Wonen op de Veluwe (Elspeet)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:37

Ik woon aan de andere kant van Nederland, maar wel net zo streng gelovig hier in het dorp. Tv's staan op zolder en in de winter zie je dat heel mooi. Op zondag wordt er niet gegroet, want ik ben niet gelovig en loop in broek. De rest van de week wel ineens.

Ik houd me wel aan de zondagsrust, was mijn auto niet en werk bijvoorbeeld niet in de voortuin of met luidruchtig spul. Wel lekker juist, een dag ook eens stilte. Maar in achtertuin hang ik gewoon was op, ik maak gewoon mijn huis schoon en noem maar op.
Hier ook stallen waar je op zondag niet welkom bent. Daar ga ik dus nooit staan.

Winkels en snackbar niet open op zondag en enorme rel geweest met intratuin die wel open wilde. Heefr lang geduurd voordat het mocht. Het enige echte nadeel is dat ook de benzinestations dicht zijn en zelfs die automaten uitzetten waardoor je ook niet onbemand kan tanken :+ Ik woon hier al jaren, maar blijf import. Zijn ook al heel veel mensen van buiten weer weggegaan. Laatste jaren iets beter vanwege nieuwe woonwijk die gebouwd werd waar veel mensen van buiten het dorp kwamen wonen. Dat is ook meteen een wijk waar er weinig mensen naar de kerk gaan.

Ik ga al jaren naar Nunspeet op vakantie en ken best wat mensen daar en hoor idd genoeg over elspeet over hoe streng het kan zijn. Snap wel dat je het toch niet doet.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 10:37

Ik kom zelf uit een streek die ook onder de Bijbelgordel valt, dus ik ben wel wat gewend maar toch verbaasd het me dat er nog zo geleefd wordt en mensen elkaar onder het mom van het geloof zo inperken.

MyWishMax

Re: Wonen op de Veluwe (Elspeet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:39

Een paar km kan echt enorm verschil maken. Dat is zo bizar. Hopelijk vinden jullie snel wat in een omgeving die beter past

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:45

mysa schreef:
Op zondag geen herrie maken vind ik eigenlijk niet meer dan normaal. Ik ben niet kerkelijk, woon niet in de bebouwde kom en in ons dorp zijn sinds een jaar of wat de winkels 's middags open. En toch lijkt er in onze buurtschap een stilzwijgende afspraak te zijn om je bladblazer, grasmaaier etc niet op zondag te gebruiken.

Er zijn mensen die alleen op zondag vrij zijn of in de gelegenheid zijn om juist bijvoorbeeld de tuin te doen of kleine karweitjes ;)

Laat iedereen toch gewoon doen, wat en wanneer hij/zij wil of kan.

Inmiddels zijn veel winkels 7 dagen per week open en zijn er vele beroepen die gewoon op zondag moeten werken: zorg, politie, brandweer, beveiliging, havenpersoneel, fabriekspersoneel, winkelpersoneel, hotel en horeca enz.
Maar een ander mag dan niet op zondag het gras maaien ? Dubbele moraal ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:49

MarjanB, ze kunnen evengoed feesten en stappen. In Putten zijn wel emer jongeren die om 12uur naar huis gaan, want dan is het zondag. Maar als ze dat oke vinden, is dat prima.

Afspreken kan best lastig zijn. Wij wilden op zondag wat doen met zoon en zijn vriendin, maar zij moest dan wel op tijd weer naar de kerk. Er waren wel uitzonderingen daarop mogelijk, maar je probeert er wel rekening mee te houden en haar niet voor van alles te belemmeren daarheen te gaan.

@SusanH, voortgezet onderwijs is alleen Christelijk. Niemand heeft er echt last van, maar bijv bij de diploma uitreiking, werd er wel even gesproken en gebeden.
De ochtenden scheelt per onderwijzer of ze de dag willen openen of niet.

@coconut, maar dat gaat best ver bij sommigen hoor. Mijn broer ging doordeweeks naar 's Heerenloo overdag, maar er wonen ook uiteraard mensen die afhankelijk zijn. Ook op zondag. Toch is er kritiek op mensen die dan aan het werk zijn. Die groep vind ik echt te ver gaan.

@Amado7 als je leest, zeg ik dat ook. Ermelo is divers.

Niet iedereen uit Ermelo zal zo over Putten denken, maar zoals je ook leest van MarjanB, is er wel echt een scheiding tussen Ermelo en Putten bij veel mensen. Ik heb daar geen last van, want mij boeit het niet. Maar vaak genoeg opmerkingen gehoord over en weer. Zeker omdat de paarden langere tijd in Putten stonden.

Wij hebben ook maar 1 kind, maar in Ermelo hebben heel veel mensen toch wel meer kinderen. Ken er toevallig een aantal met 1 of 2, maar waar wij iets huurden voor de paarden de laatste jaren, woonden een zeer gelovig echtpaar. Die hadden ook vrienden van de kerk. De kinderen wilden wel pony's aaien en elke keer kregen ze wel weer een broertje of zusje en was het ook wel nr 4,5 etc.

Onze zoon had weinig/geen zwaar gelovigen vrienden, maar was wel in zijn groep het enige enig kind.

Maar geloof zegt niet alles. Wij konden ons echt niet vinden in de cultuur en wij hebben toch wel op meerdere plekken gewoond, maar was hier opvallend.

Maar goed, over veel plekken zijn vooroordelen en andere ervaringen. Wij zijn Amsterdammers en ken wel heel veel vooroordelen over Amsterdam en de Amsterdammers.
We wonen in Groningen en ken ook de vooroordelen over hier ook. Ook vaak onterecht. Sowieso zie ik hier in het Noorden een grote verandering met 10-12jr geleden toen we hier ook woonden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 12:27

Wij gingen naar het middelbaar onderwijs in Harderwijk. Dat was gewoon openbaar hoor :j

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 12:32

Ik lees hier ook een hoop over Nunspeet, Harderwijk en Ermelo..maar dat kun je echt niet meer vergelijken met een tijd geleden.
Zeker Ermelo en Hardenwijk zit zoveel import dat je echt niet meer kan spreken van een heel kerkelijk dorp.
Zelfs Nunspeet niet meer echt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:05

SusanH schreef:
Wij gingen naar het middelbaar onderwijs in Harderwijk. Dat was gewoon openbaar hoor :j

Ja, dat kan. Die kennen we natuurlijk. Maar dat is niet in Ermelo. Ermelo heeft voor voortgezet onderwijs alleen een christelijke school.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:08

Sunnda schreef:
Ik lees hier ook een hoop over Nunspeet, Harderwijk en Ermelo..maar dat kun je echt niet meer vergelijken met een tijd geleden.
Zeker Ermelo en Hardenwijk zit zoveel import dat je echt niet meer kan spreken van een heel kerkelijk dorp.
Zelfs Nunspeet niet meer echt.

Dat ligt er echt aan met wie je omgaat en in welke hoek je gaat kijken.

De kerken zitten nog echt wel vol in Ermelo.

Onze zoon werkt in de horeca en er zijn nog altijd jongeren die wel voor 12uur thuis moeten zijn op zaterdag.
En er waren ook jongeren die niet op zondag geheel vrij waren.

Hij was in zijn vrij grote vrienden groep de enige van buitenaf. Wel hadden sommigen ouders van buitenaf.

Harderwijk is weer heel anders dan Ermelo en Putten weer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:37

Die had ik ook in de vriendengroep, later verhuisd naar een grote plaats aan de andere kant van de Veluwe, geen Veluwe weer, wel bible belt maar heel veel import. Toch zijn sommige plaatsen hier in de buurt echt niet leuk om te wonen als je zelf niet van de kerk bent.

En wij gingen in Harderwijk naar het middelbaar onderwijs omdat er idd in Ermelo alleen christelijk onderwijs was. Dat sloot niet aan. Later na het verhuizen wel naar een christelijke school gemoeten, ik moest naar de 5e en de openbare school die er pas 4 jaar stond had nog geen 5e klas. Dus uiteindelijk toch nog 2 jaar christelijk onderwijs gehad.

Dochter zou straks ook graag naar openbaar middelbaar onderwijs gaan. Helaas is het advies wat ze in groep 7 gehad heeft dusdanig dat dit waarschijnlijk niet gaat lukken, want het ni eau waarop zij waarschijnlijk in gaat stromen is hier in de buurt niet openbaar te vinden. Ik vind dat best wel kwalijk eigenlijk. Ik ben echt een groot voorstander van openbaar onderwijs. Maar goed dat is een andere discussie.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 23:11

moeshie schreef:
Lindaonline schreef:
Iedereen bedankt voor het reageren! Hoe gek we ook op het huis in Elspeet zijn, we hebben besloten het niet te kopen. Dankzij alle ervaringen van mensen die zelf in Elspeet hebben gewoond of er heel bekend mee zijn, zijn we erachter gekomen dat dit niet ons dorp is. Dat mensen openbaar niet reageren in dit topic maar wel via pb durven te delen waarom ze moesten verhuizen, zegt genoeg. Helaas, maar onze zoektocht gaat dus verder.

Ik vind dit zo ontzettend choquerend om te lezen, dit is discriminatie en uitsluiting (beide inbreuken tegen de grondwet en de rechten van de mens). Waarom wordt hier geen actie tegen ondernomen, politiek en maatschappelijk?

Omdat het om godsdienst gaat
Fair? Nee.
Maar zo werkt het wel, ik kom uit een gelovige omgeving (je kunt niet kiezen waar je ter wereld gebracht word jammer genoeg ;) ) en helaas moet er voor religie gebogen worden , mag je op zondag niets organiseren, vrouwen mogen liever niet penningmeester van een vereniging zijn (daar worden dan heel christelijk dreigbrieven naar verstuurd waarin zefs de gezondheid van de kinderen bedreigd word )
en als je minder religieuze levenswijze hebt en iets wil organiseren doe je dat vast om de christelijke medemensch te schofferen en “aan te vallen”
En niet omdat je gewoon met mensen met een zelfde smaak van muziek een feestje wil vieren

Ik heb de discussie 1 keer gewonnen van de voorzitter van de plaatselijke SGP
Maar dat is dan wel achter de schermen en publiekelijk zal dat ook nooit toegegeven worden natuurlijk

En weet je, in een dergelijke omgeving is prima te overleven
Als je rug glad genoeg is en je middelvingers dik genoeg (en nee daarmee bedoel ik niet dat je banketstaaf/respectloos gaan doen , maar je moet wel spreekwoordelijk schijt kunnen hebben aan de mening van een hoop mensen

(Die eigenschappen kweek je we als een gothje met een voorliefde voor rock, punk en metal in een dergelijke omgeving kan ik je vertellen :+)

Maar zodra er kinderen meespelen zou ik er ook weer een stuk voorzichtiger mee zijn gok ik… die wil je toch wel enige aansluiting met de omgeving gunnen

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 23:47

Wij wonen als niet kerkelijke ook op de bibelbelt. We houden rekening met de gebruiken van deze omgeving, maar ik rij wel paard op zondag, ook thuis in mijn eigen baan. We snoeien niet de hagen en maaien ook geen gras.

Dingen in huis doen we wel.

Het leven bevalt ons goed en heeft ook wel iets rustgevends om bepaalde dingen niet op zondag te doen.

Anoniem

Re: Wonen op de Veluwe (Elspeet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 01:21

In Staphorst was het vroeger ook zo, daar deed de pinautomaat het op zondag niet, de stoplichten niet en de je auto werd bekogeld met stenen als je op zondag auto reed, tenminste dat is ons toen overkomen.
Je ziet echter ook daar veel meer import en mede door de import worden die dorpen wel steeds fijner om in te wonen als 'heiden', zo werden we genoemd :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 11:12

Tymone schreef:
Wij wonen als niet kerkelijke ook op de bibelbelt. We houden rekening met de gebruiken van deze omgeving, maar ik rij wel paard op zondag, ook thuis in mijn eigen baan. We snoeien niet de hagen en maaien ook geen gras.

Dingen in huis doen we wel.

Het leven bevalt ons goed en heeft ook wel iets rustgevends om bepaalde dingen niet op zondag te doen.

Maar dat is voor iedereen anders.

Mensen werken niet allemaal van maandag tm vrijdag. Mensen zijn soms actief en willen graag dingen ondernemen op hun vrije dag.

Of mensen hebben zo een drukke baan, bedrijf, gezin, dat ze anders gewoon echt niet overal aan toe komen.
Zaterdag met kinderen naar sport, winkelen/boodschappen doen. En dan zondag willen ze bijv maaien en snoeien.

Wij doen het in principe niet, maar als in een dorp je tuin onverzorgd is in de ogen van de buren, is daar ook commentaar op. Dit even als voorbeeld.

Daarbij moet het een vrije keus zijn. En eerlijk gezegd wil je doordeweeks na je werk soms ook rust. Is het dan wel fijn als de hele buurt lawaai maakt en druk is?
En de mensen met wisseldiensten. Die weten ook dat ze soms slapen als anderen druk zijn.

Wij hadden een jong stel naast ons wonen de laatste paar jaar, die blijkbaar nog nooit een huishouden hadden gerund. Die begonnen standaard om half 12 te stofzuigen. Dat hoorden we wel ja. Maar zij waren sowieso laat op met gamen en lachen en gillen. Zij vonden dat normaal en was hun ritme en wij vonden het vervelend dat hun leven begon als wij net rustig op de bank zaten of al sliepen.

Natuurlijk is het dan overlast en zeg je wat, maar niet iedereen is hetzelfde.

In mijn ogen zouden mensen die een geloof volgen juist meer begrip voor de medemens moeten hebben en ook ene voorbeeld moeten zijn. Laat dan zien hoe het wel moet, hoe je het goed doet en spreek mensen netjes aan op eventueel overlast.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 20:01

Kom ik een half jaar later nog eens aankakken in dit topic. Woon al 26 jaar in Elspeet (voor de paarden hierheen verhuisd) en heb nog nooit een dag, zelfs geen seconde, spijt gehad.
Met wederzijds respect kom je hier heel ver. Voelt me hier prima thuis.
Erg jammer dat mensen zich laten afschrikken want (uitzonderingen daargelaten die je ook elders hebt) zijn de mensen hier echt super vriendelijk en behulpzaam.