Twijfel kinderwens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:30

Qimm schreef:
Hoe hecht je ook TE VEEL waarde aan vrijheid :')'Ik hou niet zo van vrijheid' Dat zegt toch niemand :')

Ik heb bij Supernanny wel eens een moeder gezien die haar jonge kinderen na het eten meesleurde naar de sportschool. Die verbleven daar dan in de opvang, totdat moeders rond 21:30 klaar was met sporten. Daarna naar huis en naar bed (22:00-22:30). En dan hebben we het over kindjes van een jaar of 5? Dat is een mooi voorbeeld van teveel waarde aan je vrijheid hechten: Het niet op kunnen brengen om je eigen activiteiten te laten wijken voor het feit dat je kinderen naar bed moeten...

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:33

Doubtless schreef:
DuoPenotti schreef:
Wat zeker heeft versterkt geen kinderen te willen, geen rust kunnen pakken waar nodig.

Ik denk dat je vrijheid wat breder moet zien: Rust pakken waar nodig, in bed blijven als je ziek bent, de beesten gaan voeren wanneer het jou uitkomt, rommelen op stal... Allemaal vrijheden die je je niet zomaar/altijd kunt veroorloven als je (kleine) kinderen hebt.

Ja dat indd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:38

Doubtless schreef:
DuoPenotti schreef:
Wat zeker heeft versterkt geen kinderen te willen, geen rust kunnen pakken waar nodig.

Ik denk dat je vrijheid wat breder moet zien: Rust pakken waar nodig, in bed blijven als je ziek bent, de beesten gaan voeren wanneer het jou uitkomt, rommelen op stal... Allemaal vrijheden die je je niet zomaar/altijd kunt veroorloven als je (kleine) kinderen hebt.

Maar als puber dacht ik niet over die dingen en wilde ik er al geen.

Kinderen zouden juist met dieren aan huis prima mee kunnen voeren of aanrommelen.
Daar zie ik juist geen beperking in.
Kunnen ondertussen ook lekker schommelen of wat ook.
dat zou juist meer beperkt zijn als je een paard op pension hebt.

Nee ik heb nooit het gevoel gehad ik wil geen kinderen want die beperken me.

Wel ik beperk de kinderen.
Fijn naar de dierentuin, vind ik echt leuk.
Maar we zijn er dan om 11. En om 3 uur moet ik naar huis, dan kan ik niet meer. Nog even lekker naar de mac oid is er dan zeker niet meer bij.

Mama mogen we morgen naar de speeltuin, ja hoor...
Morgen...ooh mama heeft vandaag migraine en kan alleen maar wat rondhangen thuis met pillen op..we gaan vandaag niet.

nee dat vind ik niet eerlijk tegenover kinderen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:41

Doubtless schreef:
Qimm schreef:
Hoe hecht je ook TE VEEL waarde aan vrijheid :')'Ik hou niet zo van vrijheid' Dat zegt toch niemand :')

Ik heb bij Supernanny wel eens een moeder gezien die haar jonge kinderen na het eten meesleurde naar de sportschool. Die verbleven daar dan in de opvang, totdat moeders rond 21:30 klaar was met sporten. Daarna naar huis en naar bed (22:00-22:30). En dan hebben we het over kindjes van een jaar of 5? Dat is een mooi voorbeeld van teveel waarde aan je vrijheid hechten: Het niet op kunnen brengen om je eigen activiteiten te laten wijken voor het feit dat je kinderen naar bed moeten...

Het ging om deze uitspraak over bewust kindervrij zijn:

Duc_je schreef:
Maar ik ben wel zo eerlijk dat ik kan begrijpen dat sommige mensen bewust kinderloos kunnen zijn. Die hechten teveel waarde aan vrijheid blijheid en dat is prima. Ieder z'n keuze toch.

De mevrouw uit jouw voorbeeld is niet kindervrij en hecht niet te veel waarde aan vrijheid. Die heeft er geen boodschap aan dat ze verantwoordelijkheden heeft en is gewoon aso.

Doubtless

Re: Twijfel kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:44

Ah, dat kon ik niet uit je vorige post halen :D
De mevrouw uit mijn voorbeeld had wellicht lekker kindvrij moeten blijven en dàn van haar vrijheden moeten genieten O:)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:45

Qimm schreef:

Ik denk dat kinderen het best af zijn bij ouders die echt gepassioneerde ouders zijn. Die graag zichzelf naar de achtergrond willen stellen om hun kinderen de beste kansen, zorg en liefde kunnen geven en daar hun eigen geluk qeer uithalen.
Ouders die wel kinderen hebben en daar natuurlijk ook van houden maar eigenlijk niet de tijd, aandacht en ruimte hebben vind ik eigenlijk niet zulke hele geschikte ouders.
Kinderen krijgen vind ik een heel serieuze aangelegenheid waar je 100% verantwoording voor moet nemen.

Nou ja, dat dus. Ik snap niet goed hoe je 'te veel' waarde kunt hechten aan vrijheid. :+

Ik vind het prettig om zelf mijn dag te kunnen indelen, naast de dingen die 'moeten' en die ik graag doe (zoals werken en mijn dieren verzorgen). De zorg voor bijvoorbeeld een hulpbehoevend familielid zou daar nog bij kunnen komen en afhankelijk van de situatie vind ik daar dan ook wel een weg in.

Maar daar houdt mijn gevoel van 100% ergens voor willen gaan en verantwoordelijkheid wel op. Ik weet wat het is om verantwoordelijk te zijn voor mijn werk en voor mijn dieren. Ik zie bij familieleden wat het inhoudt om de zorg voor een ander te hebben. Het heeft mij echter nooit getrokken om daar dan zelf nog bewust 'iets nieuws' (wat dat is een eigen kind) aan toe te voegen waar je elke minuut van de dag verantwoordelijk voor bent en zorgen over kunt hebben. Ik heb al genoeg aan mezelf, zeg ik altijd. }>

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:48

Doubtless schreef:
Ah, dat kon ik niet uit je vorige post halen :D
De mevrouw uit mijn voorbeeld had wellicht lekker kindvrij moeten blijven en dàn van haar vrijheden moeten genieten O:)

Inderdaad, zo iemand vind ik verschrikkelijk onschikt om kinderen te hebben. Als je er geen tijd vokr hebt, niet doen.
Je kunt ze niet ergens inleveren of op marktplaats zetten als het toch niet zo bevalt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:50

Qimm schreef:
Ik denk dat kinderen het best af zijn bij ouders die echt gepassioneerde ouders zijn. Die graag zichzelf naar de achtergrond willen stellen om hun kinderen de beste kansen, zorg en liefde kunnen geven en daar hun eigen geluk qeer uithalen.
Ouders die wel kinderen hebben en daar natuurlijk ook van houden maar eigenlijk niet de tijd, aandacht en ruimte hebben vind ik eigenlijk niet zulke hele geschikte ouders.

Je stelt het nogal zwart-wit.
Ouders die 'zichzelf graag naar de achtergrond stellen' klinkt voor mij nogal beklemmend voor de kinderen.
Ik denk dat kinderen het best af zijn in een gezin waar de puzzel gemaakt wordt tussen wat de ouders willen en moeten en wat de kinderen willen en moeten. Met een beetje creativiteit komt iedereen zo voldoende aan de beurt. En dan leren de kinderen ook dat ze niet het middelpunt van de wereld zijn en dat het leven bestaat uit geven en nemen. Dat is ook een deel van de opvoeding.
Je moet ook niet de perfecte ouder zijn om aan kinderen te beginnen. Je leert het al doende.
Uiteraard laat je in noodgevallen alles vallen, dat is nogal evident.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:00

Ik had eerst geen kinderwens en toen op eens moest en zou ik een kind. En nu heb ik er twee. Met andere kinderen heb ik nog steeds niet veel, maar die van mij zijn toch echt wel een aanwinst op deze wereld moet ik zeggen :+ :')

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:01

Sclimpre schreef:
Qimm schreef:

Je stelt het nogal zwart-wit.
Ouders die 'zichzelf graag naar de achtergrond stellen' klinkt voor mij nogal beklemmend voor de kinderen.
Ik denk dat kinderen het best af zijn in een gezin waar de puzzel gemaakt wordt tussen wat de ouders willen en moeten en wat de kinderen willen en moeten. Met een beetje creativiteit komt iedereen zo voldoende aan de beurt. En dan leren de kinderen ook dat ze niet het middelpunt van de wereld zijn en dat het leven bestaat uit geven en nemen. Dat is ook een deel van de opvoeding.
Je moet ook niet de perfecte ouder zijn om aan kinderen te beginnen. Je leert het al doende.
Uiteraard laat je in noodgevallen alles vallen, dat is nogal evident.

Mijn mening hierover is ook nogal zwart wit, dus dat klopt :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:11

Hier nog iemand die van 100% tegen kinderen toch een ommezwaai maakte.
Voor mij was echter wel heel duidelijk dat ik geen echt zorgtype ben dus we hebben eerst goed doorgesproken dat de hoofd zorg niet perse op mijn bord kwam.
Eigenlijk is alles al 7 jaar behoorlijk perfect en heb niet het idee dat ik nou echt veel ingeleverd heb (ook geen slaap of paard) ofzo behalve iets meer afspraken maken thuis over wanneer je precies weg bent. We zijn beide van 100% naar 70% werken gegaan.
Uiteraard kun je het ook anders treffen met een minder eenvoudig kind en dat moet je dan wel bewust zijn.
We houden het bewust bij 1 kind, bij 2 kinderen of meer zie ik ouders vaak enkel nog jongleren en daarvoor hecht ik inderdaad teveel aan mijn ‚vrijheid‘.
Ook vond ik de babytijd gewoon stom, dat wil ik niet nog een keer :o

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:15

Dagahra schreef:
Goede vraag. Het is vooral gaan spelen sinds we bezig zijn met verbouwing van ons huis. En als ik naar de toekomst kijk, dan zie ik ons niet meer met zijn tweeën. Maar met ons 3en. En wanneer ik naar mijn vent kijk, word het gevoel alleen maar erger.

De relatie is zeer sterk en stabiel. Financieel hebben we niks te klagen.

De reden dat ik absoluut geen kinderen wou, is dat ik er niks mee had. En nog steeds niet echt, als ik naar andere kinderen kijk. Meeste vind ik gruwelijk irritant en verwend :o En daarnaast de angsten of ik mijzelf wel geschikt acht als moeder. Daarnaast speelt milieu en dergelijke ook een kleine rol mee.

Dus daarom snap ik mijn gevoelens ook niet :+

Volgens mij begint het vaak zo, het ontstaan van een kinderwens. Met wat twijfel en na verloop van tijd zul je zelf wel merken of dat gevoel groeit of dat het weer afneemt omdat je het goed hebt met z'n tweeën.

Mijn partner is gescheiden omdat hij geen kinderen wilde, maar die harde nee werd een ja toen wij elkaar tegenkwamen. Soms is het hartstikke pittig, ouderschap maakt kwetsbaar. Moederliefde is voor mij de diepste meest rauwe liefde. Mijn kinderen zijn mijn achilleshiel. Maar daar staat echt intens geluk tegenover. Dat valt met niks te vergelijken, dat is kriebels in m'n buik en met heel m'n hart weten dat het goed is.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:18

Dagahra schreef:
En daarnaast de angsten of ik mijzelf wel geschikt acht als moeder

Dat zijn juist hele normale "angsten", en hartstikke goed ;-)
Je gaat het vast super doen als moeder.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:22

Dagahra schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar wat zie je nu anders als eerder?
Waarom was het eerst een nee, welke dingen stonden toen op het nee lijstje zeg maar.
Welke gedachte zijn daar dan in veranderd?

Misschien kun je als je het zo benaderd uitvinden wat je wilt?

Goede vraag. Het is vooral gaan spelen sinds we bezig zijn met verbouwing van ons huis. En als ik naar de toekomst kijk, dan zie ik ons niet meer met zijn tweeën. Maar met ons 3en. En wanneer ik naar mijn vent kijk, word het gevoel alleen maar erger.

De relatie is zeer sterk en stabiel. Financieel hebben we niks te klagen.

De reden dat ik absoluut geen kinderen wou, is dat ik er niks mee had. En nog steeds niet echt, als ik naar andere kinderen kijk. Meeste vind ik gruwelijk irritant en verwend :o En daarnaast de angsten of ik mijzelf wel geschikt acht als moeder. Daarnaast speelt milieu en dergelijke ook een kleine rol mee.

Dus daarom snap ik mijn gevoelens ook niet :+

Niemand kan voor jou die knoop doorhakken. Ik vind het goed dat je die vraag aan jezelf durft te stellen. Persoonlijk ben ik van mening dat graag kinderen krijgen vooral iets is dat bepaald wordt vanuit je gevoel.
Kinderen krijgen heeft een behoorlijke impact op je leven, zoals Lizy mooi omschrijft, de twijfels zullen vaak aanwezig zijn→ "doe ik het wel goed", en rationeel is het bijna niet te beargumenteren waarom je wel kinderen wilt. Dit in tegenstelling waarom mensen geen kinderen willen, dat is vaak al gemakkelijker om te beargumenteren (milieu, vrijheid opgeven etc).
Je hebt je basis op orde, je hebt een goede relatie, dus niets staat je in de weg om voor kinderen te gaan. Ik ben benieuwd wat je gaat kiezen.
Sterkte en mijn advies is bespreek dit vooral met de toekomstige vader. Want hoe staat hij hierin?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:26

Matheno schreef:
Dagahra schreef:
En daarnaast de angsten of ik mijzelf wel geschikt acht als moeder

Knap dat je dat weet :j

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:32

Achterom schreef:
Matheno schreef:

Knap dat je dat weet :j

Ach, als iemand zo bewust durft na te denken over zo'n grote beslissing, dan zal het wel goedkomen.
Sterker nog; het gaat al zo'n 300.000 jaar over het algemeen goed.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:33

Karin schreef:
Achterom schreef:
Heel eerlijk gezegd klopt je conclusie over dat bewust kinderloze mensen teveel hechten aan vrijheid blijheid wat mij betreft niet. Natuurlijk is het een fijne bijkomstigheid, maar bij mij speelt er vooral, net als bij Lielle als ik het zo lees, dat ik vind dat je het echt moet willen. Een kind heeft wat mij betreft ook gewoon recht op ouders die er volledig voor gaan. En dat doe ik niet. Ik heb geen zin om mijn leven in het teken te stellen van een kind. Maar verplichtingen heb ik zat hoor :')

Voor mij geldt dit ook. Ik vind het dus ook nogal kort door de bocht om te stellen dat mensen die geen kinderen willen te veel waarde hechten aan vrijheid blijheid.

yes, indeed. Ik hecht waarde aan mijn leven inrichten zoals ik dat belangrijk vind, en met werk, reizen en paarden heb ik meer dan voldoende zinvolle invulling van mijn dagen. Daar zit in mijn hoofd geen ruimte voor nog een langdurige en diepgaande verplichting. En dat is idd precies waarom ik vind dat je er echt van overtuigd moet zijn, dat dat voor jou (algemeen gesteld) wel het geval is.

TS, goed bezig!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:35

@matheno Als je dit topic moet geloven zit bokt vol goede moeders. Waar zijn al die niet zo goede moeders? Want die zijn er, het is niet voor niets dat ze bij jeugdzorg en de kinderbescherming zo druk zijn, dat er zoveel kinderen een pleeggezin nodig hebben etc?
De kans dat iemand een slechte moeder wordt is er ook gewoon, dat je een goede moeder bent is niet zo vanzelfsprekend.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:36

pien_2010 schreef:
Kinderen krijgen heeft een behoorlijke impact op je leven, zoals Lizy mooi omschrijft, de twijfels zullen vaak aanwezig zijn→ "doe ik het wel goed", en rationeel is het bijna niet te beargumenteren waarom je wel kinderen wilt. Dit in tegenstelling waarom mensen geen kinderen willen, dat is vaak al gemakkelijker om te beargumenteren (milieu, vrijheid opgeven etc).

hier ben ik het dus falikant mee oneens. Het gevoel van geen kinderen is net zo intuitief en fundamenteel, in ieder geval in mijn geval. Ik kan daar argumenten bij zoeken, maar daar heb ik eigenlijk helemaal geen behoefte aan. En daarom bedoel ik dus dat je die echte overtuiging moet hebben dat je het wel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:36

Over het algemeen zijn dat toch echt nog steeds de uitzonderingen en groeit het merendeel van de kinderen op zonder inmenging van jeugdzorg.

Waarbij je je ook nog af kan vragen of inmenging van jeugdzorg meteen betekend dat er sprake is van een slechte moeder.

Edit: als reactieop achterom.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:43

Lielle schreef:
pien_2010 schreef:

hier ben ik het dus falikant mee oneens. Het gevoel van geen kinderen is net zo intuitief en fundamenteel, in ieder geval in mijn geval. Ik kan daar argumenten bij zoeken, maar daar heb ik eigenlijk helemaal geen behoefte aan. En daarom bedoel ik dus dat je die echte overtuiging moet hebben dat je het wel.

Daar sluit ik mij bij aan. Uiteraard heb ik naar rationele argumenten gezocht, vooral toen ik nog de vruchtbare leeftijd had. 'Iedereen' wil kinderen, waarom ik dan niet? Je gaat je toch afvragen of er iets grondig mis met je is omdat je dat 'oergevoel' blijkbaar niet hebt. :+

Je kunt tot in het oneindige naar rationele argumenten gaan zoeken, maar uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik ze 'gewoon' niet wil. 'Gewoon' niet, omdat ik ze niet wil. Dat is een gevoel. Iets specifieker dan: het voegt niets toe aan mijn leven (maar zeg dat vooral niet hardop, heb ik inmiddels geleerd - oh, nu doe ik het toch).

Ergens ben ik wel blij dat ik nooit die twijfelfase heb gehad, hooguit het nadenken over 'maar waaróm dan niet' en dat kostte mij al genoeg energie.

TS, ik wens je veel wijsheid toe en hopelijk helpt het je om er goed over na te denken!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:46

Naar mijn idee laat een kinderwens zich niet beredeneren en ook niet weg redeneren. Een kinderwens heb je of krijg je en dan maken de argumenten om niet toe te geven aan deze wens niets meer uit.
Ik ben vrij jong getrouwd en wilde echt geen kinderen, toch overviel me een wens om een baby te krijgen zomaar, van het ene op het andere moment.

Ik snap best dat sommige mensen geen kinderen willen, heb ik respect en begrip voor. Waar ik wel heel verdrietig en boos om kan worden zijn de argumenten. Kinderen zijn irritant, vervelend, niet opgevoed, heb een hekel aan kinderen etc etc. Bedenk dat een kind zichzelf niet heeft gemaakt en dat niet wenselijk gedrag meestal ( let wel, meestal ) aan de ouders te wijten is. Ik zou zeggen: heb dan geen hekel aan kinderen maar aan hun ouders.

En wat betreft vrijheid inleveren: als ik voor mijzelf spreek, ik heb dat nooit erg gevonden, had en heb het er graag voor over. De liefde die ik voel voor kinderen en kleinkinderen is echt met niets te vergelijken. Maakt je daardoor ook wel kwetsbaar.
Succes met je beslissing

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:50

Voor mij zit het in de categorie 'waarom word ik niet verliefd op die persoon', en iemand anders wel. Gewoon omdat het niet zo is, en beide kanten daarvan is prima.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:59

Dagahra schreef:
Mars schreef:

Ik reageerde ook niet op jou… verder is het een openbaar forum dus mogen mensen reageren waar ze willen. Milieu aspecten zijn wel degelijk van toepassing voor het wel of niet toevoegen van een mens op deze planeet.

Nee maar dit gaat over twijfel over kinderwens. Ik zoek niet naar meningen van mensen die absoluut geen kinderen willen en behoorlijke vervelende toon in hun berichten hebben ;) Heeft totaal geen toevoegende waarde.

Toch wel. Je twijfelt, dit kan ook een argument zijn om te betrekken bij je beslissing.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 16:13

Lielle schreef:
pien_2010 schreef:

OK, dan zat ik fout.

Ik heb altijd heel veel argumenten gehad om vooral niet aan kinderen te beginnen, want er zitten nogal wat vrijheidsbeperkende consequenties aan vast. Ik had ze eigenlijk niet om ze wel te willen. Het was gewoon een heel sterk gevoel, al van jongs af aan dat ik perse moeder wilde worden.
Leuk om dit bij jou te lezen, dat bij jou en anderen dus het geen kinderen willen, ook zo zeker intuïtief aanwezig was. Dan denk ik dat het vooral zowel positief als negatief, een gevoelsmatige kwestie is.