Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
blubblabhoi schreef:superpony schreef:Maar het blijft een verschil. Jij hebt deze woning al. Als jullie samen blijven en hij heeft wat weggezet, verkoop je dit huis, waarschijnlijk met meerwaarde en daardoor kunnen jullie misschien groter/duurder kopen. Is toch nog steeds het grootste deel jouw inleg. Jij hebt dit huis nou eenmaal al en zonder spaargeld of hele dikke portemonnee kan hij dat deel niet ophoesten.
En zoals gezegd; ik zou het geld apart houden voor evt nabestaanden als er dingen geregeld moeten worden. Dan moet duidelijk zijn van wie wat is.
En dat verschil zal ook altijd blijven. Dat moet ik accepteren als we samen een nieuw huis kopen. Ik ben nou eenmaal eerder begonnen met vermogen opbouwen.
Ik kan er ook niks aan doen dat ik al meer heb opgebouwd.. Wij hebben ons leven nou eenmaal anders ingericht, prima.
@Pmarena : dat scenario wil hij niet.
Dat zetje is nog iets wat we nog kunnen bespreken bovenop de aflossing mocht het bijvoorbeeld binnen x periode uit gaan. Dan heeft hij in elk geval wat om mee te beginnen.
MarliesV schreef:Sourire schreef:Ik zou niet zo blij zijn als ik jouw vriend was en zou ook niet in de schoenen van jouw vriend willen staan. Ongeacht of hij wel of niet meebetaald aan de aflossing. In iedere situatie ben jij de enige die echt vermogen opbouwt en hij niet. Woning wordt sneller meer waard dan dat de rente op de spaarrekening oplevert, dus jij hebt sws meer rendement. En daarnaast meer zekerheid want jij komt niet op straat te staan, hij wel. En dat wat voor hem op een spaarrekening komt te staan gaat echt geen wereld van verschil maken en hem zeker niet helpen als hij weer een huurwoning nodig heeft. Ik begrijp ook niet dat jullie wel willen sparen om samen te investeren in een volgende woning van jullie samen. Een relatie kan na 30 jaar evengoed nog eindigen dus ook dan kan de situatie zich voor doen waar je je nu voor probeert in te dekken.
Ik begrijp je terughoudendheid maar ik vind dit alles enorm onevenredig en ik had hier zelf voor bedankt.
Maar hoe zou jij het doen dan, als de verhoudingen zo scheef zijn als je begint samen?
zefiros schreef:Even een hele andere optie..
samenwonen in de huurwoning en koopwoning tijdelijk verhuren?
Henniie schreef:zefiros schreef:Even een hele andere optie..
samenwonen in de huurwoning en koopwoning tijdelijk verhuren?
Dit was ook mijn gedachte jij bent je koopwoning niet kwijt en mag die verhuren en hij is z’n huurhuis niet kwijt mocht het ooit stranden. Stel de huurwoning is te klein voor beide kan je altijd een optie zoeken om misschien samen iets te kopen en de koopwoning van jou te verhuren.
veneri schreef:Henniie schreef:Dit was ook mijn gedachte jij bent je koopwoning niet kwijt en mag die verhuren en hij is z’n huurhuis niet kwijt mocht het ooit stranden. Stel de huurwoning is te klein voor beide kan je altijd een optie zoeken om misschien samen iets te kopen en de koopwoning van jou te verhuren.
Dit klinkt wel als de beste optie voor beide partijen. Als je je koopwoning tijdelijk kan (en wil) verhuren, heb je ook je hypotheeklast eruit.
blubblabhoi schreef:Ik wil best zelf de aflossing dragen, hij wil alleen niet zelf sparen 'voor het geval dat'. Op het moment dat we uit elkaar gaan heeft hij een vorm van vermogen door een spaarpot en als we een nieuw huis gaan kopen in de vorm van gedane aflossing.
troi schreef:blubblabhoi schreef:[
Eens, hij gaat er zowel qua woonruimte als financieel op vooruit door bij mij te gaan wonen. Dus meebetalen gaat sowieso gebeuren. Vraag is alleen afhankelijk van het plan B of hij bijvoorbeeld aflossing meebetaalt of dat ik dat eerst zelf blijf betalen.
Klopt maar dat risico wil hij niet zonder back-up plan nemen, omdat hij dan alles kwijt zou zijn mocht dat gebeuren.
Interessant dat hij denkt dat hij dan alles kwijt is maar hij heeft nu toch niks? Dus wat raakt hij dan kwijt? Zo te horen ben jij degene die wat heeft en risico loopt om dingen kwijt te raken. Zolang hij ingeschreven blijft staan bij een woningstichting kan hij bij eventuele breakup weer een huis huren en is hij niks kwijt geraakt.
Alle andere regelingen die hem aanspraak geven op jouw huis leveren jou, en alleen jou, een flink risico op. Zou ik nooit doen!
bigone schreef:Maar dat is iets anders dan bij iemand intrekken terwijl die alles al voor elkaar heeft, je gaat toch geen deel van je eigen woning op naam van een partner zetten om te zorgen dat hij, wanneer het mis gaat geld kan vangen?