De "Weigeraars"

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24153
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:05

git schreef:
Wat ik me dan wel afvraag, mocht je als niet enter Corona krijgen, wil je dan wel op de ic aan de beademing ?
Ik heb mij wel laten enten. Mijn in september in Engeland geboren kleinkind heb ik door dit hele corona gebeuren nog maar 1 keer kunnen zien. Mijn dochter heb ik ook al bijna een jaar niet meer in real life gezien. Dat doet zeer. Dat is mijn reden om zo snel mogelijk geënt te kunnen worden. Nu nog hopen dat de grenzen open gaan, desnoods met ent bewijs of negatieve test.


Ook benieuwd naar. Mensen die met (in mijn ogen) drogredenen een vaccinatie weigeren (en dan heb ik het niet vanwege risico groepen bv, maar over de mensen 'ik w geen chip, het is maar griep, de overheid wilt mij in hun macht') zouden eigenlijk ook zorg moeten weigeren als covid ze opeens toch hard in de kladden pakt :o

Omdat er zo'n groot vergrootglas op het vaccineren zit, lijken de bijwerkingen erg. Maar als je het % kijkt is dat bizar klein. Sowieso veel kleiner dan de gevolgen die er zij als je vocid krijgt en nog meer kleiner dan griep. Of zelfs iets simpels als de pil. Hoeveel mensen daar trombose klachten van krijgen...

Gebruiken mensen, die het vaccin niet nemen ivm de kleine % kans op bijwerkingen, ook geen andere medicatie (zoals de pil, diclofenac etc waar de bijwerkingen ook niet mals zijn)??
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 01-06-21 09:08, in het totaal 3 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15951
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:06

Pandora2 schreef:
Sintara schreef:
Vector vaccins zijn zo klassiek als maar kan, hetzelfde principe als de allereerste vaccins.
Jansen en astra zenica zijn beide vector vaccins


Ah oké, je bedoelt die vector vaccins.
Daarvan begrijp ik niet hoe het komt dat er nu problemen mee zijn die voordien onbekend waren als het al zo'n lang gebruikt procédé is.
Dan had dit toch probleemloos kunnen vermeden worden?

mRNA was inderdaad nog niet gebruikt in vaccins maar met kankerbehandelingen waren er al fantastische resultaten van. Ik verwacht dat straks alle vaccins op deze basis zullen zijn.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:07

En zo wordt een topic waarin mensen zich kunnen uiten, waarom ze niet spuiten gewoon weer een topic waarin je vooral verkondigd dat je je wel laat inenten. Dan vraag je inderdaad wat trok je in de titel aan om hier uit te leggen waarom je weigert. Volgens mij zijn er genoeg topics waar je dit in kan meedelen.

nps
Berichten: 2002
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:08

Texas02 schreef:
Nee, ik heb zelf opgezocht wat waar is en wat niet. Heb jij al zelf onderzoek gedaan naar wat klopt en wat niet dan? Of geloof je alles wat in het nieuws en door de overheid gezegd wordt?


Echt, wat janderegelaar zegt. Ik geloof inderdaad een hoop wat door de overheid gezegd wordt. De overheid heeft namelijk een hele stapel best wel hele kundige mensen in dienst die hier heel veel van weten en de overheid wil vooral dat mensen heel veel werken zodat ze lekker veel belasting opbrengen. Die wil helemaal geen zieke beroepsbevolking. Je kan helemaal niet zelf opzoeken wat waar is of niet, je hebt er, net als ik, totaal geen verstand van.

Ik word dus moe van zulke berichten. Je hebt helemaal vrij om je wel of je niet te laten vaccineren (zolang genoeg mensen het dus wel doen) maar als je het niet doet, doe het in ieder geval niet op basis van twijfel door dingen die gewoon echt niet waar zijn.

Agossie schreef:
Wie wil zich nog meer niet laten vaccineren en ervaart druk van pro-vaccers om dat wél te laten doen?

Ik wil mijn liever niet laten vaccineren en ik merk dat pro-vaccers, óf willen weten waarom ik mij niet wil laten vaccineren, en als ik dat dan uitleg, dat ze dan tegenargumenten willen geven om mij over te halen mij wel te laten vaccineren, dus ik leg het niet meer uit, óf ze willen mij overtuigen dat vaccineren heel goed is en dat iedereen dat zou moeten doen, op wat voor manier dan ook.
Ook zijn er mensen die de argumenten om je niet te laten vaccineren belangrijk vinden, dat je in hun ogen een goede reden moet hebben om je niet te willen laten vaccineren. Dus bijvoorbeeld op medische grond is oké in hun ogen, maar als ik een 'viruswappie' zou zijn, dan mag dat niet? Ik vind de reden niet belangrijk, het is mijn keuze, wat de reden daar ook van is.

Ze komen met allerlei argumenten, maar als ik met een tegenargument kom, moet dat meteen weerlegd worden.

Waarom moeten de pro-vaccers, voor mijn gevoel, zo doordrammen? Het is toch eigen keus? Ik vind "weigeraar" eigenlijk ook een totaal verkeerd wordt, ik kies er voor om niet op de uitnodiging om een afspraak te maken in te gaan, dat vind ik wat anders dan weigeren.

Zijn er meer mensen die hetzelfde drukkende gevoel hebben?


Ik vind het echt vervelend voor je dat je het als drukkend ervaart. Maar wat zou je dan het liefste willen? Geen tegenargumenten? Gewoon ok, jou keus, prima? En hoe zie je het dan voor me als we dat allemaal doen? Ik probeer je niet te overtuigen, sorry als het zo voelt, maar ik ben echt benieuwd naar hoe jij de weg uit deze pandemie dan voor je ziet....

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:08

Iedereen is baas over zijn eigen lichaam. Of je nou wel of niet gevaccineerd wilt worden is je eigen keuze.
Ik vind het zo belachelijk hoe mensen reageren als je zegt dat je je wel of niet wilt laten vaccineren.

Vind sowieso dat mensen zich met zichzelf moeten bezig houden en niet zo met een ander.

Ik vertrek over 2 dagen voor 5 maanden naar het buitenland, ik ben ook niet gevaccineerd. Zodra ik thuis ben zie ik wel wat ik doe.

Ann_moi

Berichten: 3857
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:10

Dinopino schreef:
Ann_moi wat is er voor jouw niet rationeel aan? En waarom is dat voor jou zo belangrijk. Je vroeg toch ook niet ervoor aan iedereen of die aan mazelen was ingeeent. Dat is toch ieder zijn eigen Keuze.
Die Koe(muh) tanten zijn die echt op wetenschap gebaseerd? Wanneer men niet eens het virus zelf kan aantonen, hoe moet je dan variaties daarvan aantonen. Zijn over 7 miljard mensen die zich niet laten inenten echt zo gevaarlijk?

Ieder zijn keuze wel of niet ingeeent, laat dat toch geen onderwerp zijn. Er is meer in het leven dan een prikkie:-). Toen in 2018 de griepepidemie tijdens de kerst was. Waarbij in Zuid-Duitsland de mensen niet meer opgenomen konden worden in de ziekenhuizen en de gangen vol lagen en operaties werden uitgesteld. Heb jij je toen druk gemaakt wie er wel of niet was ingeent?

Laat dit geen onderwerp zijn, je kunt echt nog wel leuke dingen doen. Sterker nog in de meeste landen laten zich de mensen ook niet inenten, daarom zijn er her en der nog zo veel voorraden over en worden inentingsstations afgebouwd. Ieder zijn keuze en ieder in zijn waarde laten. Helaas verwijten sommige die zich inenten degene die zich niet inenten en zoals je de reactie van Janderegela ziet, gaat dat niet op een leuke manier. Ik heb me nooit laten inenten en niemand heeft ooit door mij de griep of de mazelen gekregen. Leven en laten leven.


Ik werk zelf in de biotech industrie, en vind het dus jammer dat er zoveel keuzes op gevoel gemaakt worden door mensen die rationeel niet begrijpen hoe de processen werken.
Daarnaast ben ik ook altijd erg benieuwd waarom mensen zich niet laten vaccineren tegen andere ziektes en al helemaal niet als het om hun kinderen gaat. Dit zijn geen keuzes die je op gevoel hoort te maken, het is een egoïstische gedachte (bij kinder vaccinaties helemaal, om te denken van mijn kind wordt niet ziek, terwijl een klein baby’tje in de opvang die nog gevaccineerd moet worden wel aan diezelfde ziekte kan overlijden). Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor COVID, al is de kans op overlijden kleiner dan bij de ziekten uit het rijksvaccinatieprogramma.

Ik geniet er niet minder door van het leven, maar vind het soms wel lastig te begrijpen waarom mensen zich niet laten vaccineren, en zo weinig vertrouwen hebben in de wetenschap en biotechnologie. De ontwikkeling van medicatie en vaccins gaat niet over 1 nacht ijs, en de mensen die er aan werken willen ook alleen maar goed doen.

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:11

AnnaXBoy schreef:
LaPluche schreef:

Dat is vervelend voor hem, zo zijn er wel meer mensen die erg ziek zijn geworden.
Ook van de vaccinatie en hier zelfs aan zijn overleden.
Als jij je wil laten enten dan is dat jouw keuze. ;)

Wij hebben ervoor gekozen ons niet te laten enten. En gaan dit in de nabije toekomst ook niet doen.
Leven en laten leven


Heb je daar een bron van? Ik ben daar oprecht benieuwd naar. :)


Een aantal jonge vrouwen door bloedklonters als bijwerking van astra zeneca vaccins, was uitvoerig in het nieuws.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:12

Quote: Wie geen gordel draagt en een ongeval heeft, mag ook niet behandeld?
Wiens fietslicht niet werkt en daardoor in het donker op de stoep beland moet daar maar blijven liggen met een gebroken rib/pols?

Uhm, dit is geen goede vergelijking: 'we' (vertegenwoordigd door de wettenmakers in Den Haag) vinden dat niet zo'n goed idee. Ipv medische zorg onthouden hebben we daar wat anders op gevonden, namelijk de politie te vragen je ervoor te bekeuren.
En ik heb nog nergens gelezen dat je een bekeuring krijgt als je je niet laat vaccineren.
Laatst bijgewerkt door Flower033 op 01-06-21 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:13

janderegelaa schreef:
mRNA was inderdaad nog niet gebruikt in vaccins maar met kankerbehandelingen waren er al fantastische resultaten van. Ik verwacht dat straks alle vaccins op deze basis zullen zijn.


Ik hoop het ook echt dat die mRNa techniek de goeie blijkt te zijn voor vaccins en het overal kan ingezet worden.
Kunnen ze ook eindelijk een vaccin tegen bijv HIV gaan ontwikkelen. Misschien zijn ze er ondertussen al mee bezig, dat zou zomaar kunnen.

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:14

melissac schreef:
Ik vertrek over 2 dagen voor 5 maanden naar het buitenland, ik ben ook niet gevaccineerd. Zodra ik thuis ben zie ik wel wat ik doe.


Vaccinreisje ? <<)

:D

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:15

Flower033 schreef:
Wie geen gordel draagt en een ongeval heeft, mag ook niet behandeld?
Wiens fietslicht niet werkt en daardoor in het donker op de stoep beland moet daar maar blijven liggen met een gebroken rib/pols?

Uhm, dit is geen goede vergelijking: 'we' (vertegenwoordigd door de wettenmakers in Den Haag) vinden dat niet zo'n goed idee. Ipv medische zorg onthouden hebben we daar wat anders op gevonden, namelijk de politie te vragen je ervoor te bekeuren.
En ik heb nog nergens gelezen dat je een bekeuring krijgt als je je niet laat vaccineren.


Nou dan kunnen ze beslissen dat vaccin verplicht te maken (geen voorstander van overigens), maar medische zorg weigeren omdat je geen vaccinatie wou kan echt niet.

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:15

Pandora2 schreef:
melissac schreef:
Ik vertrek over 2 dagen voor 5 maanden naar het buitenland, ik ben ook niet gevaccineerd. Zodra ik thuis ben zie ik wel wat ik doe.


Vaccinreisje ? <<)

:D


Haha nee toevallig niet! Ik ga stage lopen in Griekenland :') .

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:16

melissac schreef:



Haha nee toevallig niet! Ik ga stage lopen in Griekenland :') .[/quote]

Heerlijk ! {:} Je kan slechtere stageplekken treffen :D
Geniet ervan !

Sorry, quote verkloot zie ik

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:17

Dat vind ik ook. Zorg wordt aan niemand geweigerd die een onverstandige keuze maakt (roken, niet of juist wel sporten (paardrijden *\o/* , teveel eten, alcohol drinken etc...)

nine1987

Berichten: 8355
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:18

Ik twijfel nog enorm, het is niet dat ik niet wil, maar het risico is voor mij nogal aanwezig.. Mijn beide ouders lopen beide bij de trombosedienst / hebben bij de trombosedienst gelopen.. Ik kijk heel erg uit met welk medicatie / anticonceptie ik gebruik, dus ik ben nogal huiverig voor de prik, en zo ook mijn ouders.. Onze huisarts begrijpt dit ook, maar laat de keuze bij ons liggen..

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:19

Ik heb me wel laten vaccineren. Ik heb Corona gehad. Milde klachten maar wel heel lang problemen erna met mijn hartslag en conditie. Het heeft maanden geduurd voor ik mezelf weer helemaal goed voelde. Ik werk in de zorg. Ik moet mijn patiënten beschermen. Angst voor bijwerkingen had ik niet. Bijwerkingen zijn zoals het virus maar dat iets minder. Dus als je het virus op loopt heb je ook kans op koorts en trombose.Corona als griep? Misschien voor een gezonde jongere maar ik heb zoiets nog nooit in het ziekenhuis meegemaakt in de afgelopen 20 jaar. Mensen die relatief gezond zijn worden een wrak. De drukte die we hadden. Nee, dit was geen griep.
Vooropgesteld vind ik dat iedereen voor zichzelf moet weten maar ik vind het ook niet meer als logisch dat je als gevaccineerde straks niet in een testsamenleving moet. Het alternatief is dus niet vaccineren maar wel de maatregelen aanhouden.
Laatst bijgewerkt door Napie op 01-06-21 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Berichten: 24153
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:20

nine1987 schreef:
Ik twijfel nog enorm, het is niet dat ik niet wil, maar het risico is voor mij nogal aanwezig.. Mijn beide ouders lopen beide bij de trombosedienst / hebben bij de trombosedienst gelopen.. Ik kijk heel erg uit met welk medicatie / anticonceptie ik gebruik, dus ik ben nogal huiverig voor de prik, en zo ook mijn ouders.. Onze huisarts begrijpt dit ook, maar laat de keuze bij ons liggen..


Dit kan ik wel heel goed begrijpen. Moeilijke overweging. Welke zou jij mogen krijgen eigenlijk?

hahahatsjoe

Berichten: 2409
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:25

Daihyo schreef:
Nee, dat wil niet zeggen dat hij moet gaan vaccineren. Maar om even aan te geven dat het coronavirus rare dingen doet met gezonde mensen.
En dat is voor mij een reden om te enten. Want ik wil niet ziek worden. Heb al eens in het ziekenhuis gelegen door een longontsteking door een verkoudheid/griep. Ik wil er niet aan denken wat corona met mij doet. En verbaas mij er serieus over dat ik het nog niet heb gehad, of wel heb gehad en niet gemerkt.


En dat is dus een verkeerde reden om te enten, want je kunt nog steeds corona krijgen.

hahahatsjoe

Berichten: 2409
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:27

janderegelaa schreef:
Dan neem je toch Jansen? Dat is gewoon een ouderwets vector vaccin op een verzwakt griepvirus. Alleen Pfizer en Moderna zijn mRNA.


Waarom zou ik ? Ik ben goed gezond en mijn weerstand is prima. Mijn vriend heeft Janssen gehad en kreeg een zware epileptische aanval erna. Mijn vriend heeft overigens ook corona gehad, 3 dagen min waarvan 1 dag op de bank en dat was het. Vond het al raar dat hij zich liet enten.

nine1987

Berichten: 8355
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:28

Tancreda4 schreef:
nine1987 schreef:
Ik twijfel nog enorm, het is niet dat ik niet wil, maar het risico is voor mij nogal aanwezig.. Mijn beide ouders lopen beide bij de trombosedienst / hebben bij de trombosedienst gelopen.. Ik kijk heel erg uit met welk medicatie / anticonceptie ik gebruik, dus ik ben nogal huiverig voor de prik, en zo ook mijn ouders.. Onze huisarts begrijpt dit ook, maar laat de keuze bij ons liggen..


Dit kan ik wel heel goed begrijpen. Moeilijke overweging. Welke zou jij mogen krijgen eigenlijk?



Weet ik überhaupt nog niet, want ben nog niet aan de beurt. :)

veneri
Berichten: 893
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:32

rien10 schreef:
Mooi toch? Pro vaccers, allemaal steriel, planten ze zich niet meer voort en gaan uiteindelijk dood. Anti vaxxers zullen hier blij mee moeten zijn. :+



zou fijn zijn, ik heb geen kinderwens. na vaccin kan ik stoppen met anticonceptie!win-win :D :+

hahahatsjoe

Berichten: 2409
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:33

DuoPenotti schreef:
Maar ze mogen wel beseffen omdat andere wel inenten, hun ook de vrijheid terug krijgen in de samenleving.


En dat is dus dikke onzin. Je moet nog steeds mondkapjes en testen als je iets wilt. Nou zijn mondkapjes ook dikke onzin, lees de onderzoeken, en wordt met een PCR test geen besmettelijkheid aangetoond. En met een enting kun je nog steeds corona krijgen alleen waarschijnlijk minder ernstig. En je vrijheid terug ? je mag gewoon op vakantie als je negatief getest bent, heeft niets te maken met inenten. Hoor nu zelfs geluiden dat mensen die geent zijn niet mogen vliegen omdat ze bang zijn voor bloedklonters of bloedingen in de lucht...

Daihyo

Berichten: 88130
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:33

hahahatsjoe schreef:
Daihyo schreef:
Nee, dat wil niet zeggen dat hij moet gaan vaccineren. Maar om even aan te geven dat het coronavirus rare dingen doet met gezonde mensen.
En dat is voor mij een reden om te enten. Want ik wil niet ziek worden. Heb al eens in het ziekenhuis gelegen door een longontsteking door een verkoudheid/griep. Ik wil er niet aan denken wat corona met mij doet. En verbaas mij er serieus over dat ik het nog niet heb gehad, of wel heb gehad en niet gemerkt.


En dat is dus een verkeerde reden om te enten, want je kunt nog steeds corona krijgen.

Want? De klachten worden als het goed is een stuk minder en de kans op besmetting is kleiner. Net als met zorgen dat je weerstand op peil is. Voor mij een stukje extra bescherming. Daarnaast ben je zelf minder besmettelijk (let op: minder, niet niet besmettelijk meer).
De griepprik zorgt er ook niet voor dat je geen griep krijgt. Maar wel dat de griep minder heftig is. Voor mij ook een reden om de griepprik te nemen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15951
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:34

hahahatsjoe schreef:
Daihyo schreef:
Nee, dat wil niet zeggen dat hij moet gaan vaccineren. Maar om even aan te geven dat het coronavirus rare dingen doet met gezonde mensen.
En dat is voor mij een reden om te enten. Want ik wil niet ziek worden. Heb al eens in het ziekenhuis gelegen door een longontsteking door een verkoudheid/griep. Ik wil er niet aan denken wat corona met mij doet. En verbaas mij er serieus over dat ik het nog niet heb gehad, of wel heb gehad en niet gemerkt.


En dat is dus een verkeerde reden om te enten, want je kunt nog steeds corona krijgen.

Maar niet meer in het ziekenhuis komen. Daar beschermd het 100% tegen.

xDenies

Berichten: 13508
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:35

Ondanks dat ik tegenwoordig in de risicogroep behoor heb ik nog geen uitnodiging gekregen. Ik vind het eng. Eng omdat ik al van alles en nog wat heb en bang ben dat er nog meer bij komt door een vrijwillige injectie te nemen waar spookverhalen over zijn. Eng omdat ik als de dood ben voor naalden en al genoeg geprikt wordt. Twijfel omdat ik bang ben dat ik straks 'als enige' het normale leven niet meer mag oppakken (zover die normaal kan zijn).

Mijn moeder en oma zijn ondertussen geënt. Met Pfizer als ik het goed zeg. Oma is een hele grote risicogroep. Ze doen het allebei nog goed :P Maar wat het op langer termijn doet vind ik gewoon spannend. Puur als ik terug kijk naar de baarmoederhalskanker injectie. Daar heb ik toen bewust niet voor gekozen vanwege de spookverhalen.

Ik zit dus nog een beetje in de ja/nee fase. Ik kan het wellicht beide kanten niet onderbouwen maar vind het interessant om te lezen wat andere hun gevoel zegt.

Overigens samen met mijn moeder nog geen corona gehad. Broertje wel, één dag (avond, in december) goed ziek geweest. We wonen hier samen en hebben in die zin niet direct afstand gehouden (uitslag kwam ook veel te laat, heb je als je preventief zo vaak in de week wordt getest..). Wel quarantaine maar geen corona gehad. Ik leef überhaupt in een bubbel al 2,5 jaar.