Schoonmoeder in huis...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wescha

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:14

Dit duurt al veel te lang en de stap om het te keren zal alleen maar lastiger worden hoe langer het duurt.

Als je het omdraait: als jouw beste vriendin met dit verhaal komt wat had jij dan als advies gegeven?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:20

Mkango schreef:
_San87_ schreef:
Als je je vriendin uitkaffert omdat ze klusjes niet heeft gedaan, dan ben je gewoon een botte hork en dat mag best benoemd worden. Dat soort gedrag is niet normaal.
Dat lijkt me zo vanzelfsprekend dat ik dacht dat ik dat nou niet per se expliciet hoefde te noemen.

Je had het over waardeoordelen over de vriend van TS. Dergelijke waardeoordelen zijn meer dan terecht.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:21

Dat verwerken zal de moeder toch echt zelf moeten doen. Daar helpen zelfs 100 inwonende kinderen niet bij. Misschien is het zelfs wel zo dat ze, door de inwonende kinderen te hebben, er niet echt aan hoeft te beginnen. Want ze zal opzien tegen de stilte in huis. Dan wordt ze pas echt geconfronteerd met de gevolgen van het overlijden. Heeft ze in haar leven überhaupt wel eens alleen gewoond? Je wilt niet weten wat voor schrikbeeld dat voor veel mensen is. Toch is dat iets waar ze een keer doorheen zal moeten. En als niet nu, wanneer dan wel?

Als de zoon en TS vertrekken zal ze het ongetwijfeld moeilijk krijgen, en dat wil zoonlief dan weer niet, dus gaat ie niet weg.

Volgens mij kun je dit alleen oplossen door een datum te prikken waarop jullie naar jullie eigen huis gaan vetrekken, en je daar dan ook aan te houden. Want het ideale moment, waarop niemand daar moeite mee zal hebben, komt nooit. Het moment dat de meubels komen is wel een mooie, maar ik zou daar ook echt een concrete datum aan hangen. Want als dat niet heel duidelijk is zal dat moment weer opgeschoven worden. En voor die tijd dus ook lekker veel gaan klussen in het huis, zodat alles klaar is voor je erin gaat. Er mag niks zijn wat jullie tegen die tijd nog tegen houdt. Bovendien kan iedereen zo vast wennen aan het idee.

De pleister, die jullie eigenlijk letterlijk zijn, kun je er beter in een keer af trekken.

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:32

Volgens mij is alles al gezegd. Rouwen oké, claimen niet. Ik zou zelf niet 5 deuren verder willen zitten, maar minstens 5000 deuren op deze manier. Dit is totaal ongezond.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:34

michelle___ schreef:
Ja nog éen dingetje. Vriendlief wilt niet dat ik 5 deuren verder ga "genieten" terwijl hij bij zijn moeder is. :=
Ik slaap wel eens een paar dagen bij mijn eigen moeder, maar Laren is niet om de hoek van Den Haag.. :

Wasrom is zijn “ik wil Niet” belangrijker dan jouw “ik wil niet”?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:34

Jouw vriend kiest voor de gemakkelijkste weg en dat is blijven bij degene die het hardste aan hem trekt en dat is zijn moeder.
Wellicht voelt hij zich schuldig om zijn moeder alleen te laten omdat hij belooft heeft voor haar te zorgen, maar zorgen kan ook op een andere manier dan haar alles uit handen nemen.

Ik zou een weekendje weg boeken, zonder schoonmoeder. Dan zijn jullie uit de situatie en kan hij er hopelijk met wat meer afstand naar kijken en dan een plan maken hoe dit op te lossen.
Maar zeker vanuit jouw gevoel jouw verhaal vertellen, wat het met jou doet en dat jij deze situatie niet langer meer trekt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:36

michelle___ schreef:
Cayenne schreef:
En waarom ben je nog bij hem?

Omdat ik ergens nog hoop heb dat het nog goed komt, maar ik zie het steeds verder verwateren eigenlijk... :n

Vooral blijven hopen. Maar intussen wel stappen zetten. Pak je spullen en verdwijn daar.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:40

michelle___ schreef:
Cayenne schreef:
En waarom ben je nog bij hem?

Omdat ik ergens nog hoop heb dat het nog goed komt, maar ik zie het steeds verder verwateren eigenlijk... :n

Lees dit eens goed, deze zin dit antwoord is goed fout

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:00

Hoe erg het verlies van een ouder ook is, dat betekent niet dat je anderen, zoals een partner, op die manier kan behandelen. Moeilijke momenten, ok. Maar dit is iemand 6 maand opzij zetten, diens gevoel als onbestaand beschouwen. Ik ben zelf mijn vader verloren op 19, mijn moeder op 35 en mijn stiefvader op 38. Situaties en emoties daarbij zijn nooit te vergelijken, maar TS jouw gevoel en wat dit met jou doet is even belangrijk. Dat het niet bespreekbaar is kan absoluut niet door de beugel.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:11

michelle___ schreef:
Selina schreef:
Maar waarom wonen jullie nu precies bij haar? Voor mentale steun? Of steun in de zin van schoonmaken of klusjes doen?
Want als jullie huis 5 deuren verder is, kunnen jullie haar toch ook steunen zónder letterlijk in hetzelfde huis te wonen? Lief van je partner dat hij er voor z’n moeder wil zijn, maar jullie hebben ook je eigen leven.

Toen mijn schoonvader ziek werd, is mijn vriend bij zijn ouders gaan wonen. En toen hij overleed heeft mijn vriend de belofte gemaakt naar zijn vader dat hij voor zijn moeder zal zorgen. Dus hij wou "tijdelijk" intrekken bij zijn moeder. Prima, dacht ik. Misschein 2 maandjes? En nu zijn we een halfjaar verder.
Maar de vrouw is super vitaal en heeft ons echt niet nodig voor klusjes.
Ze vindt het wel lekker makkelijk dat ik ze allemaal doe. :+ En als ik het niet doe krijg ik nog een emmer bagger over mij heen van mn vriend.

Maar even: voor je moeder zorgen en bij haar in huis wonen zijn wel 2 verschillende dingen hoor.
Ik zorg ook voor mijn moeder, omdat mijn pa dat graag wilde. Dat betekent voor mij dat ik het eerste jaar 2x per week bij haar thuis was en hielp waar nodig. En dat ze weet dat ze altijd bij mij binnen mag lopen (ze heeft een sleutel).
Dat moet toch voldoende zijn, of desnoods komt ze elke avond bij jullie eten aangezien het zo dichtbij is. Maar ze kan toch wel alleen in haar eigen huis slapen?

Ts, ik zou echt naar je eigen huis vertrekken. Wat denkt die vriend van jou wel niet.
Rouwen is voor iedereen anders, maar er komt voor iedereen een moment dat je dingen weer zelf moet gaan doen. Ik vind je heel coulant dat je daar een halfjaar op kunt wachten.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:12

Allereerst, wat een verschrikkelijk verlies! Ik zou met je vriend in gesprek gaan en hem vragen wat hij verstaat onder ‘voor zijn moeder zorgen’. Voor iemand zorgen hoeft niet fysiek te zijn en kan ook op afstand. Zoals al eerder werd genoemd, zal jouw schoonmoeder toch ook een keer verder moeten gaan. Een leven alleen opbouwen, met steun van haar kinderen. Om nog even terug te komen op de klusjes, als zij alleen in het huis woont, worden de klusjes ook beperkt naar haar eigen handelen. Dat moet ze zeker aankunnen en anders een ‘koffiemomentje’ afspreken om de week? Ik zou in ieder geval heel duidelijk maken aan jouw vriend dat jullie relatie momenteel onder druk staat en jij hieronder lijdt. Dat is geen dreigement, maar realiteit.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:31

Ik heb het van dichtbij gezien en 1 advies: als jouw vent je niet ministers als gelijkwaardig ziet als zijn moeder heeft het geen kans…

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:32

Laten we niet het verhaal enkel vanuit 1 kant veroordelen.

Ts ik zie dat je eind april met werken begonnen bent en daarvoor geen werk had. Dat je vriend en zijn moeder daar ook wat van vonden, lees ik dat goed?

Ik denk dat er meer niet klopt dan enkel bij moeders inwonen, want waarom had je daarvoor bijvoorbeeld geen werk?

Wat is de echte reden dat hij een half jaar voor jullie huis betaald?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:35

Volgens mij is Ts maar even werkloos geweest en wat dan nog, op dat moment was ze thuis aan het werk om de boel schoon te houden, ongetwijfeld zal er meer spelen maar wanneer je partner dit soort zaken zegt dat speelt er inderdaad meer en zal er flink gepraat moeten worden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:38

Blue_flower schreef:

Ts ik zie dat je eind april met werken begonnen bent en daarvoor geen werk had. Dat je vriend en zijn moeder daar ook wat van vonden, lees ik dat goed?

Ik denk dat er meer niet klopt dan enkel bij moeders inwonen, want waarom had je daarvoor bijvoorbeeld geen werk?

Op basis van een kant conclusies trekken, is zeker niet verstandig, maar TS 'verhoren' ook niet.
Ze hoeft zich niet te verantwoorden.
Dit topic moet er niet in verzanden dat bokkers op basis van een paar berichten wel even concluderen 'who's good and who's bad'

Het lijkt mij beter dat ze hulp vraagt aan iemand die haar kent.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:47

Heb je al eens gepraat over relatietherapie?

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:48

Bel Help mijn man is klusser! Het ultieme verhaal, je hebt een klushuis, terwijl jullie nu nog bij schoonma slapen :Y) . Dit is een prachtig verhaal voor John, zeker weten dat hij komt!

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:48

Mijn schoonvader is ook onlangs overleden en samen met mijn vriend gingen we na de crematie nog bij mijn schoonmoeder haar thuis koffie drinken, want anders zou ze gelijk alleen thuis komen, en daarna zijn we weer vertrokken. Want ook zij moet leren omgaan met het verlies en alleen leren zijn. Dat is ook zorgen voor!
Kennelijk ergert je schoonmoeder zich ook aan jou mbt zeuren om herrie. Ik zal zeker kijken naar een mogelijkheid een eigen plek te creëren. Dus 5 deuren verderop, een opklapbed of luchtbed is zo neergelegd!
Ik heb ook vaker gehoord dat een zoon bij de moeder gaat wonen om zo de vaderrol op zich te nemen. Dit werd zo erg dat de zoon zelfs aangesproken werd met de voornaam van haar overleden man.
Er zijn vele vormen mogelijk, alleen is de vraag waar voel jij je happy bij. Ik denk in ieder geval te zorgen voor een eigen woonplek. Dus 5 deuren verderop en anders tijdelijk elders bv bij je eigen moeder en vandaaruit kijken naar een eigen plek. Dat is toch wel een basis vanuitwaar je dan wel weer kunt zien wat je eventueel nog met vriendlief wil, of dat vriendlief liever de rest van zijn leven een relatie met zijn mam onderhoudt. Een gezamenlijke vakantie zou ik in deze fase zeker afraden! Het lijkt erg op dat je veels te gemanipuleerd wordt door je vriend en je eigen leven even vergeet. Een eigen woonruimte is een goede eerste stap.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:56

Sabri schreef:
Mijn schoonvader is ook onlangs overleden en samen met mijn vriend gingen we na de crematie nog bij mijn schoonmoeder haar thuis koffie drinken, want anders zou ze gelijk alleen thuis komen, en daarna zijn we weer vertrokken. Want ook zij moet leren omgaan met het verlies en alleen leren zijn. Dat is ook zorgen voor!
Kennelijk ergert je schoonmoeder zich ook aan jou mbt zeuren om herrie. Ik zal zeker kijken naar een mogelijkheid een eigen plek te creëren. Dus 5 deuren verderop, een opklapbed of luchtbed is zo neergelegd!
Ik heb ook vaker gehoord dat een zoon bij de moeder gaat wonen om zo de vaderrol op zich te nemen. Dit werd zo erg dat de zoon zelfs aangesproken werd met de voornaam van haar overleden man.
Er zijn vele vormen mogelijk, alleen is de vraag waar voel jij je happy bij. Ik denk in ieder geval te zorgen voor een eigen woonplek. Dus 5 deuren verderop en anders tijdelijk elders bv bij je eigen moeder en vandaaruit kijken naar een eigen plek. Dat is toch wel een basis vanuitwaar je dan wel weer kunt zien wat je eventueel nog met vriendlief wil, of dat vriendlief liever de rest van zijn leven een reactie met zijn mam onderhoudt.

Helemaal mee eens!
Mijn man zou me zoiets niet flikken, oh ja, we hebben vaak genoeg onze ouders bijgestaan, maar verwachten dat we in een propvol huis bij 1 ouder maandenlang blijven wonen, is niet gezond.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 22:58

Blue_flower schreef:

Ondanks dat ik geen werk had, had ik wel gewoon een inkomen.
Hij heeft het breder dan dat ik heb, dus neemt hij sowieso veel financiën op hem. Niet omdat ik het vraag en/of verwacht, maar omdat hij nog wel begrijpt dat ik niet hypotheek en andere vaste laste ga betalen als ik er geen gebruik van kan maken. Ik draai in zijn moeders huishouden ook mee in de kosten. Wel zo netjes.

Ik ben mijn vorige baan verloren ivm corona. En heb niet heel lang zonder werk gezeten, gelukkig.

Ik heb dit topic niet geopend om mijn vriend of zijn in een kwaad daglicht te zetten. Er zijn altijd nare dingen die gezegt worden als ze emoties hoog zitten. En als je al een halfjaar op je tenen loopt, word het er niet gezelliger op. Het liefst loop ik weg van de situatie, maar ik zie ook hoe erg mijn vriend zijn vader mist, en misschien vind hij het ouderlijk huis dan een fijne omgeving?

Ik heb het topic geopend in een soort wanhoop en misschien heb ik dingen niet zo gefilterd verwoord, maar dit is nu voor mij realiteit en ik heb het gevoel dat ik klem zit.

Ik praat erover met vriendinnen en mijn moeders en die zeggen zoals veel bokkers; "pak je spullen en ga". Maar is dat wel wat ik wil? Ik wil weg uit de huidige situatie omdat het mij sloopt op alle vlakken, maar ik wil niet bij mijn vriend weg. Alleen hij begrijpt mij niet, en doet ook geen moeite om mij te begrijpen.
Het is een heel lastig pakket, en ik vind het heel fijn om sommige reacties te lezen :) . Want ik twijfel onwijs aan mezelf.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 22:58

Mazida schreef:
Bel Help mijn man is klusser! Het ultieme verhaal, je hebt een klushuis, terwijl jullie nu nog bij schoonma slapen :Y) . Dit is een prachtig verhaal voor John, zeker weten dat hij komt!

Het huis is al af inmiddels, wij hadden gewoon aannemers :+

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:01

Maar wil je over een jaar nog in deze situatie zitten?

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 23:03

FrNo schreef:
Maar wil je over een jaar nog in deze situatie zitten?

Absoluut niet. Op een gegeven moment als dit zo door gaat kom ik er niet meer onder uit om "gewoon" voor mezelf te kiezen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:06

michelle___ schreef:
Selina schreef:
Maar waarom wonen jullie nu precies bij haar? Voor mentale steun? Of steun in de zin van schoonmaken of klusjes doen?
Want als jullie huis 5 deuren verder is, kunnen jullie haar toch ook steunen zónder letterlijk in hetzelfde huis te wonen? Lief van je partner dat hij er voor z’n moeder wil zijn, maar jullie hebben ook je eigen leven.

Toen mijn schoonvader ziek werd, is mijn vriend bij zijn ouders gaan wonen. En toen hij overleed heeft mijn vriend de belofte gemaakt naar zijn vader dat hij voor zijn moeder zal zorgen. Dus hij wou "tijdelijk" intrekken bij zijn moeder. Prima, dacht ik. Misschein 2 maandjes? En nu zijn we een halfjaar verder.
Maar de vrouw is super vitaal en heeft ons echt niet nodig voor klusjes.
Ze vindt het wel lekker makkelijk dat ik ze allemaal doe. :+ En als ik het niet doe krijg ik nog een emmer bagger over mij heen van mn vriend.

Doet hij niks in het huishouden dan?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:09

Maar je hebt dus een kant en klaar huis 5 deuren verderop? Dan kun je toch gewoon aangeven dat je je graag af en toe terug trekt en daarom thuis wilt slapen? Dat je het vervelend vindt om je schoonmoeder 's ochtends wakker te maken omdat jij moet werken dus dat je in jullie eigen huis gaat. Wat je vriend dan doet moet hij weten. Die hoeft niet direct mee.