Vriend trekt bij mij in, wat regelen we voor plan B?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Vriend trekt bij mij in, wat regelen we voor plan B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 16:41

Maar dat niks geen geregel en gedoe heb je ook als je een rekening voor hem (op zijn eigen naam!) opbouwt door hem daar het geld "van de hypotheeklasten" tijdelijk op te laten storten totdat je besluit om ècht helemaal alles samen te gaan doen :)

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 16:45

Ik heb in verleden eerst mijn huurwoning nog aangehouden blij dat ik dat heb gedaan kon zo naar paar maand terug!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 16:53

blubblabhoi schreef:
superpony schreef:
Maar het blijft een verschil. Jij hebt deze woning al. Als jullie samen blijven en hij heeft wat weggezet, verkoop je dit huis, waarschijnlijk met meerwaarde en daardoor kunnen jullie misschien groter/duurder kopen. Is toch nog steeds het grootste deel jouw inleg. Jij hebt dit huis nou eenmaal al en zonder spaargeld of hele dikke portemonnee kan hij dat deel niet ophoesten.

En zoals gezegd; ik zou het geld apart houden voor evt nabestaanden als er dingen geregeld moeten worden. Dan moet duidelijk zijn van wie wat is.

En dat verschil zal ook altijd blijven. Dat moet ik accepteren als we samen een nieuw huis kopen. Ik ben nou eenmaal eerder begonnen met vermogen opbouwen.

Ik kan er ook niks aan doen dat ik al meer heb opgebouwd.. Wij hebben ons leven nou eenmaal anders ingericht, prima.

@Pmarena : dat scenario wil hij niet.
Dat zetje is nog iets wat we nog kunnen bespreken bovenop de aflossing mocht het bijvoorbeeld binnen x periode uit gaan. Dan heeft hij in elk geval wat om mee te beginnen.

Ja, snap ik. Maar dat zal je toch altijd moeten vastleggen. Jouw deel blijft jouw deel, ook bij het volgende huis. Tenzij je het op laat gaan in gezamelijk.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 16:59

Ik zou niet nu al een plan maken voor de komende jaren, maar het per (bijv) 1-3 maanden bekijken.

Eerst nog even eigen huurwoning aanhouden. Kosten zijn jullie nu toch al kwijt, maar je kunt kijken hoe het gaat en hij heeft de zekerheid van zijn woning.

Na 3 maanden zegt hij (als het goed voelt) de huur op, en gaat hij meebetalen in vaste lasten behalve hypotheek.

Weer 3 maanden later gaan jullie kijken naar een constructie waarbij hij meer betaalt en jullie misschien samen gaan sparen voor een vakantie.

Niet nu al alles plannen, maar afspreken dat je stap voor stap samen gaat kijken hoe het loopt. Hebben jullie beiden kans op zekerheid en beperkt risico en daardoor een rustige start van het samenwonen, zonder teveel druk in het begin.

Edit: typefout
Laatst bijgewerkt door mariettek op 07-06-21 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:02

Dat is een hele goede. Ook niet flauw bedoeld en ik weet jullie leeftijd en verleden niet. Maar je leeft en regelt nu alles apart.
Jij hebt een koophuis en de ex uit kunnen kopen. Vriend heeft een huurhuis. Kan een bewuste keuze zijn en dat is prima. Maar ik zou ook eerst kijken hoe het samen leven, maar vooral ook samen regelen verloopt. Ik denk dat je nu geen inzicht hebt in zijn bankzaken en soms wil je niet weten waar mensen achter komen als ze al even samen zijn......

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:10

Ik vind het niet terecht dat vriend mee zou moeten betalen aan de aflossing. Ook niet als dat op een aparte rekening/gezamenlijke rekening komt. Het is jouw huis, jij rendeert door de aflossing.

Dat jij wil investeren in je huis is je goed recht, maar ook compleet je eigen ding. Daar kun je vriend echt niet in mee laten betalen.

Hier is mijn vriend ook in mijn koophuis erbij gekomen. Heeft de helft van alle vaste lasten betaald en vakanties enzo (verdient 3x zoveel als ik). Hypo en investeringen waren voor mij.

Nu hebben we een nieuwbouwhuis gekocht op 50/50 basis. Mijn deel van de hypo ga ik aflossen. Ik ga de helft van de hyporente betalen, de aflossing is geheel voor hem. Zo bouwt hij ook vermogen op. Investeringen zijn voor ons samen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:12

Waarom moet TS nadeel ondervinden aan het stuklopen van een relatie?
Zij heeft ook moeite moeten doen voor het kunnen behouden van haar huis, ex uit moeten kopen enzovoorts, dat zij de mazzel heeft een koophuis te hebben geeft voor haar ook meer verantwoordingen, zij kan niet aankloppen bij een woningstichting of verhuurder als de cv kapot is en meer van dat soort dingen.
Dat er straks een voordeel ontstaat door het samenwonen (leuk bijkomend voordeel van een relatie) moet toch voldoende zijn? Dit werkt toch beide kanten op? Dat voordeel kan je inderdaad op een rekening storten om het later op eventueel te kunnen aanspreken.
We nemen toch allemaal risico's in ons dagelijks leven? Waarom moet er hier dan zo zwaar aan getild worden? Als je op die manier een relatie instapt lijkt me ook niet helemaal gezond, het is goed om het er over te hebben en te bedenken hoe dan verder maar dat moet toch ook voldoende zijn als het eventueel ook op papier is gezet? Je gaat toch op naar de volgende stap in je relatie dat is toch mooi?

Het voelt voor mij nu een beetje als, kom we gaan uit eten, wat had jij allemaal? O, ik had dat en dat is goedkoper dus ik betaal minder.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:20

Waarom is het voor jou ts gewoon aanvaardbaar dat jij ( als voorbeeld) over vijf jaar 100.000 euro inbrengt en hij 20.000 en wanneer het toch knapt hij de helft krijgt? Los dat dit wettelijk al niet meer opgaat want in een samenlevingscontract is en blijft van jou op het moment van contract aan gaan.
Ik weet dat het niet om geld gaat maar helaas draait het daar bij scheidingen wel op uit.
Wij hebben onze kinderen een flink bedrag gegeven voor het aankopen van woningen en testamentair is ook vastgelegd dat de “ koude kant” is uitgesloten. Wat ze er mee doen tot moeten ze zelf weten. Wel is bij aankoop van de woningen duidelijk beschreven wie wat inbrengt zodat bij een eventuele breuk duidelijk is hoe en wat.
Dat heet ook voor uit denken en dus precies wat je vriend doet.
Dus huis en aflossing ( en rente) voor jou en rest door twee. Hij spaart zo voldoende om straks ook zijn bijdrage aan een eventuele nieuwe woning te doen. En nog drie maanden zijn huurhuis aan houden is een goede.

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 18:01

@Mariettek : Zoiets zijn we inderdaad van plan. We gaan eerst in elk geval een maand 'proefsamenwonen'. Dan pas gaan we besluiten of dit werkt en of we er voor gaan. M'n vriend zal dan nog 3-6 maanden zoiets zijn huurwoning aanhouden. Tot die tijd (dus het eerste half jaar) zullen we ieder nog onze eigen lasten gaan dragen. Pas na een half jaar samenwonen zouden we iets in gang zetten zoals eerder geschetst.

@Bigone: Integendeel, ik vind het juist NIET erg om dat in een nieuwe woning te steken. Het kan niet anders dat de verhoudingen op dat moment nog steeds scheef zijn en dat moet ik dan accepteren. Maar wat ik niet wil is dat hij mijn huidige woning op naam krijgt. Dan zou hij op moment van knappen bij wijze van amper wat ingelegd kunnen hebben, en kan hij wel veel geld vragen. Ik heb voor m'n ex al aardig wat moeten ophoesten en dat heb ik maar net kunnen redden, zo'n situatie wil ik gewoon niet meer. En ik heb inderdaad meegemaakt dat alles helaas op het eind op geld uitdraait. Dat is precies de reden waarom we van te voren dit besproken willen hebben.

Ik wil best zelf de aflossing dragen, hij wil alleen niet zelf sparen 'voor het geval dat'. Op het moment dat we uit elkaar gaan heeft hij een vorm van vermogen door een spaarpot en als we een nieuw huis gaan kopen in de vorm van gedane aflossing.

Aanvulling: mocht er geïnvesteerd moeten worden in de woning, dan zal ik dit uiteraard ook zelf dragen. Ik verdien meer dan mijn vriend en zal daarom extra vakanties e.d. ook betalen.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:44

Even een hele andere optie..
samenwonen in de huurwoning en koopwoning tijdelijk verhuren?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:45

Nou zou ik zeggen, dan spaart hij niet voor het moment dat... Dat is en blijft zijn eigen verantwoordelijkheid.
Ik heb in dezelfde situatie gezeten, eigen huis, nog bezig met uitkopen ex en een nieuwe partner waar ik mee ging samenwonen in mijn huis. Ik wilde ook beslist niet weer mijn huis financieel delen voorlopig en dat hebben we ook niet gedaan. Ik betaalde de hypotheek en mijn partner de overige kosten. Het huurhuis werd opgezegd vanaf het moment dat hij echt bij mij introk na een paar maanden half om half samengeleefd te hebben. Ja, mijn huis, mijn basis voor de paarden... En wat is zijn risico nou helemaal? Toen was een huurhuis vinden vast wel makkelijker en dat hangt ook erg af van de regio natuurlijk. En je kunt altijd nog tijdelijk in een vakantiewoning of caravan. Ik zou me er niet zo druk om maken. Pas na een jaar og 14 samen een andere boerdeij gekocht. Dat vond ik best lastig want: deze nieuwe hypotheek zou ik nooit kunnen dragen van alleen mijn salaris, laat staan dat er sprake kon zijn van uitkopen!

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 19:35

MarliesV schreef:
Sourire schreef:
Ik zou niet zo blij zijn als ik jouw vriend was en zou ook niet in de schoenen van jouw vriend willen staan. Ongeacht of hij wel of niet meebetaald aan de aflossing. In iedere situatie ben jij de enige die echt vermogen opbouwt en hij niet. Woning wordt sneller meer waard dan dat de rente op de spaarrekening oplevert, dus jij hebt sws meer rendement. En daarnaast meer zekerheid want jij komt niet op straat te staan, hij wel. En dat wat voor hem op een spaarrekening komt te staan gaat echt geen wereld van verschil maken en hem zeker niet helpen als hij weer een huurwoning nodig heeft. Ik begrijp ook niet dat jullie wel willen sparen om samen te investeren in een volgende woning van jullie samen. Een relatie kan na 30 jaar evengoed nog eindigen dus ook dan kan de situatie zich voor doen waar je je nu voor probeert in te dekken.

Ik begrijp je terughoudendheid maar ik vind dit alles enorm onevenredig en ik had hier zelf voor bedankt.

Maar hoe zou jij het doen dan, als de verhoudingen zo scheef zijn als je begint samen?

Wat mijn punt vooral is is dat patner op deze manier nooit vermogen kan opbouwen (in stenen, met goed rendement). Ik zou daarom als partner zijnde mijzelf willen inkopen óf afspreken dat na een bepaalde periode te doen. Bijv. gedurende het eerste jaar de vaste lasten te delen (muv aflossing) en daarna inkopen en/of mede eigenaar worden. Ts en partner kunnen dan natuurlijk vastleggen dat het reeds afgeloste deel (+evt. een stuk overwaarde voor zover dat er op dat moment is) aan TS toekomt. Zo verliest zij niet dat wat zij heeft opgebouwd voor komst partner en kan partner vanaf dat moment ook een dergelijk vermogen opbouwen. En ja, ook dan heeft TS een (terecht) voordeel ten opzichte van partner maar vanaf daar zijn zij gelijkwaardig en delen zij in de verdere opbouw van het vermogen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 19:54

Ts heeft toch aangegeven dat ze tzt waarschijnlijk een ander huis kopen en vergeet haar persoonlijke ervaring van nare scheiding met dito financiële gevolgen ook niet. De man huurt dus bouwt niet op en hij heeft blijkbaar ook niets. Dus ga er wonen, ga sparen en deel de dagelijkse kosten wat betreft levensonderhoud. De man is voorzichtig maar je kunt ook te voorzichtig zijn.

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 19:57

zefiros schreef:

Dit was ook mijn gedachte jij bent je koopwoning niet kwijt en mag die verhuren en hij is z’n huurhuis niet kwijt mocht het ooit stranden. Stel de huurwoning is te klein voor beide kan je altijd een optie zoeken om misschien samen iets te kopen en de koopwoning van jou te verhuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:01

TS, ik heb alleen de openingspost gelezen, maar ik reageer toch even omdat ik met mijn vriend in hetzelfde schuitje heb gezeten.
Ik kreeg in 2016 een relatie met mijn huidige vriend. Hij had net een koopwoning gekocht, ik kwam na een falende eerdere relatie vanuit mijn ouders bij hem wonen. Ik ben altijd ingeschreven gebleven bij de woningbouwstichting, zodat als de relatie uit zou gaan, ik weer iets kon gaan huren. Sta ik overigens nog steeds ingeschreven.
Wij hadden het ook zo geregeld dat ik een deel van zijn hypotheek mee betaalde, dit stond ook zwart op wit. Het bleef zijn huis, maar ik kon wel aantonen dat ik in die jaren een deel had betaald. Dit is in een soort potje gegaan, wat nu op mijn deel van de hypotheek van het huis wat we nu samen hebben gekocht in mindering is gebracht.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:14

Henniie schreef:
zefiros schreef:

Dit was ook mijn gedachte jij bent je koopwoning niet kwijt en mag die verhuren en hij is z’n huurhuis niet kwijt mocht het ooit stranden. Stel de huurwoning is te klein voor beide kan je altijd een optie zoeken om misschien samen iets te kopen en de koopwoning van jou te verhuren.

Dit klinkt wel als de beste optie voor beide partijen. Als je je koopwoning tijdelijk kan (en wil) verhuren, heb je ook je hypotheeklast eruit.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:17

Ik heb eigenlijk helemaal niet zo’n fijne smaak in mijn mond bij jouw vriend. Als hij van jou houdt heeft hij helemaal geen back-up plan nodig. En als hij dat geld wat hij bespaard niet apart wil zetten en jij dat dan maar voor hem wilt gaan doen (wat hij ook niet wil begrijp ik) dan zegt dat toch genoeg? Je wilt toch met je liefde samen gaan wonen en niet met een groot kind die zelf zijn geldzaken niet kan/wil regelen. Want de situatie is niet zo moeilijk, hij werkt alleen niet mee. En je moet je afvragen waarom.

Bezint eer gij begint.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 07-06-21 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:19

veneri schreef:
Henniie schreef:

Dit klinkt wel als de beste optie voor beide partijen. Als je je koopwoning tijdelijk kan (en wil) verhuren, heb je ook je hypotheeklast eruit.

Daar gaat de hypotheekverstrekker niet mee akkoord en als ze erachter komen gaat je huis met een beetje pech zo de executieveiling in want ze eisen in 1 keer de hele hypotheek op.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:20

blubblabhoi schreef:
Ik wil best zelf de aflossing dragen, hij wil alleen niet zelf sparen 'voor het geval dat'. Op het moment dat we uit elkaar gaan heeft hij een vorm van vermogen door een spaarpot en als we een nieuw huis gaan kopen in de vorm van gedane aflossing.

Dat vind ik best vreemd van hem, hij maakt zich wel zorgen van wat als de relatie over gaat dan heb ik niets en een buffer opbouwen om dat dan eventueel makkelijker op te kunnen vangen wil hij niet. Dat is best tegenstrijdig vind ik. Hij zal er toch wat voor moeten doen, niets in het leven krijg je kado.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:27

troi schreef:
blubblabhoi schreef:
[
Eens, hij gaat er zowel qua woonruimte als financieel op vooruit door bij mij te gaan wonen. Dus meebetalen gaat sowieso gebeuren. Vraag is alleen afhankelijk van het plan B of hij bijvoorbeeld aflossing meebetaalt of dat ik dat eerst zelf blijf betalen.

Klopt maar dat risico wil hij niet zonder back-up plan nemen, omdat hij dan alles kwijt zou zijn mocht dat gebeuren.

Interessant dat hij denkt dat hij dan alles kwijt is maar hij heeft nu toch niks? Dus wat raakt hij dan kwijt? Zo te horen ben jij degene die wat heeft en risico loopt om dingen kwijt te raken. Zolang hij ingeschreven blijft staan bij een woningstichting kan hij bij eventuele breakup weer een huis huren en is hij niks kwijt geraakt.

Alle andere regelingen die hem aanspraak geven op jouw huis leveren jou, en alleen jou, een flink risico op. Zou ik nooit doen!

Dat dus!
Want hij huurt nu toch ook!
Dus hij heeft niks te verliezen als hij weer moet gaan huren mochten jullie uit elkaar gaan!

Hou het huis lekker enkel op je naam en blijft van jou!
Of beter nog: lekker blijven latten….

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:33

bigone schreef:
Maar dat is iets anders dan bij iemand intrekken terwijl die alles al voor elkaar heeft, je gaat toch geen deel van je eigen woning op naam van een partner zetten om te zorgen dat hij, wanneer het mis gaat geld kan vangen?

Precies dat!

Is te gek voor woorden.
Ik zou op deze manier ook niet mee akkoord gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:43

TS, volgens je profiel ben je 25.
Je hebt een relatie achter de rug van 11 jaar.
Was je toen 14?
Of heb je na je vorige relatie even rust genomen, en hebt toen je huidige liefde ontmoet?
( was je jonger dan 14 dat je startte met je vorige relatie?)

Heb een beetje het idee dat je uit emotie handelt, ondanks dat je pragmatisch wat dingen voor jezelf bedacht hebt, klinkt het niet heel erg reëel..
Vaak wil je je volgende liefde wat teveel pleasen als je je vorige relatie (nog) geen goeie plek hebt gegeven.
Door te snel in een andere relatie te stappen maak je dezelfde fouten :-)

Ben hierin ervaringsdeskundige, gewoon een lieve tip, been there done that :o

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:57

Wegens einde relatie heb ik 2 keer eigen woning verkocht. Daarna woning alleen gekocht. Daarna ger. partnerschap.

Wij storten beide een bedrag, afhankelijk van inkomen, op gezamenlijke rekening. Evt. aflossing en onderhoud voor mij. Back-up vinden wij niet nodig. Bij overlijden kan de overblijvende blijven wonen en betaald dan alle lasten. Eigendom woning blijft in familie eigenaar.

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 21:05

@Zefiros / Veneri: Ik zou m'n huis niet willen verhuren. Ik zou ook niet graag gelijk iets met hem kopen, dat vind ik wel veel risico voor een nog redelijk nieuwe relatie.

@Renee1991: Fijn dat jij het op mindering kon brengen van de nieuwe hypotheek!

@janderegelaa @meggiemeg: Mijn vriend kan wel met geld omgaan en hij wil het ook wel apart zetten, hij wil alleen niet voor z'n gevoel de enige zijn die dat doet of die daar om moet denken. Met de constructie die we nu hebben bedacht zetten we eigenlijk beide geld opzij voor het geval dat. Hij wil dus wel een buffer opbouwen. Het geeft ons beide een voordeel mocht het uit gaan, maar ook mochten we bij elkaar blijven.

@Ragdollcat: Nogmaals, zoals vaker gezegd, hij krijgt dit huis absoluut niet op zijn naam, in elk geval de komende jaren niet.

@Nielojram: Ik was 12 jaar toen ik met mijn ex een relatie kreeg. Dat is meer dan 1,5 geleden uitgegaan en ik heb toen 8 maanden geleden mijn huidige vriend ontmoet.
Als ik uit emotie handelde dan had ik het huis gelijk overgezet op zijn naam, maar ik ben juist heel erg voorzichtig daarmee.. Ik heb geleerd van m'n vorige relatie en ik wil juist nu wel een back-up hebben zodat we beide niet voor verrassingen komen te staan en het gewoon goed geregeld hebben.

Mijn vriend vond het trouwens een goed idee om (na een half jaar samenwonen) de aflossing mee te betalen en aan de kant te zetten. :)
Mocht het toch nog negatief uitvallen dan is hij z'n inleg niet kwijt en als het positief uitvalt (waar we natuurlijk vanuit gaan!) dan hebben we een mooi spaarpotje opgebouwd voor in een nieuw huis samen.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 21:10

Om niet voor verrassingen te komen staan als het misloopt, vraag ook even goed na wat voor rechten hij opbouwt als hij bij je komt wonen en meebetaalt. Iemand die niet meebetaalt mag je zonder pardon en zonder opzegtermijn op straat gooien (is mij ooit overkomen), terwijl iemand die een vorm van huur betaalt wel bepaalde rechten heeft.