Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:00

Als eerste: Neem voor lief dat je sowieso ze soms moet brengen naar school/vrienden/lekke band etc. Zelfs in de nacht als ze daarna evt normaal gesproken naar huis zouden fietsen.
Mijn moeder maakte hier nooit een strijd van en daar ben ik haar heel dankbaar voor!

Ligt voor mij echt aan de route. Is het een veilige route dan prima te doen.
Zo niet dan zou ik gaan twijfelen. 12/13 jarige zien nog niet altijd consequenties in van acties.

Hierboven werd een geel hesje genoemd, no way dat ik die droeg op die leeftijd. Pas toen ik 15 was ging ik inzien dat het echt ook een voordeel voor mijzelf was en auto's meer ruimte gaven/afremde omdat ze mij eerder zagen.

Daarbij ook opletten dat je kinderen niet altijd heel moe zijn. Door het vele fietsen kwamen ze er bij mij achter dat bepaalde organen niet goed werken. Ik was de weekenden vaak ziek doordat ik door de weeks zo veel energie gebruikte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:01

Ik zou je aanraden ook een fietsendrager aan te schaffen die op de auto kan. Als er een keer iemand halverwege staat met een lekke band dan kan je inspringen.

Wat betreft het sociale aspect; ik denk dat sommigen hier wel gelijk hebben als ze zeggen dat afspreken met vrienden/vriendinnen er wat lastiger van wordt, zeker als jouw kinderen de enigen zijn die ver van school wonen. Ook wat dat betreft kan een fietsendrager handig zijn, bijvoorbeeld dat vrienden/vriendinnen wel naar jullie toe fietsen maar (in overleg, als het jou ook past) je ze met fiets en al weer thuis brengt. Of andersom, als jouw kinderen willen afspreken met iemand die 10 km de andere kant op woont, of uit gaan tot 's avonds laat, je ook een keertje kan helpen door ze daar (met fiets en al) weer op te pikken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-06-21 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Re: Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:03

Bij ons moest iedereen die geen mavo deed 15 km fietsen dus daarbij was het sociale aspect in principe geen dingetje. Ik was/ben gewoon zelf niet sociaal maar dat kwam niet door de afstand.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:04

Hier een 18 km heen en weer fietser, zonder elektrische fiets en mogelijkheid tot OV.

Zelf heb ik altijd aangegeven dat ik het prima vond, alleen als ik er nu op terug kijk, had ik veel liever een school gehad iets dichterbij huis. Een uur heen en een uur terug in weer en wind. Ook na de laatste twee uur gym in de winter. Met een puberlijf wat al weinig om handen had. Om kwart over zeven in de winter zwaaide mijn moeder me uit, eerste kwartier in mijn eentje fietsen. Daarna nog een drie kwartier in een wat grotere groep. Later hoorde ik ook van haar dat ze het moeilijk vond om mij zo in het donker te laten gaan. Zelf kwam ze uit een grote stad met alles om de hoek.

Toch als ik over de minder leuke kanten nadenk, valt er best wat op te noemen. Als jonge meiden fietsten we zelfs expres om om vervelende oudere jongeren van andere scholen te ontwijken. Trappen naar fietsen, spugen, van alles hebben we meegemaakt. Niet altijd leuk. Het eerste stuk voor mij was ook deels in het donker en daardoor niet altijd even prettig. Een tiental kilometer ging over een bochtige 80km weg (waar, thank god, nu 60 gereden mag worden en er heuvels zijn). Of de winters dat al je ledematen eraf vroren en je de eerste uren nog bezig was om je tenen en vingers te verwarmen. Dan hadden we echt goede handschoenen, maar bij flinke kou was dat zelfs nog pittig.

Aan de andere kant, we leerden onderweg naar school. Bespraken series die we de vorige dag gezien hadden (Heartbreak High). Hadden veel lol onderweg en maakten dingen mee, waar we het nu nog wel eens over hebben. Zoals die Olympische Spelen in Nagano, waar we langs de huizen fietsten en overal naar binnen keken om te zien over Marianne Timmer gewonnen had (en dat had ze!).

Ik sta er heel dubbel in, ik vond het best een belasting voor een dertienjarige in de groei. Het is denk ik zelfs de reden dat ik een lager niveau heb gedaan, dan dat ik daadwerkelijk aan kon. Dat heb ik achteraf gelukkig goed kunnen maken. Ben ik er nou heel vele slechter van geworden? Ook niet eigenlijk. Ik fiets nog steeds, voornamelijk als hobby (zelfs vakantie).

Als je er achteraf op terug kijkt dan is het prima, maar heel eerlijk? Als ik nu dit bericht zo typ, dan komen ook echt de minder leuke kanten naar boven.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:06

Als k fietste, wat ik wel eens deed, was het 19 km de route die jk deed. Ik kon 16 maar dat was recht toe recht aan en alleen. De langere route kon ik grotendeels met vriendinnen fietsen. Dus de heen en terug reis was dsn al sociaal :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:06

Wij verhuisde ook toen de jongste naar de 1e zou gaan, de oudste zou naar de 3e.
Ipv van 5 minuten van school werd dat 12 km.
Met echt slecht weer bracht ik ze naar school en haalde ze weer op (indien ik de mogelijkheid had). vriendje van de oudste woonde vlakbij en vaak deden we het samen met zijn ouders.

De laatste 2 jaar had de jongste een elektrische fiets, mede vanwege enkel problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:07

Cilli96 schreef:
Als eerste: Neem voor lief dat je sowieso ze soms moet brengen naar school/vrienden/lekke band etc. Zelfs in de nacht als ze daarna evt normaal gesproken naar huis zouden fietsen.
Mijn moeder maakte hier nooit een strijd van en daar ben ik haar heel dankbaar voor!

Ligt voor mij echt aan de route. Is het een veilige route dan prima te doen.
Zo niet dan zou ik gaan twijfelen. 12/13 jarige zien nog niet altijd consequenties in van acties.

Hierboven werd een geel hesje genoemd, no way dat ik die droeg op die leeftijd. Pas toen ik 15 was ging ik inzien dat het echt ook een voordeel voor mijzelf was en auto's meer ruimte gaven/afremde omdat ze mij eerder zagen.

Daarbij ook opletten dat je kinderen niet altijd heel moe zijn. Door het vele fietsen kwamen ze er bij mij achter dat bepaalde organen niet goed werken. Ik was de weekenden vaak ziek doordat ik door de weeks zo veel energie gebruikte.

Hier moeten ze over landbouwweggetjes, in de winter vind ik dat niet prettig, verkeer rijdt daar ook hard en die zien ze dan niet goed. Dus dan breng ik ze in de ochtend, met de fietsen op de drager en kunnen ze zelf terug fietsen.

En precies wat je zegt, als je buitenaf woont, moet je als ouder daar flexibel in zijn, consequentie van achteraf wonen. Ook met uitgaan en dergelijke zul je ze af en toe moeten halen en brengen.

Roos_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:07

Ik zal wel een watje zijn... Maar dat had je mij echt niet aan moeten doen op de middelbare school hoor :') (nu trouwens nog steeds niet eigenlijk). 's Ochtends om 7 uur op de fiets zitten in de winter in de regen, thanks but no thanks.

Goed in overleg met je kinderen en een elektrische fiets lijkt me wel zo redelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:08

Dat gedoe met tas van je fiets trappen en pesten onderweg was inderdaad heel erg niet tof, maar dat lag niet aan het fietsen. In de bus was het niet bepaald beter of zo.
Op de fiets kon ik dat tenminste uit de weg gaan door een andere route.
Wat ik altijd enorm irritant vond is dat we het eerste uur gym hadden, dus kon je gelijk van de fiets door in de gymles :+

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:10

Overigens als ze op de fiets waren zette ze die vlak bij school neer. Haalde ik ze daar op.
Mijn man haalde ze dan uit zijn werk op. Hij kwam daar toch langs, voordeel van een bus

Hier moesten ze ook voornamelijk alles door de polder, laatste km was door het dorp.
Dat ze nog samen fietste had ik er minder moeite mee dan toen mijn dochter alleen moest fietsen. Andere waren al van school naar vervolg opleiding

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:13

16 km? Ja, dat is kindermishandeling, sorry. Mijn moeder heeft vroeger 10km gefietst en ik hoor der nog dagelijks zeggen hoe vreselijk ze het vond. Ik leg vaak naar stal ook zo'n 10 km af met elektrische fiets en dat is prima te doen, met 16 km kan ik niet oordelen, lijkt me nog steeds erg ver, plus dat moet door regen, wind, kou etc. Is er geen bus? Of is het mogelijk ze te brengen en te halen of een school dichterbij?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:14

Joh, ik moest ook iedere dag 16 km heen en terug (leuk ook in de winter over een donkere dijk met flinke tegenwind :') ) en leef ook nog.
Bij slecht weer kunnen ze misschien met het openbaar vervoer en over een paar jaar een brommertje? Dan scheelt het ook alweer.
Een elektrische fiets is wel leuk maar erg duur en nogal diefstal- en sloopgevoelig.

Op school maken ze vaak ook snel vrienden en vriendinnen en gaan ze vanzelf met groepjes meefietsen. Dan is het alweer een stukje leuker.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:16

Korte samenvatting,
Het is een pesteind maar geen kindermishandeling.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:17

Femke_Tweety schreef:
Korte samenvatting,
Het is een pesteind maar geen kindermishandeling.

Voornamelijk geldig bij de graadmeter 'Ik leef nog' die ik zie vooral zie in dit topic. :+ :D

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:19

Kindermishandeling?? Sorry?? 8)7

Dan heb ik een ontzettend zware jeugd gehad, 6 jaar lang door weer en wind 16 km heen en 16 km terug. Ben er heel veel slechter van geworden :j :n :roll:

Tuurlijk is het soms pittig. Ik werd gebracht bij windkracht 8 of hoger. Of bij echt slecht weer. Bij regen had ik een regenpak.
En nee, toen bestond er nog geen elektrische fiets. Het was gewoon heel normaal.

Echt ik klapper met mijn oren bij sommige reacties.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:19

Anastasia24 schreef:
16 km? Ja, dat is kindermishandeling, sorry. Mijn moeder heeft vroeger 10km gefietst en ik hoor der nog dagelijks zeggen hoe vreselijk ze het vond. Ik leg vaak naar stal ook zo'n 10 km af met elektrische fiets en dat is prima te doen, met 16 km kan ik niet oordelen, lijkt me nog steeds erg ver, plus dat moet door regen, wind, kou etc. Is er geen bus? Of is het mogelijk ze te brengen en te halen of een school dichterbij?

Dit topic staat vol reacties van mensen die het helemaal geen kindermishandeling vonden. :')

Ik fietste 12km enkele reis en vond het alleen stom bij regen of vrieskou. Vaak vond ik het wel lekker, even uitwaaien. En ik had een fantastische conditie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:20

En dat regenpak deed je dan niet aan want dat was niet stoer dus stond je de eerste paar uur met een natte broek op school :P

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:20

DuoPenotti schreef:
En dat regenpak deed je dan niet aan want dat was niet stoer dus stond je de eerste paar uur met een natte broek op school :P

Dat :)) als puber trek je uiteraard geen regenpak aan want dat is Stommmmmm! :')

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:21

Ik moest altijd 12 km enkele reis. Had er geen echte hekel aan als het lekker weer was, maar zodra het geen lekker weer was vond ik het ruk. Regen, onweer, hagel, harde wind (in de polder vrijwel altijd).. Dan kom je thuis en heb je echt geen zin om dan 's middags nog huiswerk te maken, dus dan ben je standaard 's avonds nog bezig. Met sneeuw was het helemaal drama want er wordt in de polder nooit gestrooid. En dan wel op je kop krijgen omdat je te laat op school bent.

Oh, en als ik de laatste 2 uur gym had, was ik dan vaak al moe, en dan moest ik daarná nog terug fietsen. Dat vond ik ook stom. :+

Ik las het al eerder in dit topic en ik heb hetzelfde: ik weiger nu te fietsen voor de hobby, terwijl ik dat vroeger wel leuk vond, voor ik dat 6 jaar lang iedere dag moest doen. Vind ik wel jammer, ik zie hoe veel plezier anderen er aan hebben maar voor mij is het echt een moetje.

Ben er wél harder van geworden, dat wel. Beetje regen bijvoorbeeld, niet te moeilijk over doen. Het deed niks aan mijn conditie overigens!

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:26

De term kindermishandeling vind ik hier niet helemaal op zijn plaats.

Ik moest nog geen 5 kilometer naar school fietsen en ik vond dat al vreselijk, maar ik hou dan ook echt niet van fietsen. Als mijn ouders ooit gezegd hadden dat ik elke dag 2x 16km moest fietsen had ik toch stevig geprotesteerd hoor, zelfs met elektrische fiets. Dan ging ik wel met de bus.

Als jouw kinderen er geen probleem mee hebben, fijn. Maar als dat wel zo zou zijn kan ik het wel snappen. Je bent elke dag 2 uur extra onderweg (ik wil als volwassene ook niet zo lang pendelen) en dan moet je soms nog door rotweer fietsen ook. Dus zeker iets om goed te (blijven) bespreken.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:26

Ik moest tot 4 jaar geleden 12 km enkele reis fietsen, 6 jaar lang en alleen maar goede herinneringen aan. Heerlijk fietsen, wind door je haren en de dag even overdenken. Thuiskomen en de thee stond klaar met een koekje. In de winter stond de warme chocomelk met slagroom en speculaas klaar. Moet zeggen dat ik het echt heel erg mis.

Zelf ging ik in West-friesland naar school waar iedereen een eind moest fietsen. Bij een flinke regenbui stond de gang dan ook vol met leerlingen die hun regenpak uit aan het trekken waren en school deed nooit zo moeilijk ermee. Fietsen werden bij ons ook zeker niet gesloopt of gestolen. Het fietsen was heerlijk, maar mijn zusje bijvoorbeeld vond het iets minder leuk. Je had alleen geen keuze. Elektrische fiets vond en vind ik voor watjes en wilde die ook zeker niet. Ondanks dat mijn moeder mij die wel een paar keer aan heeft geboden. Ik had wel een hele goede fiets met 7 versnellingen, jaarlijks naar de fietsenmaker voor een beurt en goede jassen. Een goede regenbroek erbij en je bent klaar. Mijn jassen waren warm, maar sportjassen (voor de winter had ik een zeiljas van gaastra) en niet zweterig. Daarnaast was er een keiharde eis dat ze waterdicht moesten zijn.

Nee, lekker doen! Onderweg komen je dochters genoeg vriendinnen tegen en in Drenthe zal iedereen een takkeneind naar school moeten fietsen. Ze weten niet beter daar, ook op de scholen. Maar, op een dag met veel regen of gigantische storm werd ik toch wel gebracht door mijn ouders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:28

Huiswerk deed ik sowieso al niet O:)
Ik kwam op de terugweg langs mijn verzorgpaarden die net buiten het dorp stonden en dan ging ik standaard gelijk door en pas rond 6 uur maar huis.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:32

DuoPenotti schreef:

Wij hadden standaard extra kleren in ons kluisje op school en dan propten we de natte kleren in een tasje om na een week erachter te komen dat het toch wel erg ging stinken 8)7

Haha puberbreinen....

Gelukkig was onze conciërge een hele lieve man, die wist dat we van ver kwamen en een oogje toekneep als we te laat waren. Wat overigens zelden het geval was. De scholieren die het dichts bij woonden, waren het vaakst te laat.

We zijn zelfs met rukwinden wel eens een weiland ingewaaid met een omheining van prikkeldraad. Oh ja en tassen van je achterrek aftrappen was ook een favo bezigheid van oudere jongens.

Jaren daarna was ik van niet miepen en gewoon gaan ('Ik leef ook nog'), maar nu ben ik in de loop van de tijd wel iets genuanceerder geworden. Blij ook vooral voor de jeugd die beperkingen heeft (vermoeidheid, lichamelijke klachten), dat er elektrische fietsen zijn. De luxe van OV en ouders die halen/brengen is er ook lang niet overal. Wij hadden een belbus in het dorp die alleen kwam bij meer dan drie personen en we hadden één auto thuis en een vader die meestal ver weg werk had en rond 6 uur al vertrok.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:33

Als je kinderen er geen probleem in zien is er toch geen probleem? :D Zelf fietste ik 15 km enkele reis naar de middelbare school. Mijn ouders wilden mij alleen brengen met zware regen, erge sneeuw of stormwind. Chronisch wind tegen natuurlijk, maar wel een leuke tijd gehad met vriendinnen die hetzelfde moesten doorstaan :P

Met een e-bike is het echt een makkie, lekker laten fietsen hoor!

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:34

Ze zullen snel genoeg vriendinnen krijgen om mee samen te fietsen, en met een leuke podcast en muziek is het echt geen ramp. Ik heb zelf 3 jaar lang 13 kilometer moeten fietsen, ook vaak alleen, en ik denk vooral dat het ontzettend gezond is om op die leeftijd veel te bewegen. Dat is wanneer spieren ontwikkelen waar je de rest van je leven profijt van zal hebben. Met harde wind en regen ietsje minder leuk, maar dan zijn er vast bussen of ouders met een auto ;) Elektrische fietsen zou ik niet aan beginnen, een vriendin van mij had dat ook, en ze was altijd zo veel sneller dan ik (en ik fietste echt behoorlijk door) en toen zijn we gestopt met samen fietsen. Tenzij haar accu leeg was, dan kon ik wel (op halve snelheid want elektrische fietsen zijn zwaar) met haar mee fietsen :') Wel vreemd dat hun oma hier moeilijk over doet, haha. Hier zijn de oma's er vooral van overtuigd dat kleinkinderen te veel verwend worden en dat vroeger alles moeilijker was :P