Waarom bewust shoppen bij onduurzame merken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Waarom bewust shoppen bij onduurzame merken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:00

Kuyichi is ook een fijn duurzaam merk, niet superduur. Vergat ik net helemaal aan iemand per PB door te geven.
En Kings of Indigo, Armed Angels, mudjeans (daar kan je je versleten broek terugsturen en recyclen ze hem voor een nieuwe), voor sportkleding Vaude, Northface.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:03

verootjoo schreef:
Kuyichi is ook een fijn duurzaam merk, niet superduur. Vergat ik net helemaal aan iemand per PB door te geven.
En Kings of Indigo, Armed Angels, mudjeans (daar kan je je versleten broek terugsturen en recyclen ze hem voor een nieuwe), voor sportkleding Vaude, Northface.

120 euro voor een spijkerbroek, dat ga ik er echt niet voor betalen. North Face is ook prijzig.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:22

Ik vind het erg moeilijk om te bepalen wat duurzaam is. Voor mij is dat en goed geproduceerd (geen kinderarbeid/moderne slavernij/dierenmishandeling en milieutechnisch niet te belastend). Maar het is voor mij moeilijk te bepalen welke merken dat zijn (ze prijzen immers alleen aan wat ze goed doen) en dan ook nog eens leuke kleren te vinden.

Daarom kom ik vaak uit bij tweedehands kleding. Maar soms steek ik mijn kop in het zand en wordt het gewoon Hema of H&M. Voor mijn gemoedsrust met een duurzaam label, maar geen idee of het dan echt duurzaam is.

Primark, action en Ali express sla ik uit principe over.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:29

Ik koop af en toe bij de Shein maar alleen als er dingen zijn die ik echt niet kan vinden in Nederlandse shops. Ze hebben daar truien die ik hier nergens kan vinden.
Verder shop ik regelmatig bij de Only, H&M en soms C&A. Broeken van G-star of Levi’s.

H&M heeft toch ook een duurzaamheidslabel dacht ik. En C&A ook?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:35

En dan koop je kinderarbeid vrije kleding met je (online) bankrekening/ pinpas van een bank die investeerd in juist die bedrijven waar kinderarbeid geen probleem is, of die lekker geld verdienen met investeringen die de wapenhandel spekken... Of stapt weer in die superhandige auto die slurpt als een gek maar wel je trailer kan trekken. Of sjeest heen en weer met de kinderen van sportclub, school etc... Ik vind het oprecht goed dat we meer nadenken over wat we beter kunnen doen, mensen de les lezen over hoe slecht ze wel niet bezig zijn vind ik echt niet Ok. Best kortzichtig ook.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:36

Rytir schreef:
En dan koop je kinderarbeid vrije kleding met je (online) bankrekening/ pinpas van een bank die investeerd in juist die bedrijven waar kinderarbeid geen probleem is, of die lekker geld verdienen met investeringen die de wapenhandel spekken... Of stapt weer in die superhandige auto die slurpt als een gek maar wel je trailer kan trekken. Of sjeest heen en weer met de kinderen van sportclub, school etc... Ik vind het oprecht goed dat we meer nadenken over wat we beter kunnen doen, mensen de les lezen over hoe slecht ze wel niet bezig zijn vind ik echt niet Ok. Best kortzichtig ook.

Eens, ik las laatst dat het pensioenfonds ook investeerde in dubieuze zaken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:51

Rytir schreef:

Je kan niet alles goed doen.
Wij zitten overigens bij ASN bank. Triodos is ook een goede bank.

Pensioenfondsen zijn idd ook een droevige bedoeling ;( tegenwoordig is de groep groenpensioen actief, iig bij mijn pensioenfonds zorg en welzijn.
Zo raar, verdien je je geld met mensen gezond maken en houden, beleggen ze je geld in sigaretten etc :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 21:14

Eeh
Niet meer naar de paarden van glock kijken?
Ik bedoel als we overal op moeten letten is dat op een n paarden forum ook wel een aandachtspunt.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 21:20

verootjoo schreef:
Rytir schreef:

Je kan niet alles goed doen.
Wij zitten overigens bij ASN bank. Triodos is ook een goede bank.

Pensioenfondsen zijn idd ook een droevige bedoeling ;( tegenwoordig is de groep groenpensioen actief, iig bij mijn pensioenfonds zorg en welzijn.
Zo raar, verdien je je geld met mensen gezond maken en houden, beleggen ze je geld in sigaretten etc :=

Dat bedoel ik dus ook...

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 21:21

Ik vraag me af wat het voordeel zou zijn van Europees geproduceerde merken? De stof komt ws nog steeds uit China (het overgrote deel van het katoen wordt door de Oeigoeren geproduceerd) en wat hebben de mensen in landen als Bangladesh eraan als het werk, en dus hun schamele inkomen, daar helemaal wordt weg gehaald? Het is dan echt niet dat de kinderen daar ineens naar school kunnen.
Ik zie meer in een keurmerk vergelijkbaar met Fair trade of KRAV, waarbij gecontroleerd wordt of zowel arbeidsomstandigheden en milieu goed zijn. Het is mij ook totaal niet duidelijker of bijv de duurzame lijn van C en A goed is of niet. Ik wil best meer betalen voor goed geproduceerde kleding, maar dan moet de markt wel doorzichtiger, ik wil niet moeten kopen bij vage merken.

Edit: mooi, die reclame van Hema ondergoed onder dit topic nu…

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 22:05

Tiggs schreef:
Cinderella schreef:
Ik vind het wel lastig om te bepalen wat een verantwoord merk is. Als ik kijk naar Ralph Lauren, Michael Kors, Calvin Klein, Scotch & Soda, Superdry en Hugo Boss dan scoren ze allemaal een onvoldoende op de website van goodonyou. Ik had eigenlijk wel beter verwacht... :+

Klopt, duur is niet per se goed! Dat is een reden waarom ik bijvoorbeeld geen Ralph Lauren meer koop.

Tips voor duurzame merken:
- TwoThirds
- Filippa K. (duur! Maar regelmatig in de aanbieding)
- Samsoe & Samsoe
- Calida (ondergoed en pyjama's)
- Bellamy Gallery

Van LaDress twijfel ik over de duurzaamheid, maar het wordt wel in Europa gemaakt.

Alchemist & Mads Norgaard zijn ook fijne merkjes!

Ik vind het lastig, spijkerbroeken bijvoorbeeld slijten bij mij even hard. Of ik nu 1 van 25 of 150 euro koop. Die koop ik daarom ook gewoon bij de zara omdat ze perfect zitten, ook qua lengte. Verder probeer ik wel te letten op duurzaamheid. Ik hou best wel van mooie merken, de pasvorm is vaak mooier en ook het materiaal en de afwerking. Primark, shein en aliexpress koop ik nooit. Maar er zijn er idd nog veel meer merken waar het beter kan. Kwaliteit en tijdloos: ik heb jurken in de kast hangen die er al 10 jaar hangen en ik nog steeds mooi vind en draag. Ik heb jaren lang in bedrijfskleding gewerkt en toen kocht ik amper wat nieuws. Naast werk droeg ik mijn paarden kleding en lag mijn mooie kleding voornamelijk in de kast. Ook best duurzaam.. :j

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 22:18

Ik ben egoistic en vind mijn eigen portemonnee belangrijker dan een ver van mijn bed show, tweedehands kleding vind ik een vies idee. Weet niet wat er mee gebeurd is ook al was je het.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 22:19

Zeeuwsemeid schreef:
Ik ben egoistic en vind mijn eigen portemonnee belangrijker dan een ver van mijn bed show, tweedehands kleding vind ik een vies idee. Weet niet wat er mee gebeurd is ook al was je het.

Koop je dan ook alleen nieuwe auto’s? Dat vraag ik mij namelijk altijd af bij mensen die tweedehands kleding vies vinden. Die kan je namelijk gewoon wassen. De bekleding van een auto niet. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 22:23

Zeeuwsemeid schreef:

Kleding die in de winkel hangt, word ook door iedereen gepast :+ En niet iedereen zal een een schone onderbroek aan hebben :') Of fris zijn onder de oksels
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-08-21 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Presumido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 22:23

Wat is er mis met tweedehands? Mijn broeken (ja, ook de duurdere) gaan allemaal kapot tussen de benen van het fietsen . Kocht een aantal jaren geleden een fijne 'fietsbroek' bij de kringloop. Geen idee welk merk, maar deze blijft zelfs langer heel ook nog. :')

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 22:31

Hier in België heb je een website waarop je kan lezen hoe ethisch je bank is. Zal vast voor de Nederlandse banken ook bestaan.

Als je wilt beginnen bij het begin, is je bankkeuze misschien een goede start.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 22:42

Omdat ik 1.90 lang ben (korte mouwen en pijpen) en andere verhoudingen heb (je ziet het niet, maar mij schouders zijn te breed voor blouses en tshirts, de taille bij jurkjes zit te hoog, bh bandjes zijn te kort) heb ik niet veel te kiezen. Ik slaag alleen bij merken voor lange mensen. Ik heb dus weinig keuze. Heb het wel geprobeerd, maar bij duurzame merken en tweedehands winkels is gewoon niets voor mij te vinden. Dus nu kijk ik niet meer naar de achtergrond van een merk, ik ben al lang blij dat iets past.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 22:43

dell_1 schreef:
Weet je het is hetzelfde als met auto’s het ene onderzoek wijst uit dat het super slecht is batterijen in Bangladesh etc en een zuinige auto op fossiele brandstof beter is. En de ander zweert erbij. Dat zie je ook met zo een GroenLinks die voor biomassa wat ik ervan lees is het echt waardeloos.
Ik probeer er wel beetje op te letten. maar ook primark en zeeman claimen er wel wat aan te doen en dat geloof ik dan. Koop bijna nooit meer wat op bol (dropshipping) maar ga zeker wel naar de action waar ik voor hetzelfde product elders minder betaal.

En ik walg echt van de activistische openingspost en dat gelul. Begin lekker bij jezelf maar ga niet als een soort jehova het op dringen aan anderen. Misschien koop je daar niks maar bezoek je wel een olifantenpark in Thailand of eet je bio industrie vlees, of is er voor je meubels x m2 aan regenwoud gekapt en door kinderen in een houtfabriek gemaakt.
Ik denk dat er genoeg stappen in de goede richting gemaakt worden met alles maar aan dat opdringerige doe ik niet mee.

Biomassa. Bomen verbranden om energie op te wekken. Wie dat een goed idee vindt, mist een schakeltje.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 22:59

Wanneer ik de garantie zou hebben dat de duurdere merken op een ethische manier gemaakt werden, zou ik het er zeker voor over hebben meer te betalen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 23:11

Zeeuwsemeid schreef:

Heel nieuwsgierig: slapen in een hotel, doe je dat ook niet? Of eten in een restaurant, waar weet ik hoeveel lippen 'jouw' bestek en glas al hebben aangeraakt? Of de badjas & handdoek in een sauna gebruiken?

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 23:34

Aan duur en goedkoop is het niet af te lezen. Ik zou best winkels willen mijden, maar het is nu allemaal zo onduidelijk waar het wel/niet goed zit. En Ikea is naar mijn idee ook een typische goedkope winkel die toch juist super goed bezig zijn qua duurzaamheid?

Ohja, en vergeet niet dat de meeste bedrijven tegen kinderarbeid etc zijn, maar in die landen alsnog kinderen worden ingezet. Tijdens controles vanuit de bedrijven wordt dan een toneelstuk opgevoerd.. Het is allemaal niet zo zwart wit, en dat maakt het lastig.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 23:35

Tiggs schreef:
Cinderella schreef:
Ik vind het wel lastig om te bepalen wat een verantwoord merk is. Als ik kijk naar Ralph Lauren, Michael Kors, Calvin Klein, Scotch & Soda, Superdry en Hugo Boss dan scoren ze allemaal een onvoldoende op de website van goodonyou. Ik had eigenlijk wel beter verwacht... :+

Klopt, duur is niet per se goed! Dat is een reden waarom ik bijvoorbeeld geen Ralph Lauren meer koop.

Tips voor duurzame merken:
- TwoThirds
- Filippa K. (duur! Maar regelmatig in de aanbieding)
- Samsoe & Samsoe
- Calida (ondergoed en pyjama's)
- Bellamy Gallery

Van LaDress twijfel ik over de duurzaamheid, maar het wordt wel in Europa gemaakt.

Oh thanks! Ik ga eens rondkijken. :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 23:40

Maar die duurzame merken hierboven... ik ga toch geen 50 euro betalen voor een shirt? Of ben ik de enige die altijd alles sloopt en onder smeert? Zonde dan. :=

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 00:09

Ik lees hier vaak het argument dat men bij de primark en co koopt, omdat je bij duurdere merken ook niet weet of het ethisch in orde is.

In mijn ogen is dat de zaak omdraaien. Nee, je weet niet of het bij duurdere merken goed zit. Maar je weet wel dat het bij een shirtje voor €2,- of een broek van €8,- niet goed kán zitten.

Ik ben absoluut geen heilige, ik weet van heel veel van mijn kleding niet hoe en waar het geproduceerd is. Ik wil wel verantwoorder shoppen, maar ik ben ook te laks om goed onderzoek te doen etc. En ik weet ook echt niks over textiel en zo, dus rapporten er over begrijp ik vaak niet.

Maar ik koop ook niks bij primark, Ali, shein etc. Omdat ik met mijn boerenverstand nog wel kan bedenken dat dat echt onmogelijk in orde kan zijn.
Daar hoef ik geen uitgebreid onderzoek voor te doen.

Dan het argument van geld: er is niks mis mee om 2 of meer zomers achter elkaar hetzelfde T-shirt te dragen. Als je investeert in goede kleding, gaat het langer mee. En ja, als je weinig geld hebt, zul je langer moeten sparen voor een shirtje van 50 euro dan iemand die veel te besteden heeft. Maar er is niks mis met sparen en geen impuls aankopen doen hoor.

Wil je toch vaker iets nieuws? Ruil eens met vriendinnen, koop tweedehands of vraag op een Facebook pagina voor mensen in je woonplaats of iemand met dezelfde maat wil ruilen. Hartstikke gezellig, goedkoop en beter voor het milieu.

En 'het is een ver van mijn bed show'...tja...dan wíl je gewoon niet zien dat je deel bent van het probleem.

(En nee, ik heb niet veel te besteden. Ik weetang niet altijd of mijn kleding eerlijk is. Ja, ik baal soms dat ik geen geld heb voor een nieuwe broek. Maar ik weiger om bewust spullen te kopen waar een anders mensenrechten voor zijn ontnomen.)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 00:13

Er zit echt nog wel een verschil tussen een shein of een Hema of c&a.

Mijn vriend draagt graag happy socks en die beloven inderdaad mooie dingen. Ik kan ze kort of lang niet verdragen. Krijg er standaard blaren van. Nou dan ga ik toch voor de Hema. En ook die beloven mooie dingen als het gaat om hun katoen.