"Kwaliteitskleding" is het het nu echt waard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 09:57

Er is ook nog een verschil tussen "goedkope kleding kopen omdat je geen budget hebt voor dure kleding" en "goedkope kleding kopen zodat je onnodig veel en vaak kan shoppen en omdat je elk jaar je garderobe geheel wil vervangen.". Échte fast fashion. Gewoon omdat het leuk is, dus, niet omdat je niet anders kan. Mensen mogen zich echt wel eens wat meer bewust worden en blijven van het probleem fast fashion.

Ik ga overigens 1/2 keer per jaar winkelen, en koop dan duurdere merken in de uitverkoop. Mijn BH's en ondergoed gaan echt al jaren mee, heb een aantal jurkes van rond de 100 euro die ik echt al meer dan 5 jaar draag, blousen idem dito, om nog maar niet te beginnen over mijn regenjas/winterjas die aan de prijs waren maar er na 3 jaar nog steeds uit zien als nieuw. Spijkerbroeken daarentegen kan ik slijten als de beste, en ook de duurdere merken daarvan redden het niet langer dan een jaar of twee, max. :Y)

Áls je het je kan veroorloven (en ik heb het geluk dat ik dat kan), zou ik zeker bij het iets duurdere segment winkelen. De kwaliteit van de stoffen zijn vaak gewoon een stuk hoger, het zit beter in elkaar, en niet altijd, maar vaak is het daardoor gewoon duurzamer.

Edit: om je vraag te beantwoorden TS: ja, in mijn optiek en ervaring is het het eigenlijk bijna altijd waard geweest.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 10:04

herr_balou schreef:
Schokkend hoeveel mensen voor het goedkoopste gaan. Houden jullie echt alleen van jullie familie en/of vrienden en eigen dieren? Of hebben jullie echt geen flauw idee welke schade die goedkope kleding aanricht?

Niet iedereen heeft een goede portemonee zodat ie dure kleding kan kopen. En ik ben juist blij dat er winkels bestaan zodat mensen met een kleine beurs daar ook terecht kunnen.
Ik heb ook shirtjes van de primark. En die gaan ook lang mee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 10:05

Ik geef niets om mode, doe nooit met trends mee.
Koop alleen maar kleding waarvan ik weet dat ik het daarna ook nog weer op stal aankan.
En koop vaak pas nieuwe omdat mijn stalkleding versleten is en ik door moet gaan pakken.
Heb ook altijd werk gehad met werkkleding, heerlijk!

Wat ik koop is meestal in de middenmoot betreft prijs.
Goedkoop heb ik toch wel sneller gemerkt dat meestal de vorm er uit gaat na een paar keer wassen.
Duur vind ik onnodig.

Vinted vind ik ook heel fijn :j
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 01-08-21 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Re: "Kwaliteitskleding" is het het nu echt waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 10:08

Primark wil ik voor m’n verdriet niet kopen, ook als je weinig geld hebt zijn er wel andere betere opties.

Ik denk dat ik 50/50 tweedehands en nieuw koop. Ik hou van wat duurdere merken, die zijn net wat aparter. Mede ook voor het milieu de keus voor tweedehands. Wel ruim een jaar geprobeerd om 100% tweedehands te gaan (ondergoed niet meegerekend) maar dan vind ik toch te weinig.

vierhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 10:09

ik koop vaak shirtjes van levi's en hollister, daarnaast ook goedkopere merken. truien heb ik voornamelijk van superdry en hollister maar ook van andere goedkopere merken. broeken veel van de only. Ik koop misschien 1x per jaar kleding voor de leuk want ik heb een hekel aan winkelen :D verder alleen als het 'nodig' is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 10:10

herr_balou schreef:
Schokkend hoeveel mensen voor het goedkoopste gaan. Houden jullie echt alleen van jullie familie en/of vrienden en eigen dieren? Of hebben jullie echt geen flauw idee welke schade die goedkope kleding aanricht?

Nee ik hou alleen van mijzelf :+

De reden dat ik hier alleen goedkope kleding aantrek (nieuw of 2ehands) is dat het toch snel kapot bij mij gaat.

Elke broek hier op de plank kan functioneren als goede broek of werkbroek. Dus pak altijd de bovenste broek van de plank en daar werk ik in. En ik werk de hele dag buiten/ tussen de dieren.

En aangezien ik nog steeds afval, vind ik het ook gewoon zonde om dure kleding te kopen. Omdat het gegeven moment te groot word.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 10:11

Pantykous schreef:
Primark wil ik voor m’n verdriet niet kopen, ook als je weinig geld hebt zijn er wel andere betere opties.

Ik denk dat ik 50/50 tweedehands en nieuw koop. Ik hou van wat duurdere merken, die zijn net wat aparter. Mede ook voor het milieu de keus voor tweedehands. Wel ruim een jaar geprobeerd om 100% tweedehands te gaan (ondergoed niet meegerekend) maar dan vind ik toch te weinig.

Ik vind tweedehands ook mooi! Maar inderdaad een uitdaging. En dan een miskoop doen vind ik toch wel zonde geld.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 10:17

BHs koop ik altijd van een duurder merk. calvin Klein is mijn favo en die blijven echt mooi.
Ik vind het wel belangrijk dat het goed zit ook en goed blijft zitten.
Komt bij het echt een must is je eens te laten helpen met de goede maat bij een speciaal zaak of bijv de Bijenkorf
Heel veel dames lopen met de verkeerde maat BH

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 10:18

Ik merk geen verschil. Alleen met schoenen ben ik vaak duurder uit ivm de pasvorm.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 10:22

ik ben klant bij Zeeman, HEMA, M&S (de dikke vrouwen winkel zegt mijn altijd :+ ) en Bonprix
bh's kan ik niet dragen, ik heb neuropathie in de zenuwbaan onder mijn borsten, ik draag dus van die topjes, gelukkig had de HEMA die in de aanbieding èn in XXL, dus ik kan weer even voort.

Mijn man kickte enorm op merken, maar ik koop gewoon polo's bij Zeeman en leg ze klaar, hij trekt ze aan en ziet niet eens dat het nieuw is :') hij moest es weten.......

Schoenen is een ander verhaal, ik loop de hele zomer op Fitflops en de winter op Lowa's, die heb ik dan ook al jaren, ik ben te gierig om nieuwe te kopen }:0

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 10:34

Ik koop kleding met een hogere aanschafprijs, maar doe er dan vaak ook jaren mee. Plus dat ik niet heel veel kleding heb. Ik vind Maje bijvoorbeeld prachtig, maar toch krijg ik een beetje buikpijn als ik maar 2 blouses afreken en toch €400 moet betalen. Daarom kijk ik ook op Vinted en kan daar vaak leuke koopjes vinden of van vergelijkbare merken. Ik vind net iets anders altijd wel leuk maar wel tijdloos.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 10:51

Ik kijk vooral naar de stof en afwerking. De ene keer betaal ik daar dan een goedkopere prijs voor en de andere keer is het wat duurder. Het meeste van mijn kleding gaat jaaaaaren mee :) behalve broeken. Die koop ik altijd bij Veromoda omdat de pasvorm daarvan goed is voor mij, maar die worden snel vaal.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 11:04

Ik koop kleding met een relatief lage aanschafprijs en doe daar dan jaren mee.

Geldt voor schoenen, jassen, blouses, ondergoed bovenkleding. Heb niet het idee dat dat spul minder snel slijt dan de wat duurdere merken die er sporadisch tussen zitten.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 11:10

Voor merk kleding is the next closet ook super fijn

Ik koop dus echt alles tweedehands en eigenlijk nooit via internet omdat daar toch weer verzending bij komt en ik niet kan passen. Gelukkig hebben we hier een hele grote kringloop met veel kleding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 11:38

Ergens hangt het er ook vanaf hoeveel er in je kast hangt. Heb je veel dan slijt het veel minder snel omdat het minder word gedragen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:12

bigone schreef:
Ergens hangt het er ook vanaf hoeveel er in je kast hangt. Heb je veel dan slijt het veel minder snel omdat het minder word gedragen.

Hoeft niet per se. Ik heb geen overdreven kast maar ik was heel secuur en jasjes/colberts/overhemden gaan naar de stomerij.

Maar het gaat niet alleen om slijten, maar ook om productie, grondstoffen, arbeiders.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:13

vierhoef schreef:
herr_balou schreef:

je moet je ook realiseren dat nou niet iedereen het budget heeft om een broek van 120 euro aan te schaffen.

Er zit een enorme ruimte tussen een broek van 120 euro en een t-shirt van shein van 2 euro wat door kleine kinderhandjes in elkaar is gezet en gif is behandeld.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:15

purny schreef:
herr_balou schreef:

Niet iedereen heeft een goede portemonee zodat ie dure kleding kan kopen. En ik ben juist blij dat er winkels bestaan zodat mensen met een kleine beurs daar ook terecht kunnen.
Ik heb ook shirtjes van de primark. En die gaan ook lang mee.

Maar dat het door kleine kinderen in elkaar is gezet onder barre omstandigheden probeer je dan maar te vergeten?

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:18

Ik kijk altijd voor de duurdere merken waarvan ik mijn maat en pasvorm ken altijd op Vinted. Daar heb ik al veel duurdere kledingstukken nieuw zonder prijskaartje voor weinig kunnen kopen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:22

Soepblik schreef:
Maar dat het door kleine kinderen in elkaar is gezet onder barre omstandigheden probeer je dan maar te vergeten?

Nou idd, sinds ik dat weet kan ik het niet over mijn hart verkrijgen zulke kleding te kopen. :n

En sinds ik weet dat grote webshops zoals wehkamp en zalando retouren gewoon weggooien bestel ik daar ook niet meer. Wat erg om zo met spullen om te gaan.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:24

Ik lees op bokt regelmatig negatieve berichten over primark, maar waar baseren jullie dat op? Als ik bijvoorbeeld op hun site kijk dan zie ik ook dat ze zich inzetten voor de makers van de kleding, en ook eisen stellen aan die fabrieken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:26

Primark maakt daar momenteel idd veel reclame mee en hun site staat vol duurzame beloften. Ze zijn echter totaal niet transparant in het waarmaken van die beloften. En icm de lage prijzen zijn aanleiding om zeer sterk te twijfelen aan hun werkelijke duurzaamheidsbeleid.

Er zijn merken die volledig transparant zijn in wat ze beloven en in wat ze doen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:32

Daar zit wel wat in inderdaad, als hun claims niet te controleren zijn, dan zijn dergelijke claims eigenlijk ook niks waard

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:34

Hun katoen werd heel lang geproduceerd in China, in concentratiekampen. Daar zijn ze pas vorig jaar mee gestopt. Walgelijk.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:39

Gatver dat vind ik echt heel erg...