat is een hele interessante, niet eerder gezien! Juridisch loket bellen ga ik sowieso nogmaals doen.

_San87_ schreef:

:')

Soepblik schreef:
En het zijn van een tyfuswijf heeft niets te maken met het feit dat deze mevrouw immigrant is.

Hahahaha, gelukkig zijn het niet mijn woorden maar ik moet er iets te hard om lachen. :))

Jester_ schreef:
Die schutting is toch sowieso van jou, stel je wil hem met een verhuizing meenemen. Dat mag want je hebt hem volledig zelf betaald. Dat betekent toch niet dat de buurvrouw hem mag beschilderen?

Dit is wat mijn man in eerste instantie ook zei, we nemen hem als we ooit weggaan wel mee. Nu weet ik dat erfgrens een lastig punt is, maar als iemand zijn auto op mijn oprit parkeert is die toch ook niet automatisch mijn eigendom := In dat geval, haar kleinkind liep in mijn tuin. Misschien kan ik die ook verven. :')

verootjoo schreef:
We hebben geen idee wat er voor maart 2021 is gebeurd en wat het verhaal van de buurvrouw is.

Niets waarvan ik op de hoogte ben. Dus als er al iets dwars zit, is dat nooit aangegeven. Kan me voorstellen dat zij onze pubers wel eens horen, of mijn man een geen fijngevoeligheid voor het beheerst sluiten van deuren heeft, maar niets geks verder. Ik heb ook dagelijks "last" van hun kleinkinderen die tot middernacht rennen en gillen door het huis en zelfs mijn babyfoon telkens activeert maar hé, opvoeding verschilt en worden vanzelf groot dus daar hoor je me niet over.

rien10 schreef:
Je kan ook extra planken plaatsen zodat de schutting helemaal dicht is TS.

Kan, evenals zelf ook schilderen, matten er tegen, schuren etc. Maar feit blijft dat zij er dan mee weg komen en wij nogmaals extra kosten en werk, zonder dat we terug hebben wat we eigenlijk wilden. Ik ben vang dat het einde dan zoek is, we hebben vlak na de verhuizing al een boom direct gekapt voor hij kon gaan bloeien omdat ze daar weken over gezeurd heeft. Nu dit. Zit geen verbetering in.

LWDaisy schreef:
En.. laat het los.. hoezo en waarom dan? Buurvrouw heeft op deze manier schade toegebracht aan wat TS betaald heeft. Principieel kan je dat toch niet gewoon maar over je kant laten gaan? Het mens heeft al een gratis schutting gekregen, na TS haar tuin als stortplaats te hebben gebruikt. Het zou toch echt te gek zijn om dit ook nog te gaan tolereren?

Dit is mijn gevoel inderdaad precies.

SusanH schreef:
Ik ga even terug naar het begin. Hij is stuk gewaaid waarom is er niks verhaald op de verzekering?

De oude schutting was door de eerste bewoners geplaatst en minstens 15 jaar geleden dus werd niets mee gedaan vanuit de verzekeraar.

balance schreef:
Een nederlandse afghaan om hulp vragen.

Afhankelijk van het verloop kan ik dit overwegen, maar de taal is momenteel veel onwil. Tot dit gedoe praatten we gewoon NL met elkaar en dat gaat best aardig. Dochters kunnen goed vertalen maar staan uiteraard altijd aan kant van moeder, ook al zie je in nonverbaal soms wat anders.

Balko schreef:
Je vertelde dat ze niet met je man spreekt. Kan dat cultuur zijn dat ze niet met andere mannen mag spreken? Geen idee hoe streng gelovig ze zijn?

Ze lijken niet heel streng, maar ik heb het idee dat hun probleem vooral zit in het feit dat mijn man Midden-Oosterse christen is. Dat ligt vaak nog moeilijker dan Westerse christenen. Maar dit is puur mijn invulling en berust op geen enkel feitelijk punt.

Wijkagent ter informatie eens contacten kan ik zeker doen, evenals nogmaals de woningbouw. Buurtbemiddeling weet ik eerlijk gezegd niet van of het effectief zou bijdragen.

Ik vind de afweging heel moeilijk, zoals eerder ook geschreven door iemand wil je zulk gedrag niet belonen en ben wil ik gewoon een oplossing in geld en praktijk, maar dat is vooral praktisch gezien bijna onmogelijk op plaatsen van volledige nieuwe schuttingen en palen -die verankerd zitten in cement- na. Het wordt gewoon nooit meer zoals ik het gekocht heb.

De conclusie is inderdaad simpel dat het mensen zijn waar geen reëel gesprek mee te voeren is op basis van 'normaal'. Bemiddeling kan, waarin je gradaties tussen wooncorporatie en wijkagent hebt. De vraag is echter hoe het ons toekomstige woonplezier gaat beïnvloeden. Kopen is voorlopig helaas heen optie, door ons intussen dubbele inkomen zouden we bij huur in de vrije sector terecht komen wat praktisch gezien niet op te brengen is én dit zijn de enige huurhuizen met 5 ruime slaapkamers in het dorp dus wua woning zitten we hier het beste. Zij waarschijnlijk ook met hun hele clan, dus moet je er vanuit gaan dat je nog zo 20 jaar naast elkaar woont.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-21 22:47

Cowboy55 schreef:
Sommigen hier hebben echt psychiatrische hulp nodig. Je zou echt het huwelijksfeest van de dochter verkl*ten om je gelijk te halen over een f*kking schutting op de moeder?! Hoe sneu ben je dan.

Niet accepteren van de situatie is 1. Ga vooral in verzet binnen de geldende juridische- en fatsoenskaders. Maar dit soort voorstellen zijn waaaaaaay over the top wat mij betreft. Wat doe je als ik morgen je auto bekras? Een huurmoordenaar inschakelen? Mijn huis in de fik steken? Mijn kat vermoorden? Grow up zeg.

No worries, de verloving en bruiloft zijn recent al geweest. Dat was de dag na het hameren voor de bloemkransen en ik ook kookte. Heb er toen bewust voor gekozen op dat moment geen brief of ander contact aan te wijden, omdat ik ongeacht de situatie inderdaad geen enkele betrekking op het huwelijk wilde leggen. Hoe rot een situatie ook is, zoiets besmeuren met je conflict is hoe dan ook buitenproportioneel.

Ik zie de comments hierboven dan overigens ook vooral als grappend. Wie wel graag psychische ondersteuning ontvangt PB me gerust, ik ben GGZ-agoog/POH GGZ en hoor dagelijks dit soort situaties aan. :')