Frankrijk verplicht vaccin mensen in de zorg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 23:52

Uiteraard gaat dit niet om preventieve middelen, want preventieve middelen worden per definitie vaker ingezet (dan 2 miljoen keer in 10 jaar tijd over de hele wereld).

Er is bij preventieve middelen altijd een dubbele zijde: wat zijn de risico's van het middel, en wat zijn de risico's van een besmetting.

Malaria(preventie)medicatie is daar bijvoorbeeld ook een duidelijk voorbeeld van, zoals mefloquine. 1-10% van de mensen krijgt er (al dan niet tijdelijk) oogafwijkingen van en meer dan 30% zelfs tijdelijk slaapstoornissen, toch wordt dat als acceptabel gezien t.o.v. malaria zelf.

Bij de covid-vaccins praten we over 1-10 per miljoen waar ernstige bijwerkingen bij optreden en al deze bijwerkingen zijn relatief kort (binnen 1 maand en in vrijwel alle gevallen zelfs binnen 10 dagen) na inzet opgetreden. Bij die van 10 op de miljoen = 1:100.000 is daarom zelfs het middel nauwelijks meer ingezet. Combineer dit met honderden miljoenen vaccinaties die het afgelopen half jaar gezet zijn, is het een middel dat een uitvoerig getest beeld geeft.

@Luf_Midnight: er zijn hele periodes geweest dat bepaalde vaccins voor kinderen verplicht waren (combinatie van leerplicht en vaccinatieplicht om op school toegelaten te worden). Dat is één van de redenen dat we een aantal ziektes de wereld uit hebben kunnen helpen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 04:30

Mizora schreef:
@Luf_Midnight: er zijn hele periodes geweest dat bepaalde vaccins voor kinderen verplicht waren (combinatie van leerplicht en vaccinatieplicht om op school toegelaten te worden). Dat is één van de redenen dat we een aantal ziektes de wereld uit hebben kunnen helpen.

Hier dus standaard verplicht en terecht, voor crèche, bso, scholing.

Overigens, had zaterdag een etentje met 10 man, wij waren de enige 2 die gevaccineerd waren. Rest (allemaal ouder en veel ook door omstandigheden kwetsbaarder) niet dus. Zat ook een megawappie bij.
Vaccinatiebereidheid ligt op platteland echt niet hoog :n

Controle bij restaurants en winkels zal ongetwijfeld door politie worden gedaan. Kwestie van app openen dus.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 06:35

Sunnda schreef:
Vjestagirl schreef:

Wat maakt dat mensen toch altijd denken dat de overheid je dood wil hebben?

Je dood hebben niet. Maar de IC vol hebben liggen is helaas wel een super verdienmodel. Dat heet marktwerking in de zorg: het meeste geld verdien je aan een ernstig ziek persoon.

Ik snap dan weer niets van de naieviteit van mensen.

Jeetje, dat er mensen zo denken :o
Een zkh verdient er geld mee, en dat geld gaat terug n verbetering van de zorg, maar de overheid niet hoor. Zieke mensen kosten geld, zieken betalen geen belasting, houden de economie niet draaiende, zijn ms blijvend geïnvalideerd en krijgen een uitkering, werken niet…
De overheid heeft echt het meest aan een gezonde, werkende bevolking.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 06:56

De farmaceuten verdienen er wel aan. Ik vind het echt absurd dat Pfizer nu alweer roept dat een derde prik nodig gaat zijn.

_San87_ schreef:
Goof schreef:
Absurd en doodeng dit.
Het druist ook absoluut in tegen de grondwet.

Waarom is dit absurder of doodenger dan de al verplichte vaccinaties voor bijvoorbeeld bezoek aan de tropen?

Je hoeft niet naar festivals of het buitenland, of zo.

Voor wat betreft zorgpersoneel kan ik je volgen. In NL is ook geen enkele vaccinatie verplicht. Wel moet je een dragerschapstest doen voor hep als je niet wil vaccineren, dacht ik.

Die vaccinaties zijn niet verplicht toch? Maar een advies.

Ik vind het een zorgelijke ontwikkeling en ik kan het niet uitdrukken hoe erg het is wanneer je wordt uitgesloten omdat je je eigen lichaam niet aan wilt tasten. Want zo voelt dat. Het is ook echt niet te vergelijken met vaccinaties om op vakantie te gaan, want er zijn tientallen andere vakantielanden waarvoor je geen hepatitis vaccinatie nodig hebt.

Maar niet meer naar de horeca kunnen? Ik leef nu al anderhalf jaar met corona en heb er zelf (gelukkig) niet mee te maken gehad. Niet in de familie en niet bij vrienden. Ik sport gewoon (niet eens altijd op afstand) en kon naar de horeca. Veilig. En dan zou dat ineens niet meer kunnen? Terwijl ik gewoon kerngezond ben en geen gevaar vorm voor mijn omgeving? Dat is echt niet te verkroppen.

Het hele vaccinatiebeleid voelt als paniekvoetbal, het gaat allemaal zó vlug. De ene week roepen ze dit, de andere week weer dat. Om me heen zie ik ontiegelijk veel bijwerkingen van de vaccins. Collega’s die een week lang ziek op bed liggen, bloeduitstortingen in hun gezicht krijgen en mensen die gewoon corona krijgen ondanks dat ze dubbel gevaccineerd zijn.

Begrijp me niet verkeerd: vaccinatie is de enige manier om hieruit te komen, maar ik zou graag willen dat er ook naar de lange termijn wordt gekeken en er niet 2 miljard naar toegangstesten gaat. Investeer het in de zorg. Dit virus is er nog wel even en we kunnen niet eeuwig opgesloten blijven, toch? Inmiddels begin ik echt bang te worden dat het nooit meer normaal wordt, een OMT-lid riep ook al dat toegangstesten moeten blijven.

Ik vind het bizar hoe heftig we op dit virus reageren, hordes jongeren testen nu positief, maar worden niet ernstig ziek. Ouderen en zwakken zijn gevaccineerd, maar toch leven we nog steeds in angst.

Dat mijn gezondheid nog ooit een toegangsmiddel zou worden en ik zo weinig privacy zou hebben, ik had het nooit verwacht. Dagelijks worstel ik op de werkvloer omdat er regelmatig aan me wordt gevraagd of ik al gevaccineerd ben. Die vraag is voor mij echt te persoonlijk.

Ik hoop echt dat het in Nederland niet zo ver komt en ik merk dat ik steeds vaker depressieve gevoelens krijg bij corona. Van de mondkapjes in winkels werd ik ook echt naar en ik merk dat ik stemmingswisselingen heb en snel boos word. Veel jongeren kampen ook met dit soort gevoelens en ik vind het dieptriest dat de overheid hier gewoon de ogen voor sluit. Het is zo onzeker, wat als we altijd in zo’n steriele wereld blijven leven? In zo’n wereld wil ik echt niet leven.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 07:07

Als ze dit nou wereldwijd doen zijn we ook des te eerder van deze pandemie af. Hoppa, doorpakken maar. Zo'n gezeur om die vaccinaties. Voor bepaalde beroepen en als je naar de tropen wil moet je ook een prikkie. Mijn kinderen werden ook niet bij de crèche toegelaten zonder vaccinaties. Volkomen terecht, hoe denk je hoe we van al die enge ziektes in het verleden zijn afgekomen? Alsof we bij een covid vaccinatie rattengif ingespoten krijgen 8)7
Ben wel klaar met dat moeilijke gedoe en die bizarre gedachtenkronkels van bepaalde mensen, die moet je eigenlijk tegen zichzelf (en dus de maatschappij) in bescherming nemen. Wat mij betreft een vaccinatieplicht en daaaag pandemie :)F

Mizora

Re: Frankrijk verplicht vaccin mensen in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 08:20

@_Renee: het is fijn dat jij ze in je omgeving niet gehad hebt, maar ik heb 7 besmettingen in mijn omgeving gehad. 1 vorig jaar maart, nog altijd dusdanig restklachten dat ze niet kan werken. Ze is 30 en was sportief en gezond. 1 die in het ziekenhuis heeft gelegen, 50 jaar maar verder ook sportief en gezond. 2 rond de 30 die niet te zwaar waren, geen idee van sportief of niet, die er een dikke maand mee kwijt waren, zover ik nu weet geen restklachten. 1 van 20, astma maar verder gezond, is er een paar maanden zoet mee geweest voordat ze volledig hersteld is, en dan nog 1 van rond de 60. Zij is relatief vlot hersteld.

Het is niet het doodgaan wat ik als grootste risico zie, maar de langdurige covid. De 10% die er 1-6 maanden last van heeft en de 1% waar na 6 maanden nog steeds klachten zijn en die nauwelijks verder herstellen. Bij jongeren ligt dit eerder rond de reap. 13% en 1.5%. Dus hoger ipv lager.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 08:45

Ik vraag mij af of ze dit echt wettelijk kunnen verplichten met vaccins die in noodprocedure goedgekeurd zijn tot eind 2023...

En wat als de zorg half leeg stroomt omdat 40% zich niet wil laten vaccineren en eruit stapt ? :=
Dan is er ook een probleempje :+

Anyway, ik denk dat het veel geroep om niks is uiteindelijk. Beetje '' zachte intimidatie '' zeg maar.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:02

Majabeestje schreef:
Als ze dit nou wereldwijd doen zijn we ook des te eerder van deze pandemie af.

Wel jammer dat er veel ontwikkelingslanden zijn die niet aan voldoende dosissen vaccins geraken omdat het rijke westen zich alweer van zijn beste kant laat zien wat betreft graaicultuur...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:07

In Frankrijk gisteravond een nieuw record wat betreft afspraken maken voor vaccinatie. 900.000.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:07

Pandora2 schreef:
Majabeestje schreef:
Als ze dit nou wereldwijd doen zijn we ook des te eerder van deze pandemie af.

Wel jammer dat er veel ontwikkelingslanden zijn die niet aan voldoende dosissen vaccins geraken omdat het rijke westen zich alweer van zijn beste kant laat zien wat betreft graaicultuur...

Eens, ik vind ook dat het westen hier een verantwoordelijkheid in heeft. Dit is een wereldwijd probleem, laten we het ook met zijn allen zo aanpakken en niet denken in grenzen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:11

bigone schreef:
In Frankrijk gisteravond een nieuw record wat betreft afspraken maken voor vaccinatie. 900.000.

:D De ' zachte intimidatie ' doet toch ietsje zijn werk dus.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:12

Majabeestje schreef:
Eens, ik vind ook dat het westen hier een verantwoordelijkheid in heeft. Dit is een wereldwijd probleem, laten we het ook met zijn allen zo aanpakken en niet denken in grenzen.

Ik vrees dat het weer een ramp wordt voor veel mensen in ontwikkelingsgebieden.
Er is ook nog een deel van de bevolking die zeer weigerachtig staat tegenover eender welke vaccinatie. Dat helpt ook niet mee natuurlijk.

Switch2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:14

Absurd en doodeng dit.
Het druist ook absoluut in tegen de grondwet.
Echt absurd als je dit oke vindt _-:(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:18

Pandora2 schreef:
bigone schreef:

:D De ' zachte intimidatie ' doet toch ietsje zijn werk dus.

Of laksheid, ik haal die prik nog wel een keer maar nu haast hebben. In die zin werkt het.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:19

Dat is ook een mogelijkheid. Beetje de franse slag :P

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:20

Echt wat een gestoorde wereld... Never nooit dat ik me ga laten verplichten een vaccin te nemen. En dan mag je het niet vergelijken met een oorlog wat er nu op de wereld gebeurd. Begint er toch ontzettend veel op te lijken...

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:20

Ongeloofelijk hoe ze sinds corona overal hun eigen wetten niet meer respecteren. Liberté, égalité, fraternité, mon cul oui.
Volgens mij gaan er wel nog protesten volgen.
Ik ben ook niet tegen vaccineren, maar voor jonge gezonde mensen en kinderen krijg je bijna evenveel neveneffecten van het vaccin als van corona zelf. Er wordt ook geen rekening gehouden met mensen die de ziekte al gehad hebben. Ondertussen blijkt dat gevaccineerden ook terug ziek kunnen worden terwijl eerder het bericht luidde dat je bescherming kreeg tegen alle varianten. Vandaag het bericht dat J&J vaccin een soort verlammingsziekte kan veroorzaken. Het is dan maar een heel klein percentage. Kinderen met complicaties van corona zijn er evenzeer in een heel laag percentage.
Wat me ook opvalt is hoe antivaxers volledig gecensureerd worden op alle mogelijke media. Nog nooit werd er zo veel gecensureerd als nu. Hoeveel onzin je ook graag verkondigt, onder het mom vrije meningsuiting kan dat online allemaal, maar kritiek op het coronabeleid wordt heel actief gecensureerd. Ik begrijp zoiets niet. Je mag publiceren dat zwarte piet Kennedy doodde, maar niet dat je zen hersenklonter kreeg van het vaccin en nu in een revalidatiecentrum zit. Ook dat soort artikelen halen ze offline.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:24

Mizora schreef:

Dat wilde ik ook net zeggen.
Als mensen het hebben over kinderdagverblijven waar alleen gevaccineerde kinderen binnen mogen dan zijn de meeste mensen het daar mee eens.. Zelfde voor de puppycursus en naar het buitenland gaan met je hond, dan is vaccinatie ook verplicht, want we weten allemaal dat het werkt en veel veiliger is..
Ik vind het niet meer dan logisch dat elke zorgmedewerker gevaccineerd zou moeten zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:28

Je kan het belachelijk vinden maar het is een regering zijn taak zijn volks gezondheid te beschermen en dat doen ze hier dus ook.
Het is echt niet bedoeld om te pesten of mensen weg te houden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:30

Pandora2 schreef:
Majabeestje schreef:

Ik vrees dat het weer een ramp wordt voor veel mensen in ontwikkelingsgebieden.
Er is ook nog een deel van de bevolking die zeer weigerachtig staat tegenover eender welke vaccinatie. Dat helpt ook niet mee natuurlijk.

Aan de andere kant, wanneer wij rijke westerlingen gewoon zorgen dat het virus hier niet verder verspreid zodat we straks met de vakanties het niet naar de arme maar ozo goedkope vakantielanden meenemen dan is al iets gewonnen.
En de landen waar bepaalde groeperingen de dienst uitmaken en de bevolking straatarm is en hulpverleners vermoord worden hebben wel wat anders aan hun hoofd. Ook bijgeloof speelt daar een grote rol en aangezien mijn broer in zo’n land woont en ze daar de volledige ivermectine voorraad zo’n beetje opgekocht hebben en er ook daar een groep van zogenaamde concerned doctors allerlei spookverhalen verteld is vaccineren daar een grote klus. En ondertussen vallen er duizenden doden terwijl vaccins voorhanden zijn.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:38

Ik vind het een moedige beslissing van Macron. Hij zit met een moeilijk dilemma: de Fransen (en zij niet alleen) zijn erg gesteld op hun liberté. Anderzijds is het zijn taak de volksgezondheid te beschermen (zorgen dat je mekaar niet besmet is er vorm van fraternité).
Het makkelijkste is natuurlijk altijd om niets te doen. Beslissingen nemen, zelfs als ze noodzakelijk zijn, is niet populair. Dus ik vind het wel goed dat hij dat doet om de patienten in de zorg te beschermen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:54

betadine schreef:
Ongeloofelijk hoe ze sinds corona overal hun eigen wetten niet meer respecteren. Liberté, égalité, fraternité, mon cul oui.

Volgens mij heeft deze beslissing juist alles te maken met vrijheid, gelijkheid en broederschap. Vooral met die laatste.

Citaat:
Wat me ook opvalt is hoe antivaxers volledig gecensureerd worden op alle mogelijke media. Nog nooit werd er zo veel gecensureerd als nu. Hoeveel onzin je ook graag verkondigt, onder het mom vrije meningsuiting kan dat online allemaal, maar kritiek op het coronabeleid wordt heel actief gecensureerd. Ik begrijp zoiets niet. Je mag publiceren dat zwarte piet Kennedy doodde, maar niet dat je zen hersenklonter kreeg van het vaccin en nu in een revalidatiecentrum zit. Ook dat soort artikelen halen ze offline.

Onzin info en misinformatie mag je niet verkondigen nee.
Wel van die hersenklonter hoor. Maar die krijg je ook van covid.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:07

Oh, eindelijk eens een land dat het voortouw neemt! Niemand is verplicht, men kan nog steeds de driedaagse pcr test doen, maar nu gaat de samenleving tenminste beschermt worden. Men kan zelf kiezen hoeveel vrijheid men wil op deze manier, oftewel, wat men voor vrijheid over heeft.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:11

Is in ieder land de grondwet eigenlijk hetzelfde? Of is het een Europese grondwet ofzoiets? ik heb geen idee eigenlijk...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:12

Ik voel toch gele hesjes toestanden of erger aankomen als ik dit zo lees in de kranten.... :+

Citaat:
Gisteravond maakte de Franse president Macron bekend dat in Frankrijk het zorgpersoneel verplicht wordt om zich te laten vaccineren. Wie weigert, krijgt geen loon meer.