Thuiswerkadvies en corona

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:24

Interessant om de verdeling te zien. Waar de een nog 100% thuis zit, is de ander juist volledig op kantoor aanwezig.
Bij ons is het afhankelijk van je taken: taken die niet vanuit huis kunnen hebben voorrang op werkzaamheden die wel vanuit huis kunnen. Ondanks groot gebouw en relatief veel mensen gelukkig nog geen besmettingen tussen collega's gehad. De ventilatie is bij ons nagerekend en gelukkig is er flink wat verversing, omdat we o.a. laboratoria in het gebouw hebben waarvoor dat nodig is. Je moet lab- en kantoorplekken boeken via een reservering systeem. Ik ga meestal 1 dag in de week om wat dingen te doen die niet vanuit huis kunnen, en reis dan voor of juist na de (trein)spits om drukte te vermijden. Vind het verder eigenlijk best fijn werken thuis, zou het graag voor een aantal dagen in de week houden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:31

Wij werken volledig vanuit huis sinds maart 2020 tenzij je een hele goede reden hebt om op kantoor te werken.
Van de 65 mensen van mijn afdeling werken er gemiddeld 10 op kantoor.
Dit zijn vooral de mensen die vanwege mentale redenen niet thuis kunnen werken, geen goede thuiswerkzaamheden hebben of die in opleiding zijn.

Printwerk en poststukken sturen wij naar de postkamer :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:58

Ik werk vanaf maart 2020 volledig thuis. Een jaar geleden zijn er wel mogelijkheden gecreeerd om ook op het bedrijf te kunnen werken en 50% van de buro's mogen bezet worden (en we hadden al een groot tekort). Met een app kun je een plaatsje boeken.
In ons team werken we eigenlijk met 3 teams, een ochtenddienst, een avonddienst en een dagdienst. Van 2 van de 3 teams zijn er regelmatig mensen op kantoor, van ons team is sinds het begin niemand meer naar kantoor geweest.
Wel zit er nog in de planning/verwachting dat vanaf september het thuiswerken minder standaard gaat worden, dat is aangekondigd op de dag dat de regering weer zei dat thuiswerken weer de norm is. :))

Doubtless

Re: Thuiswerkadvies en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:48

Ik zit ook sinds maart 2020 volledig thuis. Ben tussendoor wel eens naar kantoor geweest hoor, maar zeker niet periodiek. We hebben ook nog wel wat uitbraakjes op kantoor gehad, waardoor het ook echt geaccepteerd wordt dat mensen niet naar kantoor willen komen :Y)

Het beleid is ook aangepast: we kunnen kiezen voor 25-50-100% thuis werken en op basis daarvan ontvang je ook de thuiswerkvergoeding. Ik heb gekozen voor 50%, hoop in de toekomst wel weer te mogen gaan.

Eigen printwerk doe ik thuis. Post wordt door de receptioniste ingescand en gemaild.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:28

Wij zitten sinds februari/maart 2020 volledig thuis. Alweer sinds een jaar is het wat versoepelt op kantoor en kunnen we wel weer naar de zaak als we willen. Ikzelf ga nu zo'n twee keer in de week, maar er zijn ook genoeg collega's welke al maanden thuiszitten en af en toe eens een dagje komen. Ze zijn er niet streng in wanneer je naar de zaak komt en laten je daar heel vrij in! Behalve als je er een zooitje van maakt (alles kan tenslotte worden gemeten, als ze willen).

Qua functionaliteiten kunnen we vanuit huis printen naar de zaak en vergaderen gaat allemaal via Teams.

Uiteraard blijft dit de toekomst en het bevalt mij meer dan prima. De combinatie van werk/thuis is heerlijk. Het geeft zoveel vrijheid in positieve zin en goed voor je gezondheid en geest. Ik zou niet meer anders willen :n

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:50

ik ben thuis sinds maart vorig jaar. Eerste 5 weken niks kunnen doen, de systemen die voor mijn werk nodig zijn waren toen nog niet geschikt voor thuiswerk. Vanaf april 2020 is dat wel zo en werk ik met veel plezier thuis.
in augustus vorig jaar verhuisd en hier apart kantoortje kunnen maken, best ideaal en als ik de keuze heb zou ik niet anders meer willen.

Er werken bij ons wel mensen op kantoor, maar dat is slechts een klein deel (ivm ruimte en afstand tussen werkplekken) Werkplekken tekort is dus mooi opgelost zo. In de toekomst zal het waarschijnlijk zo worden dat iedereen een belans vindt tussen thuis en op kantoor. Bijvoorbeeld dag met overleg dat je daarvoor naar kantoor gaat.

Gelukkig ideale omstandigheden en ook thuis is de mogelijkheid ideaal. Schilt ook nog eens 10 uur reistijd per week.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:58

Ik werk bij een Belgische federale overheidsdienst. We mogen naar kantoor om onze brieven te printen. Eerst was het enkel printen en wegwezen, nu mag er een halve of ganse dag naar kantoor gegaan worden als de bezetting onder 50% blijft. Vanaf september lopen de maatregelen af en zijn wij verplicht om terug mensen op verhoor te laten komen. Hoe dit precies zal geregeld worden is voor ons nog een groot vraagteken. Maar om een ganse voormiddag mensen op gesprek te hebben in een kleine ruimte daar sta ik toch nog niet voor te springen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:01

Er was net een schema gemaakt per afdeling voor 1 werkdag op kantoor (dan kom je gemiddeld uit op 1x per 1 1/2 week ongeveer). Nu zijn de regels weer aangescherpt. Alleen bij echte noodzaak, er zijn een paar werkplekken en vergaderruimtes, die moeten dan gereserveerd worden. De bodes printen en versturen de correspondentie.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:16

OOk in werk bij een belgische overheidsdienst. Wij zijn nu niet meer verplicht om thuis te werken maar gezien het vakantieperiode is doen de meeste dat toch nog. Zelf ga ik 1 dag per week naar kantoor. Op de dag dat ik ga is er verder niemand aanwezig. Ben van plan om na 15 augustus dat naar 2 dagen te brengen. Het is momenteel veel rustiger op kantoor dan hier bij mij thuis. Mijn huisgenoten zijn niet bepaald rustige mensen. Teveel bezoek en op luidruchtige manier telefoneren. Ze storen mij ook te vaak met vragen of mededelingen die ook later op de dag kunnen gezegd worden na het werk. Mijn werkgever wilt vanaf september dan ook de regel invoeren dat we voor 60% kantoor werken en 40% vanaf thuis maar hoe ze dat concreet zien weten we ook nog niet.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:32

60/40 zou in de praktijk 3 dagen kantoor en 2 dagen thuis zijn als je fulltime werkt, vind ik an sich niet zo gek.

Lastig he dat dingen niet concreet zijn. En ook telkens weer aangepast.

Hoe zijn de adviezen vanuit de overheid in Belgie?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:45

Thuis is niet langer meer verplicht maar wordt nog steeds geadviseerd. In de praktijk is het dan zo dat je werkgever bepaalt wat je mag doen. Bij de een moeten ze veel gevallen dus weer volledig op kantoor gaan werken en bij een ander bedrijf wordt je vrij gelaten. Ook bij overheidsdiensten is dan veel afhankelijk hoe je werkgever het zelf ziet of wilt. Het is alleen nog koffiedik kijken wat de maatregelen in september gaan zijn vanuit de federale overheid met andere woorden wat de regering en het overlegcomite beslissen. Zal ook van de coronabesmettingen af hangen wat ze gaan beslissen denk ik. Ben al die onduidelijkheid best zat aan het worden.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:10

verootjoo schreef:
Mijn man werkt weer 2 dagen op kantoor. Samen met een collega die zich afzondert omdat hij niet tussen gevaccineerden wil zitten, en twee collega’s die hun Corona-honden meenemen naar kantoor, want ja, je kan ze toch niet de hele dag thuis laten :roll:

Wauw, dat is eh nogal apart ;) Flexibele werkgever in ieder geval

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:12

Ik werk thuis sinds een jaar. Ik ga nu wel 1x per week naar kantoor, maar wij hebben met onze afdeling wel contact wie er op welke dag zit, zodat er niet teveel zijn.
We gaan over een maand verhuizen naar een ander gebouw. Geen idee of mensen dan weer meer naar kantoor gaan, maar ik denk dat ik uiteindelijk 3 dagen op kantoor ga werken en 2 thuis.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:15

Ook wij werken al vanaf het begin 100% thuis. Ik werk in de financiële dienstverlening. Afspraken met klanten zijn voornamelijk digitaal, maar (onder voorwaarden) kunnen ze nog wel fysiek als de klant dat liever heeft. Ik heb sommige collega's dus oo al vanaf maart 2020 niet meer live gezien :=

Op het moment dat alles wat losser werd hebben we wel afgesproken om 1x per week naar kantoor te komen. Dat hebben we maar liefst 1x kunnen doen, toen werd thuiswerken weer de norm :+ Ik mis kantoor wel, het is toch wel gezellig en overleggen via video kost me nog steeds meer energie dan een overleg live. Aan de andere kant scheelt het me een hoop reistijd, kan ik flexibeler mijn tijd indelen en als ik me moet focussen dan gaat de telefoon uit en word ik ook echt niet gestoord. Op kantoor is dat vaak toch wat lastiger.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:17

Wij moeten toestemming vragen om op kantoor te werken. De 1 zit er vaker dan de ander ivm thuissituatie. Ik hoef eigenlijk maar 1 keer in de 6 weken verplicht naar kantoor maar hoop wel dat ik straks weer vaker kan. Mis toch koetjes en kalfjes

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:30

Ik werk in de thuiszorg en kom bij cliënten aan huis dus ik kan niet thuiswerken, maar mijn collega´s van kantoor werken allemaal weer thuis. Het is dat het met mijn werk niet kan, maar het lijkt me fijn om een paar dagen vanuit huis te werken. 100% vanuit huis lijkt me dan weer niets. 50/50 lijkt me een heerlijke verdeling.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:52

Zoveel verschil in. De baas van mijn man eist dat hij terug gewoon fulltime naar kantoor komt, terwijl hij perfect thuis kan werken. Ik zou liever hebben dat hij wat vaker thuis werkt.

Ik werk in een ziekenhuis, dus thuiswerk is nooit een optie geweest.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:11

Hier een kantoorbaan waarbij ook de receptie met toegangshek bemand moet worden.
In de heftige tijd was deze, doordat bijna iedereen thuis werkte, onbemand. Nu er toch weer op kantoor gewerkt wordt moet deze ook weer bemand worden.
Wij mogen komen wanneer we willen, kunnen genoeg afstand bewaren, maar de computers daar zijn traag. Heeeeel traag. Ik zit denk ik 1x in de week een dagdeel op kantoor, omdat er dan niemand is voor de receptie, maar gelukkig hebben wij mensen die vervangend werk moeten doen en dus de receptie kunnen bemannen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:28

Ik werk bij de gemeente en werk sinds vorig jaar maart overwegend thuis. Ik werkte altijd al 1 dag in de week thuis, nu dus 5. Maar sinds een aantal weken ook weer 1 dag op kantoor. Wel fijn om wat live contact met collega's te hebben.
Printen doen wij heel weinig meer, vergunningen e.d. verstuur ik allemaal via de mail. Een enkele keer dat het gemaild moet worden, kan ik het naar de postkamer mailen met het verzoek te printen en te versturen. Nog maar 1x hoeven doen in die 1,5 jaar.

Bij ons wordt thuiswerken heel erg gestimuleerd. Ik heb een laptop van het werk en m'n bureaustoel meegenomen. En m'n tijden kan ik ook flexibel indelen. Ik werk ook wel eens in het weekend of laat in de avond. Met al die veranderingen in de coronaregels m.b.t. evenementen kan ik me ook geen 9-5 mentaliteit permitteren (ik ben evenementen en horeca vergunningverlener). Maar ik pak door de week ook gerust mijn tijd om het te compenseren. Even naar mijn paarden (staan aan huis).
En nu in de vakantie is er bijna niemand op kantoor, dan ga ik ook niet. Dan werk ik gewoon thuis.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 15:04

ik ben blij dat ik zo'n flexibele werkgever heb (gemeente). Ik ben in november begonnen met deze baan, ik ken dus het meerendeel van mijn collega's nog niet. Gelukkig ook een flink aantal wel telefonisch gesproken. De nieuwe norm wordt bij ons uiteindelijk 50/50. Ik heb begrepen dat het eerder wel gedoe was, niet genoeg parkeerplaatsen en werkplekken. Dus deze tijd heeft zeker z'n voordeel. Ik vind het zelf ook prettig om het af te wisselen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 15:24

wat een hoop thuiswerkers nog zeg! Had ik niet verwacht gezien de files.
Hier al weer een aantal maanden volledig op kantoor voor iedereen. Thuiswerken zou prima kunnen overigens en zou ik ook graag doen. Maarja mn baas....

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 15:52

Ik werk ook voor de overheid, dus sinds maart 2020 thuis. Ben maar 2x op kantoor geweest in de tussentijd. Ben wel speciaal voor deze baan in de buurt van kantoor gaan wonen, maar daar heb ik voorlopig dus nog steeds niets aan :')

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 15:54

Toch vind in het vreemd dat werkgevers je op kantoor verwachten indien daar geen noodzaak voor is en indien je prima thuis kan werken.
Het overheidsadvies is er toch niet voor niks denk ik dan?

Doe mij ook een werkgever die het overheidsadvies volgt en de mensen thuis laat werken of daarin in beperkte mate keuzevrijheid geeft.

Mijn werkgever ziet ons ook liever op kantoor verschijnen zoals voor corona al was (50/50 thuis/kantoor)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 15:59

Ik kan gelukkig een groot deel van de tijd op kantoor werken, ik ben echt een ramp in thuiswerken.
Kan bij ons gelukkig ook 'veilig' (lees: grote ruimtes, veel ventilatie).

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 16:07

Narya schreef:
Ik werk ook voor de overheid, dus sinds maart 2020 thuis. Ben maar 2x op kantoor geweest in de tussentijd. Ben wel speciaal voor deze baan in de buurt van kantoor gaan wonen, maar daar heb ik voorlopig dus nog steeds niets aan :')

Oef, pittig! Heb je het wel naar je zin in je nieuwe woonplaats?