Hoeveel geef je op een bruiloft?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:49

Cer schreef:
Is het dan een beetje de regel dat er een soort quitte gespeeld wordt?
ik heb dat nooit zo bekeken eigenlijk... wij hebben volgende week een bruiloft, goed dat ik het op tijd lees :')

Dat denk ik toch zeker niet. Als je wist wat onze bruiloft heeft gekost en wat je krijgt speel je bij lange na niet quitte. Hoeft ook niet maar vind het wel een beetje een gek idee dat men dat denkt…

Gemiddelde bruiloft bijvoorbeeld kost >€10.000,-
Wat ik weer van de mensen om ons heen en onszelf :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Hoeveel geef je op een bruiloft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:50

Nog een reden om niet (groot) te trouwen, wat een geld :)).

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:50

Ik vind het persoonlijk een beetje apart om er een bedrag pp eraan te hangen en dan ook nog afhankelijk van waar je bij mag zijn.
Dan voelt het een beetje als betalen voor toegang.
Ik zou zelf echt kijken naar wat zij graag willen. Als ze geld willen met een bepaald doel dan is het voor mij belangrijk wat ik daar aan bij wil en kan dragen. Dat zou 100 euro kunnen zijn maar ook 1000.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 10:11

MarlindeRooz schreef:
Cer schreef:
Is het dan een beetje de regel dat er een soort quitte gespeeld wordt?
ik heb dat nooit zo bekeken eigenlijk... wij hebben volgende week een bruiloft, goed dat ik het op tijd lees :')

Ja blijkbaar moet je zelf de onkosten vergoeden voor het feest waarvoor je uitgenodigd bent. :=

Dat zijn jouw woorden :n

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-21 10:17

Dat iemand probeert te rekenen wat hij kost en dat geeft. Betekent niet dat de bruidegom en bruid dat verwachten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 10:20

Nou quitte spelen gaat je niet lukken met een bruiloft :)) Bij de onze niet iig.
Ik ken ook geen enkele bruiloft waar dat de verwachting was (gelukkig). Voor feest en diner betaal je meestal een vast bedrag per gast, ookal eet iemand alleen een cracker en een glas water.

Turkse bruiloften zijn idd bizar met dat voorlezen van wie wat geeft… mijn man stond weleens achter de bar bij zulke feesten en wist de eerste keer niet wat ie meemaakte := Maar ach, zo heeft elke cultuur zo van die tradities die een ander bevreemden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 10:31

Mars schreef:
Nou quitte spelen gaat je niet lukken met een bruiloft :)) Bij de onze niet iig.
Ik ken ook geen enkele bruiloft waar dat de verwachting was (gelukkig). Voor feest en diner betaal je meestal een vast bedrag per gast, ookal eet iemand alleen een cracker en een glas water.

Turkse bruiloften zijn idd bizar met dat voorlezen van wie wat geeft… mijn man stond weleens achter de bar bij zulke feesten en wist de eerste keer niet wat ie meemaakte := Maar ach, zo heeft elke cultuur zo van die tradities die een ander bevreemden.

In India duren bruiloften meerdere dagen met enorm veel gasten.En dat moet allemaal door de ouders van de bruid betaald worden.Die daar zowat failliet aan kunnen gaan.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 11:00

anjali schreef:
Mars schreef:

In India duren bruiloften meerdere dagen met enorm veel gasten.En dat moet allemaal door de ouders van de bruid betaald worden.Die daar zowat failliet aan kunnen gaan.

Daarom willlen ze daar toch ook liever geen dochters?
Of is dat ergens anders en achterhaald?

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 11:01

Bij de buren waar we alleen avondgast waren 20 euro p.p. gegeven.
Bij goede vrienden waar we de hele dag aanwezig waren 50 euro p.p.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 11:46

@Alja,ja dat is helaas waar en speelt nog steeds.Ook het dowry (Bruidsschat)-systeem waarbij de ouders van de bruid een forse bruidsschat moeten betalen aan de familie van de bruidegom.Dit is al lang verboden door de Indiase overheid maar men doet het nog steeds.ook daar gaan families financieel aan kapot.Daarbij zijn de meeste huwelijken in India gearrangeerd,dit wordt door de families van de bruid en bruidegom besproken.Omdat het de familie van de bruid heel veel geld kost is het inderdaad waar dat men liever een jongen dan een meisje krijgt,en dat meisjes nogal eens geaborteerd worden of gedood na de geboorte.De regering wil daarom scans tijdens de zwangerschap waarbij gekeken wordt naar het geslacht van de baby verbieden. Er is een heel groot tekort aan vrouwen nu in India,waardoor veel mannen niet meer aan een vrouw kunnen komen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 11:57

Afgelopen week daggast geweest bij de prachtige bruiloft van een vriendin. Heel onze vriendinnenclub was uitgenodigd als daggast. Echt zo leuk! Tijd geleden vrijgezellenfeest gehad, ook geweldig.
We hebben allemaal ons best gedaan om er netjes en mooi uit te zien. Een gezamenlijk kado in de vorm van een paard met daarin geld.
Het bedrag maakt geen ruk uit, al is het €10 bij wijze van. Het gaat erom dat je eraan bijdraagt dat ze een fantastische dag hebben. Een blij gezicht is meer waard dan een dikke envelop.
Een goede vriend weet echt wel of je veel/weinig te besteden hebt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 12:50

Ik zou tussen de 50 en 100 doen.

Want er komen vaak al meer dan genoeg kosten bij kijken: vrijgezellenfeest, overnachting na de bruiloft, nieuwe kleding (ok, een bruiloft is voor mij gewoon een excuus voor een nieuw jurkje haha).

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 12:56

_Bonte_ schreef:
Wij rekenden altijd volgens volgende regels

Avond feest met eten , vergeleken we steeds met uit eten gaan naar een goed restaurant. Dus zou jij uitgeven als je goed gaat eten . Dat betalen zij ook voor jou

Ben je er op de middag ook bij. Wat zou een lunch jou kosten ?

Je hebt immers ook het vergelijk van een avondje eten / stappen / …

Zo weet je ineens jou bedrag. Dit past ook meer in jou budget. Want sommigen die heel klassevol gaan eten betalen 60 euro per persoon . Wat voor die persoon al veel is, anderen gaan voor 200 euro de man eten.

Het idee is leuk, maar als ik zo ga denken.. Uit eten gaan doe ik nooit, want vind dat simpelweg sowieso te duur en ook gewoon zonde geld als je bedenkt hoe veel boodschappen je daar voor kan doen. Thuis/op werk eet ik voor lunch een boterham en ik drink ongeacht waar ik ben altijd water.
Word wel een goedkope bruiloft op deze manier haha :D Maar aan de andere kant zou ik zelf dus ook nooit een dure overdreven bruiloft geven en al helemaal geen geld vragen, liever een mooie persoonlijke herinnering aan de dag :j
Denk dat je iemand gewoon moet geven wat je t waard vind en zelf kan missen, of dat nou 10 euro of 100 euro is zou niet uit moeten maken, zij nodigen jou uit omdat ze je er bij willen hebben, niet voor het bedrag dat je gaat geven hoop ik toch, en zeker niet om de gemaakte kosten te compenseren.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 12:57

Ik vind dat ook een vreemde gedachte. Het bruidspaar kiest toch hoe zij het willen vieren? Ik vind een gezamenlijke lunch net zo leuk als een feest.

Maar ik snap dan ook echt niet dat mensen 20k uitgeven aan zo’n dag..

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 14:22

Tja, het is maar wat je wilt zou ik zeggen :) De een vindt het prachtig om groot uit te pakken en de ander vind een krabbeltje zetten en even wat drinken ook prima.
Wij hebben het nog regelmatig over onze trouwdag en zijn heel blij met wat we gekozen en gedaan hebben. Ik denk dat dát het belangrijkste is, niet zozeer het prijskaartje, of die nu klein of groot was. Sommige mensen geven ook enorm veel geld uit aan vakanties. Dat zijn net zo goed herinneringen die je maakt en waar je aan terug kan denken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 15:54

Jeetje, zo’n tien jaar terug is onze hele vriendengroep getrouwd en toen deed iedereen 50€ per stel in de envelop als daggast.
Behoorlijke inflatie blijkbaar.

Ik zou dus 50€ nog steeds wel prima vinden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-21 15:57

Vriendengroep vind ik wel wat anders dan mijn beste vriendin van +10 jaar.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 15:59

Alja schreef:

Wellicht zijn die hele bruiloften, ook de Nederlandse wel achterhaald.
Ik vind het maar een poppenkast!
Een trouwjurk vind ik ook niks aan....

Ik zou zelf liever met een klein gezelschap van echte close vrienden en naaste familie als in ouders, broers, zussen... lekker een hapje gaan eten na de huwelijks voltrekking.
Ik hoef geen feest met ,,kennissen,, ooms, tantes, nichten en neven die ik toch nooit zie of collega’s.
Maar goed, ieder zijn ding.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 16:03

Popstra schreef:
Alja schreef:

Wellicht zijn die hele bruiloften, ook de Nederlandse wel achterhaald.
Ik vind het maar een poppenkast!
Een trouwjurk vind ik ook niks aan....

Ik zou zelf liever met een klein gezelschap van echte close vrienden en naaste familie als in ouders, broers, zussen... lekker een hapje gaan eten na de huwelijks voltrekking.
Ik hoef geen feest met ,,kennissen,, ooms, tantes, nichten en neven die ik toch nooit zie of collega’s.
Maar goed, ieder zijn ding.

Dat laatste hoef ik ook niet. Maar ik wil wel een trouwjurk aan :7.

Ieder zijn/haar ding, idd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 16:28

Ik vind het programma: Say yes to the dress wel iets hebben hoor. Maar dat die jurken zo ontstellend duur moeten zijn,is dat nou nodig?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 16:33

anjali schreef:
Ik vind het programma: Say yes to the dress wel iets hebben hoor. Maar dat die jurken zo ontstellend duur moeten zijn,is dat nou nodig?

Nee.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 16:38

Mijn moeder is zo verslaafd aan dat programma dat ze nu al beloofd heeft mijn jurk te betalen. :))

Nu nog een aanzoek. *D

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 16:51

MarlindeRooz schreef:
Mijn moeder is zo verslaafd aan dat programma dat ze nu al beloofd heeft mijn jurk te betalen. :))

Nu nog een aanzoek. *D

Daar werk je toch hard aan :)

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 19:32

daantjuhhh schreef:
Dat iemand probeert te rekenen wat hij kost en dat geeft. Betekent niet dat de bruidegom en bruid dat verwachten.

Inderdaad , een bruiloft geef je niet om geld te verdienen maar je liefde te eren.

En wat / hoeveel je geeft ligt volledig aan jezelf , je relatie met die persoon en je financiële situatie.

Ga nooit over je eigen budget en gebruik je gezond verstand.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 20:05

Het is niet de bedoeling dat de gasten het feest betalen. Zou ook niet eerlijk zijn. Heb je een broer, zus of beste vriend(in) die trouwt, maar het eenvoudig houdt, zijn de kosten laag, terwijl ze juist hun meer gunt.

Kom je bij "zomaar" vrienden die erg luxe willen trouwen en feesten, gaat de prijs omhoog.

Hoe iemand wil trouwen is echt niet mijn probleem. We geven wat we willen geven en ik ga niet meedoen met gekte's.

Ik drink niet en weet al even dat ik altijd behoorlijk mede voor anderen betaal als alles eerlijk gedeeld wordt.........

Wij zijn vrij simpel getrouwd. Ik wilde nog minder poespas en heb bij de familie continu behoorlijk aan de rem getrokken wat we wilden. Kleine familie, dus mensen wilden helpen, ideeën aandragen etc.
Maar ik schrok echt van de mega hoge bedragen die er in de enveloppen zaten. Wij hadden ook een nieuw huis gekocht wat aangepakt moest toen, dus daarom gaven ze geld. Maar echt veel meer dan ik zelf had kunnen bedenken.