Ibbel schreef:Ouderwets advies wat nog steeds rondwaart en zo fout als wat is:
Dieren (of mensen) die oververhit zijn niet (geheel) met koud water koelen (bij marathons staan tegenwoordig badkuipen met ijs klaar voor deelnemers die oververhit zijn)
Paarden (of andere dieren) weer afdrogen na koelen 'want anders gaat het water oververhitten'
Paarden (of andere dieren) geen koud water aanbieden na inspanning.
Antiek advies wat je gelukkig niet meer zo vaak ziet langskomen:
Mok met afgewerkte motorolie behandelen.
De lijst is redelijk eindeloos.
Ik heb toch een keer een paard gehad dat spastische koliek kreeg zoals mijn dierenarts het noemde door ineens veel koud water te drinken nadat ze de hele namiddag niet bleek gedronken te hebben. Ze liep met haar 1 week oud veulen in de wei maar aan de overkant het weggetje waren ze de hele namiddag bezig met drainagewerken op een stuk akkerland. Omdat ze constant haar veulen in de gaten hield had dus de hele namiddag niet meer gedronken. Dierenarts was formeel dat de koliek kwam door toen ze op stal kwam s'avonds de pas gevulde wateremmer direct helemaal leeg te drinken. Nog geen 5 minuten later stond ze met koliek. Sedertdien ben ik erg voorzichtig met veel water en vooral koud water ineens te laten drinken als ik merk dat ze grote dorst hebben omdat ze bvb de waterkuip buiten hebben omgekieperd of als mijn ouders tijdens de week vergeten de waterkuip te controleren hebben of die nog wel vol genoeg was.

)